Wifi op laptop en PS4 perfect, maar op smartphone erg traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fayle4
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-11-2020
Ik heb een vreemd probleem met mijn Wifi. Als ik connecteer met mijn PS4 of met een laptop dan heb ik erg snel internet. Ik heb daar een speedtest uitgevoerd en kwam op 195 Mbps, wat heel mooi is. Met smartphones is het echter helemaal niet zo. Zowel ik als mijn vriendin als mensen die op bezoek komen klagen van traag internet. Even een speedtest uitgevoerd mijn smartphone en die van een vriend en kwam op nog geen 20 Mbps. Onmiddellijk daarna nog eens op de laptop getest en daar weer 195.. Het gaat hier dus om verschillende smartphones van verschillende merken (hoewel ze allemaal android zijn, Iphone nog niet getest.)

Ik connecteer rechtstreeks op de modem van de internetprovider (Telenet). Er zit dus geen extra router tussen die het probleem kan veroorzaken. Ik heb al contact opgenomen met Telenet, maar zij zien geen problemen. Ze willen eventueel een technieker sturen, maar ze kunnen me dus niets concreet vertellen. Ik ben ook net verhuist, maw is het een gloednieuwe modem. Hard reset geprobeerd, maar dit heeft niets opgelost. Ik heb ook al het kanaal veranderd, maar ook dit hielp niet. Met alle toestellen connecteer ik met 2.4 Ghz Wifi.

Volgende smartphones heb ik kunnen testen: Huawei P9 Lite, LG G4, LG Nexus 4, Motorola Moto G.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen of wat de oorzaak is van dit probleem?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten

Sander

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik gok dat je PS4 en laptop verbonden zijn via een kabel?
Zo ja, dan is je probleem WiFi. Op de 2.4Ghz kun je in optimale omstandigheden (op 20mhz) ~50-70mbit halen (praktijk snelheid) maar 20mbit op een telefoon is niet heel gek (als router bv in meterkast staat).

Wil je sneller op wifi dan zou je via de 5Ghz en/of 802.11ac moeten gaan

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 21-03-2017 14:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fayle4
laurens0619 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:55:
Ik gok dat je PS4 en laptop verbonden zijn via een kabel?
Zo ja, dan is je probleem WiFi. Op de 2.4Ghz kun je in optimale omstandigheden (op 20mhz) ~50-70mbit halen (praktijk snelheid) maar 20mbit op een telefoon is niet heel gek (als router bv in meterkast staat).

Wil je sneller op wifi dan zou je via de 5Ghz en/of 802.11ac moeten gaan
Nee de PS4 en laptop zijn ook verbonden met wifi, had ik niet duidelijk genoeg vermeld excuseer.
Ik zal inderdaad eens proberen op 5Ghz. Het is ook 20 mbit in het beste geval. Veel komt hij nog niet aan 5 mbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

195Mbps is over 2.4GHz erg onwaarschijnlijk - ik vermoed dat je Telenet modem (welke dan?) aan band steering doet (zie o.a.: nieuws: Telenet voegt technieken voor snellere wifiverbindingen toe aan routers ) en dus apparaten die 5GHz ondersteunen automatisch naar 5GHz doorsluizen waardoor die ook betere verbinding hebben.

Verbind je daadwerkelijk met 2.4GHz met 195Mbps, dan heb je minstens één instelling erg onverstandig staan. Dat is namelijk alleen mogelijk met 40MHz kanaalbreedte. 40MHz klinkt aantrekkelijk, want twee keer zoveel bandbreedte - maar omdat je maximaal zendvermogen hetzelfde blijft moet je evenveel energie over die dubbele bandbreedte uitsmeren waardoor je 3dB signaal verliest. Dat kun je je alleen permitteren bij een volstrekt schone lucht en zeer weinig paddemping naar je client devices.

In de 2.4GHz is er nagenoeg nooit sprake van een schone lucht (of je moet in een betonbunker op de hei wonen), maar bovendien is het zendvermogen van mobiele devices beperkt. Je mag in de 2.4GHz met 100mW zenden, maar je mag blij zijn als een telefoon met 30mW zendt. Dat is al meer dan 3dB verschil. Dus met 40MHz kanaalbreedte vraag je om problemen met low-power devices.

Zet dus kanaalbreedte ASAP terug op 20MHz als het op 2.4GHz op 40MHz ingesteld is :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fayle4
Die modem zal inderdaad aan Band steering doen. Ik heb gekeken in de instellingen en 2.4 staat op 20 MHz. Eerst stond de optie 'één wifi netwerk' aan waardoor ik dus niet kon kiezen tussen ofwel 2.4 ofwel 5. Ik heb dit nu aangepast en connecteer met alles op 5 Ghz.Probleem blijft exact hetzelfde. Laptops en PS4 halen mooie snelheden, GSM's erg trage.. De telenet modem is van het type 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:29
Lijkt me sterk aangezien niet al die telefoons 5Ghz ondersteunen ;)

Het zijn nu niet allemaal top of the bill smartphones en aangezien het op je laptop/ps4 wel goed gaat, gok ik dat het gewoon aan de telefoon ligt.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fayle4 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:56:
Die modem zal inderdaad aan Band steering doen. Ik heb gekeken in de instellingen en 2.4 staat op 20 MHz. Eerst stond de optie 'één wifi netwerk' aan waardoor ik dus niet kon kiezen tussen ofwel 2.4 ofwel 5. Ik heb dit nu aangepast en connecteer met alles op 5 Ghz.Probleem blijft exact hetzelfde. Laptops en PS4 halen mooie snelheden, GSM's erg trage.. De telenet modem is van het type 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS).
Dat is geen naam maar de specs ervan. Is het zo eentje?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/It3TXLA.jpg
Dan is het een Compal CH7465LG (zelfde als Ziggo in NL uitrolt). Prima ding, dat inderdaad aan band steering kan doen :)

In ieder geval kan het in 5GHz 3x3 MiMo doen en in 2.4GHz 2x2 MiMo. MiMo=meerdere gelijktijdige datastromen. Kort door de bocht heb je per datastroom een antenne nodig. Laptops hebben er meestal twee, de PS4 heeft er twee, maar de meeste smartphones hebben er maar eentje. Dus bij voorbaat mag je max de helft van de performance verwachten op een smartphone tov een laptop.

Daar komt bij dat bij slecht signaal meerdere antennes door constructieve interferentie de SNR iets kunnen opkrikken waardoor je langer beter signaal houdt.

Tenslotte is het zendvermogen van mobile apparaten zoals ik al eerder aangaf beperkt tov vaste, dat telt ook mee.

Bottom line: voor dezelfde ondersteunde WiFi-standaard kun je op een telefoon misschien 1/3 van de throughput verwachten tov een laptop.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1