Radeon update -> black screen + rare kleuren. (R9 290)

Pagina: 1
Acties:

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Vanochtend startte ik mijn PC op. Niets aan de hand. Toen zag ik dat er een Radeon update beschikbaar was, deze heb ik aangezet en ben toen naar beneden gegaan. Na terugkomst, bleek mijn scherm op zwart te staan maar verder draaide de PC nog wel. Na een tijd te wachten bleef het scherm zwart. Toen besloot ik de PC te herstarten zonder beeld. Aan de monitor lag het niet, want bij het gebruik van een andere monitor bleef ook het scherm zwart.

Na een halfuur wachten kreeg ik uiteindelijk weer het opstartscherm te zien, waar ik systeemherstel kon doen. Alleen gebeurde er wat gekke dingen in het scherm.

Zie afbeeldingen voor scherm.

Na wat gesearched te hebben zag ik meerdere mensen met dit probleem. Hierdoor heb ik in de PC in veilige modus opgestart en de driver van de GPU gedeinstalleerd via systeeminstellingen. Na dit gedaan te hebben, heb ik de PC weer normaal kunnen opstarten en kwam ik weer terecht op mijn oude bureaublad. Alleen blijven de problemen aanwezig van de gekleurde schermen zoals in de afbeeldingen.

Het is enorm afwisselend, na een minuut komt het tevoorschijn gaat dan na 5 seconden weer weg, blijft dan zwart en dan ben ik weer terug op normaal scherm. Alleen na dat dit een tijdje gebeurd krijg een blue screen..

Al weer geprobeerd zelf een systeemherstel uit te voeren, maar ik kom hier nooit op tijd omdat het scherm dan gek kleurt en blijft hangen daarop.

Enig idee? :'(

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:00
Is je Bios wel gewoon zichtbaar?

Mocht het in de bios wel goed werken drivers verwijderen met DDU
http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

En dan de nieuwste drivers weer installeren.

[ Voor 75% gewijzigd door loki504 op 21-03-2017 17:47 ]

• MacCollac
Ja de bios werkt wel gewoon!
Ik vraag mij alleen nu af of het hardware of software probleem is?

Het probleem alleen is dat ik die DDU niet geinstalleerd krijg omdat het scherm vaak dan al uitvalt.

Waar duidt de afbeeldingen op?

Edit: Na een halve dag weer geprobeerd, maar na het opstarten krijg ik na een minuut op het bureaublad te zijn geweest een bluescreen.

Veilige modus kan ook niet meer, dan krijg ik allemaal gekleurde balken over m'n scherm.

Edit, Edit: ik heb hem nu even laten rusten en snel in veilige modus opgestart en een systeemherstel laten draaien van gister. Hij is nu bezig.

Dat heeft gewerkt, alleen nu heb ik dus die DDU gedownload en laten draaien. Alleen aan het einde van de DDU geeft hij een foutmelding! 8)7. Hij heeft het niet af kunnen maken met logs die naar de ontwikkelaar moeten. Maar als ik nu weer probeer naar normale modus te gaan pakt hij automatisch die DDU weer..... wat resulteert in hetzelfde verhaal.

[ Voor 67% gewijzigd door MacCollac op 21-03-2017 19:01 ]

• MacCollac
Vanochtend nog maar eens geprobeerd in veilige modus op te starten.
Tijdens het laden van de veilige modus, liep de PC vast..

Na opnieuw opstarten werd hij automatisch in veilige modus weer gezet, waarop er een schijfcontrole werd uitgevoerd. Helaas halverwege de schijfcontrole loopt het beeld weer vast met allerlei vage kleuren en lijnen. Hij lijkt wel door te draaien want na verloop van tijd herstarten hij zichzelf weer.

Iemand enig idee waar dit allemaal aan ligt :(

Edit: geprobeerd via veilige modus snel een systeemherstel te laten draaien. Alleen tijdens het draaien van het systeemherstel gaat het beeld weer op allerlei gekleurde strepen zoals in de 2de afbeelding.

Edit: na systeemherstel wat toch lukte, in normale modus gestart. Het scherm bleef lange tijd goed waarop ik besloot opnieuw de AMD drivers erop te zetten via de site. Tijdens de installatie besloot het scherm 2x toe weer rare beelden te vertonen wat na tiental seconden weer gelukkig terug veranderden. De installatie is nog bezig..

Edit: Installatie is afgerond herstarten zichzelf weer op, tijdens het afsluiten flipte het scherm weer.. Na het herstarten kreeg ik het inlog scherm. Voordat ik mijn wachtwoord in kon typen kreeg ik een blue screen, waarop zelfs bij het bluescreen het scherm flipte..... ik weet het niet meer....

Edit: Heb het systeem herstart na een tijdje en zonder veranderingen in het scherm. 10 minuten laten staan op het bureaublad zonder veranderingen. De driver is nu 17.2.1. Toen geprobeerd internet op te starten, helaas kwamen de gestreepte kleuren weer terug en welke weer verdwenen na een aantal seconden...

[ Voor 61% gewijzigd door MacCollac op 22-03-2017 11:58 ]

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09-2025
De 290 heeft 2 biossen. Zet de switch om op de kaart zelf en probeer het met de tweede bios.

• MacCollac
Het is nu een soort van gelukt eigenlijk. Driver 17.2.1. staat erop. Mijn GPU is het model R9 290 Tri-x Sapphire.

Het enige is dat af en toe nog weer die gekke strepen over het hele scherm terug komen en dan weer na 5 seconden weggaan. Is mijn videokaart beschadigd of ligt het aan een ander onderdeel?

Hij start nu wel normaal op, maar na 2 minuten aan te staan komen er toch weer strepen en blokken en zelfs na herstel weer een blue screen.

'attempt to reset the display driver and recover from timeout failed.'

Technical information:

*** STOP: 0x0000116 (0xFFFFFA800A8A2160, 0xFFFFF88006F603DC, 0x00000000000000000,0x000000000002)

*** atikmpag.sys - Address FFFFF88006F603DC base at FFFFF88006F51000, Datestamp 589dc0e6

[ Voor 41% gewijzigd door MacCollac op 22-03-2017 16:01 ]

• MacCollac
Niemand met tips? ;(

[ Voor 7% gewijzigd door MacCollac op 23-03-2017 15:21 ]

• tim-405
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-11-2025
Je draait nog steeds dezelfde Windows versie? En heb je al geprobeerd de oude drivers te installeren? Indien je dat doet gebruik zoals aangegeven DDU. Je bsod heeft te maken met je videokaart btw. Indien je nog garantie hebt zou je 'm kunnen terug sturen.

• MacCollac
Ja nog steeds dezelfde windows.

Dat nog niet. Ik heb namelijk al DDU geprobeerd maar kreeg aan het einde een foutmelding. Tevens, heb ik geprobeerd de driver te de-installeren via systeembeheer via configuratiescherm waardoor de driver op VGA stond. Alleen kreeg ik dan nog steeds dezelfde problemen.

Helaas heb ik geen garantie meer, december 2014 gekocht.. :/

Het zou wel heel toevallig zijn als toevallig m'n videokaart stuk is gegaan na de driver update?

Daarnaast is het ook heel lastig de DDU uit te voeren door de screen crashes en de foutmelding aan het einde. Ik heb nog wel een CD van de GPU met een oude driver?

Dit is de BSOD: https://imgur.com/a/DZnHe#LGgQY99

[ Voor 4% gewijzigd door MacCollac op 23-03-2017 21:01 ]

• jaybrown
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-01 00:52
Als hij crasht bij het draaien van DDU, kan je de monitor eventueel rechtsreeks op het moederbord aansluiten ipv op de gpu.

Dan moet je de gpu er even uithalen en opstarten via de igp. Vervolgens in veilige modus ddu draaien en de gpu er weer insteken.

Zo ben je zeker dat alle oude drivers verwijderd zijn. Als je daarna nog dezelfde strepen op het scherm krijgt lijkt het me eerder een hardware probleem.

• MacCollac
Goed idee inderdaad, alleen twee vragen:

1). Kan mij MOBO dat, pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3. Voor zover ik kon zien heeft mijn MOBO geen monitor aansluiting?
2). Wat is IGP?

Edit: negeer de tweede vraag, antwoord gevonden ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MacCollac op 24-03-2017 14:58 ]

• loki504
Nee je kan geen monitor aansluiten op je mobo.

• MacCollac
Wat zou ik dan kunnen doen? Heb helaas geen andere videokaart hier liggen.

• loki504
Als je zeker weet dat je Monitor nog goed werkt. Zou ik de videokaart RMA sturen voor garantie.

• MacCollac
Ik heb de kaart gekocht in 2014 december? Heb ik dan nog wel garantie? Tevens was dit ook bij afuture, las dat de zaak wss dicht gaat?

Monitor werkt nog prima.

[ Voor 9% gewijzigd door MacCollac op 25-03-2017 21:30 ]

• loki504
Ja afuture is failliet ja. Dan kan je er vanuit gaan dat je geen garantie meer hebt.

Verwijderd

loki504 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 08:32:
Ja afuture is failliet ja. Dan kan je er vanuit gaan dat je geen garantie meer hebt.
Is niet helemaal correct omdat je altijd recht hebt volgens EU wetgeving op fabrieksgarantie.

Alleen de vraag is hoelang de fabrieksgarantie is met dit product.

• loki504
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 09:07:
[...]

Is niet helemaal correct omdat je altijd recht hebt volgens EU wetgeving op fabrieksgarantie.

Alleen de vraag is hoelang de fabrieksgarantie is met dit product.
Dan moet die wel officieel van de fabrikant krijgen. En die gaan echt niet meer als 2 jaar geven op je GPU.
Afuture had niet onder die paar maanden uit kunnen komen. Maar de fabrikant komt daar wel mee weg. Als er überhaupt wat op heeft gezeten.

Maar je kan kijken of Sapphire iets nog uit coulance wil doen.
http://www.sapphiretech.com/support.asp?lang=eng

Standaard zit er 2 jaar op.

Maar dan zou ik eerst eens ubuntu downloaden en de live functie proberen. Zodat je zeker weet dat het geen driver issue is.

[ Voor 34% gewijzigd door loki504 op 26-03-2017 10:34 ]

• MacCollac
Als ik Ubuntu download, vervalt dan windows?

• loki504
Nee tijdens het opstarten kan je kiezen voor een "probeer versie" dan draait hij afzonderlijk van Windows. En kan je prima een paar uur youtube proberen. Zodat je er achter kan komen of het je GPU is of dat er driver gezeik is.
Pagina: 1