Toon posts:

Kan freesco niet via Explorer benaderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg het niet voor elkaar om freesco via explorer te benaderen.

1. Telnet is geopend op secure
2. Op het moment dat ik //192.168.0.1:82 intikt krijg ik pagina niet gevonden
3. Wat heb ik fout in gesteld en hoe kan nik dat veranderen?

Kan iemand mij helpen

(heb de search al af gezocht)

Verwijderd

Telnet geopend op secure :? Sorry dat ik hem ff niet begrijp hoor. Dat is iets wat niet kan volgens mij :P

Tik je in je explorer wel in:
http://192.168.0.1:82
Zonder http wil IE namelijk niet met afwijkende poorten werken ;)
Als dat het niet is; kijk dan eens of de betreffende daemon wel draait.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Je moet niet telnet opengooien, maar control http (optie 44 in advanced settings in setup)

Die optie staat samen met time server, maar die heb je niet nodig.

En aangezien je blijkbaar het verschil niet weet tussen telnet en http lijkt het me verstandig om telnet ook dicht te gooien. :)

Dus: inloggen, setup, a(dvanced settings), 44, die s(ecure) instellen, daarna 46 (telnet) dichtgooien, saven, reboot, klaar! :)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Nee ik weet er nog niet zoveel vanaf. Newbie. maar al doende leert men.

Het is mij gelukt. Om nu in mijn browser freesco te benaderen.

Nog ff een vraagje
Waar dient Telnet dan voor?

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Om vanaf een andere pc in te loggen op een computer. In het geval van freesco zou je die (secure!) aan kunnen zetten, zodat je vanaf je eigen pc in kan loggen en op je freesco machine kan werken. Je krijgt dan een commandline prompt met exact dezelfde mogelijkheden die je hebt als je lokaal (op de machine zelf) inlogt.

Hoewel erg handig is telnet niet erg veilig, omdat het plain-text over het netwerk stuurt. Gelukkig is er een veilig(er) alternatief: ssh

openssh is als kant-en-klaar pakket te krijgen voor freesco (hint: tiep 'listpkg' op je freesco bak, installpkg <naam> om te installen).

paar keywords voor google: ssh, sshd openssh
gratis ssh client voor windows: putty

En last but not least: als je het niet nodig hebt, zet het dan dicht. Bij normaal gebruik hoef je nooit op je freesco machine te zijn, en als je makkelijk fysieke toegang tot die machine hebt zou ik gewoon lokaal inloggen.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat me te snel. Ik kan het niet volgen.

Op dit moment heb ik telenet uitgezet. Heb ik volgens mij niet nodig.

nu heb ik nog 1 vraag:
Online games doen het niet meer. Nu ben ik er acht er gekomen dat ik wat porten moet forwarden.
1. Hoe kom ik er achter welke porten en waar stuur ik ze dan naar toe?

• acq
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-03-2023

acq

ing. en dan? :D

Op woensdag 04 juli 2001 19:54 schreef _JMK_ het volgende:
Dit gaat me te snel. Ik kan het niet volgen.

Op dit moment heb ik telenet uitgezet. Heb ik volgens mij niet nodig.

nu heb ik nog 1 vraag:
Online games doen het niet meer. Nu ben ik er acht er gekomen dat ik wat porten moet forwarden.
1. Hoe kom ik er achter welke porten en waar stuur ik ze dan naar toe?
SSH waar Pinball op doelde, kun je installeren door: "installpkg opensshd". Overige standaardpaketten kun je zien door "listpkg":

[Linux] listpkg
No URL specified - checking freesco site for official packages.
Available packages for Freesco 0.2.7
------------------------------------

[knip]
opensshd- OpenSSH is a FREE version of the SSH/SecSH protocol suite of network
connectivity tools that increasing numbers of people on the Internet
are coming to rely on. (The same function as sshd mentioned above.)
[knip]

Als je dit wilt gebruiken (dus vanaf je eigen PC je freesco router commanderen) dan ben je nog Putty nodig (zoeken op een zoekmachine). Je tikt daarin het IP adres van je router in: 192.168.0.1 en geeft daaronder aan, dat het om SSH gaat (telnet kun je dan gewoon dicht hebben staan op je router).

Forwarding, kun je doen via webadmin (dus ionloggen via IE). Klik bij portforwarding op add.

Aangeven of het om tcp of udp gaat (t of u, meestal t). Poort (als je een firewall op je PC hebt, kun je dat zo nakijken) aangeven. Bij to address, geef je het lokale adres van je eigen PC op (bijvoorbeeld 192.168.0.100). En als laatste geef je aan naar welke poort het gestuurd moet worden op jou PC (Zelfde als wat je bij de eerste hebt ingevuld). FF submit klikken, rebooten en dan bij portforwarding list aanklikken. Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:

Prot Local Addr/Port > Remote Addr/Port

TCP 213.229.65.141/47624 > 192.168.0.100/47624

t,47624,192.168.0.100/47624

Suc6

Na 5 jaar toch maar eens een nieuwe sig :X | Roze nerdjes; ze bestaan ;P | All we need is one world wide vision - Queen | Novell servers reboot je om 11 uur, logisch toch? |:(

Pagina: 1