Op woensdag 04 juli 2001 19:54 schreef _JMK_ het volgende:
Dit gaat me te snel. Ik kan het niet volgen.
Op dit moment heb ik telenet uitgezet. Heb ik volgens mij niet nodig.
nu heb ik nog 1 vraag:
Online games doen het niet meer. Nu ben ik er acht er gekomen dat ik wat porten moet forwarden.
1. Hoe kom ik er achter welke porten en waar stuur ik ze dan naar toe?
SSH waar Pinball op doelde, kun je installeren door: "installpkg opensshd". Overige standaardpaketten kun je zien door "listpkg":
[Linux] listpkg
No URL specified - checking freesco site for official packages.
Available packages for Freesco 0.2.7
------------------------------------
[knip]
opensshd- OpenSSH is a FREE version of the SSH/SecSH protocol suite of network
connectivity tools that increasing numbers of people on the Internet
are coming to rely on. (The same function as sshd mentioned above.)
[knip]
Als je dit wilt gebruiken (dus vanaf je eigen PC je freesco router commanderen) dan ben je nog Putty nodig (zoeken op een zoekmachine). Je tikt daarin het IP adres van je router in: 192.168.0.1 en geeft daaronder aan, dat het om SSH gaat (telnet kun je dan gewoon dicht hebben staan op je router).
Forwarding, kun je doen via webadmin (dus ionloggen via IE). Klik bij portforwarding op add.
Aangeven of het om tcp of udp gaat (t of u, meestal t). Poort (als je een firewall op je PC hebt, kun je dat zo nakijken) aangeven. Bij to address, geef je het lokale adres van je eigen PC op (bijvoorbeeld 192.168.0.100). En als laatste geef je aan naar welke poort het gestuurd moet worden op jou PC (Zelfde als wat je bij de eerste hebt ingevuld). FF submit klikken, rebooten en dan bij portforwarding list aanklikken. Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets:
Prot Local Addr/Port > Remote Addr/Port
TCP 213.229.65.141/47624 > 192.168.0.100/47624
t,47624,192.168.0.100/47624
Suc6