Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:01
Voor hobbymatig gebruik wil ik een studio flits set gaan aanschaffen mits dat bij mijn wensen past.

Ben nu al drie weken bezig met mijzelf in erin te verdiepen, Helaas is het advies wat je veelal op sites en fora tegenkomt niet direct toe te passen op mijn situatie. Vandaar dat ik hoop via dit topic enkele vragen beantwoord kan krijgen.

Eerst maar even een kleine disclaimer:
Ik heb zowel op korte als op lange termijn geen ambities om van fotografie mijn werk te maken.
Dit heeft diverse redenen die ik nu niet ga uitdiepen, Kort samengevat: Ik kan en wil de verantwoordelijkheid die daarbij komt kijken niet dragen. Nu niet en over vijf jaar hoogstwaarschijnlijk nog steeds niet.

De gear die ik nu gebruik:
Olympus OMD E-M1 (+ Grip)
Olympus OMD E-M10 Mk.II

Olympus 12-40mm f/2.8 Pro
Olympus 45mm f/1.8
Olympus 60mm f/2.8 Macro
Olympus 40-150 f/4-5.6 R

2x Nikon SB-700 in slave mode manual, Getriggerd door laag vermogen flits op camera.

Wat wil ik met de flits set kunnen doen:

Consistent zeer goede kwaliteit foto's maken van mijn Lego creaties.
Deze zijn over het algemeen kleiner dan 20x20x40cm maar kunnen in de toekomst bij uitzondering groter zijn (Groter dan 60x60x120 zal het niet worden).

Nu is een goede foto zo gemaakt met een witte achtergrond en voldoende raamlicht, Maar sinds verhuizing is dat moeilijker te realiseren.
De redenen dat ik met studio flitsers wil gaan werken zijn als volgt:
Consistentie van licht en kleur kwaliteit,
Onafhankelijk zijn van aanwezig licht,
Meer controle wil over licht en schaduwval,
Focus stacking toepassen (Scherp van voor tot achter),
Creatief met achtergrond kleur en stijl werken,
En af en toe kunnen experimenteren. (Bijvoorbeeld met een glazen ondergrond.)

Secundair gebruik is, Af en toe een portret foto maken.

Nu wil ik kunnen werken op/met:
*ISO 200 (Base ISO van beide camera's) tot max ISO 800
*Apertures tussen f/1.8 en f/8, Zonder een ND filter te gebruiken.
*Flash sync van de E-M1 is 1/320 maar zakt bij opzetflitsers naar 1/250, Flash Sync van de E-M10 Mk.II is 1/250 al zitten daar wat uitzonderingen op volgens Olympus.
Heb helaas nog niet kunnen achterhalen wat de max flash sync is met Elinchrom skyport.

----------

Waar ik zelf niet uitkom is het volgende, Binnen de hierboven genoemde settings:

Aan hoeveel flitsvermogen heb ik voldoende en is het minimum vermogen van deze twee sets niet teveel?:
Elinchrom D-Lite RX One softbox to go 2.0
Elinchrom BRX 250 paraplu to go 2.0

Een andere mogelijkheid is als volgt:
Elinchrom D-Lite RX 4 softbox to go 2.0
+
EL Skyport PLUS HS Transmitter voor Olympus & Panasonic
En dan hi-Sync gebruiken wanneer het minimum teveel is, Nadeel is naast de langere flash duration dat je dan veel in Hi-Sync schiet en ik weet niet hoe verstandig dat is voor de levensduur van de flitskop.

De RX One set is net zo duur/iets goedkoper dan voor beide Nikon SB-700's een statief en paraplu/softbox kopen inclusief de huidige tweedehandswaarde van de SB-700's.
Buiten dat zal de studio set voor mij makkelijker in gebruik zijn (instellicht en geen gedoe met batterijen)
*Continue licht heb ik al uitgesloten, Hoewel het goedkoper is gaat dat voor mij niet werken. (Chronische hoofdpijn, Gevoelig voor constant vel licht.)

Hoewel het over het oorspronkelijke budget gaat is de BRX250 set op papier beter, Maar of ik daar ook profijt van zal hebben is moeilijk in te schatten. Zal ook minstens 1 softbox bijgekocht moeten worden.
De D-Lit RX 4 set met Skyport Plus HS kost ongeveer hetzelfde.

Nog één belangrijk punt:
Ik woon in een appartement, Mijn 'studio' is de huiskamer (4,5x4,5 meter makkelijk vrij te maken ruimte) en na gebruik dient het hele spul opgeruimd in tassen opgeborgen te worden. Het moet dus duurzaam zijn en het veelvuldig opbergen aan kunnen.
Dat samen met de wens om een constante licht en kleur kwaliteit te hebben en een groot aanbod aan modifiers deed mij bij Elinchrom uitkomen.

Zo dat was het voor nu, Mocht er nog iets ontbreken dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

• StatQ
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-09 23:00
Sato,

Ik heb weinig ervaring met studio/productfotografie. Maar ik zou eerder denken aan een "opname tent" en dan je flitsers links en rechts buiten de tent
bv https://www.artencraft.be...20-opvouwbaar-433131.html

• Sato
Bedankt voor het meedenken,
Maar een licht / opname tent is precies wat ik niet wil.

De look die dat geeft is met een rol papier en twee softboxen makkelijk te creëren wanneer ik het nodig zou hebben, Maar omdat ik eigen bouwsels maak en geen reviews wil ik het juist onderscheiden door geen 'product' foto's te maken.

• Nathuran
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:14

Nathuran

Koffie!

quote:
Sato schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:15:
Bedankt voor het meedenken,
Maar een licht / opname tent is precies wat ik niet wil.

De look die dat geeft is met een rol papier en twee softboxen makkelijk te creëren wanneer ik het nodig zou hebben, Maar omdat ik eigen bouwsels maak en geen reviews wil ik het juist onderscheiden door geen 'product' foto's te maken.
Zonder verder op de flitsers in te gaan, heb je dan wel een voorbeeld van je gewenste resultaat?

"Geraltie-pooh.. whipe that frown off your face, or I might think you don't like me anymore" --- Keira Metz, The Witcher 3

• Sato
quote:
Nathuran schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:22:
[...]

Zonder verder op de flitsers in te gaan, heb je dan wel een voorbeeld van je gewenste resultaat?
Nee ik heb helaas geen voorbeelden voorhanden van welk resultaat ik wil bereiken.

Ben op de hoogte van hoeveel er mogelijk is met een simpele lamp, papier, aluminum folie en piepschuim ect. En kies daar bewust niet voor.

Ik wil absoluut niet bot overkomen maar dit topic draait om de vraag of de genoemde flits sets qua lichtopbrengst passen binnen de camera settings waarmee ik wil fotograferen, En dat wil ik graag zo houden.

• Mlazurro
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 10-09 14:57
Mijn input: voor hetgeen wat je wilt doen zou je kunnen toekomen met 2x D-Lite One's denk ik. Beetje klein diafragma om alles scherp te krijgen (F8-f11) + bij voorkeur een witte kamer en je hebt één groot zacht licht..
Wat minstens even belangrijk is, is je light modifier: grote softbox zodat ie wat verder kan staan en toch nog zacht licht geeft, of klein softbox/paraplu maar als nadeel dat je die dichterbij moet plaatsen en misschien niet zo praktisch als je nog werkt aan je creatie etc...

Voordeel over een gewone externe flitser is natuurlijk dat je nul komma nul tijd of stress moet steken in batterijen laden en bijhouden, gewoon de stekker erin en schieten maar. Ook de recycle tijd is instant, in tegenstelling tot de SB-700 of gelijk welke reportageflitser.

Ik heb de drie versies. De D-lite 2 & 4 kocht ik in een pakket (200w & 400w) en voor een occasionele kleine opstelling kocht ik een One (100w) erbij. Klein en compact ding geeft voldoende licht en kan ook heel laag gaan qua lichtopbrengst. Dat kunnen de 2 & 4 iets minder.

Als je later of voor erbij nog iets anders wil doen met je Elinchrom, dan raad ik aan om de de One te skippen en voor de 2 of 4 of die combo van beide te gaan.

Verder vroeg ik mij af waarom je maximale flashsynch belangrijk is. Je fotografeert toch geen bewegende dingen of in fel zonlicht?Met 1/200, F8 en low ISO zal je voldoende omgeving(kamer)slicht elimineren.
Maar als high speed sync om een of andere manier wel belangrijk is: de One kan niet werken met de Elinchrom Skyport Plus HS (om te flitsen bij zeer korte sluitertijden). De 4 wel, van de 2 niet zeker, maar ik dacht niet.

Mlazurro wijzigde deze reactie 23-03-2017 23:49 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Zoals ik het lees heb je hier echt geen (prijzige) Elinchrom voor nodig, maar zou je het met elk merk studio flitsers wel af moeten kunnen.

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20-09 21:22
De HSS zou voor nog lagere lichtopbrengst moeten zorgen, is het idee vd TS. Zelf denk ik dat je met een kleurenkaart al een eind kan komen. Noteer dat elinchrom ook dure modifiers heeft (die niet evenredig beter zijn dan de goedkopere).
Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd naar het beeld (voorbeeld foto) de TS voor ogen heeft. Wil je minder licht, kan je ook lampen uitdoen en 's avonds fotograferen :P

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• technonose
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12:05
Misschien offtopic maar is het ook niet mooi om hier een 360 graden foto van te maken die je kunt ronddraaien in je browser?

-edit-

https://www.ecwid.com/blo...-product-photography.html

technonose wijzigde deze reactie 24-03-2017 15:09 (24%)

Sony az1, Samyang 12mm 2.0 Fuji X-T20 XF 16 1.4, XC50-230, XF 35 1.4, nissin i40, mic-1st

• Sato
quote:
Nathuran schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:22:
[...]Zonder verder op de flitsers in te gaan, heb je dan wel een voorbeeld van je gewenste resultaat?
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:48:
Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd naar het beeld (voorbeeld foto) de TS voor ogen heeft. Wil je minder licht, kan je ook lampen uitdoen en 's avonds fotograferen :P
Heb een beetje gezocht, Maar kan binnen de Lego community geen voorbeelden vinden van wat ik voor ogen heb.
De betere fotografen in die community werken voor zover ik kan achterhalen niet met flitslicht maar met raam of lamp licht en een hoop nabewerking. (Op een paar uitzonderingen na, Die veelal speed-lights gebruiken.)
Nu ben ik niet tegen nabewerking maar ik heb geen zin om veel tijd te steken in het corrigeren van dingen die ik bij het nemen van de foto al goed had kunnen doen. (En de tijd die ik achter een computer kan doorbrengen is door RSI klachten beperkt.)

Wel heeft het bekijken van de betere Lego foto's mij aan het twijfelen gebracht om continue licht toch weer te overwegen zolang het niet te vel wordt, Zal eerdaags eens gaan kijken hoeveel lichtopbrengst ik nodig zou hebben voor wat ik wil en wat dat zou moeten kosten.
quote:
PdeBie schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:28:
Zoals ik het lees heb je hier echt geen (prijzige) Elinchrom voor nodig, maar zou je het met elk merk studio flitsers wel af moeten kunnen.
Die stelling kun je verder trekken tot het niet nodig hebben van een studio flits set omdat het ook kan met speed-lights, Maar zelfs dat is niet noodzakelijk want het kan ook met raamlicht. ;)

Punt is ik heb na redelijk wat research besloten dat als ik studio flitsers in huis haal deze van het merk Elinchrom zullen zijn, De redenen daartoe staan in de startpost.
quote:
moozzuzz schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:29:
De HSS zou voor nog lagere lichtopbrengst moeten zorgen, is het idee vd TS. Zelf denk ik dat je met een kleurenkaart al een eind kan komen. Noteer dat elinchrom ook dure modifiers heeft (die niet evenredig beter zijn dan de goedkopere).
Je zit bij Elinchrom niet vast aan de modifiers van enkel Elinchrom, Kunt daar ook aftermarket spul op gebruiken en/of ervoor aanpassen met adapterringen. Al is dat laatste niet ideaal.

Wat HSS (Stobing/flickeren van een speed-light) betreft, Elinchrom werkt met een ander systeem (Hi-Sync) waarbij de flits getimed wordt op de sluiter en er gebruikt wordt gemaakt van de lange flits-duratie van de flits unit. De flits gaat af wanneer de sluiter opent en blijft gedurende de gehele sluiterbeweging licht afgeven. Mijn uitleg is niet al te best, Zie deze link voor meer informatie hierover.
quote:
technonose schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:08:
Misschien offtopic maar is het ook niet mooi om hier een 360 graden foto van te maken die je kunt ronddraaien in je browser?

-edit-

https://www.ecwid.com/blo...-product-photography.html
Met dit idee zat ik al wel in mijn achterhoofd, Maar is niet iets wat ik noodzakelijk vind. En zeker niet op elk bouwwerk zou toepassen. Plaats de foto's om mijn bouwwerk te delen, Niet om het te verkopen. ;)

In elk geval bedankt voor de link, best een informatief stukje over het gebruik van een draaiplatform.
(Voor de rest vooral veel algemene kennis)
quote:
Mlazurro schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:45:
Mijn input: voor hetgeen wat je wilt doen zou je kunnen toekomen met 2x D-Lite One's denk ik. Beetje klein diafragma om alles scherp te krijgen (F8-f11) + bij voorkeur een witte kamer en je hebt één groot zacht licht..
Wat minstens even belangrijk is, is je light modifier: grote softbox zodat ie wat verder kan staan en toch nog zacht licht geeft, of klein softbox/paraplu maar als nadeel dat je die dichterbij moet plaatsen en misschien niet zo praktisch als je nog werkt aan je creatie etc...

Voordeel over een gewone externe flitser is natuurlijk dat je nul komma nul tijd of stress moet steken in batterijen laden en bijhouden, gewoon de stekker erin en schieten maar. Ook de recycle tijd is instant, in tegenstelling tot de SB-700 of gelijk welke reportageflitser.

Ik heb de drie versies. De D-lite 2 & 4 kocht ik in een pakket (200w & 400w) en voor een occasionele kleine opstelling kocht ik een One (100w) erbij. Klein en compact ding geeft voldoende licht en kan ook heel laag gaan qua lichtopbrengst. Dat kunnen de 2 & 4 iets minder.

Als je later of voor erbij nog iets anders wil doen met je Elinchrom, dan raad ik aan om de de One te skippen en voor de 2 of 4 of die combo van beide te gaan.

Verder vroeg ik mij af waarom je maximale flashsynch belangrijk is. Je fotografeert toch geen bewegende dingen of in fel zonlicht?Met 1/200, F8 en low ISO zal je voldoende omgeving(kamer)slicht elimineren.
Maar als high speed sync om een of andere manier wel belangrijk is: de One kan niet werken met de Elinchrom Skyport Plus HS (om te flitsen bij zeer korte sluitertijden). De 4 wel, van de 2 niet zeker, maar ik dacht niet.
Bedankt voor je uitgebreide en informatieve reactie.
Ik ga hieronder in op de drie dikgedrukte stukken,

1: Het fotograferen van een creatie gebeurd pas als deze helemaal af is. Bouwen doe ik meestal aan mijn bureau in slaapkamer. (Soms aan de keukentafel.) Fotografie altijd in de huiskamer op de keukentafel of een bijzettafeltje vanwege de ruimte.

2: Lijkt mij dat de D-Lite RX One's dan inderdaad de beste keuze zijn voor wat ik primair wil.
Wil het sowieso voor aankoop eerst eens testen als dat mogelijk is.

3: Probleem is niet dat het onderwerp niet stil staat, Probleem is dat ik altijd wel een beetje beweeg. (Heeft te maken met mijn chronische ziekte.)
Geen probleem bij een stilstaand object met de camera op statief, Wel een probleem als ik staand uit vrije hand fotografeer en het onderwerp ook beweegt.
Geen primair punt van belang gezien het hoofddoel, Maar vond het persoonlijk wel iets om mee te nemen in mijn overweging/keuze.

-----

Iedereen tot dusver bedankt voor het meedenken, Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Ondertussen blijft nieuwe input uiteraard zeer welkom.
Pagina: 1

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True