Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• evd
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-09 17:28
Hoi allemaal, hier is weer zo'n persoon met het standaard verhaal.

Hij woont in een huis met 3 verdiepingen. Zijn vloeren van beton zijn. De (standaard Vodafone) router hangt in de meterkast en kan daar niet uit. Maar op elke verdieping is wel een ethernet kabel aanwezig is (ook in de woonkamer). Oh, en hij woont in Friesland dus zijn maximale internet snelheid is 17mb/s. Hij heeft een half vrijstaand huis maar er zijn een stuk of 20 signalen van mensen uit de omgeving. En ja, hij heeft een 5ghz netwerk maar deze heeft alleen een bereik van 10 meter rond de meterkast.

Waarom ik dit topic heb aangemaakt:

Door alle bomen zie ik het bos niet meer. Er zijn duizenden pagina's aan informatie over hoe je het beste je Wi-Fi netwerk kan uitbreiden / versterken. Hierbij kwamen een aantal het vaakste voor:

- Extra router, er is hiervoor een Howto uit, maar er is zoveel discussie over gevoerd en de originele HowTo is ondertussen erg oud. Dus ik word er nou niet echt wijzer van, daarnaast lijkt het me heel erg veel werk en werkt het niet altijd. Ook omdat er veel Wi-Fi signalen in de buurt zijn, lijkt het me niet handig om er nog 2 routers bij te zetten die elkaar gaan tegenwerken.

- Google Mesh netwerk, dit kost met import kosten zo'n 400 euro en vind ik toch echt teveel. Een mesh netwerk van een ander merk als Netgear zou bijvoorbeeld een optie zijn. Maar is een Mesh in Nederlandse huizen wel handig? Ook hier waren de meningen sterk over verdeeld..

- Ubiquiti, lijkt me opzich wel goed, de Ubiquiti UniFi AP-AC LITE kost rond de 84 euro. Hier drie van aanschaffen, zou eigenlijk te duur zijn. Maar als het makkelijk is en alleen die drie dingen. Dan kan ik er mee leven. Maar ook voor deze gelden, er zijn zo ontzettend veel discussies voor dat ik er niet meer wegwijs van wordt. Hoe makkelijk is dit op te zetten en heb je hiervoor nog andere dingen nodig of betaal je nog een maandelijkse fee?

- T-Mobile (aangezien Vodafone net is overgenomen) bellen en daar de 'Wifi service' aanvragen. Dan worden en versterkers geplaatst. Maar aangezien mijn internet snelheid al knaken is, zal dit door de versterkers waarschijnlijk nog veel trager worden.

- De standaard Vodafone router vervangen door een goede router met meerdere antennes.

Kan iemand mij concreet uitleggen, wat het handigste is voor mijn situatie. Ik heb dus op elke verdieping een ethernet kabel uit de muur komen. Maar deze wordt wel gebruikt, en dus wil ik wel dat als ik er bijvoorbeeld iets plaats, dat dat gene ook weer een output voor ethernet heeft. Bij bekende acccespoints zie ik dit vaak niet. Maar ik kan me vergissen.

Aangezien ik een geheel plaatje met jullie hulp probeer te krijgen voor mijzelf, maar ook voor anderen die met hetzelfde probleem komen hoop ik dat je een zo volledig antwoord in één reactie kan geven.
In je antwoord hoop ik te vinden: Wat de beste optie is en wat je nodig hebt voor deze optie (bijvoorbeeld alleen een accespoint of heb je dan perse een switch nodig). Ik hou van kort maar duidelijk! Dus als je een goed antwoord geeft, zal ik je misschien een bericht terug sturen waarin ik het voor mij duidelijk samenvat zodat het definitive antwoord zo duidelijk mogelijk wordt!

Alvast bedankt _/-\o_ O+

[ Voor 20% gewijzigd door evd op 20-03-2017 17:22 . Reden: extra toevoeging ]

Beste antwoord (via evd op 20-03-2017 18:48)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:04
Je gaf zelf aan dat op de plekken waar de utp uit de muur komt naast het accesspoint ook nog in een ander apparaat moet gaan:
Dat dat gene ook weer een output voor ethernet heeft.
Dat is met andere woorden een switch per punt in de ruimte waar de utp kabel uit komt waar je een accesspoint wilt plaatsen. Ubiquiti heeft accesspoints met een mini switch erin maar dat zijn de PRO varianten die duurder zijn. Dit klinkt handig maar in de praktijk wil je een accesspoint zo vrij mogelijk hange (bij mij liggen ze op een kast in de woonkamer). Daar wil je het liefst maar 1 kabel naartoe en niet nog 1 kabel retour voor je bestaande netwerk apparatuur.

Dus als we er vanuit gaan dat je op 2 plekken accesspoint moet plaatsen waar je in dezelfde ruimte minimaal 2 apparaten kunt aansluiten:
- 2 Unifi AC PRO's = 320 euro
(2x power injector in de meterkast)
- 2x Unifi AC Lite (180 euro) + 2x POE Switch (160 euro) = 340 euro
- 2x Unifi AC Lite (180 euro) + 2x Gbit switch (60 euro) = 240 euro
(2x power injector op plek waar ze komen te hangen)
- 2x Arcadyan KPN AP+Switch = 160 euro

Visuals:
Pro (met mini switch):
Afbeeldingslocatie: https://www.broadbandbuyer.com/images/products/ubiquiti/unifiacpro-7.png?width=400

Lite (geen mini switch dus daar doe je los een switch bij):
Afbeeldingslocatie: https://www.wispmax.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/u/a/uap-ac-lite_ports_1.jpg.jpg
POE switch (89 euro)
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/1396518697.jpeg

Normale switch (30 euro)
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/1282750503.jpeg

KPN ding (genoeg poorten)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nextchapter-ecommerce.com/Public/Products/xlarge/323701-wi-fi-versterker-dualband.jpg

[ Voor 83% gewijzigd door laurens0619 op 20-03-2017 18:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:03
Je wilt geen extra router. Je hebt er maar een nodig en die staat in de meterkast. Dat is toevallig ook een AccessPoint (AP) om een WiFi connectie mee op te zetten. Daar wil je er meer van hebben. Bijvoorbeeld op elke verdieping een AP die dan die verdieping bedient. Om meer apparaten op je netwerk te zetten kun je een switch op de ethernetkabel zetten.

Hattrick: Thorgal Eagles

• evd
bregweb schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:04:
Je wilt geen extra router. Je hebt er maar een nodig en die staat in de meterkast. Dat is toevallig ook een AccessPoint (AP) om een WiFi connectie mee op te zetten. Daar wil je er meer van hebben. Bijvoorbeeld op elke verdieping een AP die dan die verdieping bedient. Om meer apparaten op je netwerk te zetten kun je een switch op de ethernetkabel zetten.
Wat je dus zegt is, het handigste is om een netwerk switch te kopen. (Bijvoorbeeld deze: https://goo.gl/qAbrLu)
Vanuit mijn (standaard) Vodafone router trek ik een ethernet kabel naar de switch. De vanuit de switch trek ik dan weer kabels naar naar accespoints op verschillende verdiepingen, bijvoorbeeld deze: https://goo.gl/ReESaI. En die breiden dan het netwerk signaal uit.
Dit alles moet je via internet opzetten maar neem aan dat er een duidelijke uitleg bij zit?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11 19:30
Ik vermoed overigens dat je niet op elke verdieping een AP nodig zult hebben. Begin gewoon met een en kijk hoe goed het werkt

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
Recentelijk mijn broertje geadviseerd voor WiFi in zijn nieuwbouwhuis (met betonnen muren, vloerverwarming en alle andere WiFi blokkerende features van nieuwbouwhuizen.)
Hij heeft nu twee exact dezelfde gelikte Unifi schotels, een op de begane grond en een op zolder. Werkt als een trein.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 10:03

Gé Brander

MS SQL Server

Inderdaad wat hierboven aangedragen wordt. Switch en twee Access Points en je bent klaar.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• laurens0619
De "Mesh wifi netwerken generatie" heeft 2 voordelen:
1. Geen kabels nodig voor repeaters zonder snelheidverlies
2. Slimmigheden/adoptie van standaarden (802.11r/k?) om roaming te ondersteunen. (al moet ik eerlijk bekennen dat ik het nog nergens technisch onderbouwd heb zien worden wat ze dan precies doen, alleen uit reviews dat het echt beter werkte)

Dat jij je accesspoints met een kabel kunt aansluiten is wel een voordeel, dat werkt altijd nog beter dan het draadloze wat het "mesh" spul doet.

Als je via utp wilt aansluiten kom je met je budget uit op reguliere accesspoints. Ondersteuning voor roaming heb je hier eigenlijk niet (behalve min rssi maar dat is ook maar mwoah). Je moet dus maar geluk hebben dat je huidige clients volwassen genoeg zijn en zelf het roaming goed oppakken.

Dan kom je uit op welk accesspoint, aangezien je de utp punten al in gebruik hebt kun je het beste gaan voor een accesspoint met een switch erin of ubiquiti accesspoints + een losse switch.

De KPN Wifi versterker(s) (KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99) lijken mij een prima oplossing. Doorgaans zijn 1 of 2 accesspoint op goede locaties afdoende om dekking over het gehele huis te krijgen. Eentje in de woonkamer bv en eentje op de 1e verdieping.
Hoe en of roaming gaat werken tussen de accesspoints blijft helaas afwachten en is volledig afhankelijk van je clients.

Voor de rest wil ik je er vriendelijk aan herinneren dat we hier op tweakers zitten en je requirements (het lijkt wel een RFP :o) een beetje raar overkomen. Het is tweakers, je zit hier om te leren/discussieren hoe zelf een gave oplossing thuis te bouwen! Anders loop je maar naar coolblue voor advies :+

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 20-03-2017 16:55 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Diegene die met een goede oplossing komt moet dus een aantal dingen in zijn antwoord hebben:

- Kosten
- De moeite om het op te zetten
- Voor en Nadelen
- Benodigdheden
- Korte instructie hoe je het moet opzetten of een link met een concrete uitleg hoe het moet worden opgezet waarbij niet 300 mensen door elkaar heen roepen dat het anders moet of het niet werkt want dat triggerd mijn autisme nogal :O
1 x Bami Pangang
2 x zoetzure saus
1 x extra witte rijst

Oh, ja en doe daar ook nog even kosteloos een WiFi offerte/inventarisatie met een handleiding bij, graag ff onder de 200 euro.... _O-

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Frons1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-10 14:31
Ik zit ongeveer in de zelfde situatie en ben van plan om op de modem/router, die ik momenteel heb staan van mijn serviceprovider, de router functie uit te schakelen
en die vervangen door een betere nieuwe router ( pricewatch: Netgear R7800 Nighthawk X4S - AC2600 Router ) maar daarvoor kan je zelf een optie kiezen die beter in je budget past.

• evd
laurens0619 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:52:
De "Mesh wifi netwerken generatie" heeft 2 voordelen:
1. Geen kabels nodig voor repeaters zonder snelheidverlies
2. Slimmigheden/adoptie van standaarden (802.11r/k?) om roaming te ondersteunen. (al moet ik eerlijk bekennen dat ik het nog nergens technisch onderbouwd heb zien worden wat ze dan precies doen, alleen uit reviews dat het echt beter werkte)

Dat jij je accesspoints met een kabel kunt aansluiten is wel een voordeel, dat werkt altijd nog beter dan het draadloze wat het "mesh" spul doet.

Als je via utp wilt aansluiten kom je met je budget uit op reguliere accesspoints. Ondersteuning voor roaming heb je hier eigenlijk niet (behalve min rssi maar dat is ook maar mwoah). Je moet dus maar geluk hebben dat je huidige clients volwassen genoeg zijn en zelf het roaming goed oppakken.

Dan kom je uit op welk accesspoint, aangezien je de utp punten al in gebruik hebt kun je het beste gaan voor een accesspoint met een switch erin of ubiquiti accesspoints + een losse switch.

De KPN Wifi versterker(s) (KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99) lijken mij een prima oplossing. Doorgaans zijn 1 of 2 accesspoint op goede locaties afdoende om dekking over het gehele huis te krijgen. Eentje in de woonkamer bv en eentje op de 1e verdieping.
Hoe en of roaming gaat werken tussen de accesspoints blijft helaas afwachten en is volledig afhankelijk van je clients.

Voor de rest wil ik je er vriendelijk aan herinneren dat we hier op tweakers zitten en je requirements (het lijkt wel een RFP :o) een beetje raar overkomen. Het is tweakers, je zit hier om te leren/discussieren hoe zelf een gave oplossing thuis te bouwen! Anders loop je maar naar coolblue voor advies :+
Het lijstje komt inderdaad een beetje 'eisend' en als 'teveel gevraagd' over. Maar jou antwoord is naar mijn mening alles waar ik naar vraag. Ik zal het zo even bijwerken, dat het meer als een suggestie/vraag aan tweaker die gaat reageren op dit topic overkomt wat een persoon als ik wil weten. Maar ik bedoelde het goed, ik probeer 1 geheel verhaal te krijgen. Die ik straks groen kan maken zonder dat ik, of anderen die wellicht hetzelfde probleem hebben, nog 20 andere antwoorden moeten opzoeken. Ook probeerde ik hiermee de standaard: ik heb 2 routers en dit werkt prima. antwoord te voorkomen. Aangezien ik van kort en duidelijk houd ;)

Maar goed, terug naar je uitleg!

Mijn voorkeur gaat uit naar Ubiquiti, wat je dus zegt is. Je zegt dan, het handigste is om een netwerk switch te kopen, om extra kabels te voorkomen is het handig om PoE te hebben. Dus zowel de Switch als de AP moet dit ondersteunen. Als ik dan een comptabele Switch en Accespoint heb, kan ik dan 1 kabel vanuit mijn router trekken. Deze bij de PoE in de switch doen. Dan bijvoorbeeld 2 kabels naar 2 verschillende (PoE) comptabele Accespoints trekken. En dan zou het moeten werken?
Of moet je naast de Switch ook nog een PoE adapter kopen. en die dus op de switch aansluiten.
Kan je trouwens ook zonder een switch werken, of is dit sowieso nodig..

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 14:59
Als je genoeg poorten op je router hebt, heb je geen switch nodig. Bij de door jou aangehaalde Ubiquiti zit een POE injector (= voeding). Die kun je gewoon in je meterkast leggen.

Zelf vind ik het altijd wel mooier / netter om een POE switch te gebruiken, maar daar hangt natuurlijk wel een kostenplaatje aan.

Ik heb zelf hele goede resultaten behaald met de AP-AC-Lite van Ubiquiti. Met een beetje geluk kom je zelfs weg met maar 2 van die APs (eentje op de begane grond en eentje op de 2e verdieping).

Edit (vergeten te melden): Houd er rekening mee dat de AP-AC-Lite draait op 24v passieve POE. Je kunt dus niet elke POE switch hiervoor gebruiken, het moet een Ubiquiti POE switch zijn. Dit is een goede/betaalbare optie: pricewatch: Ubiquiti TOUGHSwitch TS-5-POE

[ Voor 26% gewijzigd door Bjornski op 20-03-2017 17:23 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• laurens0619
Je gaf zelf aan dat op de plekken waar de utp uit de muur komt naast het accesspoint ook nog in een ander apparaat moet gaan:
Dat dat gene ook weer een output voor ethernet heeft.
Dat is met andere woorden een switch per punt in de ruimte waar de utp kabel uit komt waar je een accesspoint wilt plaatsen. Ubiquiti heeft accesspoints met een mini switch erin maar dat zijn de PRO varianten die duurder zijn. Dit klinkt handig maar in de praktijk wil je een accesspoint zo vrij mogelijk hange (bij mij liggen ze op een kast in de woonkamer). Daar wil je het liefst maar 1 kabel naartoe en niet nog 1 kabel retour voor je bestaande netwerk apparatuur.

Dus als we er vanuit gaan dat je op 2 plekken accesspoint moet plaatsen waar je in dezelfde ruimte minimaal 2 apparaten kunt aansluiten:
- 2 Unifi AC PRO's = 320 euro
(2x power injector in de meterkast)
- 2x Unifi AC Lite (180 euro) + 2x POE Switch (160 euro) = 340 euro
- 2x Unifi AC Lite (180 euro) + 2x Gbit switch (60 euro) = 240 euro
(2x power injector op plek waar ze komen te hangen)
- 2x Arcadyan KPN AP+Switch = 160 euro

Visuals:
Pro (met mini switch):
Afbeeldingslocatie: https://www.broadbandbuyer.com/images/products/ubiquiti/unifiacpro-7.png?width=400

Lite (geen mini switch dus daar doe je los een switch bij):
Afbeeldingslocatie: https://www.wispmax.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/u/a/uap-ac-lite_ports_1.jpg.jpg
POE switch (89 euro)
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/1396518697.jpeg

Normale switch (30 euro)
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/1282750503.jpeg

KPN ding (genoeg poorten)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nextchapter-ecommerce.com/Public/Products/xlarge/323701-wi-fi-versterker-dualband.jpg

[ Voor 83% gewijzigd door laurens0619 op 20-03-2017 18:41 ]

• evd
Zoals je me het nu laat zien, wordt mijn keuze zeer waarschijnlijk de UniFi AP AC PRO.

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/

Dit omdat ik in de doos een accespoint krijg samen met een adapter voor power over ethernet.
Ik kan dan dus in de meterkast de adapter aansluiten op mijn router en op netstroom.
Dan kan ik vanuit de adapter: 1 ethernet kabel naar de gewenste plek waar ik mijn accespoint wil, laten lopen.
Het accespoint komt in mijn geval laag aan de muur te hangen en ik kan de uitgaande ethernetkabel die bijvoorbeeld naar mijn pc moet achter de plinten wegwerken, dat is dus geen probleem.
En met de online software van Ubiquiti (is volgens internet) alles makkelijk opstellen en instellen.

Correct me if I'm wrong!

[ Voor 14% gewijzigd door evd op 20-03-2017 18:19 ]

• laurens0619
klopt bijna ;)
Dan kan ik vanuit de adapter: 1 ethernet kabel naar de gewenste plek waar ik mijn accespoint wil, laten lopen.
Dit klopt! maar vergeet niet dat er ook van de "overige apparatuur" op die kamer een kabel moet naar het AP.
edit: ja stiekem info in je post toevoegen he :P
En met de online software van Ubiquiti (is volgens internet) alles makkelijk opstellen en instellen.
Dit is wel een dingetje. Voor het instellen van de ubiquiti moet je een controller opzetten. DAt is niet online maar doe je in principe op je eigen computer. De controller hoeft in principe alleen te draaien als je het wifi instelt of wijzigingen aan je wifi netwerk maakt. Wil je zaken als guest captive portal gebruiken (gewoon guest wifi werkt dus wel), of statistieken wilt bijhouden dan is het aan te raden om permanent de controller te draaien. Hiervoor kun je een "cloud key" kopen wat weinig met de cloud of key te maken heeft maar een lokale mini computer is waar de controller op draait. (100 euro). Ze noemen dat ding cloud omdat je via een service van ubiquiti op je lokale controller kunt inloggen zonder port mappings. (AFAIK)

In de praktijk denk ik niet dat jij die controller 24x7 hoeft te draaien dus is de installatie op een lokale computer genoeg (zo doe ik het ook) en start je de software als je iets wilt wijzigen. Hierdoor heb je de hele cloud key niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 20-03-2017 18:24 ]

• evd
laurens0619 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:20:
klopt bijna ;)

[...]

Dit klopt! maar vergeet niet dat er ook van de "overige apparatuur" op die kamer een kabel moet naar het AP.
edit: ja stiekem info in je post toevoegen he :P

[...]

Dit is wel een dingetje. Voor het instellen van de ubiquiti moet je een controller opzetten. DAt is niet online maar doe je in principe op je eigen computer. De controller hoeft in principe alleen te draaien als je het wifi instelt of wijzigingen aan je wifi netwerk maakt. Wil je zaken als guest captive portal gebruiken (gewoon guest wifi werkt dus wel), of statistieken wilt bijhouden dan is het aan te raden om permanent de controller te draaien. Hiervoor kun je een "cloud key" kopen wat weinig met de cloud of key te maken heeft maar een lokale mini computer is waar de controller op draait.

In de praktijk denk ik niet dat jij die controller 24x7 hoeft te draaien dus is de installatie op een lokale computer genoeg (zo doe ik het ook)
Had toevallig 1 minuut voordat je antwoord gaf mijn reactie gewijzigd, omdat ik al had verwacht dat je dat zou zeggen dus het was niet stiekem O+

Ik hoef inderdaad geen statistieken bij te houden. Dus een cloud key is niet nodig. Het instellen kom ik vast wel uit, zag dat als je specifiek op deze ap zocht er genoeg handleidingen tevoorschijn kwamen.
Ik zal je nog even een Pb doen en dan je antwoord als beste antwoord aangeven d:)b.

• laurens0619
Top, als je het spul geinstalleerd hebt is het altijd nuttig om nog een post toe te voegen hoe het in de praktijk werkt.

Wel nog even belangrijk puntje over die secondary ethernet port (wist ik ook niet):
Note: Connecting devices to the secondary port might result in limiting the overall speed of the access point. For example, in the case of an UAP-AC-Pro. If a 100Mbs device (e.g. a printer) is connected to the secondary port, it will limit the speed of the access point to 100Mbs also, even though the connection back to the switch appears to be running at 1000Mbs. This is something we are currently working on. Check back soon for updates.

Pagina: 1