Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-09 09:32
Dag medetweakers,

Om kosten te besparen leek het me wel een goed idee om een bestaande pc te upgraden naar een gaming pc in plaats van er eentje van uit het niets te bouwen. De vraag is alleen, is dit ook daadwerkelijk een goed idee en zo ja, wat zou ik moeten upgraden?

De pc in kwestie heeft (voor zover bekend) de volgende specificaties:

-CPU: Intel Core i7 870 @ 2,93 GHz
-Moederbord: Intel DH55TC
-RAM: 8 GB (waarschijnlijk @ 1033 MHz)
-Een simpele HDD
-Een simpele PSU

Ik zit er aan te denken om dit systeem aan te passen zodat ik er een GTX 1070 in zou kunnen zetten, is dit te hoog gegrepen, dan zou een RX480 8GB mij ook tevreden stellen.

Dan de vraag: wat moet ik/ kan ik upgraden?

De voeding zal sowieso geüpgrade moeten worden, aangezien de toevoeging van een grafische kaart wat meer vraagt.

Mijn grootste zorgen zijn echter:
-Volgens de info die ik tot nu toe heb gevonden over het moederbord (https://downloadmirror.in...roductGuide01_English.pdf), ondersteunt het moederbord geen sneller geheugen dan DDR3 1333 MHz. Is dit te langzaam voor moderne gaming begrippen?

-Daarnaast bevat het moederbord slechts een PCI express 2.0 x16 slot, terwijl bij de specificaties van de meeste videokaarten staat, dat ze een 3.0 vereisen.

-Zal de processor een 'bottleneck' vormen? Als dat het geval is, ik heb ook nog een i5 3470 @ 3,2 GHz tot mijn beschikking. Voldoet deze wel? EDIT: Deze werkt niet op het huidige moederbord (dank aan 'justmike')

Kortom, is dit een redelijk idee, of is het nu al een verloren zaak?

[ Voor 2% gewijzigd door DefiniteTmn op 20-03-2017 15:54 . Reden: CPU compatibiliteit klopt niet (i5) ]

i7 6700K, GTX 1070, 16GB DDR4 | Fanatec CSL Elite Base + LC, Thrustmaster TH8A, Oculus Rift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 12:28
Die i5 3470 gaat alvast niet werken, die gebruikt een socket die niet overeenkomt met die op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
O oké, dan is dat al van de baan, ik zal het aanpassen. Wat zijn voor de rest jouw gedachten hierover?

i7 6700K, GTX 1070, 16GB DDR4 | Fanatec CSL Elite Base + LC, Thrustmaster TH8A, Oculus Rift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 19:15
Een pci-e 3.0 kaart kan perfect in een 2.0 slot gebruikt worden.
Het geheugen zou ook niet echt voor problemen moeten zorgen, snel geheugen is niet echt een prioriteit in jouw geval.

Wat wil je trouwens zelf van de build? 1080/1440p met 60/144Hz scherm? Welke games wil je er al voornamelijk op spelen?

Een RX 480 met een goede 450W voeding is al een stap in de goede richting (een GTX 1070 is wat overkill voor deze cpu). Overstappen naar Windows 10 kan ook al erg goedkoop, en persoonlijk zou ik ook liever de harde schijf door een SSD vervangen.

Weet wel dat je vroeg of laat toch een andere cpu zal willen, je huidige kan nog wel meeboksen met het merendeel van de huidige games (op een paar uitzonderingen na), maar dat is het dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 15:14
Het beste is om die kantoor pc te verkopen en te kijken voor een leuk setje voor je i5.
Zon kantoor pc is meestal niet geschikt voor gaming Is meestal hele simpele hardware die niet geschikt is voor zwaarder werk.
Op die i5 kan je better verder gaan bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerX
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 09:28
DenHond schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:56:
Het geheugen zou ook niet echt voor problemen moeten zorgen, snel geheugen is niet echt een prioriteit in jouw geval.

Wat wil je trouwens zelf van de build? 1080/1440p met 60/144Hz scherm? Welke games wil je er al voornamelijk op spelen?

Een RX 480 met een goede 450W voeding is al een stap in de goede richting (een GTX 1070 is wat overkill voor deze cpu). Overstappen naar Windows 10 kan ook al erg goedkoop, en persoonlijk zou ik ook liever de harde schijf door een SSD vervangen.

Weet wel dat je vroeg of laat toch een andere cpu zal willen, je huidige kan nog wel meeboksen met het merendeel van de huidige games (op een paar uitzonderingen na), maar dat is het dan ook.
Heb zelf een I7 860 en heb sinds kort geupgrade naar RX480. Kan je vertellen dat BF4 en Witcher 3 op Full HD ultra settings gewoon goed draait!

Steam: Jerx | PSN: Jerxy88 | Xbox: Jerxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
DenHond schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:56:

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ben blij om te horen dat de PCI versie niet uitmaakt.

Wat ik er mee zou willen is, in het geval van de RX480, race simulators draaien. Het liefst zou ik dit willen met drie Full HD monitoren. Qua GPU kracht moet dat lukken, omdat mijn laptop (GTX1060 6GB) de meeste race games in 4k op 60 fps draait. Als een GTX 1070 zou kunnen, dan zou ik graag binnen een jaar/anderhalf de overstap maken naar een Oculus Rift

Ik ben er me er van bewust dat de CPU t.z.t. geüpgrade zal moet worden, maar dat zou ik nog wel driekwart jaar willen uitstellen.
franssnarf schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:56:
Het beste is om die kantoor pc te verkopen en te kijken voor een leuk setje voor je i5.
Zon kantoor pc is meestal niet geschikt voor gaming Is meestal hele simpele hardware die niet geschikt is voor zwaarder werk.
Op die i5 kan je better verder gaan bouwen.
Bij de i5 3470 heb nog een moederbord dat hoger geklokt geheugen (tot 1600 MHz) ondersteunt. Dit zal ik dan wel uit de case moeten halen, omdat een gpu niet past in de huidige. Kan ik dan niet beter dat moederbord gebruiken icm de i5 (ondersteunt ook PCI e 2.0 x16)?

[ Voor 10% gewijzigd door DefiniteTmn op 20-03-2017 16:31 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
Oké ik heb eens even nagedacht over een andere optie:

Ik zou gebruik kunnen maken van het moederbord dat bij de i5 3470 @ 3,2 GHz hoort. (Het is een Dell Optiplex 7010, die al op W10 Pro draait). Het mobo ondersteunt tot 1600 MHz aan DDR3 geheugen. Ik koop dan:

-8GB 1600 MHz Ram (~€70)
-450 Watt voeding (€55)
-MSI/Asus RX 480 8GB GPU (~€245) of natuurlijk de RX 580 als die binnenkort uitkomt
-Een nieuwe case (~€60)
-SSD 120 GB (~€50) als opstartschijf

Te zijner tijd zou ik dan moederbord + cpu kunnen vervangen naar één die CrossFire ondersteunt en een tweede RX 480 toevoegen en de voeding te vergroten. Dan zou ik ook eventueel het werkgeheugen kunnen vervangen.

Is dat een goed plan?

[ Voor 4% gewijzigd door DefiniteTmn op 20-03-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Laatst online: 00:33
Hou er rekening mee dat bepaalde Dell Optiplex moederborden een speciale 8pin connector hebben. Hier zijn wel adapters voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
Davetc schreef op maandag 20 maart 2017 @ 17:59:
Hou er rekening mee dat bepaalde Dell Optiplex moederborden een speciale 8pin connector hebben. Hier zijn wel adapters voor te krijgen.
Oké, dat wist ik niet.

Sorry dat ik deze vraag stel (ik ben niet zo ervaren op dit gebied): die connector is voor de voeding?

En trouwens over de voeding: zou de Corsair 450M (pricewatch: Corsair CX450M voldoen?

[ Voor 18% gewijzigd door DefiniteTmn op 20-03-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Laatst online: 00:33
DefiniteTmn schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:01:
[...]

Oké, dat wist ik niet.

Sorry dat ik deze vraag stel (ik ben niet zo ervaren op dit gebied): die connector is voor de voeding?
Voeding connector inderdaad. Adapter zou dan moeten worden: 24pin --> 8pin. Dit hangt natuurlijk wel af van het (exacte) type moederbord.

Dell gebruikt vaak custom moederborden. Een andere behuizing wil vaak niet. De normale "tower" desktop modellen zijn nog het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
Davetc schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:04:
[...]

Dell gebruikt vaak custom moederborden. Een andere behuizing wil vaak niet. De normale "tower" desktop modellen zijn nog het makkelijkste.
Hmm, in mijn geval gaat het om niet om een fullsize tower, er zit namelijk een micro ATX moederbord in... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefiniteTmn
Ik heb besloten dit alles toch maar niet te doen, ik wacht wel een tijdje. Tot die tijd redt ik het wel met m'n laptop en een externe monitor. Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou hier ook niets aan doen, echt alleen hooguit een videokaart die je in een helemaal nieuwe PC ook weer goed kan gebruiken. Dus goed dat je niet gaat lopen klooien met mobo's van de 1e of 3e generatie. ;)

Windows 10 kan trouwens nog goedkoper. Ik heb er gisteren nog eentje gekocht (Win 10 Pro Engels) via http://www.allkeyshop.com...al-cd-key-compare-prices/ voor slechts € 6,44 bij psngames.org. Werkte probleemloos.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2017 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 00:51:
Windows 10 kan trouwens nog goedkoper. Ik heb er gisteren nog eentje gekocht (Win 10 Pro Engels) via http://www.allkeyshop.com...al-cd-key-compare-prices/ voor slechts € 6,44 bij psngames.org. Werkte probleemloos.
Tja, dat zijn van die louche key shops. Mooi dat het werkte voor je, maar dat wil niet altijd het geval zijn. Weet je ook wel of het een echt legale OEM of Retail key is? Niet iemand die een MSDN of MAK key doorverkocht?

Ik snap niet dat T.net dergelijke shops in de PW opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 06:47:
Tja, dat zijn van die louche key shops. Mooi dat het werkte voor je, maar dat wil niet altijd het geval zijn. Weet je ook wel of het een echt legale OEM of Retail key is? Niet iemand die een MSDN of MAK key doorverkocht?

Ik snap niet dat T.net dergelijke shops in de PW opneemt.
Tsja, hoezo louche? De website van https://psngames.org/ is professioneler dan die van menigeen in de Pricewatch die voor meer dan 70 euro verkopen. Ik kon betalen via cc, Paypal, Skrill of iDeal. En hoe weet ik het dan bij een ander wel zeker? Bij Surfspot krijg je ook alleen een Windows key, verder niets. Heb je een voorbeeld van iemand die op Psngames.org de mist in ging?

Ik ga zelf eerst altijd uit van de goede kant uit, voordat ik in mogelijke problemen ga denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 10:14:
Tsja, hoezo louche? De website van https://psngames.org/ is professioneler dan die van menigeen in de Pricewatch die voor meer dan 70 euro verkopen. Ik kon betalen via cc, Paypal, Skrill of iDeal. En hoe weet ik het dan bij een ander wel zeker? Bij Surfspot krijg je ook alleen een Windows key, verder niets. Heb je een voorbeeld van iemand die op Psngames.org de mist in ging?
Het is net als G2A en andere dergelijke marktplaatsen. De betalingsmogelijkheden zeggen verder weinig erover.

Surfspot levert goedkope Windows keys enkel aan studenten en personeel van onderwijsinstellingen. Dat is niet vergelijkbaar. Bij Surfspot geloof ik wel dat mijn key echt legaal is en nooit gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:28:
Het is net als G2A en andere dergelijke marktplaatsen. De betalingsmogelijkheden zeggen verder weinig erover.

Surfspot levert goedkope Windows keys enkel aan studenten en personeel van onderwijsinstellingen. Dat is niet vergelijkbaar. Bij Surfspot geloof ik wel dat mijn key echt legaal is en nooit gebruikt is.
G2A ken ik niet en ik wist niet dat het een marktplaats is. Ik zie dit https://psngames.org/down...-windows-10-professional/ gewoon als een normale, professionele webwinkel. (en dan nog een betere dan Amazon waar je alleen met een cc iets kan kopen en niet met tig verschillende betalingsmiddelen zoals hier, maar dat terzijde).

Surfspot is dan misschien een wat slecht gekozen voorbeeld. Maar bij elke andere winkel krijg je ook alleen een key doorgemaild. Toch? Een DVD wil ik niet, en ik kan overal kiezen voor online de key kopen, dus doe ik dat.

Anders graag 1 voorbeeld van een polite-inval bij PSNgames.org, of een geverifieerd voorbeeld/nieuwsbericht dat het niet legaal zou zijn daar? En anders zou MS er toch wel voor zorgen dat ze uit de lucht worden gehaald?

Voor mij werkt het in elk geval perfect. De key zat binnen een paar seconden in mijn mailbox en hij 'pakte' probleemloos in Windows. Maar misschien kopen anderen hem liever voor 20 euro. Of voor 100 euro. Je hebt ook mensen die liever bij het wat duurdere Coolblue kopen dan bij een goedkopere winkel zoals SiComputers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:54:
Anders graag 1 voorbeeld van een polite-inval bij PSNgames.org, of een geverifieerd voorbeeld/nieuwsbericht dat het niet legaal zou zijn daar? En anders zou MS er toch wel voor zorgen dat ze uit de lucht worden gehaald?
Is het pas slecht als er een politie inval is geweest?

Een Windows licentie voor een paar euro zit een luchtje aan. Ik kan op Marktplaats ook voor een prikkie een Windows 10 Pro (of zelfs Enterprise!) licentie kopen. Ik weet wel zeker dat het dan MSDN of MAK keys betreft die niet doorverkocht mogen worden.

Marktplaatsen als deze zijn soms uitgevers een doorn in het oog, maar ze kunnen er niet iets aan doen. Dat maakt de aanschaf niet minder 'op eigen risico'. De jouwe werkt, erg leuk. Ik ben alleen bang dat het niet altijd het geval zal zijn. En als ik op Amazon iets koop wat niet werkt krijg ik met garantie mijn geld terug. Bij dergelijke marktplaatsen wil dat niet het geval zijn. G2A is bijvoorbeeld niet aansprakelijk als je een key koopt die illegaal verkregen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:06:
Een Windows licentie voor een paar euro zit een luchtje aan. Ik kan op Marktplaats ook voor een prikkie een Windows 10 Pro (of zelfs Enterprise!) licentie kopen.
...
De jouwe werkt, erg leuk. Ik ben alleen bang dat het niet altijd het geval zal zijn. En als ik op Amazon iets koop wat niet werkt krijg ik met garantie mijn geld terug. Bij dergelijke marktplaatsen wil dat niet het geval zijn. G2A is bijvoorbeeld niet aansprakelijk als je een key koopt die illegaal verkregen is.
Ja dat zeg je de hele tijd, maar bewijs heb ik nog niet gezien. Fijn dat je op Marktplaats bij iemand een licentie voor een prikkie kan kopen, maar dat vind ik toch wat anders dan de webwinkel waar ik hem heb gekocht.

Ja, erg leuk, ik ben er zoals gezegd zeer tevreden mee. Als je met creditcard of Paypal betaalt heb je ook altijd kopersbescherming en heb je ook je geld gewoon terug bij een niet geleverd of niet werkend product. Dus dat voordeel gaat niet op. (Bij Amazon is die garantie trouwens een wassen neus, als jij daar iets koop wat niet werkt, natuurlijk krijg je dan je geld terug. Je kan daar alleen met cc kopen, dus als zij geen akkoord geven, dan neem je contact op met je cc-maatschappij en dan krijg je alsnog je poen terug en krijgt Amazon dus alsnog niets. Amazon heeft dus weinig keus daarin).

Hier laat ik het maar bij. Er gaat nu een beetje teveel tijd en energie in zitten. Dan is mijn voordeel van mijn voordelige Windows key weer weg. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:22:
Ja dat zeg je de hele tijd, maar bewijs heb ik nog niet gezien. Fijn dat je op Marktplaats bij iemand een licentie voor een prikkie kan kopen, maar dat vind ik toch wat anders dan de webwinkel waar ik hem heb gekocht.
Het enige bewijs wat jij vermoedelijk accepteert is vermoed ik de eigenaar van de webshop in handboeien. En zelfs dan zal je sceptisch blijven. Het feit dat iemand aan Windows keys kan komen en kan verkopen voor een paar euro zegt genoeg.

Die website is gewoon de zoveelste grijze key site. Dat je er zelf koopt, eigen risico, maar ik zou het niet adviseren.
Pagina: 1