Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Stel dat je als zzp'er werkt (KvK nummer, BTW nummer etc) en je voldoet aan de urennorm, maar je verdient gewoon leuk bij als extra inkomsten. Dus zeg 3000 euro per jaar, moet je dan ook nog inkomstenbelasting betalen en zo ja, hoeveel dan?

Ik vind hier nog over op het web en bij de Belastingtelefoon moet je gelijk allerlei nummers paraat hebben.

Weet iemand hier toevallig of er een ondergrens is bijv?

Beste antwoord (via Lensent op 21-03-2017 11:09)

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Een ZZPer/freelancer betaalt net als ieder ander inkomstenbelasting. Er zijn geen magische ondergrenzen, al zijn er wel aftrekposten en heffingskortingen die het laten lijken alsof sommige ZZPers geen inkomstenbelasting hoeven te betalen.

Een ZZPer/freelancer of eenmanszaak betaalt inkomstenbelasting over de winst die zijn of haar bedrijf maakt. Iedere aftrekpost die de winst drukt, zorgt er dus voor dat er uiteindelijk minder inkomstenbelasting betaald moet worden.

Ben je een ondernemer voor de belastingdienst, voldoe je aan het urencriterium van 1225 uur en heb je de AOW leeftijd nog niet bereikt? Als op alle vragen het antwoord ja is dan geldt het volgende:

Zelfstandigenaftrek €7280
Startersaftrek: €2123
MKB Winstvrijstelling 14% na aftrek

Allereerst urencriterium: 1225 uur per jaar. Over 50 weken gerekend (2 weken vrij) praat je dan over 24.5 uur per week. Als ik het verhaal zo lees, dan kom je daar niet aan. Ik ga er ook vanuit dat de €3000 omzet is en niet winst na aftrek van allerlei kosten en investeringen.

Daarmee valt de volledige omzet gelijk onder de inkomstenbelasting. Over de 3000 euro betaal je inkomstenbelasting, maar je krijgt ook een deel terug via de heffingskortingen.
In 2017 geldt 8,9% belasting in de eerste schijf. Daarbij opgeteld komen de volksverzekeringspremies 27,65%. Totaal dus 36.55% of €1096 afgerond

Hier gaat de algemene heffingskorting van €2254 normaal vanaf, maar als je een fiscaal partner bent, dan geldt de maximale uitbetaling bij niet- of weinig verdienende partner van 912 euro (2017)
dus 1096-912 = 184 euro te betalen aan inkomstenbelasting.

Daarnaast betaal je ook de eigen bijdrage zorgverzekeringswet van 5.4% (2017) over de volledige inkomsten a €162

Totaal draag je dan van de 3000 euro €346 af aan de overheid.

Stel nu dat je vrouw niet €3000 euro maar €13000 omzet draait.
De inkomstenbelasting wordt betaald over de uiteindelijke winst.

€13000 - € 2123 - €7280 = €3597
MKB vrijstelling 14% = €504

Uiteindelijk is de winst dan € 3093, die geldt als inkomsten voor de belastingdienst.
Hierover betaal je dan 1130 euro inkomstenbelasting, waar dan weer 912 euro maximale uitbetaling af gaat. Blijft er 218 euro over om te betalen aan inkomstenbelasting.
Daarbij dus weer de eigen bijdrage ZVW van 5.4% of 167 euro en je totale afdracht is dan 385 euro.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:29
Je moet gewoon al je inkomen uit arbeid invullen op je belastingaangifte in box 1.
Als ZZP'er is daar alleen nog geen belasting op ingehouden. Dus waarschijnlijk moet je dan na je aangifte alsnog betalen.

Je moet ook nog aangifte doen voor de BTW die aan jou betaald is. Maar daar heb ik weer minder verstand van. Behalve dan dat de belastingdienst not amused is als ze zien dat je wel BTW vraagt op je BTW nummer, maar je het niet af hebt gedragen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij de bepaling van de winst uit onderneming heb je onder meer te maken met de zelfstandigenaftrek van 7280 euro (of nog meer als starter). Als er dan een positief bedrag overblijft, heb je nog de algemene heffingskorting. Per saldo betaal je pas inkomstenbelasting vanaf zo'n 15 000 euro aan inkomsten.

Als je inkomsten meer dan 7280 bedragen, betaal je wel de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet.

Bij 3000 euro hoef je dus nog niets te betalen, en hoef je ook geen aangifte te doen (tenzij je een uitnodiging daartoe hebt ontvangen).

Voor de BTW val je waarschijnlijk onder de kleineondernemersregeling, maar dan moet je wel wat administratie regelen.

[ Voor 9% gewijzigd door GlowMouse op 20-03-2017 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Als je aan de urennorm voldoet lijkt 3000 me erg weinig, de urennorm is iets van 1200 u, dat betekent dat je iets van €0,40 per uur verdient.
Maar er bestaat zoiets als de KOR (kleine ondernemers regeling), als je onder dat bedrag blijft hoef je geen BTW af te dragen en mag je aan het eind van het jaar de afgedragen btw terug vragen. Daarnaast geeft je je inkomsten uit de KOR op als extra inkomsten en hoef je geen jaarrekening e.d. op te maken.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 13:43
Ik werk full time in loondienst, maar draai daarnaast in de avonduren nog wat extra uren, die ik als ZZP'er factureer. Ik kom niet aan het urencriterium, maar heb wel wat advies:
- De BTW die je in rekening brengt moet je aangeven als ondernemer. Je kunt hiervoor waarschijnlijk wel gebruik maken van de "kleine ondernemers regeling". Dit heeft als voordeel dat als je minder dan (ik geloof:) 1000 BTW vraagt, dat je dat dan niet hoeft te betalen; je mag het bedrag dan onder deze noemer weer aftrekken, waardoor je een 0-aangifte hebt voor de BTW
- De inkomsten uit je werk moet je altijd opgeven als persoon; in dit geval inkomsten uit overige werkzaamheden (je bent immers niet in loondienst, dus niets is van tevoren afgedragen).
- De BTW die je dan niet hoeft te betalen als ondernemer, wordt wel beschouwd als inkomen, dus daar betaal je wel inkomstenbelasting over.
- Zakelijk kun je nog wel aftrekposten gebruiken (zoals een laptop, printer, NAS of software). Gedeelde kosten, zoals internetabonnementen (prive en zakelijk) zijn lastiger als ondernemer af te trekken.

Belastingtelefoon helpt echter vaak ook goed bij dit soort vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je van de fiscale voordelen van ondernemers gebruik wilt maken zijn er meer eisen dan het urencriterium waar je aan moet voldoen. Als je niet aan die criterium voldoet zal je gewoon over het volledige bedrag inkomstenbelasting moeten betalen. Hoeveel dat is hangt af van de belastingschijf waar je inkomen onder valt.

https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl/

http://belastingschijven.net/belastingschijven-2017/

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 20-03-2017 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Lensent schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:31:
Stel dat je als zzp'er werkt (KvK nummer, BTW nummer etc) en je voldoet aan de urennorm, maar je verdient gewoon leuk bij als extra inkomsten. Dus zeg 3000 euro per jaar, moet je dan ook nog inkomstenbelasting betalen en zo ja, hoeveel dan?

Ik vind hier nog over op het web en bij de Belastingtelefoon moet je gelijk allerlei nummers paraat hebben.

Weet iemand hier toevallig of er een ondergrens is bijv?
TL/DR: Je vraag is te vaag om te beantwoorden.

* belangrijker dan de urennorm is de vraag of je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Zonder die status is er ook geen sprake van een urencriterium.

* 3000 euro winst per jaar, dan zal de belastinginspecteur vragen stellen bij de urennorm. Die verhouding is verdacht. Bij een startende onderneming met een eigen product kan het legit zijn, maar bij een onderneming waar inspanning en omzet ongeveer lineair schalen (uur-factuur, handeltjes etc) moet je wel wat meer omzet laten zien.

* heb je nog andere inkomsten? Is dat een inkomen uit tegenwoordige arbeid, een inkomen uit vroegere arbeid, of een inkomen in box 2 of 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Het gaat hier om een fotografie job van mijn vrouw, alsmede wat simpele grafisch design klusjes op freelance basis.

Daarom heb ik het dus ook over dienstverlening. Ze vraagt een x bedrag per afgenomen dienst (een fotografieklus bijv).

Dit levert haar per jaar zo'n 3 a 4000 euro op.

Er is een KvK en BTW nummer, BTW aangifte hebben we onlangs voor het eerst gedaan.
Ze houd ook keurig een boekhouding bij met 'zakelijk' aankopen, uitgaven en de gewerkte uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik vind het urencriterium gezien de aard van de werkzaamheden en de omzet ongeloofwaardig.

Als ze wel het voorlopig oordeel heeft dat ze onderneemster voor de inkomstenbelasting is, heeft ze wel MKB winstvrijstelling. De winst is 14% vrijgesteld en dus 86% belast. Dat telt op haar belastbaar inkomen in box 1.

Afhankelijk van het inkomen en de mate waarin de arbeidskorting is gebruikt, reken op 30% a 55% belastingdruk over die 86% van 3k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:01

JaQ

Lensent schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:06:
Het gaat hier om een fotografie job van mijn vrouw, alsmede wat simpele grafisch design klusjes op freelance basis.
Heeft ze ook nog een baan in loondienst hiernaast?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die 3k leidt tot een belasting van pakweg 800 a 1000 euro. Valt compleet weg tegen de algemene heffingskorting van je partner.

Onder de streep kost het je niets / niet zoveel, want ongeveer 1000 euro van de heffingskorting is niet overdraagbaar en loop je met een niet-verdienende partner ook mis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Een ZZPer/freelancer betaalt net als ieder ander inkomstenbelasting. Er zijn geen magische ondergrenzen, al zijn er wel aftrekposten en heffingskortingen die het laten lijken alsof sommige ZZPers geen inkomstenbelasting hoeven te betalen.

Een ZZPer/freelancer of eenmanszaak betaalt inkomstenbelasting over de winst die zijn of haar bedrijf maakt. Iedere aftrekpost die de winst drukt, zorgt er dus voor dat er uiteindelijk minder inkomstenbelasting betaald moet worden.

Ben je een ondernemer voor de belastingdienst, voldoe je aan het urencriterium van 1225 uur en heb je de AOW leeftijd nog niet bereikt? Als op alle vragen het antwoord ja is dan geldt het volgende:

Zelfstandigenaftrek €7280
Startersaftrek: €2123
MKB Winstvrijstelling 14% na aftrek

Allereerst urencriterium: 1225 uur per jaar. Over 50 weken gerekend (2 weken vrij) praat je dan over 24.5 uur per week. Als ik het verhaal zo lees, dan kom je daar niet aan. Ik ga er ook vanuit dat de €3000 omzet is en niet winst na aftrek van allerlei kosten en investeringen.

Daarmee valt de volledige omzet gelijk onder de inkomstenbelasting. Over de 3000 euro betaal je inkomstenbelasting, maar je krijgt ook een deel terug via de heffingskortingen.
In 2017 geldt 8,9% belasting in de eerste schijf. Daarbij opgeteld komen de volksverzekeringspremies 27,65%. Totaal dus 36.55% of €1096 afgerond

Hier gaat de algemene heffingskorting van €2254 normaal vanaf, maar als je een fiscaal partner bent, dan geldt de maximale uitbetaling bij niet- of weinig verdienende partner van 912 euro (2017)
dus 1096-912 = 184 euro te betalen aan inkomstenbelasting.

Daarnaast betaal je ook de eigen bijdrage zorgverzekeringswet van 5.4% (2017) over de volledige inkomsten a €162

Totaal draag je dan van de 3000 euro €346 af aan de overheid.

Stel nu dat je vrouw niet €3000 euro maar €13000 omzet draait.
De inkomstenbelasting wordt betaald over de uiteindelijke winst.

€13000 - € 2123 - €7280 = €3597
MKB vrijstelling 14% = €504

Uiteindelijk is de winst dan € 3093, die geldt als inkomsten voor de belastingdienst.
Hierover betaal je dan 1130 euro inkomstenbelasting, waar dan weer 912 euro maximale uitbetaling af gaat. Blijft er 218 euro over om te betalen aan inkomstenbelasting.
Daarbij dus weer de eigen bijdrage ZVW van 5.4% of 167 euro en je totale afdracht is dan 385 euro.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Mijn vrouw heeft geen investeringen verder. Alles wat ze ontvangt van klanten is dus gewoon pure winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nogmaals, ik heb mijn bedenkingen bij een uur-factuur handel die 1225 uur besteedt om 3000 euro omzet te maken. Die zelfstandigenaftrek en startersaftrek kun je waarschijnlijk uit de berekening schrappen, en de centrale vraag is of de inkomsten als WUO or ROW moeten worden geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Als je voor 2,50 per uur werkt is het een hobby en zal de belastingdienst op zijn minst bewijs willen dat er aan de urennorm voldaan is. Zelfs dan kunnen ze oordelen dat niemand professioneel voor 2,50 per uur werkt, of het bedrijf moet flink verlies maken (wat hier duidelijk niet het geval is).

Belastingfraude is een kostbaar iets, ga dus niet sjoemelen voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zeker omdat de zelfstandigenaftrek helemaal niet nodig is.

Berekening ondernemer voor IB, WUO 3000,-
Belastbaar inkomen 2580,-
Inkomstenbelasting (2017, box 1, schijf 1, 36.55%): 943,-
Arbeidskorting (2017: 1.772%): 45,-
Algemene heffingskorting:898,-
Te betalen: 0,-

Het gebruikte deel van de algemene heffingskorting (898,-) is lager dan het niet-overdraagbare deel van deze heffingskorting. De inkomsten zijn dus volledig netto, ook zonder het urencriterium aan te vinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Dus concreet voor mijn vrouw betekend dit dat ze niet als ondernemer in de boeken kan staan?
En we dus ook geen twee-verdieners zijn? Of staat dit er los van.

Belastingfraude is natuurlijk ZEKER niet iets wat we willen. Vandaar dat we informatie zoeken en een afspraak met een boekhouder hebben gemaakt voor mer helderheid. We hebben over sommige dingen wellicht te licht gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Als je geen ondernemer bent voor de IB krijg je geen mkb winstvrijstelling, en zijn de inkomsten resultaat overige werkzaamheden.

Grote kans dat de MKB winstvrijstelling ook geen zoden aan de dijk zet als ik de berekening hierboven zie :)

Daarbij is ze waarschijnlijk wel ondernemer voor de BTW (staat los van ondernemer voor de IB) en je kan volgens mij alleen gebruik maken vd kleine ondernemers regeling als je ook ondernemer voor de IB bent (eenmanszaak ingeschreven in KvK). In dat opzicht zou ondernemerschap wel lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Lensent schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:41:
Dus concreet voor mijn vrouw betekend dit dat ze niet als ondernemer in de boeken kan staan?
En we dus ook geen twee-verdieners zijn? Of staat dit er los van.

Belastingfraude is natuurlijk ZEKER niet iets wat we willen. Vandaar dat we informatie zoeken en een afspraak met een boekhouder hebben gemaakt voor mer helderheid. We hebben over sommige dingen wellicht te licht gedacht.
Ondernemer voor de inkomstenbelasting (zoals al geschreven: staat compleet los van ondernemer voor de omzetbelasting) is twijfelachtig in dit geval. Vanwege de erg lage omzet. Als je vrouw zich als ondernemer presenteert en moeite doet om de omzet te laten groeien, kan er sprake zijn van ondernemerschap (WUO). Anders is het vermoedelijk ROW ("bijverdienste").

Het verschil is de MKB-winstvrijstelling. Je kunt bovenstaande berekening ook maken met 3000 euro belastbaar inkomen ipv 2580. Komt waarschijnlijk ook binnen het niet-overdraagbare deel van de AHK uit.

Of je wel of geen fiscaal partner bent, daarmee heeft het helemaal niets te maken. Alleen is het zo dat ondrenemers nog geen gezamenlijke aangifte kunnen doen. Maar dat is een praktisch dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Nu online
Ondernemers kunnen wel gezamenlijk aangifte doen. Ik heb de aangifte van mezelf en m'n vrouw in 1 keer gedaan dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan is dat nieuw in 2016? Ik heb jaa na jaar ondernemersaangifte gedaan en vervolgens gegevens overgenomen voor de aangifte van mijn vrouw.
Pagina: 1