Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Latop voor HBO ICT

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• salihh58
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-05-2023
Dag tweakers,

Momenteel studeer ik bedrijfskunde MER op saxion te enschede. Helaas is dit geen opleiding voor mij en ga stoppen na mijn propedeuse.
Na de zomervakantie ben ik van plan om HBO ICT te gaan volgen op hetzelfde hogeschool. Ik heb geen idee welke programma's ik ga gebruiken voor deze opleiding.
Het eerste jaar bestaat uit een brede start!
na het eerste jaar kies
je uit een van onderstaande
studierichtingen:
1) Business
•Modelleren
• IT-management
• Adviseren op de werkvloer
2) IT Service Management
• IT-trends
• Storage
• Functioneel beheer
3) Software Engineering
• Android programmeren
• Webtechnologie
• Software development tools

Zelf twijfel ik over de richting IT service Management en Software Engineering

Voor deze studie heb ik een macbook air aangeschaft, de specs zijn:
Macbook air 13 inch
Processor: 1,6 GHz Intel Core i5
Memory: 8GB 1600 MHz DDR3
Graphics: Intel HD Graphics 6000 1536 MB

Mijn vraag is: de laptop die ik momenteel heb, kan ik deze ook gebruiken voor HBO ICT heeft iemand ervaring?

Ik zelf dacht aan om teamviewer aan te zetten op mijn desktop thuis, zodat ik zware taken via mijn desktop laat lopen, maar hier heb je wel risico's bijv: dat je pc uitvalt.

Als het jullie niet verstandig lijkt welke laptop kan ik dan het beste aanschaffen? Budget 1000.- euro.

TL;DR: Kan ik een macbook air gebruiken voor de opleiding HBO-ICT, zo niet welke laptop raad je aan? budget is rond de 1000!

Thanks in advance !!

[ Voor 6% gewijzigd door salihh58 op 20-03-2017 14:40 ]

Alle reacties

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-11 16:10
Als je PC thuis uitvalt kan je Wake on LAN gebruiken om hem weer aan te zetten van afstand.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:08
Ja die kun je wel gebruiken. Al kan het wel zijn dat je even via Bootcamp Windows ernaast moet gaan draaien.

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-11 09:57
Een macbook is erg leuk, en werkt vaak zeker snel genoeg, maar ben eerder bang dat je tegen problemen aan gaat lopen qua compabiliteit met programma's. De meeste opleidings programma's gaan uit van een Windows laptop, en OS X wijkt daar nogal van af. Met programma's zoals Wine is hier wel om heen te werken, maar echt fijn lijkt het me niet. Om nog maar te zwijgen van het bedrijfsleven, vaak krijg je hier ook windows in je schoot geworpen, en scheelt het dus als je hier gewend bent mee te werken.

Je zou eventueel naar een 2e hands ultrabook kunnen kijken in de V&A ( bijv V&A aangeboden: ZGAN: Dell L. E7470 - i7 vPro / 16 GB DDR4 / 256 M.2 SSD / FHD! ). Ook zou je even kunnen wachten of bij de studenten balie langs gaan, vragen of ze toevallig al de hardware eisen voor volgende jaar voor je hebben.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:29
Vanuit eigen ervaring uit het verleden zal je af en toe wat software gebruiken, om wat basiskennis te verkrijgen.
Denk aan simpel Java, veel scholen ook nog Oracle. Vaak kan je dan ook gebruik maken van de PC's op school (in het geval van Oracle als snel een moet ivm licenties).

Het meeste zal je werken met Word/Excel/PowerPoint/OneNote en dergelijke. Een Macbook voldoet voor dat werk prima.
Misschien bootcamp met Windows voor enkele dingen nodig.

Ik heb geen idee hoe het nu ermee is, maar eerder kreeg je nog wel eens layoutverschil tussen Word op Mac en Word op Windows. Als dat niet meer zo is zie ik geen echte blokkades. Dat ene beetje programmeren etc kan allemaal prima op een bootcamp Windows waar nodig.

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-11 14:07

Michidez

Zelden zo gelachen!

So_Surreal schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:42:
Als je PC thuis uitvalt kan je Wake on LAN gebruiken om hem weer aan te zetten van afstand.
Voor WOL moet je dan wel een toestel hebben staan in hetzelfde subnet. Bv een Raspberry Pi.
salihh58 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:37:
Dag tweakers,

Ik zelf dacht aan om teamviewer aan te zetten op mijn desktop thuis, zodat ik zware taken via mijn desktop laat lopen, maar hier heb je wel risico's bijv: dat je pc uitvalt.

Thanks in advance !!
Normaal kan je bij je MoBo instellen wat de actie is op power loss. Dan heb je de optie om:
  • Doen wat hij deed
  • Opstarten
  • Uit blijven
En dan zet je deze op doen wat hij deed. In het Engels noemt met dit hoogstwaarschijnlijk "Resume operation"

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-11 16:10
Michidez schreef op maandag 20 maart 2017 @ 14:51:
[...]

Voor WOL moet je dan wel een toestel hebben staan in hetzelfde subnet. Bv een Raspberry Pi.

[...]

Normaal kan je bij je MoBo instellen wat de actie is op power loss. Dan heb je de optie om:
  • Doen wat hij deed
  • Opstarten
  • Uit blijven
En dan zet je deze op doen wat hij deed. In het Engels noemt met dit hoogstwaarschijnlijk "Resume operation"
Of een programma die als WOL Gateway dient, dat heb ik op mijn Synology draaien :)
Verder kan je het ook doen met een VPN verbinding, maar we gaan offtopic :D

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:39
TS kan ook bootcamp draaien op z'n macbook, dan heb je gewoon een Windows omgeving naast je Mac OS.

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-11 23:47
Ik doe al 10+ jaar alles via RDP - werkt prima, zelfs op een Chromebook - een dikke laptop is wat mij betreft echt overkill - tenzij je echt iets GFX-intensief zoals renderen/3d-tekenen lokaal moet/wil gaan doen..

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:05

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

De laptop die je nodig zou hebben voor een ICT opleiding wordt echt schromelijk overdreven. Ik ben daar ook 'ingetrapt'. Ja goed, je zal een keer een VM moeten draaien, maar de kans dat je dit de hele tijd moet doen (en dan ook nog op school zelf) is klein.

Als ik jou was zou ik lekker je Apple houden en het even afwachten, een laptop is snel genoeg besteld.
Belangrijkste dingen:
- Goede accu (hoorcollege e.d.)
- Goed scherm (1920x1080, IPS)
- Goed toetsenbord (mét numberpad, liefst met verlichting)
- Goede bouwkwaliteit

In principe wil je verder minimaal een recente i3, 8GB RAM en een SSD.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:14

D4NG3R

kiwi

:)

So_Surreal schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:18:
[...]

Of een programma die als WOL Gateway dient, dat heb ik op mijn Synology draaien :)
offtopic:
Ofwel een apparaat in de LAN zoals Michdez aangaf :>

Weinig routers ondersteunen het zonder dat er een ander device in de LAN aan staat om het op te pikken en naar het juiste adres door te sturen.

Richting de TS: Probeer het eerst met je huidige air? De eerste paar weken zal het echt geen probleem zijn om op een wat ouder/trager systeem te werken. Je hebt dan alle tijd om te evalueren of het handig is om bij OSX te blijven en/of een dikke laptop handig is.

Uit ervaring kan ik je zeggen dat het handig is om minimaal een 1920x1080 scherm te hebben en een SSD voor het OS/Veel gebruikte programma's. Een dikke i5 is zelden nodig, al is dat wel wenselijk als je voor ITSM wil gaan. Let er ook goed op dat als je voor Intel gaat dat de processor Intel® VT ondersteund.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 20-03-2017 15:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:49
Gewoon met Macbook en testen/labs in AWS/Azure draaien

• ruvansin
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-11 13:46
Ik heb het grootste deel van deze studie op Saxion gedaan met een MacBook Air. Dit gaat prima. Heel soms moet je een programma gebruiken die niet op OSX beschikbaar is, maar dit is op te lossen met bootcamp.

Alle docenten hebben ook MacBooks tegenwoordig dus ik denk dat je wel goed zit.

[ Voor 21% gewijzigd door ruvansin op 20-03-2017 16:49 ]

• salihh58
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-05-2023
Thank you guys! Voor het info!
Waardeer het echt! (:

[ Voor 15% gewijzigd door salihh58 op 20-03-2017 18:16 ]

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Ik zou het ook even afwachten. Je kunt altijd nog snel een nieuwe laptop aanschaffen dit soort topics komen zeer geregeld terug.

Ik had zel te kort aan de MBP 13" omdat we leraren hadden die ons veeleisende dingen lieten doen met verschillende VM's. Maar ik denk dat je dat ook niet op iedere school zult aantreffen.

Het zijn leuke laptops die MBP's, goed scherm, goede accuduur en via bootcamp kun je prima Windows10 erop zetten. Werkt ook erg goed!

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1