Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJ1995
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-02 21:56
Ik zou graag het geheugen in mijn MSI GP60 2OD uitbreiden, maar ben niet zeker van hoe het zit met de compatibiliteit om de ideale prestaties te hebben.
Via de website van Crucial kom ik uit bij dit; http://eu.crucial.com/eur/en/gp60-2od/CT5304749
Nu vraag ik me af of er enig verschil is met deze; https://www.amazon.co.uk/gp/product/B006YG8X9Y

En indien niet, waar zit het prijsverschil hem? De specificaties lijken me exact hetzelfde, dus is dit een ander type en gaat er een prestatieverschil zijn?

Dit is wat er momenteel in zit, en ik dus zou willen aanvullen (niet vervangen);
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
*-bank:2
     description: SODIMM DDR3 Synchronous 1600 MHz (0.6 ns)
     product: M2S8G64CC8HB5N-DI
     vendor: Conexant (Rockwell)
     physical id: 2
     serial: A96E3002
     slot: ChannelB-DIMM0
     size: 8GiB
     width: 64 bits
     clock: 1600MHz (0.6ns)

En er zit een 4th gen i7-processor in dus heb sowieso DDR3L (1.35V) nodig, maar die van Amazon zou op zowel 1.35V als 1.5V kunnen werken blijkbaar.

Dit is meer uit interesse om bij te leren dan om €15 uit te sparen btw 8)7 Maar het is natuurlijk mooi meegenomen als die van Amazon equivalent is, ook omdat ik toch nog wat van Amazon moet bestellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJ1995
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-02 21:56
Ben ondertussen zelf al bij een mogelijk antwoord uitgekomen; Duurder RAM heeft vaak betere timings. Over het algemeen, hoe hoger de kloksnelheid van het RAM (1600 MHz in mijn geval), hoe hoger de timings worden (wat vergelijkbaar lijkt te zijn met de access times op opslagapparaten), en lager is beter.
Volgens Tweakers Pricewatch heeft dat RAM-latje op Amazon een CAS-waarde van 11, wat dus een hoge delay is. Over dat RAM-latje op de Crucial-website kan ik zo direct niks vinden, aar ik vermoed dus dat dit een betere CAS-waarde zal hebben.
Nu lijkt mijn huidige RAM-latje dat in mn laptop zit toch CAS 11 te zijn, dus maakt het in mijn geval eigenlijk niet meer uit. Maar als je echt de maximale prestaties uit je systeem wil persen kan het dus de moeite waard zijn om even te checken wat de timings van je huidige RAM zijn en ervoor te zorgen dat die van het RAM dat je aankoopt op zijn minst even goed zijn.

Om op Linux achter de timings van je RAM-geheugen te komen kan je i2c-tools installeren, en vervolgens de eeprom kernel-module laden (modprobe eeprom). Daarna kan je met decode-dimms gedetailleerde informatie van je RAM-geheugen ophalen.
Specifiek ben je op zoek naar dit stukje;
code:
1
tCL-tRCD-tRP-tRAS                               11-11-11-28

De eerste waarde uit deze reeks (tCL) is de CAS latency, wat de timing parameter is waar over het algemeen het vaakst naar verwezen wordt. In mijn geval heb ik dus CAS 11.

Op Windows kan je de CAS latency uitlezen m.b.v. een programma als CPU-Z.

Hoop dat iemand er wat aan heeft :)

Edit
Ben ondertussen ook achter de CAS latency van die op de Crucial-website gekomen. Eveneens CAS 11 8)7 In dit geval heb ik echt geen idee meer wat het verschil nog zou moeten zijn :+ Ben nog steeds wel geïnteresseerd als iemand het me misschien kan vertellen.

[ Voor 7% gewijzigd door RobinJ1995 op 21-03-2017 12:07 ]