Raspberry Pi als mediaspeler in auto, powerbank als ups?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 895085

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Raspberry Pi 3. Ik zou deze graag als mediaspeler in de auto gebruiken. Ik sluit hem aan op de 12v van de auto. Maar als ik het contact afsluit, dan wil ik dat de Raspberry zicht ook afsluit. Dit kan een ups dus doen, maar kan ik ook een powerbank als ups gebruiken daarvoor? En hoe moet ik deze dan aansluiten?

Ik heb dus de voeding van de Pi aangesloten op de 12v van de auto. Dus de powerbank moet op een usb poort, klopt dit? Dan heb ik dus een kabel nodig met aan beide kanten een usb stekker, want de out van de powerbank is ook usb. En mijn powerbank heeft een aan/uit knop, moet ik deze dan altijd aanlaten? Of kan ik beter een andere powerbank kopen?

Daarnaast moet ik nog software matig iets aanpassen, maar is dit hetzelfde als bij een gewone ups?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

De meeste powerbanks kunnen dit niet. Die kunnen niet tegelijk opladen en stroom leveren. Ik dacht ook een powerbank te gaan gebruiken als UPS voor mijn Pi2, maar de (betaalbare) powerbanks die ik toen heb bekeken konden het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Op zich hoef ik niet tegelijk te kunnen opladen en stroom geven. De powerbank hoeft de Pi alleen maar af te sluiten als het contact van de auto uit gaat. Als de powerbank leeg begint te raken, dan laad ik hem in huis wel weer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:20
Waarom sluit je de pi niet aan op de constante 12v van de auto? En laat je hem aan en uit schakelen met de geschakelde 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Maarten, je bedoelt dat ik de constante 12v gebruik waar ik eigenlijk de ups voor wil gebruiken? Daar had ik nog niet aan gedacht, alleen moet ik dan wel aan de bekabeling van de auto komen, ik weet niet hoe ik die constante 12v bij de achterbank krijg, of dat die daar al ligt. En ik zou niet weten hoe ik die aan de Pi aangesloten krijg. Ik wilde het liefst van de bekabeling van de auto af blijven, ik heb daar niet zo veel verstand van, maar ik hou dit in mijn achterhoofd, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 22:09

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Wat ik begrijp is dat je wil voorkomen dat er een harde shutdown veroorzaakt wordt als je de stroom uit gooit.

Dat hoeft niet eens via een losse accu. De meeste auto's hebben wel een draad waar permanent 12v op staat. Hier kan je wel in tappen. Zoveel verbruikt een Pi toch niet. Wil je dit wat robuuster hebben kan je een tweede kleine accu in lijn met je accu zetten. Wat je eigenlijk nodig hebt is een 'shutdown controller' die een soft switch doet op het moment dat je de accuspanning uitschakelt. Hier zal je even naar moeten googlen. Ik kan het wel voor je vinden, maar met de term "Shudown controller" moet je er zelf wel komen. :)

EDIT: Je hoeft niet teveel aan je auto te sleutelen. Je kan die 12v aftakken vanaf de aansteker waarschijnlijk. Heeft de voeding van je Pi een brede input? De spanning van je lijn varieert afhankelijk van de staat van de accu. Als de dynamo aan het laden is, dan heb je vaak een spanning van 13-14 volt. Is hij aan het ontladen, dan kan de spanning best wat afzwakken.

[ Voor 22% gewijzigd door Point.Flare op 20-03-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:20
Anoniem: 895085 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:29:
Hoi Maarten, je bedoelt dat ik de constante 12v gebruik waar ik eigenlijk de ups voor wil gebruiken? Daar had ik nog niet aan gedacht, alleen moet ik dan wel aan de bekabeling van de auto komen, ik weet niet hoe ik die constante 12v bij de achterbank krijg, of dat die daar al ligt. En ik zou niet weten hoe ik die aan de Pi aangesloten krijg. Ik wilde het liefst van de bekabeling van de auto af blijven, ik heb daar niet zo veel verstand van, maar ik hou dit in mijn achterhoofd, bedankt!
Gewoon kabels naar de radio trekken. Daar zit het allemaal in. Als je niet in de bekabeling van de auto wilt knippen kun je een iso verleng kabel halen en ze daar aan vast maken.
Pagina: 1