Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Jaren geleden was fotografie mijn hobby. Ik heb er cursussen in gevolgd en had een spiegelreflex camera (Nikon D60) maar door drukte is dit eigenlijk steeds meer naar de achtergrond verdwenen en ik doe er nu al heel lang niks meer mee. De spiegelreflex heb ik een tijd geleden verkocht met het idee in de toekomst weer een nieuwe te kopen, maar dat is nog steeds niet gebeurd.

Nu ga ik vanaf deze zomer weer veel reizen en mooie plekken bezoeken en het lijkt me ontzettend tof om daar de omgeving vast te kunnen leggen en dus mijn oude hobby weer een beetje op te pakken. Nu weet ik alleen niet waar te beginnen. Het is dus alweer een tijd geleden dat ik er wat mee heb gedaan, dus direct een nieuwe spiegelreflex kopen is een beetje te enthousiast. Wel overweeg ik een tweedehands camera aan te schaffen, maar omdat ik eigenlijk geen flauw idee heb wat ik nou wil weet ik niet wat wijsheid is.

Wat ik wil fotograferen: landschappen, ik kom voor mijn studie regelmatig in prachtige gebieden met bijzondere landschappen terecht. Deze wil ik dan goed vast kunnen leggen. Mijn standaard lens op mijn Nikon vond ik hier eigenlijk niet voor geschikt, maar ik heb nooit met andere lenzen gewerkt.

De camera moet niet te zwaar zijn, want dan heb ik geen zin om hem mee te slepen, en tegen een stootje kunnen. Ik twijfel dan ook nog eens tussen analoog en digitaal. Analoog vind ik vaak leuker, maar er komen wel weer meer kosten bij kijken waardoor ik 'minder' foto's neem. Maar als ik een mooie tweedehands op de kop kan tikken: waar moet ik op letten? Moet ik kijken naar iets met losse lenzen, en zo ja: wat voor soort lenzen zijn geschikt? Ik heb natuurlijk google tot mijn beschikking maar nu ik nog geen flauw idee heb in welke hoek ik moet zoeken vind ik het toch vrij lastig.

Ik heb nu overigens een aantal camera's, namelijk:
- Deze sony
- Een diane mini (lomografie camera, analoog)
- Enkele oude analoge camera's, maar van zeg 20 jaar geleden, niets bijzonders

In het begin wil ik natuurlijk vooral uitproberen of ik het ditmaal wel ga volhouden, maar als ik apparatuur hebt die niet meewerkt dan zijn de resultaten denk ik teleurstellend en stop ik er eerder mee. Kan ik het beste mijn huidige camera('s) gebruiken of dus toch kijken voor iets anders.

Wat raden de tweakers aan?

Alle reacties

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-11 11:33

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou niet weten waarom je Sony camera niet zou volstaan voor landschapsfoto's. Je hebt een 24mm-equivalent als groothoek, dat is prima voor de meeste landschapsfoto's. Tuurlijk, je kunt altijd extremer naar bijvoorbeeld een 16 of 17mm-equivalent maar om te proberen zou ik eerst eens gewoon met je Sony op pad gaan.

Mocht je dan tegen beperkingen aanlopen, weet je meteen waar en hoe je kunt uitbreiden qua apparatuur. Nu is dat koffiedik kijken, want er zijn prachtige landschapsfoto's mogelijk met zowel 12mm, 24mm als 180mm en allemaal afhankelijk van locatie, tijdstip en fotograaf...

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-10 18:19
Die Sony HX60 kan nog best wel meekomen, ik heb ook nog tijden een dergelijke camera (de HX5V meen ik) gebruikt naast mijn D90. Zeker om er weer wat in te komen zou ik zeggen, pak dat ding mee en leef je uit. Zolang je het op je scherm bekijkt of print op "normale" fotomaten (dus niet A4 en groter) dan zul je toch niet veel verschil zien qua ruis e.d.

Kijk, natuurlijk zal een betere (duurdere) camera mooiere resultaten opleveren, maar dan zou je eigenlijk richting een Nikon D5x000 of D7x00 moeten, en ben je voor je het weet €750 of meer kwijt. Plus dat die camera's nu niet de lichtste zijn natuurlijk.

Verwijderd

Wat vond je aan de standaard lens niet goed?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
.

Aangezien je toch al een beetje in het Sony kamp zit kan ik de A6000 aanraden. Een fantastische camera, compact en weegt niks. Mocht je een lens willen speciaal voor landschappen dan zou ik de 10-18 aanraden, uitstekende combinatie.

A6000 2de hands zie je doorgaans voor rond de 400,-

[ Voor 29% gewijzigd door Greatsword op 20-03-2017 18:40 ]