Maximale diepteverstelling inbouwtoilet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Topicstarter
Ik ben bezig een plan te maken om mijn huidige staande toilet te vervangen door een inbouwtoilet.

Nu ligt het hart van de rioolafvoer een aardig eind uit de muur dus zou het frame voor een inbouwtoilet vanzelfsprekend verder van de muur komen. Het liefst verleg ik de afvoer niet aangezien de WC boven de kelder zit. Het toilet is een kleine twee meter diep dus eventueel kan ik gewoon een wandje plaatsen voor de huidige muur om zo te verdoezelen dat het toilet een eind van de muur zit.

Ik heb gekeken naar producten van Geberit en zie daar verschillende inbouwframes voorbij komen, wat ze allemaal gemeen hebben is dat het frame aan de achterwand moet worden bevestigd.

Mijn vraag voor nu is dus: hoe groot is de diepteverstelling van zo'n frame? Of zijn er bekende middelen om de diepte van het frame te verlengen?

(ik heb al een tekening gemaakt van het toilet in SketchUp, deze zou ik vanavond wel even kunnen posten voor jullie beeldvorming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik heb nog niet helemaal duidelijk beeld, maar dat komt later zie ik ;)
Kun je het hart van de rioolafvoer niet in de vloer naar achteren plaatsen?
Door een soort S-stuk die dan naar achteren loopt (dichter naar je muur) en dan daar gewoon op kan aansluiten. Dus je huidige rioolafvoer wat afzagen (zodat die dieper in de vloer komt en daar dan het s-stuk op?

Lastig zoiets uit te leggen middels een toetsenbord :P

Edit: zo'n ding dus. (een sprongbocht)

[ Voor 17% gewijzigd door Martinusz op 20-03-2017 09:17 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Verankering aan de muur is, zover ik weet, zodat het zaakie niet voorover kantelt als je er op gaat zitten. Maar daar komen niet bijzonderveel krachten op.

Mocht de dieptestelling te kort komen zou je een balk op de muur kunnen schroeven om de afstand te verkleinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-06 19:50
Je kan ook gebruik maken van een sprongbocht. Geberit heeft een product speciaal voor dit soort problemen. Je moet dan wel een stuk van de cementdekvloer openhalen.
Door deze bocht te gebruiken hou je meer ruimte over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle reacties!

@martinusz Ik denk dat je het toch aardig goed voor ogen hebt gezien je antwoord ;) Wat ik zo snel zie bij een sprongbocht is dat hij bij grotere afstanden soms net voor de tegelwand uitkomt, het liefst verwerk ik alles daarachter. Of ik moet de vloer een heel eind open hakken en alles in de vloer verstoppen; geen voorkeur maar gaat wel op het lijstje.

@frickY Dat zou inderdaad ook een oplossing zijn, een flinke balk aan de huidige achterwand en daar het frame opschroeven. Als het klopt wat je zegt dan zou het grootste deel van de kracht komen op de verankering in de vloer.

@ducolwd Zie hierboven, komt inderdaad wat hakwerk bij kijken, op zich geen probleem maar misschien dat de optie van frickY makkelijker is. Ruimte is er in principe genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Anoniem: 93248 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:27:
Bedankt voor jullie snelle reacties!

@martinusz Ik denk dat je het toch aardig goed voor ogen hebt gezien je antwoord ;) Wat ik zo snel zie bij een sprongbocht is dat hij bij grotere afstanden soms net voor de tegelwand uitkomt, het liefst verwerk ik alles daarachter. Of ik moet de vloer een heel eind open hakken en alles in de vloer verstoppen; geen voorkeur maar gaat wel op het lijstje.

@frickY Dat zou inderdaad ook een oplossing zijn, een flinke balk aan de huidige achterwand en daar het frame opschroeven. Als het klopt wat je zegt dan zou het grootste deel van de kracht komen op de verankering in de vloer.

@ducolwd Zie hierboven, komt inderdaad wat hakwerk bij kijken, op zich geen probleem maar misschien dat de optie van frickY makkelijker is. Ruimte is er in principe genoeg.
O-) dan was mijn visuele instelling van de situatie dus juist :P
Ik zou even meten hoever de situatie precies is, hoe ver het hart uit de muur komt etc. Die sprongbochten kun je in princiepe gewoon op maat maken natuurlijk.

Maar als je ruimte genoeg hebt, kun je inderdaad de wand ook naar voren halen ;) bij ons was het precies andersom, beperkte ruimte, dus sprongbocht erin.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-06 20:09
Ik heb dat een aantal jaar geleden opgelost met twee draadeindes en 2 koppelmoeren. Kosten nihil en je kan het zo tussen de originele bevestigingsset draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:49
Volgens mij komen die frames allemaal een 12-15cm van de muur af.

Let wel op de grootte van het toilet, als je een diepe pot hebt zijn de krachten op de muur wat groter namelijk. Standaard potten zitten vaak op een 55-60cm.

Gat voor de afvoer moet toch ook net voor je muur terecht komen, reservoir komt daarboven te staan, afvoer gaat namelijk naar beneden, niet naar achter.

bedenk me net, volgens mij zijn er ook reservoirs die je uit kan schuiven in de breedte en op die manier bevestigen. Geberit GIS Easy dacht ik oa, maar prijsverschil is wel iets meer dan een balk kost :p

[ Voor 21% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 20-03-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik ben weer wat wijzer :)

Misschien dat ik mijn zwager een frame van staal/rvs kan laten maken om het Geberit frame op een solide manier aan de muur te krijgen.

Ik nog maar even wat tekenen vanavond.
Pagina: 1