'Het lijkt alsof Windows niet op de juiste wijze is geladen'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Sinds 2 weken start mijn pc met Win10 regelmatig niet op. Het beeldscherm start op in een andere, grovere resolutie en ik kom niet verder dan het Win10 logo en de draaiende cirkel. Daarna wordt het scherm zwart. Pas na regelmatig opnieuw opstarten verschijnt een blauw scherm met de melding:

Herstel - Het lijkt alsof Windows niet op de juiste wijze is geladen.

Daaronder 2 knoppen: 1) Zie geavanceerde herstelopties 2) Pc opnieuw opstarten

Meestal kies ik voor knop 1, waarna een nieuw menu met buttons verschijnt, waaronder diverse herstelopties en ook een knop met (ik geloof) Opstarten Windows 10 (of zoiets). Meestal kies ik die knop Opstarten Windows 10. Het is vervolgens random wat er gebeurt. Vaak start de pc opnieuw op met weer dezelfde mislukte opstartprocedure. Meestal na een aantal keren hetzelfde te hebben gedaan, start de pc wel gewoon goed op en blijft dan ook weer een paar dagen goed functioneren, inclusief uit- en aanzetten.

Ik heb op dit probleem gezocht en zie dat andere mensen exact hetzelfde probleem ervaren. Maar ik heb nog nergens een oplossing gelezen.

Meestal wordt aangeraden om een compleet nieuwe install van Win10 te doen. Dit is nogal drastisch. Dus voordat ik dit doe zou ik graag een paar dingen willen weten:

- Is het zeker dat dit een softwareprobleem is (dus met Win10) of kan het probleem ook door defecte hardware worden veroorzaakt? Ik heb een aparte SSD-schijf voor Windows en andere belangrijke programma's. Kan het zijn dat deze SSD-schijf defect is? Verder functioneert de pc perfect als hij eenmaal goed is opgestart en valt nooit uit. De rest van mijn docs staat op een interne HDD.

- Áls het inderdaad alleen maar een softwareprobleem is, is het dan zeker dat dit met een compleet nieuwe installatie van Win10 is opgelost? Of zijn er andere software repair tools of diagnostics die ik eerst kan proberen?

Graag reactie. Groet, Jammie.

Mijn specs: Win10 Home 64-bit, SSD (opstart), HDD, i5, 16Gb Ram, Geforce GTX 970. Alles nog redelijk nieuw en 100% legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Meestal wordt aangeraden om een compleet nieuwe install van Win10 te doen. Dit is nogal drastisch. Dus voordat ik dit doe zou ik graag een paar dingen willen weten:
Waarom is dat drastisch ?
vanaf USB3 is een install naar SSD binnen een half uur gepiept.
De rest van je programma's kan je on the fly terugzetten, begin met het hoognodige ( office/tools ) en eindig met de games en pr0n ;)

Ik zou via Microsoft de Mediacreator downloaden, en de pc opnieuw installeren.

Geen systeemherstel, geen recovery van de fabrikant ( als die er zou zijn ), maar schoon en rechtstreeks van de 'bron'

Is het dan nog steeds, is er iets anders aan de hand.

[ Voor 38% gewijzigd door FreshMaker op 20-03-2017 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Dank voor je reactie. Op zich is een reinstall natuurlijk geen probleem. Maar ik gebruik mijn pc zakelijk en heb enorm veel programma's en instellingen waarmee ik werk. Dus een reinstall van Win10 en het terugzetten van alle progs en instellingen gaat toch veel tijd in beslag nemen.

Daarom mijn vraag: is het een softwareprobleem (dus Win10) of ligt een hardwareprobleem meer voor de hand, bijv. de SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan in de logboeken kijken wat daar de foutmeldingen zijn
Je kan de smart uitlezen van de verschillende harde schijven
Je kan in apparaatbeheer kijken of daar uitroeptekentjes staan
Je kan het register op fouten controleren
Misschien is je voeding niet lekker, misschien is er wat anders stuk, misschien is er iets aan het verslijten.

Als de computer is opgestart en je re-boot, gaat dat dan wel meteen goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Hallo Reepje. Excuus voor mijn late reactie.
Reepje schreef op maandag 20 maart 2017 @ 17:17:
Je kan in de logboeken kijken wat daar de foutmeldingen zijn
Je kan de smart uitlezen van de verschillende harde schijven
Je kan in apparaatbeheer kijken of daar uitroeptekentjes staan
Je kan het register controleren op fouten
In de logboeken zie ik onder de categorie Kritiek verschillende Kernel Power 41 fouten. De datums die bij die fouten worden weergegeven komen overeen met de dagen dat de pc inderdaad niet goed opstartte. Probleem is alleen dat een Kernel Power fout heel veel dingen kan betekenen. De melding bij de fouten is steeds:

Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Maar dit kan natuurlijk ook komen omdat ik bij een foute opstart steeds de herstart-knop indrukte. Dan is het systeem natuurlijk niet eerst correct afgesloten.

Bij het uitlezen van de smart met CrystalDiskInfo krijg ik een score van 'goed' bij mijn HDD, maar 'onbekend' bij het 100% uitlezen van mijn SSD. Temperaturen zijn allemaal okee: 28 graden.

In apparaatbeheer staan nergens uitroeptekens.

In regedit weet ik niet hoe je het register op fouten kunt checken. Ik zie optisch in regedit in elk geval geen bijzonderheden. Als ik het register met CCleaner check zie ik ook geen opmerkelijke fouten.
Misschien is je voeding niet lekker, misschien is er wat anders stuk, misschien is er iets aan het verslijten.
Als de computer is opgestart en je re-boot, gaat dat dan wel meteen goed?
Voeding zou kunnen. Ik heb een paar maanden geleden vochtschade aan mijn pc gehad, waardoor veel onderdelen moesten worden vervangen: 1 ram-module, grafische kaart en zelfs moederbord. De voeding is niet vervangen. Hoe kan ik de voeding testen?

Als de pc uiteindelijk goed is opgestart en ik start hem daarna opnieuw op, dan gaat dat altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Jammie schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:28:
[...]
Dank voor je reactie. Op zich is een reinstall natuurlijk geen probleem. Maar ik gebruik mijn pc zakelijk en heb enorm veel programma's en instellingen waarmee ik werk. Dus een reinstall van Win10 en het terugzetten van alle progs en instellingen gaat toch veel tijd in beslag nemen.

Daarom mijn vraag: is het een softwareprobleem (dus Win10) of ligt een hardwareprobleem meer voor de hand, bijv. de SSD?
Als je de pc zakelijk gebruikt heb je toch logischerwijs een fatsoenlijke back-up?

Daarnaast geldt over het algemeen "time is money"
Weet dat een verse installatie tijdrovend kan zijn maar 4 dagen gaat het zeker niet duren. Vanuit commercieel oogpunt dus ook interessant om lekker een verse installatie erop te knallen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Hoi Switchie. Ja, ik maak dagelijks een backup van mijn bestanden, dus dat is het probleem niet. Wel tijdrovend is het herinstalleren van alle programma's en vooral de instellingen per programma.

Dus voordat ik een software-oplossing probeer (fresh install Win10) wil ik weten of dit zin heeft. Want juist vanwege mijn eerdere vochtschade denk ik vooral aan een hardwareprobleem. De SSD en de voeding zijn mijn belangrijkste 'verdachten'. Ik weet dat ik bij een defecte SSD ook alle software zal moeten herinstalleren, maar bij bijvoorbeeld een defecte voeding niet.

Dus ik probeer eerst de oorzaak te vinden, voordat ik onnodige dingen ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcbu
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-09-2020
Jammie, ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb nu windows update uitgeschakeld, want daar komt het probleem vandaan. Er is een update rond eerste twee weken augustus 2020 die dit probleem veroorzaakt.

De enige twee die ons kunnen helpen zijn microsoft en asrock.. Maar er moeten meer gebruikers zijn van een j4205 moederbord.1.5 GHz

voor meer gedetailleerde uitwisseling ik heb 8 Gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Het zal geen 100% verlichting brengen maar met sites als ninite.com kun je veelgebruikte software met één klik installeren

Try SCE to Aux

Pagina: 1