Reciever incl. 5.1 surround set en Dolby Pro Logic IIz?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drial
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12-2021
Dag heren!,

Graag vraag ik jullie hulp bij het onderstaande:

Ik zoek een?

Ik ben op zoek naar een AV Reciever in combinatie met een 5.1 surround set en eventueel 2 extra speakers voor de Dolby Pro Logic IIz.

Wat is je budget?

Mijn budget is € 1500, max € 2000.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

[i]Ik wil graag een samenstelling creëren die afgesteld is op het film kijken.

Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Het geheel moet kunnen samenwerken met een 2016 lg olde tv.

Wat heb je zelf al gevonden?

Als AV Reciever had ik zelf de Marantz NR1607 op het oog vanwege de vele opties en afmetingen. (Moet niet hoger zijn dan 15 cm vanwege tv meubilair)

Kwa boxen heb ik echt geen idee, er zijn zoveel soorten. Wat ik niet wil zijn van die tower boxen..

Subtiel en compact is waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Welke vragen heb je hier nog over?

• Bij de specificaties van de Reciever staat dat het per kanaal 50 watt aan vermogen heeft, nu heb ik hier over gelezen dat je dan beter geen boxen kunt nemen met bijvoorbeeld 150 watt aan vermogen. Maar wat is dan wel goed?

• Wat voor boxen kan ik het beste gebruiken voor het Dolby Pro Logic IIz en welke voor de 5.1 surround?

Eventuele voorstellen voor een andere Reciever zijn ook welkom, het gaat er mij om dat het een goed geluidskwaliteit heeft voor het kijken van films op een 4K televisie.

Alvast dank voor de hulp😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
1.
Allereerst denk ik niet dat je opzoek bent naar een Dolby Pro Logic systeem.
Pro Logic is namelijk niet echt surround en puur een trucje om surround na te bootsen vanuit een stereo stream. De term waar je naar opzoek bent is Dolby digital of DTS met eventueel True HD en Master Audio.

2. Welke apparaten gebruik je nog meer naast je Olde (Denk Oled) tv?
Je bent opzoek naar een receiver die het middelpunt wordt van je installatie. Je sluit de TV aan op de HDMI ARC poort en alle randapparatuur weer op de receiver. De receiver pakt het geluid eruit en zet het beeld weer door.

3.
De Marantz lijkt mij een prima receiver die hoogstwaarschijnlijk aan je eisen gaat voldoen.
Het vermogen is niet heel groot, al is dit ook niet eens van groot belang.
Zolang hij maar alle functies heeft die jij nodig hebt zit je waarschijnlijk goed.
Let wel op dat je een receiver niet strak tussen je meubel zet, ze hebben koeling nodig!!

4.
Qua speakers zijn er eigenlijk 3 soorten:
1. Zuilen --> groot vallen af
2. Boekenplank --> kleine formaat --> dus mogelijk
3. Satellieten --> klein formaat dus mogelijk

In jou geval heb je dus 2 keuzes waarbij de voorkeur wat mij betreft naar boekenplank speakers gaat. Dit omdat boekenplank speakers toch een fatsoenlijk formaat speakers hebben waardoor ze nagenoeg het gehele bereik kunnen spelen. Zou je een subwoofer erbij nemen dan doet de subwoofer ook echt alleen het hele lage geluid.

Bij satelliet systemen (kleine speakers, klein formaat) zal de subwoofer ook een deel van het midden segment voor zijn rekening moeten nemen. Dit kan gewoon niet anders want de satelliet speakers komen gewoon niet zo laag.

Zover ik weet wil je de subwoofer niet op een frequentie laten spelen van meer dan 100Hz. Oftewel ga naar een systeem opzoek waarbij de speakers tot minstens 100hz gaan liever zelfs nog lager richting de 80-70 waardoor de sub echt het laag gaat doen.

De receiver zal zo'n 550 in beslag nemen waardoor we nog zo'n 1.250,00 over hebben voor de speakers. Daarnaast nog zo'n 150 voor kabels etc.

Voorbeeld voor boekenplank speakers:
- Dali Zensor 1 / spektor
- Q-Acoustics 3010/3020 (mijn optiek zeeeer mooi!)
- Monitor audio

Voorbeeld voor alles-in-1 satelliet systeem welke ik wel kan aanbevelen, heb hem namelijk bij een kennis geïnstalleerd:

https://www.teufelaudio.nl/home-cinema/cubycon-p15693.html

Prijs/kwaliteit een zeer goed 5.1 systeem welke prima op de door jou aangegeven receiver zal spelen.

last but not least: Geluid is zeer persoonlijk, het beste advies is dus om te gaan luisteren in een echte hi-fi winkel. Ook al geven wij allemaal merken en types aan, het kan zomaar zijn dat jij het niets vindt. Velen gaan met het idee van merk A naar de winkel en stappen met merk B in de auto!

succes!

[ Voor 5% gewijzigd door NL_Scratch op 20-03-2017 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drial
NL_Scratch schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:48:
1.
Allereerst denk ik niet dat je opzoek bent naar een Dolby Pro Logic systeem.
Pro Logic is namelijk niet echt surround en puur een trucje om surround na te bootsen vanuit een stereo stream. De term waar je naar opzoek bent is Dolby digital of DTS met eventueel True HD en Master Audio.

2. Welke apparaten gebruik je nog meer naast je Olde (Denk Oled) tv?
Je bent opzoek naar een receiver die het middelpunt wordt van je installatie. Je sluit de TV aan op de HDMI ARC poort en alle randapparatuur weer op de receiver. De receiver pakt het geluid eruit en zet het beeld weer door.

3.
De Marantz lijkt mij een prima receiver die hoogstwaarschijnlijk aan je eisen gaat voldoen.
Het vermogen is niet heel groot, al is dit ook niet eens van groot belang.
Zolang hij maar alle functies heeft die jij nodig hebt zit je waarschijnlijk goed.
Let wel op dat je een receiver niet strak tussen je meubel zet, ze hebben koeling nodig!!

4.
Qua speakers zijn er eigenlijk 3 soorten:
1. Zuilen --> groot vallen af
2. Boekenplank --> kleine formaat --> dus mogelijk
3. Satellieten --> klein formaat dus mogelijk

In jou geval heb je dus 2 keuzes waarbij de voorkeur wat mij betreft naar boekenplank speakers gaat. Dit omdat boekenplank speakers toch een fatsoenlijk formaat speakers hebben waardoor ze nagenoeg het gehele bereik kunnen spelen. Zou je een subwoofer erbij nemen dan doet de subwoofer ook echt alleen het hele lage geluid.

Bij satelliet systemen (kleine speakers, klein formaat) zal de subwoofer ook een deel van het midden segment voor zijn rekening moeten nemen. Dit kan gewoon niet anders want de satelliet speakers komen gewoon niet zo laag.

Zover ik weet wil je de subwoofer niet op een frequentie laten spelen van meer dan 100Hz. Oftewel ga naar een systeem opzoek waarbij de speakers tot minstens 100hz gaan liever zelfs nog lager richting de 80-70 waardoor de sub echt het laag gaat doen.

De receiver zal zo'n 550 in beslag nemen waardoor we nog zo'n 1.250,00 over hebben voor de speakers. Daarnaast nog zo'n 150 voor kabels etc.

Voorbeeld voor boekenplank speakers:
- Dali Zensor 1 / spektor
- Q-Acoustics 3010/3020 (mijn optiek zeeeer mooi!)
- Monitor audio

Voorbeeld voor alles-in-1 satelliet systeem welke ik wel kan aanbevelen, heb hem namelijk bij een kennis geïnstalleerd:

https://www.teufelaudio.nl/home-cinema/cubycon-p15693.html

Prijs/kwaliteit een zeer goed 5.1 systeem welke prima op de door jou aangegeven receiver zal spelen.

last but not least: Geluid is zeer persoonlijk, het beste advies is dus om te gaan luisteren in een echte hi-fi winkel. Ook al geven wij allemaal merken en types aan, het kan zomaar zijn dat jij het niets vindt. Velen gaan met het idee van merk A naar de winkel en stappen met merk B in de auto!

succes!
Duidelijk verhaal, Thanks!

De apparaten die er naast de oled tv op moeten worden aangesloten is een ps4, tv-decoder en een mediaspeler eventueel nog een uhd speler.

De ingang van de tv meubilair is vrij beperkt, maar wel diep en eenmaal erin is deze ook 10 cm hoger. Met de koeling van de Reciever zou het dus wel goed moeten zitten.

Mijn voorkeur zal dan ook uitgaan naar boekenplankspeakers. Moet ik dan speakers hoger of lager dan 100 hz hebben, dit is mij niet helemaal duidelijk.

De alles-in-1 satelliet speakers die jij voorstelde vindt ik niet mooi, de benoemde boekenplank speaker zien er al stukken beter uit!

Ik heb mij laten vertellen dat speakers die thx gesertificeerd zijn ook een meerwaarde hebben bij het kijken van films, in hoeverre heb jij hier ervaring mee?

Heb jij ook nog een voorkeur voor een subwoofer? Een speaker set die ik zelf nog tegen kwam incl. Sub is de onkyo 9700 thx, kwa looks is het wel een beetje wat ik zoek.

En 150 euro aan kabels?? Krijg je deze niet meegeleverd met de apparaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
Drial schreef op maandag 20 maart 2017 @ 22:28:
[...]

Duidelijk verhaal, Thanks!

De apparaten die er naast de oled tv op moeten worden aangesloten is een ps4, tv-decoder en een mediaspeler eventueel nog een uhd speler.

De ingang van de tv meubilair is vrij beperkt, maar wel diep en eenmaal erin is deze ook 10 cm hoger. Met de koeling van de Reciever zou het dus wel goed moeten zitten.

Mijn voorkeur zal dan ook uitgaan naar boekenplankspeakers. Moet ik dan speakers hoger of lager dan 100 hz hebben, dit is mij niet helemaal duidelijk.

De alles-in-1 satelliet speakers die jij voorstelde vindt ik niet mooi, de benoemde boekenplank speaker zien er al stukken beter uit!

Ik heb mij laten vertellen dat speakers die thx gesertificeerd zijn ook een meerwaarde hebben bij het kijken van films, in hoeverre heb jij hier ervaring mee?

Heb jij ook nog een voorkeur voor een subwoofer? Een speaker set die ik zelf nog tegen kwam incl. Sub is de onkyo 9700 thx, kwa looks is het wel een beetje wat ik zoek.

En 150 euro aan kabels?? Krijg je deze niet meegeleverd met de apparaten?
Als je voor een gerenommeerd merk gaat, dan gaan de meeste boekenplank speakers wel lager dan 70-100Hz. Dit is dus de laagste frequentie die ze kunnen halen.

De subwoofer pakt het daar onder weer over voor de echte bass. Zelfs bij verstaanders (zuilen) kan een subwoofer een goede aanvulling zijn.

Let wel op dat er veel verschil in subwoofers zit. Er zijn een aantal echte subwoofer merken zoals rel en svs. Kijk daarvoor is in het subwoofer topic.

Dat onkyo setje zou ik links laten liggen, voor hetzelfde geld is er beter te krijgen. Kabels zijn soms inclusief, maar als je zelf gaat samenstellen dan moet je het los erbij kopen.

Wellicht deze nog interessant

https://www.hifiklubben.n...pico-5.1-luidspreker-set/

http://hificorner.nl/spea...er-set-3020-wit-hoogglans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drial
Die sensor pico is zeker interessant! Is de marantz wel krachtig genoeg voor deze set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drial
Drial schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:31:
Die sensor pico is zeker interessant! Is de marantz wel krachtig genoeg voor deze set?
Ik heb toch mijn keuze gemaakt op de dali sensor 5 in combinatie met de dali sensor pico luidspreker ;). Misschien dat ik nog de sensor 1 overweeg maar vraag me af of dit echt een meerwaarde heeft, en of deze ook als achter-luidspreker gebruikt kan worden?

Als center speaker moet ik wel voor de zensor pico vokal gaan omdat de spektor vocal helaas 1 cm te hoog is om in de tv- meubilair te passen.

Daarbij komt nog de sub e-9 f subwoofer.

Kan iemand beamen of dit een goede opstelling is voor een mooie film ervaring? En of de marantz nr 1607 goed genoeg is om deze set op aan te sluiten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-05 19:55
Ik dacht dat je geen vloerstaanders wilde? Dat is de zensor 5 namelijk wel. Want met die versterker, 2x een zensor 5 en die sub zit je al op tegen de 2000 euro aan als ik snel reken. en dan moet je nog een center, 2 rears en kabels.

(Maar verder is het een prima keuze hoor! Voor films en zeker ook muziek).

Om je vraag nog te beantwoorden: de zensor 1 kan ook zeker als rear gebruikt worden. Of het heel veel meerwaarde gaat geven bij films weet ik niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Bartske op 21-03-2017 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Als je dan toch voor vloerstaanders gaat, check dan ook de q acoustic 3050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drial
Bartske schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:24:
Ik dacht dat je geen vloerstaanders wilde? Dat is de zensor 5 namelijk wel. Want met die versterker, 2x een zensor 5 en die sub zit je al op tegen de 2000 euro aan als ik snel reken. en dan moet je nog een center, 2 rears en kabels.

(Maar verder is het een prima keuze hoor! Voor films en zeker ook muziek).

Om je vraag nog te beantwoorden: de zensor 1 kan ook zeker als rear gebruikt worden. Of het heel veel meerwaarde gaat geven bij films weet ik niet.
Op plaatjes vondt ik ze nog vrij fors ogen, ik heb even alles opgemeten en het past denk ik wel goed ook in combinatie met een 65 inch tv.

Overigens wil ik wel een zo,n optimaal mogelijk geluid creëren, en als ik dan iets boven mijn budget moet zitten kan ik daar wel mee leven.

Alles bij elkaar excl. kabels kom ik exact op € 2000.

Nu rest mij nog de vraag moet ik nog ergens op letten bij het kopen van de kabels? Of zijn het "gewoon" speaker kabels? Beetje een noob op dit gebied 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:45
Drial schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:22:
[...]

Nu rest mij nog de vraag moet ik nog ergens op letten bij het kopen van de kabels? Of zijn het "gewoon" speaker kabels? Beetje een noob op dit gebied 🤓
Ik zou zeggen, leef je uit: zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drial
NL_Scratch schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:16:
Als je dan toch voor vloerstaanders gaat, check dan ook de q acoustic 3050
Die zijn weer een stuk groter, bij de Zensor heb ik bij beide speakers een speelruimte van +/- 5 cm aan de zijkanten. Ook vindt ik de zensors er mooier uit zien, ik hou wel van een beetje basic style..

Kwa specificaties weet ik niet waar ik naar moet kijken ;) als ik wat meer tijd heb zal ik me nog wat meer inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Drial schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:31:
[...]
Die zijn weer een stuk groter, bij de Zensor heb ik bij beide speakers een speelruimte van +/- 5 cm aan de zijkanten. Ook vindt ik de zensors er mooier uit zien, ik hou wel van een beetje basic style..
Vijf centimeter vrij en dan iets van een kast of muur? Let dat je speakers niet inbouwt tussen kasten of in een hoek propt, speakers hebben ruimte nodig. Als je dat wel van plan bent is kleinere speakers op het meubel mogelijk een betere keuze.
Kwa specificaties weet ik niet waar ik naar moet kijken ;) als ik wat meer tijd heb zal ik me nog wat meer inlezen.
Niet, getalletjes zeggen niets over de klank die een speaker voortbrengt. Daar kan je alleen door luisteren achter komen. Al is dat deels ook discutabel aangezien je vooral naar de akoestiek van de ruimte luistert. Maar je krijgt wel een indruk van hoe de speaker zich ten opzichte van een andere gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drial
FeaR schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:43:
[...]

Vijf centimeter vrij en dan iets van een kast of muur? Let dat je speakers niet inbouwt tussen kasten of in een hoek propt, speakers hebben ruimte nodig. Als je dat wel van plan bent is kleinere speakers op het meubel mogelijk een betere keuze.

[...]

Niet, getalletjes zeggen niets over de klank die een speaker voortbrengt. Daar kan je alleen door luisteren achter komen. Al is dat deels ook discutabel aangezien je vooral naar de akoestiek van de ruimte luistert. Maar je krijgt wel een indruk van hoe de speaker zich ten opzichte van een andere gedraagt.
De tv-meubilair staat tussen een muur en een schouw, de speakers komen er dan naast te staan. Eventueel kan ik beide speakers 5 cm naar voren halen waardoor ze aan de voorkant die 5 cm vrije ruimte hebben, behalve 1 zijde van 1 speaker..(muur/raam, hoek van de woonkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drial
Ik citeer:

"Kabels
Volgens sommigen kunnen kabels het geluid aanzienlijk verbeteren. Dit is wetenschappelijk gezien niet bewezen."

Gewoon speaker kabels dus😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Drial schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:54:
[...]
De tv-meubilair staat tussen een muur en een schouw, de speakers komen er dan naast te staan. Eventueel kan ik beide speakers 5 cm naar voren halen waardoor ze aan de voorkant die 5 cm vrije ruimte hebben, behalve 1 zijde van 1 speaker..(muur/raam, hoek van de woonkamer)
Dat klinkt mij als te weinig ruimte. Speakers geef je niet enkele centimeters ruimte, dat gaat voor een goed resultaat echt met tientallen centimeters. Denk dus eerder aan vijftig centimeter vrije ruimte dan aan vijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drial
Maar hoe groot is dat verschil, het geluid komt tenslotte uit de voorkant van de speaker. Ik begrijp dat een speaker moet kunnen ademen, maar hoe ver ga je hier mee..? Als het verschil echt dusdanig groot is zou ik nog kunnen overwegen om een minder breede tv-meubilair aan te schaffen, of toch voor compacte speakers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Drial schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:44:
Maar hoe groot is dat verschil, het geluid komt tenslotte uit de voorkant van de speaker. Ik begrijp dat een speaker moet kunnen ademen, maar hoe ver ga je hier mee..?
Je gaat er zover mee, dat de muur achter de luidspreker niet mee kan resoneren met de woofer.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-05 06:28
Waarom is dali zo in bij tweakers? Vanwege de prijs? Ik moet zeggen ik ben zelf redelijk ouderwets met speakers (terwijl ik vrij jong ben), maar ik zou altijd gaan voor de gevestigde orde zoals: infinity, B&W, etc. Of zelfs Pioneer, jamo etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Dali levert gewoon prima speakers voor het geld. Gevestigde orde... wat zegt dat... de gemiddelde Jamo set is volgens mij niet meer dan budget-instap-spul. Pioneer speakers zie ik bij een audioliefhebber ook niet binnen staan. Dat het een bekend merk is, wil nog niet zeggen dat ze goede speakers maken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
S1NN3D schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 07:40:
Pioneer speakers zie ik bij een audioliefhebber ook niet binnen staan. Dat het een bekend merk is, wil nog niet zeggen dat ze goede speakers maken. :+
Paartje Pioneer S-1EX zou ik toch geen "nee" tegen zeggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:26:
[...]

Paartje Pioneer S-1EX zou ik toch geen "nee" tegen zeggen O-)
Er zijn natuurlijk uitzonderingen te vinden. :*)
Pagina: 1