Wellicht is het goed als je specificeert wat je precies bedoeld. Bedoel je de fotos folder in finder, of de fotos applicatie van Apple? Ik ga voor alsnog even uit van de 2e optie.
Zoals je wellicht al vaker hebt kunnen merken is dat je op je Mac even 'anders moet denken' dan met je windows machine. Zo ook met het fotos programma van Apple.
Het idee erachter is dat je je compleet overgeeft aan dit programma en vertrouwd dat echter de schermen dit programma goed met je fotos omgaat. Want waar je in Windows waarschijnlijk gewoon in de verkenner een mooie structuur hebt opgebouwd en daar je fotos beheerd doet het foto programma in macOS dit compleet anders. Deze kopieert de fotos die je wil importeren naar de fotos libary en past daar zijn eigen structuur en bestandsnamen toe, dit is ook niet iets waar je handmatig nog ik kunt vissen om een foto te vinden.
Maar als je dat accepteer is er verder niets op tegen. Maar waar je verder aan moet denken is het feit dat het fotos programma zich geen ruk aantrekt van de bestandsnaam van een foto. Het foto programma sorteert puur op basis van de exif info van je fotos. Mocht je op windows hier nooit aandacht aan hebben geschonken en puur je fotos organiseert op bestandsnaam kun je voor onaangename verassingen komen te staan. Bijv zaken als verschillende camera's gebruikt waar de tijd niet goed stond ingesteld ect. dan kunnen je fotos ineens helemaal door elkaar komen te staan. Dat kan je wel weer handmatig fixen, maar dat kan veel tijd kosten.
Een programma dat je hier heel makkelijk bij kan helpen is
ShootShifter welke je voor een paar euro uit de store kan vissen. Maar dat moet je dan doen voordat je importeert in Apple fotos.
Maar zodra je je fotos goed geordend hebt in Fotos vind ik het een makkelijk programma. Je kunt snel even edits maken en via extentions kun je voor wat serieuzer werk gemakkelijk andere foto programma's gebruiken om je foto te fixen. En het is vele malen sneller dan je fotos bekijken in Finder.
Een paar goede aanvullingen op de fotos app vind ik:
- HoudahGeo. Dit programma laat je heel snel en slim geotags toevoegen en voegt die info ook toe aan je foto libary.
- External Editors for Photos, deze app (een paar euro in de store) geeft je de mogelijkheid om je foto te openen in een editor zoals fotoshop, en zodra je op opslaan klikt zorgt dit programma dat het resultaat ook te zien is in je foto app van Apple.
- Polarr Photo Editor heeft een goede extensie voor je foto app.
- Affinity Photo, een echte fotoshop vervanger die ook nog eens leuke extensies heeft voor je foto app.
- Pixelmator is een uitgebreide foto editor die ook goede extensies heeft voor je fotos app.
- Dx0 Optics Pro for Photos heeft ook leuke integratie met je fotos app.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark