Crashplan ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.307 views

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:30
Dankzij deze forum heb ik het backup software Crashplan gevonden. Het is een best handig software om backups mee te maken. En ben ook een betalende gebruiker inmiddels. Op internet lees ik veel reviews over Crashplan van vooral Amerikaanse gebruikers. Op Tweakers heb ik geen topic kunnen vinden over Crashplan.

Dus ik heb deze topic geopend om meer ervaringen van mede (ex)gebruikers te horen.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Eric_1993 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:16:
Dankzij deze forum heb ik het backup software Crashplan gevonden. Het is een best handig software om backups mee te maken. En ben ook een betalende gebruiker inmiddels. Op internet lees ik veel reviews over Crashplan van vooral Amerikaanse gebruikers. Op Tweakers heb ik geen topic kunnen vinden over Crashplan.

Dus ik heb deze topic geopend om meer ervaringen van mede (ex)gebruikers te horen.
Beetje tegenstrijdig...
Maar goed... Uiteraard een leuk idee maar zou dan wel zelf het goede voorbeeld geven.
Wat zijn jouw ervaringen?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Eric_1993
Switchie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:23:
[...]

Beetje tegenstrijdig...
Maar goed... Uiteraard een leuk idee maar zou dan wel zelf het goede voorbeeld geven.
Wat zijn jouw ervaringen?
Ik gebruik sinds gister Crashplan. Ik ben er redelijk tevreden mee. Wel een paar minpunten:

- Versie instellingen kunnen duidelijker;
- Upload naar Cloud langzaam (1 Mbit)
- Geen directe backup naar NAS

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05
Crashplan komt her en der wel voorbij in diverse topics, dus niet onbekend op Tweakers, maar een eigen topic is geen slecht idee. :)

Ik gebruik het zelf ook al heel wat jaartjes. Een home server bij mij en bij mijn zwager maken middels Crashplan een backup naar elkaar toe. Daarnaast gaan 2 laptops via Crashplan ook naar beide servers.

Voor overige familie en een aantal vrienden heb ik Crashplan ook open staan zodat ze hun backup mijn kant op kunnen sturen, de home server staat toch 24/7 aan.

Ik draai volledig op de gratis versie, cloud opslag gebruik ik niet en offsite naar een Crashplan buddy werkt prima in de gratis versie.

[ Voor 3% gewijzigd door DaLass op 19-03-2017 21:39 ]

Mijn advertenties op V&A

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-11 20:41
Hier al een betalende Crashplan gebruiker sinds 2012. Heb een aantal computers en laptops die naar de cloud backuppen. Daarnaast gaat de foto collectie van mijn hoofd-pc naast de cloud ook naar een locale NAS. Dat laatste omdat het om een grote hoeveelheid foto's gaan en ik het niet zie zitten om enkele 100GBs te downloaden mocht dat een keer nodig zijn.

Software werkt goed, draait al jaren zonder dat ik ernaar omkijk. Af en toe gebruikt om iets te restoren, dus het gaat niet een zwart gat it.

De eerste keer heb ik een 4-jaar pakket gekocht, helaas bestaat dat niet meer, dat was een stuk voordeliger. Maar heb geen zin om te switchen, een sync naar een andere provider duurt al gauw een maand met deze hoeveelheid data.

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 17:55
Ik zou je willen vragen een wat uitgebreidere topic start te maken en ook een spellingscontrole te gebruiken :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:02
Hier ook een tevreden Crashplan gebruiker. Gebruik de betaalde variant voor mezelf.
Daarnaast fungeer ik als Crashplan buddy voor een 5-tal andere PC's van kennissen. Deze betalen dus 0. De data wordt dus ook niet in de Crashplan cloud opgeslagen maar op mijn NAS.

Wel fijn de onbeperkte data. Zelf probeer ik nu al 2-3 maanden ongeveer 3TB te uploaden. Dit gaat erg moeizaam. Heb een 15Mbit upload lijntje, maar hij haalt met vlagen de 10Mbit. Vaker zit het tussen de 2-3Mbit. Duurt dus nog wel eventjes voordat alles daar staat. Zit nu op 2.1TB :-)

Vermoede dat het een CPU bottleneck is. Grote kans. Simpel HP ProLiant MicroServer N40L machientje.
Met maar 2 trage AMD Turion cores. Ik had dan ook de Tweak doorgevoerd dat WAN de-duplicatie uitgeschakeld werd. Dit scheelde iets, maar niet veel. Daarnaast is het ook nog eens Unsupported.

Crashplan zelf heeft hier nu een blog artikel over uitgebracht:
https://support.code42.co...n_De-Duplication_Settings

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:43
Gebruik zelf al jaren Crashplan binnen de famillie.
Ik backup mijn eigen data naar mijn Server en de computer van mijn ouders. En mijn ouders computer backupt naar mijn Server. Mooie Offsite backup en werkt prima.
Voor mijn zakelijke laptop gebruik ik het ook. Backups zijn encrypted, kan naar meerdere versies terug, ik ben dan al snel een happy camper. Bij de laptop wissel die wij een aantal jaar geleden hadden, zaten veel mensen te klooien met allerlei migratie tools. Voor mij was het een kwestie van mijn crashplan data restoren op de nieuwe laptop en klaar is Meekoh. Heb ook een tijdje ge-experimenteerd met Backupen naar een kleine VM in Azure met Crashplan erop, maar dat is niet goedkoper dan wat Crashplan zelf als cloud service bied.

Computer says no

• Eric_1993
Nogal wat gebruikers dus zo te lezen :). Zijn er hier mensen die de backup bestanden zelf backuppen naar een andere NAS ipv via de crashplan buddy optie?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:19
Eric_1993 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:28:
Nogal wat gebruikers dus zo te lezen :). Zijn er hier mensen die de backup bestanden zelf backuppen naar een andere NAS ipv via de crashplan buddy optie?
Hier ook een betalende gebruiker.

Ik maak een backup van mijn FreeNAS NAS in een jail (headless, met GUI op een Windows-machine), van mijn werkstation en van de laptop van mijn vrouw. Verder backup ik mijn werkstation ook naar mijn NAS (niet via Buddy maar naar een Fiber Channel target; ik kon goedkoop een paar 4 Gbit FC kaarten krijgen). Omdat het de cloud in gaat (en mijn werkstation ook nog eens naar mijn NAS) heb ik niet de behoefte het nog op een derde plek neer te zetten.

Het lijkt me en stuk simpeler om de crashplan-software de kopieerslag te laten maken naar die 2e NAS dan zelf met bestanden te gaan lopen leuren :) Daar lijkt me de software niet op ingericht.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Eric_1993 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:36:
[...]

Ik gebruik sinds gister Crashplan. Ik ben er redelijk tevreden mee. Wel een paar minpunten:

- Versie instellingen kunnen duidelijker;
- Upload naar Cloud langzaam (1 Mbit)
- Geen directe backup naar NAS
Die trage upload is al van alle tijden bij Crashplan. Daar hoef je geen fix voor te verwachten ben ik bang. Voor mij was echter vooral de restore performance de druppel. Het restoren gaat zo tergend traag dat het eigenlijk praktisch gezien geen optie is. Na een jaar een betaald abonnement te hebben gehad heb ik het weer opgezegd.
RoytjeP schreef op maandag 20 maart 2017 @ 17:41:
Vermoede dat het een CPU bottleneck is. Grote kans. Simpel HP ProLiant MicroServer N40L machientje.
Met maar 2 trage AMD Turion cores. Ik had dan ook de Tweak doorgevoerd dat WAN de-duplicatie uitgeschakeld werd. Dit scheelde iets, maar niet veel. Daarnaast is het ook nog eens Unsupported.
Dat is wat Crashplan als defacto antwoord teruggeeft wanneer mensen klagen over performance. In de praktijk lijkt dat niet heel veel uit te maken. Op een modern systeem weer de client een CPU niet in de stress te krijgen namelijk en ook dan is de snelheid ver beneden pijl. Ik denk eerder dat het met erg zware inline dedup en compressie te maken heeft aan de Crashplan kant.

[ Voor 36% gewijzigd door Bor op 20-03-2017 19:12 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb van 2012 tot 2014 Crashplan gebruikt, maar ben ermee gestopt omdat ik een nieuwe backup wilde maken, en dat was niet te doen qua snelheid. Ik gebruik een 1Gbit verbinding, en als ik 20Mbit haal, is het al veel. Zeer traag. Crashplan werpt de bal altijd terug, dat ze niet aan trottling doen, maar voor mij was het een reden om ermee te stoppen. Nu een server bij familie staan met 100Mbit verbinding, gaat prima!

• Eric_1993
koelkast schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:55:
Ik heb van 2012 tot 2014 Crashplan gebruikt, maar ben ermee gestopt omdat ik een nieuwe backup wilde maken, en dat was niet te doen qua snelheid. Ik gebruik een 1Gbit verbinding, en als ik 20Mbit haal, is het al veel. Zeer traag. Crashplan werpt de bal altijd terug, dat ze niet aan trottling doen, maar voor mij was het een reden om ermee te stoppen. Nu een server bij familie staan met 100Mbit verbinding, gaat prima!
Met welke software maak je nu je backups dan?

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eric_1993 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 22:04:
[...]

Met welke software maak je nu je backups dan?
Ik gebruik SyncBackSE, maak een VPN verbinding op afstand. Op die manier heb ik volledige controle over wat er gebeurt.

• Eric_1993
Ben redelijk blij met het gebruik van Crashplan. Maar de uploadsnelheid naar Crashplan begint wel behoorlijk irritant te worden.

Is er een kleine pc in de markt waar ik Crashplan op kan installeren dat ik dan zo'n buddy backup kan maken?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:19
Welk onderzoek heb je al gedaan naar kleine PC's? Wil je zelf bouwen of iets kant-en-klaars? Er zijn ontzettend veel opties, en op GoT verwachten we dat je eerst zelf onderzoek doet :)

Een HP Microserver of een Intel NUC zijn wel klein, is dat iets?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Eric_1993
Paul schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:09:
Welk onderzoek heb je al gedaan naar kleine PC's? Wil je zelf bouwen of iets kant-en-klaars? Er zijn ontzettend veel opties, en op GoT verwachten we dat je eerst zelf onderzoek doet :)

Een HP Microserver of een Intel NUC zijn wel klein, is dat iets?
Ik dacht zelf aan een Raspberry Pi 3: https://www.bol.com/nl/p/...uggestionType=typedsearch

Helaas kan je geen Windows 10 op installeren omdat het een zware OS is voor de CPU van de Raspberry. Dus ik denk meer aan een mini-pc. Wat ik zou kunnen doen is om op 1 PC Stack te installeren. Vervolgens geef ik in de crashplan app aan dat de backups naar de Stack map moeten worden gebackupt.

Dan heb ik en een lokaal backup een een backup in de Cloud. Maar ik lees vaak op internet dat dit eigenlijk niet echt bedoelt is en dat Crashplan daar niet voor bedoelt is 8)7

EDIT: Hebben gebruikers ooit meegemaakt dat er bestanden corrupt zijn geraakt?

[ Voor 3% gewijzigd door Eric_1993 op 21-03-2017 16:11 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:43
Bor schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:08:
[...]

Die trage upload is al van alle tijden bij Crashplan. Daar hoef je geen fix voor te verwachten ben ik bang. Voor mij was echter vooral de restore performance de druppel. Het restoren gaat zo tergend traag dat het eigenlijk praktisch gezien geen optie is. Na een jaar een betaald abonnement te hebben gehad heb ik het weer opgezegd.
Bedoel je dan een trage upload naar hun cloud dienst?
Want tussen twee Crashplan instances (1 thuis en 1 op een VM in Azure), was ik toch wel aan het uploaden met de max van mijn internet abbo (20Mbit destijds). Ja je initiele backup duurt dan wat langer, maar dat was voor mij niet zo'n probleem. Alles daarna werd netjes in sync gehouden.

edit:
Ik zat zelf ook naar hun Cloud Abbo te kijken, aangezien ik straks geen gratis maandelijke Azure credits meer heb. ;(

edit 2:
Als reactie op hierboven:
Ja. Ik maakte backups van mijn werklaptop naar een externe schijf (USB). Echter die schijf kreeg bad blocks precies in een stuk crashplan data. Dus toen kon ik mijn .pst archief niet meer restoren. Crashplan gaf hier initieel niets over aan, hier kwam ik pas achter toen ik het wilde restoren.

[ Voor 22% gewijzigd door Meekoh op 21-03-2017 16:45 ]

Computer says no

• Eric_1993
Afgelopen week zitten puzzelen met Crashplan en heb de volgende backup doelen:

- Offsite naar Crashplan Central
- Offsite naar NAS bij een vriend
- Onsite naar Lokale NAS
- Onite naar extern harde schijf

Het vervelende is dat je zelf niet kan laten valideren of de backup nog in orde is :+ :+

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:40

bladebla

<Piéééép>

Hier een tevreden Crashplan gebruiker. Recentelijk is wel de client ondersteuning van mij QNAP (ARM-model) omgevallen. Hij werd niet officieel ondersteunt maar er kon wel een package voor gecompiled worden totdat Crashplan een bepaalde closed source library introduceerde. :(

Opgelost voor mijn situatie/eisen door er een VM'etje tussen te zetten die nu de software draait.

Er zijn nog wel wat tweaks bekend om je upload te verbeteren. Ik ben echter wel tevreden, ik kan mijn veranderingen in data gedurende de nacht prima kwijt en ben ook wel blij dat ze mijn totale 1.6TB willen aannemen.

Restores lokaal en vanuit Crashplan gaan prima. Echter, ik wordt wel getriggerd door de opmerkingen eerder in deze thread hoeveel tijd het je kost om je volledige backup te downloaden. Dat moet ik eens meten.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Eric_1993
Weet iemand of er een groot risico is als ik de backuplocatie van vrienden wijzig naar een netwerkschijf?

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 17:55
Eerder had ik gevraagd om een wat uitgebreider verhaal te maken. Daarnaast zie ik niet veel eigen onderzoek of zaken uitproberen. Daarom sluit ik het topic.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.