UEFI GRUB2 met MBR Windows 10?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik heb net Debian 9 geïnstalleerd op mijn nieuwe Ryzen-systeem. Debian zelf draait op een NVMe-SSD, heb ik geïnstalleerd in UEFI-modus en werkt ook zoals verwacht.

De oude Windows-installatie staat nog op mijn S-ATA SSD, en die wil ik graag houden. Alleen is dat nog een oude Windows 7 installatie (die niet die later werd bijgewerkt naar Windows 10. En GRUB2 vindt dat niet zo leuk blijkbaar...

Ik heb de instructies op de Arch en Gentoo wiki's geprobeerd, maar die lijken allemaal ervan uit te gaan dat je niet vanaf een UEFI GRUB2 een MBR Windows-installatie probeert te laden.
  1. Als ik probeer te chainloaden gaat GRUB2 op zoek naar EFI-bestanden, en die heeft Windows natuurlijk niet aangezien het een MBR-installatie is.
  2. Als ik GRUB2 rechtstreeks bootmgr laat benaderen klaagt hij dat ntldr.mod niet aanwezig is in de GRUB2-modules - die module is alleen beschikbaar bij MBR GRUB2-installaties.
Als ik Super Grub Disk boot, dan toont die de nodige entries voor Windows, maar zet er duidelijk bij dat die alleen in BIOS-modus kunnen worden geladen.

Is hier een workaround voor?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Gewoon F12 gebruiken om je moederbord boot menu op te roepen? Een andere optie ken ik niet. Heel misschien dat rEFIt of rEFInd iets kunnen doen, maar ik verwacht 't niet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Dat werkt inderdaad, maar alleen als ik Fastboot uitschakel in Windows. Vandaar dat ik het liever gewoon in het GRUB-menu zou hebben...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fastboot in Windows uitschakelen. :? Hoe dan? Het is een UEFI setting, niet een of ander ding van Windows hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ik was inderdaad in de war, het heet Fast Startup...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar is dat zo rampzalig? En als je het dan toch echt wil houden kan je altijd een poging wagen om je Windows om te zetten naar UEFI boot, maar wees wel gewaarschuwd dat dat voor een total loss van je data kan zorgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan wel met Windows een schijf van MBR naar GPT converteren, maar alleen als het niet je OS schijf is. Wil je van BIOS naar UEFI boot, dan is er maar 1 methode: herinstallatie. De bootloader van Windows is zo inflexibel dat het gewoon niet anders kan. Enige poging om een 'repair' uit te voeren nadat je op een of andere manier de indeling hebt weten aan te passen naar GPT vereist hoe dan ook een ESP vooraan de schijf met de Windows loader (of je zet die op je al bestaande ESP naast de Linux loader), maar het resultaat is zo gruwelijk dat je toch echt beter een herinstallatie kan doen. Sneller, minder issues en je zit weer met een verse installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je zou misschien SeaBIOS kunnen chainloaden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Topicstarter
Ondertussen heb ik het gevonden. Ik was gisteren deze Ask Ubuntu post al tegengekomen maar had die alleen maar diagonaal bekeken. De crux zit 'm erin dat je de Windows-partitie direct benadert, en niet de systeempartitie van 100 MB die de eerste partitie is (sda1). Dit werkt prachtig.

Opgelost dus :D

Pagina: 1