Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekende vent
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-06 02:20
Mijn vraag : (hoe) kan een imitatie cartridge een printer "stuk" maken?
Model: HP Photosmart plus b209

Ja, ik heb al gegoogeld
Ja, heb HP al geraadpleegd
Ja, heb de printer al gereset naar factory settings.
Ja, heb de cardridge al geprobeerd in een andere printer, maar doet het wel goed.
Ja, heb de nieuwste drivers.

De printer van mijn moeder heeft zou juist een nieuwe zwarte originele HP inktcardridge gekregen.
De oude was op. Dit bleek een imitatie te zijn. De nieuwe originele doet het niet goed. Na 3x reinigen en de hulp handleidingen van hp te hebben gevolgd, kom ik er niet meer uit.

Zwarte inkt komt licht grijs al op papier, of met allemaal strepen.

Ze wil nu misschien een nieuwe printer halen, maar ik vind het maar vreemd.

Hoe kan een imitatie cartridge een printer "stuk maken"

[ Voor 5% gewijzigd door Onbekende vent op 19-03-2017 20:14 ]

Beste antwoord (via Onbekende vent op 20-03-2017 02:24)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Onbekende vent schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:42:
@_XipHiaS_

het geeft het zelfde resultaat.

[...]

Maar wat is de theorie daarachter. Dat stukje zoek ik. Is het de inkt die kan lekken door de printer heen,
of is het cache probleem of wat stukje van een fake doet de printer de das om?
Het problem kan grofweg in drie dingen zitten:

- Mechanica van de cartridge
- Electronica van de cartridge
- De inkt in de cartridge

Als de kleur verkeerd is zou ik het voornamelijk in de inkt zoeken, daarna in de elektronica en daarna pas in de mechanica. Als de printkop echt stuk was zou je waarschijnlijk eerder strepen en stippen zien dan kleurverandering, dus dat lijkt me de laatste optie. Het is aannemelijker dat de electronica niet de juiste hoeveelheid inkt door de kop laat, cartridges reverse-engineeren en namaken gaat niet altijd goed. Maar nog aannemelijker is dat de neppe inkt gewoon niet de juiste kleur of viscositeit heeft, en daarmee dus niet zo zwart is als het zou moeten zijn.

Stel dat je iets beter wil kunnen zoeken naar de oorzaak, dan kan je met een vergrootglas kijken of er misschien een patroon geprint wordt van echte zwarte stippen met witruimte er tussen om zo een grijstint te laten zien, of dat het misschien eerder echt te lichte inkt is.

Een andere optie is een 'echte' cartridge kopen, en dan kijken of de kleur anders is. Het kan soms zijn als de electronica ergens ongelukkig over is, dat een originele cartridge het wel doet maar een namaak niet, bijvoorbeeld door dat de chip niet goed communiceert en een bepaalde firmware revisie daar meer moeite mee heeft. Kan ook zijn dat de DRM-type firmware in de printer zit en dan lekker vervelend loopt te doen, maar dat is natuurlijk puur speculeren.

Dat het in een andere printer wel goed werkt zegt echter wel dat het probleem misschien toch vooral in de combinatie van de cartridge en de printer gezocht moet worden en niet puur de cartridge of de printer. Sommige printers hebben maintenance menu's waar je ook de kalibratie kan wissen, dat is wat anders dan 'factory defaults' die je als eindgebruiker kan kiezen. Vaak moet je daar voor tijdens het opstarten een bepaalde toetsencombinatie voor gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er zit grijze inkt in

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kop kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekende vent
De rest van de kleuren doen het wel goed. Alleen de zwart is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je hem zwart/wit laat afdrukken ipv kleur stand, wat doet 'ie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Kop kapot, chip kapot, carrier kapot, nep inkt slecht.. zo veel mogelijkheden om stuk te gaan met fake catridges.

[ Voor 9% gewijzigd door johnkeates op 19-03-2017 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekende vent
@_XipHiaS_

johnkeates schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:37:
Kop kapot, chip kapot, carrier kapot, nep inkt slecht.. zo veel mogelijkheden om stuk te gaan met fake catridges.
Maar wat is de theorie daarachter. Dat stukje zoek ik. Is het de inkt die kan lekken door de printer heen,

[ Voor 6% gewijzigd door Onbekende vent op 19-03-2017 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Onbekende vent schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:34:
[...]

De rest van de kleuren doen het wel goed. Alleen de zwart is het probleem.
Dan nog steeds, kop kapot. Dat de andere kleuren het wel doen zegt niets.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Onbekende vent schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:42:
@_XipHiaS_

[...]

Het problem kan grofweg in drie dingen zitten:

- Mechanica van de cartridge
- Electronica van de cartridge
- De inkt in de cartridge

Als de kleur verkeerd is zou ik het voornamelijk in de inkt zoeken, daarna in de elektronica en daarna pas in de mechanica. Als de printkop echt stuk was zou je waarschijnlijk eerder strepen en stippen zien dan kleurverandering, dus dat lijkt me de laatste optie. Het is aannemelijker dat de electronica niet de juiste hoeveelheid inkt door de kop laat, cartridges reverse-engineeren en namaken gaat niet altijd goed. Maar nog aannemelijker is dat de neppe inkt gewoon niet de juiste kleur of viscositeit heeft, en daarmee dus niet zo zwart is als het zou moeten zijn.

Stel dat je iets beter wil kunnen zoeken naar de oorzaak, dan kan je met een vergrootglas kijken of er misschien een patroon geprint wordt van echte zwarte stippen met witruimte er tussen om zo een grijstint te laten zien, of dat het misschien eerder echt te lichte inkt is.

Een andere optie is een 'echte' cartridge kopen, en dan kijken of de kleur anders is. Het kan soms zijn als de electronica ergens ongelukkig over is, dat een originele cartridge het wel doet maar een namaak niet, bijvoorbeeld door dat de chip niet goed communiceert en een bepaalde firmware revisie daar meer moeite mee heeft. Kan ook zijn dat de DRM-type firmware in de printer zit en dan lekker vervelend loopt te doen, maar dat is natuurlijk puur speculeren.

Dat het in een andere printer wel goed werkt zegt echter wel dat het probleem misschien toch vooral in de combinatie van de cartridge en de printer gezocht moet worden en niet puur de cartridge of de printer. Sommige printers hebben maintenance menu's waar je ook de kalibratie kan wissen, dat is wat anders dan 'factory defaults' die je als eindgebruiker kan kiezen. Vaak moet je daar voor tijdens het opstarten een bepaalde toetsencombinatie voor gebruiken.
Pagina: 1