Direct source of 5.1 voor geluidskaart en receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGunit
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-04 14:40
Hallo Iedereen,

Ik gebruik mijn Denon AVR-1912 receiver op mijn Creative Sound Blaster ZXR met tulpstekkers.
Nu heb ik het idee om in de plaats daarvan over te gaan op een optische kabel, omdat ik dan gebruik kan maken van het 5.1 signaal van de geluidskaart (en Dolby Digital Live, DTS encoders). Mijn receiver gebruikt echter een 7.1 opstelling.

Nu heb ik de volgende vragen, om voor mezelf een beter beeld te krijgen of het het waard is:

- Geeft een optische verbinding een betere geluidsweergave dan de tulpverbinding(los van de 5.1 weergave vanuit mijn geluidskaart)?

- Indien ik voor optisch zou gaan, zou ik dan voor de beste geluidsweergave
  • De 5.1 weergave van mijn geluidskaart aan moeten houden, en direct source gebruiken voor mijn receiver?
  • De 5.1 weergave van mijn geluidskaart aan moeten houden, en de 7.1 weergave gebruiken voor mijn receiver?
  • Direct source van mijn geluidskaart moeten gebruiken, en de 7.1 weergave gebruiken voor mijn receiver? (lijkt me dat dit de meest voor de handliggende optie is, tenzij de optische kabel een dusdanige verbering is dat het een voordeel biedt)
- Algemeen: hoe beinvloeden deze signaal verdlingen van de receiver en de geluidskaart elkaar precies?

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via LGunit op 21-03-2017 16:04)

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:21
Op mijn denon kan ik een poort selecteren om HDMI door te geven als de receiver uit staat, misschien kan dat op jouw denon ook wel?

En of je het verschil hoort tussen DTS en DTS-HD hangt een beetje af van je luidsprekers en je eigen gehoor.
Ik merk op mijn denon 6200W icm met dynaudio luidsprekers wel het verschil.

Je zou kunnen testen of jij verschil merkt, een HDMI kabel heb je vast wel liggen :-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-10 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DD live is een computertechnologie en snapt je receiver niet. DTS wel. Een signaal hoger dan DYS krijg je uberhaupt niet over een optische of coaxiale kabel. Jij wilt trouwens voaxiaal denk ik, optische uit heeft je soundblaster zo te zien niet :?

Having said that: ik zou je receiver het wek laten doen. Dus gewoon zonder upmixing alles rechtstreeks doorsturen naar je receiver, en daar de instellingen doen. Immers, dat is ook het ding dat de boel ingeregeld heeft op je luisterruimte. Qua DAC zullen ze niet voor elkaar onderdoen denk ik. Wel zonde van die SB trouwens, want die is dan gewoon doorgeefluik en niks anders.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:50:
DD live is een computertechnologie en snapt je receiver niet. DTS wel. Een signaal hoger dan DYS krijg je uberhaupt niet over een optische of coaxiale kabel. Jij wilt trouwens voaxiaal denk ik, optische uit heeft je soundblaster zo te zien niet :?
Dolby Digital Live! en DTS: Connect zijn inderdaad stukjes software voor op de PC (software om ingame on the fly Dolby Digital dan wel DTS te maken omdat een vaste track met interactieve programmatuur als games niet kan) maar die maken Dolby Digital dan wel DTS zodat de receiver het snapt.

Optisch heeft de Creative vast wel in de vorm van Mini Toslink (3,5 mm).

Ik zou het bij analoog houden. Heb je zeker 7.1 (ik durf niet met zekerheid te zeggen of DTS:Context en/of DD Live! tot 7.1 gaan) en dan gebruik je je Creative tenminste waar hij goed in is: analoge signalen. Als je geen ruis ondervindt dan zou het voor het resultaat ook niets uit moeten maken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGunit
Bedankt voor jullie antwoord!
The Eagle schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:50:

Having said that: ik zou je receiver het wek laten doen. Dus gewoon zonder upmixing alles rechtstreeks doorsturen naar je receiver, en daar de instellingen doen. Immers, dat is ook het ding dat de boel ingeregeld heeft op je luisterruimte. Qua DAC zullen ze niet voor elkaar onderdoen denk ik. Wel zonde van die SB trouwens, want die is dan gewoon doorgeefluik en niks anders.
Bedankt over de uitleg over DD Live en DTS, verklaart een hoop!
Ik zie nu dat Tweakers alleen een afbeelding heeft van de hoofdkaart, maar er is nog een tweede kaart bij waar die optische ingang op zit.
FeaR schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:04:
[...]

Dolby Digital Live! en DTS: Connect zijn inderdaad stukjes software voor op de PC (software om ingame on the fly Dolby Digital dan wel DTS te maken omdat een vaste track met interactieve programmatuur als games niet kan) maar die maken Dolby Digital dan wel DTS zodat de receiver het snapt.

Optisch heeft de Creative zeker wel in de vorm van Mini Toslink (3,5 mm).

Ik zou het bij analoog houden. Heb je zeker 7.1 (ik durf niet met zekerheid te zeggen of DTS:Context en/of DD Live! tot 7.1 gaan) en dan gebruik je je Creative tenminste waar hij goed in is: analoge signalen. Als je geen ruis ondervindt dan zou het voor het resultaat ook niets uit moeten maken.
Blij dat jullie eensgezind zijn hierover :D
In dat geval hou ik het op analoog. Ik heb in principe geen klachten, had nog een optische kabel over, maar gezien de opstelling is het best veel schuif werk om de kabel aan te kunnen sluiten dus leek het mij verstandig om even te overleggen (bovendien is het kabeltje vrij kort helaas).

Het enige wat mij een beetje tegenzit is het feit dat het volume van vooral games en videos nogal laag is. Ik moet mijn versterker soms op 42 of hoger zetten, met name bij games en videos(en ik ben altijd een beetje huiverig om het dusdanig hoog te zetten). Bij muziek valt het wel mee, dat heeft meestal wel een behoorlijk volume. Maar ik neem aan dat een optische kabel daar niks aan gaat veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
Gewoon even een vraag, waarom geen HDMI?
Je hebt een receiver met HDMI en dat zou in mijn ogen de voorkeur hebben.

Via HDMI heb je ook meteen buiten DTS/DD 5.1 ook meteen DTS-HD en Dolby True-HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGunit
Equazor_ schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:03:
Gewoon even een vraag, waarom geen HDMI?
Je hebt een receiver met HDMI en dat zou in mijn ogen de voorkeur hebben.

Via HDMI heb je ook meteen buiten DTS/DD 5.1 ook meteen DTS-HD en Dolby True-HD?
Dat heb ik inderdaad ook overwogen, probleem is alleen dat ik dan ten alle tijden mijn receiver aan moet hebben staan om beeld te krijgen op m'n monitor en aangezien ik mijn computer vaker gebruik voor (studie)werk dan voor gaming/films/muziek wilde ik daar liever niet aan (ik werk niet goed met teveel afleiding/geluid dus dan staat de receiver eigenlijk alleen maar aan om het beeld door te geven). Bovendien maakt het daarmee meteen mijn geluidskaart overbodig, hoewel dat laatste eigenlijk geen sterk argument is haha.

Zit er in jouw opinie een groot verschil tussen DTS/DD 5.1 en DTS-HD en Dolby True-HD?
(als in groot genoeg om het alsnog te overwegen?)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
Op mijn denon kan ik een poort selecteren om HDMI door te geven als de receiver uit staat, misschien kan dat op jouw denon ook wel?

En of je het verschil hoort tussen DTS en DTS-HD hangt een beetje af van je luidsprekers en je eigen gehoor.

Je zou kunnen testen of jij verschil merkt, een HDMI kabel heb je vast wel liggen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGunit
Equazor_ schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:36:

Oh bedankt voor de tip, dat is inderdaad best interessant om te weten! :D
ik ga dat uitzoeken!

Edit: Heb de functie gevonden, en heb hem nu ook daar op gezet. Vreemd genoeg geeft mijn receiver ook nu pas echt expliciet aan dat hij 7.1 speelt, dus ik denk dat ik deze opstelling hou.

Zal alleen nog wel met de instellingen moeten spelen omdat de ene stand helderder klinkt dan de ander, maar dan wat minder bas etc. maar dat komt wel goed!

Zit te twijfelen wiens antwoord ik als beste antwoord moet markeren gezien ik nu een andere aanpak heb dan waar de oorspronkelijke vraagstelling over ging, maar ik geef hem aan Equazor, omdat zijn suggestie heeft geleid tot de oplossing voor mij. In ieder geval bedankt allen!

[ Voor 33% gewijzigd door LGunit op 21-03-2017 16:05 ]

Pagina: 1