Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-05 09:15
(Hopelijk niet te uitgebreid en duidelijk genoeg)

Mijn vraag
Ik heb een mediapc(tje) in de huiskamer waarop ik nu geen 4K video's kan afspelen. Ik gebruik hiervoor de A+ Cupid 3 Mini-ITX HTPC case. Ik zit nu met het dilemma of ik een losse videokaart moet gaan aanschaffen of een AMD APU gezien ik een FM2/FM2+ moederbord heb.

Daarnaast heb ik nu een A6-6400K APU met 1866Mhz ddr3 geheugen. Bij het kiezen van een volgende APU ben ik dan verplicht het geheugen ook te vervangen (met op het oog hebbende de A10-7870K welke 2133Mhz geheugen ondersteund)?

Waar zit het verschil in met een APU in geval van een A10-7870K met een R7 radeon chip en een losse videokaart met een R7 chip? De losse videokaart met een R7 chip noem ik alleen ter vergelijking en kosten vergelijking.
Ik zie wel geheugen verschillen bij de losse videokaarten, maar hoe werkt dit dan bij een APU?
- hoeveel geheugen gebruikt een APU?
- hoe kun je de specs van een APU vinden?
Ik heb wel info gevonden over de A10-7870K APU, maar daar vind ik niet de (4K) resolutie.
http://products.amd.com/e...on%E2%84%A2-R7-Series/155

Ik zit daarnaast met het dilemma dat ik niet heel veel ruimte heb voor zowel een APU koelblok of een videokaart. Zie bijgevoegde foto. Dus eigenlijk hierin 2 vragen.
http://77.160.247.146:3101/A+cupid3_case.JPG (misschien toch eens actiever worden hier voor het toevoegen van foto's :? )

In geval van een APU twijfel ik nu of een volgende boxed APU wel tussen moederbord en voeding past.
Hoe ik dat toen heb gedaan.... Uhm denk gewoon aanschaffen en we zien wel 8)
Hoe pakken jullie dit aan?

In geval van een losse videokaart zit ik met het dilemma dat ik niet heel veel ruimte over heb in de case. Het zou moeten passen, maar ik kan maar 1 slot plaatsen en heb dan net 0,5cm ruimte over. Dit kun je (deels) zien op de foto.Oftewel mocht een losse videokaart beter zijn welke gaat dan passen i.c.m. de gewenste prestatie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI Rev3.0 http://www.gigabyte.com/M...GA-F2A88XN-WIFI-rev-30#ov
AMD A6-6400K APU
A+ Cupid 3 Mini-ITX HTPC case
http://www.tweaktown.com/...x_htpc_chassis/index.html
8Gb (2x4) Kingston Hyperx
https://tweakers.net/pric...rx-khx1866c9d3k2-8gx.html

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eigenlijk alleen onderzocht of ik nog kan upgraden en zoja waarmee.
Nu heb ik ruimte voor een losse videokaart in een pcie 16x 3.0 slot, maar hier heb ik ook maar weer weinig ruimte voor.
Ik heb wel de Gigabyte GV-R724OC gevonden https://tweakers.net/pric...gv-r724oc-2gi-rev-20.html via andere topics welke volgens mij redelijke prestaties heeft en misschien ook nog in mijn case past. De prestaties zijn althans beter dan de A6-6400K hoewel ik wel weer twijfels heb over de specs van de A10 APU die ik op het oog heb. Alleen zie ik ook weer dat de Gigabyte GV-R724OC geen 4K resolutie ondersteund, dus.....

Verder heb ik de CPU support list bekeken en de APU die ik op het oog heb is de A10-7870K ( https://tweakers.net/pric.../amd-a10-7870k-boxed.html ), omdat die naar mijn mening een groter verschil maakt dan vele andere AMD APU's in de support list t.o.v. mijn huidige A6-6400K. Echter kan ik niet goed achterhalen wat precies de max resolutie is op basis van de R7 chip (daarom mijn eerdere vraag betreft APU specs). Daarnaast vraag ik me af of ik verplicht ben het geheugen te vervangen voor 2133Mhz?

Wat wil je bereiken?
Met het huidige moederbord en de huidige case een verbeterde video weergave bereiken zonder dat me dit teveel gaat kosten. Rasechte nederlander 8)7
Ik wil hiermee 4K video kunnen afspelen zonder dat deze gaan haperen. Er moet 1080P video's afgespeeld kunnen worden en ook 4K, maar 1080P is nu ook al mogelijk.
Als een beetje gamen mogelijk is dan is dat leuk meegenomen,maar dit is niet de hoofdtaak. Games waar ik aan denk is dan city skylines, maar ik denk dat dit te zwaar is, dus dan denk ik aan x platform simulator games, maar zoals gezegd is dit niet de hoofdtaak. Het gaat me om het HTPC idee. Gamen kan ik tenslotte nog op mijn andere pc.

Wat mag het gaan kosten?
Ik heb een A10-7870K boxed gezien voor +/-117 euro. Als de oplossing me +/- 200 euro gaat kosten mag ik denk ik tevreden zijn.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Ik denk dat ik weinig keuze heb dan AMD wanneer ik niet voor een compleet nieuw systeem wil gaan.
Ik heb me oog laten vallen op de toekomstige APU AMD A10-7870K boxed, maar wanneer de oplossing met een losse videokaart een goedkopere en betere oplossing is heeft dat me voorkeur.
Natuurlijk is een andere APU ook perfect wanneer deze betere prestaties heeft dan de genoemde A10.
Daarnaast weleens gehoord over passive koelingen voor videokaarten, maar geen idee of dit te realiseren is voor de huidige case en de prestaties die ik heb. Hoe minder lawaai en warmte alles produceert hoe beter, omdat de mediapc tenslotte in een tv-kast staat (welke wel open is aan de voorkant).

Systeem en omgeving
Zoals eerder uitgelegd gaat het om een mediapc in de huiskamer welke in een tv-kast staat. Nu staat het geluid in geval van films wel op standje bioscoop bij ons, maar ook bij weinig omgevingsgeluid hoor je de mediapc nu bijna niet. Het mooiste is dus ook wanneer dit zo blijft, omdat hij tenslotte in de huiskamer staat.

Het complete systeem is als volgt:
A+ Cupid 3 Mini-ITX HTPC case
http://www.tweaktown.com/...x_htpc_chassis/index.html

Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI Rev3.0
http://www.gigabyte.com/M...GA-F2A88XN-WIFI-rev-30#ov

AMD A6-6400K APU

8Gb (2x4) Kingston Hyperx (https://tweakers.net/pric...rx-khx1866c9d3k2-8gx.html)

60Gb SSD van OCZ.

BD-rom speler

Beste antwoord (via AnnoyingThing op 20-03-2017 20:50)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-07 10:17
Zoals gezegd, voor weergave van 4K heb je een GPU nodig die dit ondersteunt, dit gaat niet over snelheid. Je A6-6400K gaat tot 2560x1600, een pricewatch: AMD A6-7400K Boxed ondersteunt 4K 60Hz over de Displayport uitgang en 4K 30Hz over HDMI, dus op dat punt hoef je niet naar een A10 of A8.

Om de GPU van een APU te vergelijken met een dedicated GPU moet je kijken naar de configuratie van die GPU, ik kijk daarvoor op Wikipedia (tabel dedicated GPU's Wikipedia: AMD Radeon Rx 200 series en tabel APU's Wikipedia: List of AMD accelerated processing unit microprocessors). In die tabellen kun je de "Core config" van de GPU's zien. De A10-7850K heeft bv 8 CUs, de bouwblokken die deze GPU architectuur gebruikt, dit zijn in totaal 512 Unified Shader Processors, 32 Texture Mapping Units en 8 Render Output Units, en de kloksnelheid van de GPU is 720MHz. Wat al die termen zijn is voor dit verhaal niet zo belangrijk, maar het gaat er om dat je de rekenkracht van de GPU kunt inschatten door het aantal rekenkernen en de kloksnelheid. De dedicated R7 250 bestaat uit 384:24:8 van de voornoemde eenheden, met een kloksnelheid van 1000MHz, iets minder rekeneenheden dan in de APU dus maar wel met een hogere kloksnelheid. Netto zijn de prestaties vergelijkbaar, zeker wanneer de dedicated GPU uitgevoerd wordt met veel sneller GDDR5. Een APU moet het doen met het tragere, met de CPU gedeelde DDR3. De R7 250 en A10-7850K presteren zelfs zo gelijkaardig dat het mogelijk is om deze samen te doen werken in één systeem om een verdubbeling van de prestaties te bekomen (dit heet Dual Graphics, maar doet er voor een HTPC die niet aan gaming doet, eigenlijk niet toe).

Een belangrijke vraag is echter wat je eigenlijk probeert af te spelen. Want een recentere APU kan dan wel 4K weergeven, maar als dit niet hardwarematig gedecodeerd kan worden, moet dit via de CPU gedecodeerd worden en dat is vrij intensief voor 4K materiaal. Kaveri (de Ax-7xxx reeks) kan de h264 codec hardwarematig decoderen, maar de hevc codec niet, en die codec wordt meestal gebruikt voor 4K materiaal. Je kunt dan wel 4K weergeven maar moet zorgen dat het gecodeerd is met h264.

Om je een idee te geven, die jellyfish testfilmpjes waar SMSfreakie naar gelinkt heeft, kan ik niet vloeiend afspelen op mijn desktop met R9 290 en Core i7 860. De R9 290 heeft dezelfde videodecoder als Kaveri APU's, ondersteunt dus geen hevc, en mijn CPU is een stuk beter dan een AMD APU in dit soort dingen, maar zakt hierdoor wel door z'n knieën.

Met Carrizo heeft AMD wel APU's uitgebracht die hevc kunnen decoderen, maar daar is slechts één model van voor desktop uitgekomen, de pricewatch: AMD Athlon X4 845 Boxed (low noise cooler), maar daarvan is de GPU uitgeschakeld dus je hebt er niets aan.

Eerlijk gezegd heeft AMD op dit moment voor desktop dus geen APU geschikt voor hevc (en dus 4K), het is wachten op Raven Ridge, voor het AM4 platform, maar dan moet je hoe dan ook veranderen van moederbord. Het was inderdaad zo dat AMD lang voor lag op prestaties van GPU's in hun processors, maar AMD is een stuk kleiner dan Intel en kan zich niet op alles tegelijk concentreren. De focus lag nu op de high end desktop markt, en de low-end/mainstream markt is voor later. Je A6-6400K heeft toch in elk geval prima gediend voor HD content, niemand heeft je beloofd dat hetzelfde platform ook goed zou zijn voor 4K.

Dit pricewatch: ASRock J4205-ITX is trouwens een moederbord met geïntegreerde processor, je moet daar alleen nog ander geheugen voor kopen (DDR3 SODIMM, spijtig dat deze niet met gewone DIMM sloten uitgebracht is, dan kon je je huidige geheugen recupereren). Voordeel is ook dat die HDMI 2.0 heeft, dan moet je niet met een omvormer van Displayport naar HDMI 2.0 gaan. Er is ook een goedkopere variant die eigenlijk even goed is in het afspelen van media: pricewatch: ASRock J3455-ITX. Die processors op die moederborden zijn ook passief gekoeld, dus je zou een ventilator uitsparen.

Wat dan betreft het gebruiken van een losse GPU, en dan meer bepaald je vraag of het uitmaakt of je een GT 730 met 1GB of 2GB videogeheugen neemt en wat de relevantie is van de geheugensnelheid. Je hebt het over 5GHz maar dat is GDDR5, niet de snelheid van de GPU, dit verhoudt zich tot het DDR3 geheugen van het systeem,1866MHz in jouw geval, GDDR5 biedt dus een stuk meer bandbreedte maar voor mediaweergave is dat niet relevant. Zowel geheugengrootte als snelheid maken voor je toepassing eigenlijk niet zo uit. Maar de GT 730 kan ook geen hevc hardwarematig decoderen, je bent daar dus eigenlijk net zo weinig mee als met de upgrade naar een Kaveri APU, je systeem kan wel 4K weergeven, maar zal nog steeds problemen hebben met vloeiend het weergeven van de meeste 4K video's.

Er zijn echter wel GPU's die hevc hardwarematig kunnen decoderen, eigenlijk zo goed als elke recente GPU (2015 deels - 2016 volledig). Maar singleslot versies van die recente GPU's zijn er niet zoveel, alleen deze twee: categorie: Videokaarten; de RX 460 in een single slot uitvoering van XFX. Je ziet in die lijst een 2GB en 4GB variant, de 2GB variant is goed genoeg voor je, meer geheugen is alleen van belang voor gaming en compute toepassingen, voor videoweergave zijn die GPU's al overkill, maar het is dat of je moederbord vervangen.

Je hebt dus twee opties, je vervangt het moederbord voor een Apollo Lake moederbord (en bijhorend geheugen) of je koopt een single slot RX 460. In beide gevallen ben je wel helemaal mee voor minder dan €200. Ik hoop dat dit voor jou duidelijk is, het zou spijtig zijn dat je geld investeert in een snellere APU om dan nog steeds niet vlot 4K af te kunnen spelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

De A6-6400K heeft een FM2 voet. Voor het weergeven van 4K via het huidige moederbord heb je een FM2+ cpu nodig. Een pricewatch: AMD A8-7600 Boxed zal daarvoor al voldoende zijn.
Een andere mogelijkheid is een singleslot videokaartje welke 4K ondersteuning heeft pricewatch: Gigabyte GeForce GT 730.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
is een overgaan naar een Intel 4205 SoC ook een optie?
dan zou je de pricewatch: ASRock J4205-ITX kunnen overwegen :?

dat ding speelt hier de jellyfish 400mbit 4K HVEC 10bit test file zonder moeite af vanaf mn NAS
en het ding is nog lekker zuinig ook, al heb ik eigenlijk geen idee hoe AMD dat op dit moment doet om eerlijk te zijn

[ Voor 14% gewijzigd door SMSfreakie op 19-03-2017 19:36 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
Anoniem: 660294 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:14:
De A6-6400K heeft een FM2 voet. Voor het weergeven van 4K via het huidige moederbord heb je een FM2+ cpu nodig. Een pricewatch: AMD A8-7600 Boxed zal daarvoor al voldoende zijn.
Een andere mogelijkheid is een singleslot videokaartje welke 4K ondersteuning heeft pricewatch: Gigabyte GeForce GT 730.
Thx voor je antwoord.
Enig idee of ik met de A8 APU dan nog verplicht ben mijn geheugen te vervangen gezien deze 2133 ondersteuning heeft?
Waar baseer je de specs op. Ik begrijp werkelijk niet hoe je de APU's vergelijk met de GPU's of is dit ervaring :?
SMSfreakie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:35:
is een overgaan naar een Intel 4205 SoC ook een optie?
dan zou je de pricewatch: ASRock J4205-ITX kunnen overwegen :?

dat ding speelt hier de jellyfish 400mbit 4K HVEC 10bit test file zonder moeite af vanaf mn NAS
en het ding is nog lekker zuinig ook, al heb ik eigenlijk geen idee hoe AMD dat op dit moment doet om eerlijk te zijn
Klopt. Tuurlijk kan dat, maar dan ben ik alleen al 118 euro kwijt voor een moederbord zonder overige onderdelen. Ik wil hem upgraden zonder teveel kosten kwijt te zijn. Ik denk ook dat dit moet kunnen, maar de vragen waar ik mee zit is bekend. Destijds heb ik AMD gekozen, omdat men destijds aangaf AMD sterker in de schoenen stond met een APU dan Intel. Ik denk dat tijden veranderd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

2133 MHz is de maximale geheugensnelheid voor de geheugencontroller. Het werkt ook met 1333, 1600 en 1866.

Wat de videochip betreft gaat het hier om het weergeven van 4K beeld. De snelheid van de chip is dan van veel minder belang dan wanneer je ermee gaat gamen. Je huidige apu kan geen 4K weergeven. De R7 in de A8-7600 wel net als de GT 730. Je hebt dus twee mogelijkheden. De cpu vervangen of een videokaartje naast je huidige cpu prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
Anoniem: 660294 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:19:
2133 MHz is de maximale geheugensnelheid voor de geheugencontroller. Het werkt ook met 1333, 1600 en 1866.

Wat de videochip betreft gaat het hier om het weergeven van 4K beeld. De snelheid van de chip is dan van veel minder belang dan wanneer je ermee gaat gamen. Je huidige apu kan geen 4K weergeven. De R7 in de A8-7600 wel net als de GT 730. Je hebt dus twee mogelijkheden. De cpu vervangen of een videokaartje naast je huidige cpu prikken.
Oke duidelijk verhaal. Een beetje onderzoek n.a.v. je antwoorden komt erop neer dat de A8-7600 volgens mij een goede en goedkope oplossing is voor het weergeven van 4K + dat ik er degelijk op vooruit ga zonder de hoofdprijs te betalen t.o.v. de A10. Die A10 ben ik al vanaf gestapt _/-\o_

Als ik kijk naar de GT730 dan bestaat er ook nog een 2Gb variant voor niet heel veel meer, maar gaat de 1Gb extra mij helpen? Heb je daar een idee over? Ik lees hier verschillende dingen over, zoals bij rendering en gamen gaat geheugen meespelen. 2Gb komt bij mij over als meer ruimte voor je videokaart. Heeft die het minder moeilijk. De GT730 heeft een chip van 5GHz. Kun je dit met de APU dan vergelijken met de snelheid van de CPU (welke ook de GPU is)?

Gebruikt de APU al het geheugen dat deze beschikbaar heeft?

Ik neig wel meer naar de APU, omdat ik dan 2 fans blijf houden en niet nog een derde fan van de videokaart erbij krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De GT 730 met 2GB heeft ddr3 vram. Dat is veel trager dan 1GB gddr5.

De GHzen van AMD en nVidia kan je onderling niet vergelijken net als je dat tussen AMD en Intel cpu niet kan doen. De architectuur is totaal anders.

De APU gebruikt de hoeveelheid geheugen wat nodig tot het maximum wat toegewezen is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
Zoals gezegd, voor weergave van 4K heb je een GPU nodig die dit ondersteunt, dit gaat niet over snelheid. Je A6-6400K gaat tot 2560x1600, een pricewatch: AMD A6-7400K Boxed ondersteunt 4K 60Hz over de Displayport uitgang en 4K 30Hz over HDMI, dus op dat punt hoef je niet naar een A10 of A8.

Om de GPU van een APU te vergelijken met een dedicated GPU moet je kijken naar de configuratie van die GPU, ik kijk daarvoor op Wikipedia (tabel dedicated GPU's Wikipedia: AMD Radeon Rx 200 series en tabel APU's Wikipedia: List of AMD accelerated processing unit microprocessors). In die tabellen kun je de "Core config" van de GPU's zien. De A10-7850K heeft bv 8 CUs, de bouwblokken die deze GPU architectuur gebruikt, dit zijn in totaal 512 Unified Shader Processors, 32 Texture Mapping Units en 8 Render Output Units, en de kloksnelheid van de GPU is 720MHz. Wat al die termen zijn is voor dit verhaal niet zo belangrijk, maar het gaat er om dat je de rekenkracht van de GPU kunt inschatten door het aantal rekenkernen en de kloksnelheid. De dedicated R7 250 bestaat uit 384:24:8 van de voornoemde eenheden, met een kloksnelheid van 1000MHz, iets minder rekeneenheden dan in de APU dus maar wel met een hogere kloksnelheid. Netto zijn de prestaties vergelijkbaar, zeker wanneer de dedicated GPU uitgevoerd wordt met veel sneller GDDR5. Een APU moet het doen met het tragere, met de CPU gedeelde DDR3. De R7 250 en A10-7850K presteren zelfs zo gelijkaardig dat het mogelijk is om deze samen te doen werken in één systeem om een verdubbeling van de prestaties te bekomen (dit heet Dual Graphics, maar doet er voor een HTPC die niet aan gaming doet, eigenlijk niet toe).

Een belangrijke vraag is echter wat je eigenlijk probeert af te spelen. Want een recentere APU kan dan wel 4K weergeven, maar als dit niet hardwarematig gedecodeerd kan worden, moet dit via de CPU gedecodeerd worden en dat is vrij intensief voor 4K materiaal. Kaveri (de Ax-7xxx reeks) kan de h264 codec hardwarematig decoderen, maar de hevc codec niet, en die codec wordt meestal gebruikt voor 4K materiaal. Je kunt dan wel 4K weergeven maar moet zorgen dat het gecodeerd is met h264.

Om je een idee te geven, die jellyfish testfilmpjes waar SMSfreakie naar gelinkt heeft, kan ik niet vloeiend afspelen op mijn desktop met R9 290 en Core i7 860. De R9 290 heeft dezelfde videodecoder als Kaveri APU's, ondersteunt dus geen hevc, en mijn CPU is een stuk beter dan een AMD APU in dit soort dingen, maar zakt hierdoor wel door z'n knieën.

Met Carrizo heeft AMD wel APU's uitgebracht die hevc kunnen decoderen, maar daar is slechts één model van voor desktop uitgekomen, de pricewatch: AMD Athlon X4 845 Boxed (low noise cooler), maar daarvan is de GPU uitgeschakeld dus je hebt er niets aan.

Eerlijk gezegd heeft AMD op dit moment voor desktop dus geen APU geschikt voor hevc (en dus 4K), het is wachten op Raven Ridge, voor het AM4 platform, maar dan moet je hoe dan ook veranderen van moederbord. Het was inderdaad zo dat AMD lang voor lag op prestaties van GPU's in hun processors, maar AMD is een stuk kleiner dan Intel en kan zich niet op alles tegelijk concentreren. De focus lag nu op de high end desktop markt, en de low-end/mainstream markt is voor later. Je A6-6400K heeft toch in elk geval prima gediend voor HD content, niemand heeft je beloofd dat hetzelfde platform ook goed zou zijn voor 4K.

Dit pricewatch: ASRock J4205-ITX is trouwens een moederbord met geïntegreerde processor, je moet daar alleen nog ander geheugen voor kopen (DDR3 SODIMM, spijtig dat deze niet met gewone DIMM sloten uitgebracht is, dan kon je je huidige geheugen recupereren). Voordeel is ook dat die HDMI 2.0 heeft, dan moet je niet met een omvormer van Displayport naar HDMI 2.0 gaan. Er is ook een goedkopere variant die eigenlijk even goed is in het afspelen van media: pricewatch: ASRock J3455-ITX. Die processors op die moederborden zijn ook passief gekoeld, dus je zou een ventilator uitsparen.

Wat dan betreft het gebruiken van een losse GPU, en dan meer bepaald je vraag of het uitmaakt of je een GT 730 met 1GB of 2GB videogeheugen neemt en wat de relevantie is van de geheugensnelheid. Je hebt het over 5GHz maar dat is GDDR5, niet de snelheid van de GPU, dit verhoudt zich tot het DDR3 geheugen van het systeem,1866MHz in jouw geval, GDDR5 biedt dus een stuk meer bandbreedte maar voor mediaweergave is dat niet relevant. Zowel geheugengrootte als snelheid maken voor je toepassing eigenlijk niet zo uit. Maar de GT 730 kan ook geen hevc hardwarematig decoderen, je bent daar dus eigenlijk net zo weinig mee als met de upgrade naar een Kaveri APU, je systeem kan wel 4K weergeven, maar zal nog steeds problemen hebben met vloeiend het weergeven van de meeste 4K video's.

Er zijn echter wel GPU's die hevc hardwarematig kunnen decoderen, eigenlijk zo goed als elke recente GPU (2015 deels - 2016 volledig). Maar singleslot versies van die recente GPU's zijn er niet zoveel, alleen deze twee: categorie: Videokaarten; de RX 460 in een single slot uitvoering van XFX. Je ziet in die lijst een 2GB en 4GB variant, de 2GB variant is goed genoeg voor je, meer geheugen is alleen van belang voor gaming en compute toepassingen, voor videoweergave zijn die GPU's al overkill, maar het is dat of je moederbord vervangen.

Je hebt dus twee opties, je vervangt het moederbord voor een Apollo Lake moederbord (en bijhorend geheugen) of je koopt een single slot RX 460. In beide gevallen ben je wel helemaal mee voor minder dan €200. Ik hoop dat dit voor jou duidelijk is, het zou spijtig zijn dat je geld investeert in een snellere APU om dan nog steeds niet vlot 4K af te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
MacPoedel schreef op zondag 19 maart 2017 @ 22:45:

......

Anoniem: 660294 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:19:

Beide bedankt voor de verhelderende uitleg. Nu is het een cliché om bij dit topic het beste antwoord te kiezen, want beide hebben me geholpen in de keuze. Gezien de specs van me moederbord ben ik al verplicht me processor te vervangen, voordat ik de RX460 kaart kan gebruiken, dus ik start denk ik met het vervangen van de processor voor het al kunnen weergeven van 4K weergave. Dit is een goedkope oplossing. Mocht dit toch zoals MacPoedel aangeeft onvoldoende zijn dan ga ik de RX460 kaart erbij plaatsen.

Waarom dan niet meteen?
Puur uit kosten overweging en de kans geen derde ventilator te hebben in me mediapc. De processor vervanging kost me zo'n 60 euro en met de RX460 kaart kost dit me (I know) nog steeds onder de 200 euro zoals ik zelf gezegd heb, maar als ik het uit kan zingen met een 60 euro upgrade en ik daarna beter me geld kan investeren in complete vervanging van me mediapc kan ik die 115 euro nog steken in bijvoorbeeld een nieuw moederbord. O-)
Werkt alleen die processor nou toch niet dan weet ik wat me te doen staat.

Bedankt voor de reacties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Graag gedaan!
AnnoyingThing schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:50:
Gezien de specs van me moederbord ben ik al verplicht me processor te vervangen, voordat ik de RX460 kaart kan gebruiken, dus ik start denk ik met het vervangen van de processor voor het al kunnen weergeven van 4K weergave.
Maar ik snap bovenstaande zin niet zo, waarom zou je moederbord, met A6-6400K, niet overweg kunnen met de RX 460? Gaat dat hierover:
1 x PCI Express x16 slot, running at x16
(The PCI Express x16 slot conforms to PCI Express 3.0 standard.)
* To support PCI Express 3.0, you must install an FM2+ APU.
Met je A6-6400K werkt dat slot nog steeds maar dan als PCI Express 2.0, en PCIe 3.0 videokaarten werken ook prima op PCIe 2.0. Het enige verschil is dat PCIe 3.0 dubbel zoveel bandbreedte heeft, maar PCIe 2.0 x16 is nog steeds veel meer bandbreedte dan een RX 460 nodig zou hebben.

Als je gewoon je HTPC wilt kunnen aansluiten op een 4K tv, maar verder HD content afspeelt, volstaat inderdaad een CPU upgrade en is mijn vorige, lange verhaal over hevc niet zo van belang.

Trouwens niet vergeten dat een pricewatch: AMD A6-7400K Boxed dus ook volstaat voor 4K weergave, tenzij je liever een duurdere A8-7600 neemt voor de gemoedsrust (de CPU in de A8 is wel een stuk krachtiger, omdat die dubbel zoveel cores heeft, de meerprijs is dan relatief laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
MacPoedel schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:19:
Graag gedaan!

[...]

Maar ik snap bovenstaande zin niet zo, waarom zou je moederbord, met A6-6400K, niet overweg kunnen met de RX 460? Gaat dat hierover:

[...]

Met je A6-6400K werkt dat slot nog steeds maar dan als PCI Express 2.0, en PCIe 3.0 videokaarten werken ook prima op PCIe 2.0. Het enige verschil is dat PCIe 3.0 dubbel zoveel bandbreedte heeft, maar PCIe 2.0 x16 is nog steeds veel meer bandbreedte dan een RX 460 nodig zou hebben.

Als je gewoon je HTPC wilt kunnen aansluiten op een 4K tv, maar verder HD content afspeelt, volstaat inderdaad een CPU upgrade en is mijn vorige, lange verhaal over hevc niet zo van belang.

Trouwens niet vergeten dat een pricewatch: AMD A6-7400K Boxed dus ook volstaat voor 4K weergave, tenzij je liever een duurdere A8-7600 neemt voor de gemoedsrust (de CPU in de A8 is wel een stuk krachtiger, omdat die dubbel zoveel cores heeft, de meerprijs is dan relatief laag).
Oke, nu snap ik je niet meer betreft de APU of GPU keuze.
Ik wil 4K video's kunnen afspelen met mijn HTPC wat ik nu niet red met de A6-6400K. Ik begrijp wel je verhaal betreft de PCIe 2.0 en 3.0 dat deze backwards compatible zijn (wat ik dus niet in de veronderstelling was, goed dat je reageert dus :) ), dus dan zou mijn keuze voor een andere processor (en daarna een GPU kaart) eigenlijk zonde zijn, maar kan ik met de A8 dus ook dezelfde 4K afspelen als met de RX-460? Of zit hierin het verschil met de codec zoals je eerder uitlegt (als dit zo genoemd wordt)?
Komt het in de praktijk ook voor dat de APU (een A8 in dit geval) het niet aan zou kunnen?

Daarnaast krijg ik met de GPU weer meer kans op meer lawaai in de huiskamer. Dit weer niet met de APU, maar nu wordt de keuze wel lastiger gezien ik ook direct (afgezien van nog een extra fan) direct zou kunnen starten met de RX-460.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Je hebt nu twee problemen, één je HTPC kan zelfs geen desktop weergeven op 4K. Twee je HTPC kan geen 4K video's vloeiend afspelen. Punt 1 zou je kunnen oplossen door de APU vervangen door een recentere, maar dat vloeiend afspelen los je er niet mee op.

De pricewatch: AMD A8-7600 Boxed heeft dezelfde GPU architectuur als de pricewatch: AMD A6-7400K Boxed, het is gewoon dezelfde APU maar dan met 2 CPU cores meer en met meer GPU cores actief. De architectuur van de GPU in deze APU's is ouder dan die van de RX 460. De architectuur heet bij AMD GCN, bij de genoemde APU's is dat GCN van de tweede generatie tegenover GCN van de vierde generatie bij de RX 460. Bij die nieuwere architectuur hoort ook een nieuwere videodecoder, dus neen de A8 kan niet hetzelfde hardwarematig decoderen als de RX 460. Wat de A6 en A8 wel kunnen is h264 decoderen, en niet hevc. En je moederbord ondersteunt met de A6 en A8 4K 30Hz over de HDMI poorten. Daarom dus mijn vraag, wat wil je eigenlijk gaan afspelen? Weet je of je hevc bestanden gaat afspelen?

Om wat context te geven over die codecs, hevc laat toe om een videobestand van dezelfde kwaliteit veel kleiner te maken, daarom wordt het ook meestal gebruikt voor 4K video omdat anders die bestanden onwerkbaar groot zijn.

Als de videodecoder een codec niet ondersteunt, moet de CPU deze decoderen, en dit is een intensief proces. Ik verwees er al eerder naar, ik heb een GPU van dezelfde architectuur als die A6-7400/A8-7600/A10-7800 (die kan hevc dus niet decoderen), mijn CPU is veel krachtiger dan deze APU's en alsnog heb ik stotterend beeld als resultaat, dus geen enkele APU kan 4K hevc decoderen zonder hulp van een losse, recente GPU, zelfs al zijn de A8-7600/A10-7800 veel sneller in dit soort zaken dan de A6-7400 (softwarematig decoderen).

Omdat softwarematig decoderen zo'n zware CPU vereist en dit echt buiten je budget zou vallen, moet je er voor zorgen dat je hevc hardwarematig kunt decoderen.

Ik zeg niet dat je de RX 460 moet nemen, de logische oplossing is om de pricewatch: ASRock J3455-ITX of pricewatch: ASRock J4205-ITX te nemen, die zijn fanloos gekoeld, je maakt je zorgen dat je met een RX 460 er een fan bij hebt, maar met die moederborden heb je net een fan minder.

En als je het niet over je hart kunt krijgen om je moederbord weg te doen, heb je dus alsnog de optie om er een RX 460 in te prikken, maar dan met als nadeel dat je systeem iets luider wordt en meer verbruikt, al zal dat best meevallen. Moderne videokaarten klokken terug wanneer ze niet belast worden, als jij die nooit echt belast (hevc decoden kost totaal geen moeite als de videodecoder dit ondersteunt), blijft de kloksnelheid laag en zal de ventilator ook langzaam draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
MacPoedel schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 00:22:
Je hebt nu twee problemen, één je HTPC kan zelfs geen desktop weergeven op 4K. Twee je HTPC kan
...
A6 en A8 4K 30Hz over de HDMI poorten. Daarom dus mijn vraag, wat wil je eigenlijk gaan afspelen? Weet je of je hevc bestanden gaat afspelen?
....
Ik zeg niet dat je de RX 460 moet nemen, de logische oplossing is om de pricewatch: ASRock J3455-ITX of pricewatch: ASRock J4205-ITX te nemen, die zijn fanloos gekoeld, je maakt je zorgen dat je met een RX 460 er een fan bij hebt, maar met die moederborden heb je net een fan minder.
Ik begrijp je uitleg. Ik heb geen idee welke codecs ik ga gebruiken. Ik zal opgenomen video's gaan afspelen (dat zijn dacht ik H264, maar betreft de films van tegenwoordig weet ik niet welke codecs hierachter zitten, maar daar wil ik wel op voorbereid zijn. Dat moederbord wat je specificeert zijn ook best leuk en wat ik gelezen heb (als ik het goed gelezen heb) decoderen beide moederborden HEVC codecs direct via het moederbord, dus dit komt bij mij over als een nieuw moederbord waarvan ik mijn geheugen misschien kan hergebruiken welke 4K met HEVC codecs fijnloos moet kunnen afspelen zonder een fan en dat ook nog eens zonder videokaart. Correct me if I'm wrong. Daarnaast kan ik er altijd nog een videokaart later bijplaatsen mocht ik weer tegen hetzelfde probleem aan lopen.

Thx voor je uitleg. Ik ga me brein toch weer eens laten werken.
AT Welcome @ the 4K world >:)
Pagina: 1