'Omgekeerde' delay op een PIR sensor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandos
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Beste tweakers,

Wij hebben in het portiekje van ons studentenhuis nogal wat last van hangjongeren en junks die rondhangen, troep achterlaten en zo nu en dan hun behoefte er doen. Normaal gesproken spreken we ze er op aan en vertrekken ze meestal zonder al te veel heisa, maar na een reeks incidenten, waaronder een bedreiging met steekwapen, willen we nu toch het een en ander aan veiligheidsmaatregelen treffen.

Naast het installeren van een flinke lamp met bewegingssensor willen we een zoemer ophangen. Mijn idee was om deze zo te plaatsen dat er een vertraging op zit van 30s-1min, zodat mensen die naar binnen gaan of de postbode de zoemer niet af laten gaan. Slechts als er mensen langere tijd in het portiekje rondhangen zou er een vervelende zoem moeten zijn. De individuele onderdelen heb ik inmiddels weten op te sporen, maar wat ik niet gevonden krijg is hoe een delay op de power ON kan worden ingesteld; de gebruikelijke situatie is natuurlijk een delay op power OFF (voor bijvoorbeeld sensors voor verlichting).

Heeft iemand een idee hoe dit bewerkstelligd kan worden?

Thanks!
Sander

EDIT:
Zo blijkt maar weer dat je soms even alles op moet schrijven om tot nieuwe inzichten te komen. Ik denk dat een interval timer aangesloten op de PIR sensor de oplossing kan zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Sandos op 19-03-2017 14:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 15:14
Afhankelijk hoe handig je bent met electronica is het te doen met een module zoals deze: http://www.ebay.nl/itm/DC...d4985b:g:75QAAOSwYIxX5e98 Die zet je dan tussen de bewegingssensor en de zoemer. Deze module werkt wel op 12 V, als alles bij jou op 240 V netspannig werkt komt er wat meer bij kijken. Intern werken beweginssensors vrijwel altijd laagspanning maar wil je dan aan deze timer kunnen hangen dan heb je wel wat electronica ervaring nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je moet dus een inschakelvertraging hebben.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandos
Thanks voor de input, ik denk inderdaad dat ik het plaatje zo compleet heb :-)

Voor een correcte installatie krijgen we hulp van een bevriende electriciën. Ik vertrouw mezelf niet genoeg om het zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:06
Als je met normale 230V componenten (bewegingsmelder en zoemer) wilt werken, is zo'n printplaatje wat 12V nodig heeft en max 24V kan schakelen helemaal niet handig.

Ga dan voor een 230V relais met inschakelvertraging. In deze catalogus zou je die moeten kunnen vinden, op pagina E9 staan de functies uitgelegd (AV of ARV is voor jouw toepassing interessant). Heb je dan nog wel een din-rail kastje bij nodig, zoiets.

Dan heb je ook meteen componenten waar je "bevriend elektricien" vertrouwd mee is. Ik ken diegene die je wilt laten helpen niet, maar de doorsnee "elektricien" houdt zich bezig met installatietechniek, niet met elektronica. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandos
Thanks, Xander. Ik laat goed doorschijnen dat ik vrijwel geen kennis van dit soort zaken heb :-) Ik ga het advies ter harte nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:24

painkill

Pain(k)(ill)

Een pir geeft niet snel 30s onafgebroken een alarm, ook niet als je er redelijk snel langs en doorheen loopt, er zijn meestal wel dode periodes. Maar dat hangt natuurlijk ook van de pir af.
Een optie is een uitschakelvertraging er tussen te zetten van bijvoorbeeld 10s, als er dan minstens 3x met max 10s verschil beweging is gezien dan zit je aan de 30s en zal de zoemer af gaan.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Toevallig de laatste tijd ook veel bezig met PIR sensoren en microprocessors. :)

Misschien iets te technisch, maar wat er nodig is zou je kunnen bouwen met een Sonoff kastje en een losse PIR sensor.

De Sonoff kan je middels de Arduino IDE programmeren. Deze laat je dan middels een interrupt kijken of de PIR wordt getriggerd. Wordt deze een half uur achter elkaar steeds opnieuw getriggerd dan laat je het ding het solid state relais schakelen en gaat de lamp aan.

De hardware kost geen drol, waarschijnlijk niet meer dan 15 euro. Je kan dan zelfs een oplossing in elkaar zetten die twittert als er een junk in je portaal zit :)

Weblog | Straling!

Pagina: 1