Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47
Beste Tweakers,

Ik heb recent wat hardware gekocht om thuis een beter en hoofdzakelijk stabiel netwerk te hebben. Daarnaast wil ik ook meer controle hebben. Dit door Telenet niet meer te gebruiken.

Hoe ik dit heb aangepakt is door een eigen router (PfSense op hyper-v) met Ubiquiti AP AC Lite te gebruiken.
Nu werkt alles goed via de computers en laptop (die op dezelfde Wifi zit als de gsm's). Alleen op de gsm's gaat alles traag. Dit uit zich in bvb. Whatsapp: foto's laden, en Chrome: website openen duurt lang.

Met 'traag' bedoel ik: vb. foto laden, dat het eerst lang cirkeltjes draait waarna het wel heel erg snel gaat. Dit bij het surfen ook, eerst lang laden en eenmaal het begint gaat het erg snel. Het lijkt erop dat de DNS erg traag is. Maar de andere toestellen hebben dat probleem helemaal niet. Ik snap niet waaraan het ligt...

Hieronder een schema over hoe het huidige netwerk in elkaar zit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6mXlJtMl.png

Telenet router: er gaat 1 UTP naar PfSense en die is ingesteld als WAN poort. In PfSense heb ik een vaste IP-adres ingesteld op de WAN poort. Die werd als dmz zone ingesteld in Telenet. PfSense zal dus alles ontvangen van Telenet.

PfSense: dit is een laptop met daarop Windows server 2016 en PfSense (is een VM via ingebouwde hyper-v).
Ik heb USB 3.0 naar NIC gekocht (voor LAN) en daarop met 8 poorten switch gigabit verbonden.

PfSense intellingen zijn: DNS Forwarder, OpenVPN, DHCP (vaste IP aan MAC-adres) en DNS is ingesteld op openDNS.

Verder spreekt de foto voor zichzelf?

Extra info: iPerf
Ik heb iPerf gedraaid met bijhorende resultaten:
Tablet (Nexus 9) 250Mbit/sec op 5Ghz en 80Mbit/sec op 2,4 Ghz.
Gsm (sony z3c) 90Mbit/sec op 5Ghz en 25Mbit/sec op 2,4 Ghz.
Computer naar Windows server 900Mbit/sec
PfSense naar Computer 930Mbit/sec en andersom ook hetzelfde resultaat.

Op het eerste zicht ziet er alles goed uit. Behalve Sony z3c op 2,4Ghz wat te laag lijkt.

Ik heb dus voor de test ook Ubiquiti AP op Telenet aangesloten en gesurft.. Nu blijkt alleswel snel te werken op gsm.
De PfSense lijkt me hiervan de oorzaak te zijn. Maar dan blijft de vraag; 'Waarom werken de pc's en laptop dan wel snel?'.
Kan het zijn dat PfSense niet goed kan samenwerken met Wifi AP? Of dat de gsm expres traag doet werken?

Waarschijnlijk zie ik banaals over het hoofd... Ik weet momenteel niet waar het aan ligt.

Graag ervaringen of meningen :)
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:14
Dual nat. Vraag een modem only model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Het zou geen probleem moeten zijn als het goed geconfigureerd is volgens mij?
Openvpn op PfSense werkt perfect zonder dat ik port forward moet prutsen in Telenet omdat ik DMZ zone naar PfSense heb ingesteld.
Laptop en computer werkt wel snel maar alleen gsm niet dus ik denk niet echt dat het aan double nat ligt.
belrpr schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:47:
Dual nat. Vraag een modem only model.

[ Voor 5% gewijzigd door royalt123 op 19-03-2017 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RambOe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:53
Heb je toevallig IPv6 aanstaan? Ik meen me te herinneren dat IPv6 en Android (i.c.m. pfSense) niet samengaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb je niet per ongeluk een IPv6 adres op de binnenkant van je PfSense firewall geconfigureerd. Android telefoons kunnen er meestal slecht mee omgaan als ze wel een IPv6 adres krijgen maar er vervolgens niet daadwerkelijk IPv6 verkeer mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Dat klinkt wel interessante reden voor het probleem dat ik heb met gsm's.
Moet ik dus dit optie: Prefer IPv4 over IPv6 aanzetten en IPv6 over IPv4 ofwel Allow IPv6 uitvinken ? of is betere manier om in te stellen?

Updated: na het lezen op internet, forums hebben jullie gelijk over dat android met ipv6 niet goed werkt, ben best wel verbaasd :o. Ik heb dus nu dhcp Ipv6 uitgezet en router advertisements op assisted gezet. Ik zal jullie op hoogte houden en bedankt voor snelle antwoorden!

[ Voor 45% gewijzigd door royalt123 op 19-03-2017 15:40 . Reden: Update, nieuwe setting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
Na paar dagen in gebruik denk ik wel dat het nu goed is :) Misschien nog klein beetje trager dan vroeger waarbij zonder pfsense was gebruikt. Topic mag gesloten worden. Ik ga nieuwe topic zetten voor andere vraag met openvpn met pfsense.

Update: 26/03/17
Na tijdje in gebruik genomen kan ik nu zeggen dat alles goed werkt en ook openvpn.
Alleen merk ik dat gsm op wifi trager werken, zelf trager dan ik ergens anders op wifi over openvpn gaat zelf sneller :o. Ik denk dat ik Ubiquiti AP gaat terugsturen, zo teleurgesteld erin. Asus wifi zal in plaats komen en zal ook mijn eerste Asus router/wifi zijn. Ik ben erg benieuwd aangezien die ook vaak aangeprezen is.

[ Voor 47% gewijzigd door royalt123 op 26-03-2017 16:32 . Reden: Update na 1 week ervaring ]

Pagina: 1