Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:05
Hallo,

Ik wil graag de sensor van mijn D7000 schoonmaken.
Ik heb al topics gelezen hierover op dit forum en op internet maar het is allemaal wat gedateerd inmiddels.
Ik heb het al met een blaasbalgje geprobeerd maar dat werkte niet afdoende.

Ik kom verschillende dingen tegen op het internet maar ik heb geen idee wat het beste is.
Ik neig naar sensor swabs. Er wordt veel gewaarschuwd voor het beschadigen van de sensor maar volgens mij als je het met beleid en rust doet, zal het wel te doen zijn denk ik.
Wat zijn jullie ervaringen?

Verder zie ik ook nog de Visible Dust Artic Butterfly (droog en mij eigenlijk te duur). Iemand daar ervaringen mee?

Wat betreft sensor swabs, welke maat moet ik dan hebben voor mijn dx sensor? En waar kan ik deze het beste kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb een Arctic Butterfly. Hij is inderdaad veel te duur voor een borstel maar werkt heel goed. Na het schoonblazen met een blaasbalg en even vegen met de Butterfly is de sensor prima schoon.

De enige keren dat ik daarna nog nat moest reinigen waren na wat lenswissels op een stormachtig strand en toen ik de eerste keer met de Butterfly wat vet wat naast de sensor zat over de sensor had uitgesmeerd. Met dat laatste moet je wel opletten, je moet niet buiten de sensor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon lekker eens per jaar laten doen voor iets van 30-40 euro (of tijdens sommige actie dagen voor nog minder).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Begin eens met je sensor op te klappen en dan je camera ondersteboven houden en met een blaasbal (zonder iets aan te raken) je sensor schoonblazen.

Helpt vaak al een hoop.

Een butterfly is fijn, de natte methode gebruik ik ook af en toe.

Gratis schoonmaak-acties zijn er ook wel af en toe bv bij fotokonijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
ATOR schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:37:
Ik heb een Arctic Butterfly. Hij is inderdaad veel te duur voor een borstel maar werkt heel goed. Na het schoonblazen met een blaasbalg en even vegen met de Butterfly is de sensor prima schoon.

De enige keren dat ik daarna nog nat moest reinigen waren na wat lenswissels op een stormachtig strand en toen ik de eerste keer met de Butterfly wat vet wat naast de sensor zat over de sensor had uitgesmeerd. Met dat laatste moet je wel opletten, je moet niet buiten de sensor komen.
+1
Na de Butterfly nooit meer een swab nodig gehad. maar inderdaad veel te duur.

Laten reinigen is wel aardig maar met eigen spul kun je hem schoonmaken wanneer je wilt.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
dragon2 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:46:
Begin eens met je sensor op te klappen en dan je camera ondersteboven houden en met een blaasbal (zonder iets aan te raken) je sensor schoonblazen.

Helpt vaak al een hoop.
Dat heb ik al gedaan
Een butterfly is fijn, de natte methode gebruik ik ook af en toe
Ok! Dat zoek ik dus!
Wat kan ik het beste waar kopen?

Ps. Er zijn verschillende versies van de Butterfly maar volgens mij bedoelen jullie de 724 die ongeveer 110 euro kost. Of moet ik letten op de grootte van de sensor als ik een butterfly koop?

[ Voor 17% gewijzigd door Harribo op 20-03-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-05 14:20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
Ik heb niet de hele set maar wel de lenspen en de loep met ingebouwde ledjes. De loep is erg handig want je kunt de rommel op je sensor zien zitten zonder een foto te hoeven maken. Je hoeft ook niet de foto in gedachten om te draaien om te weten waar precies op de sensor het vuil zit. Hij heeft een opening waardoor je met de loep op je camera de lenspen kunt gebruiken.

De lenspen komt van pas als je een superhardnekkig vlekje hebt wat met de Butterfly, swabs of zo'n plakkerig stempelding (weet de naam niet) niet verdwijnt. Deze pen laat wel een residu achter, dus je moet na gebruik je sensor nog wel (nat) reinigen. Het is een 'als helemaal niets werkt' stuk gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ok maar welke swabs gebruik jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Harribo schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:42:
[...]

Dat heb ik al gedaan

[...]

Ok! Dat zoek ik dus!
Wat kan ik het beste waar kopen?

Ps. Er zijn verschillende versies van de Butterfly maar volgens mij bedoelen jullie de 724 die ongeveer 110 euro kost. Of moet ik letten op de grootte van de sensor als ik een butterfly koop?
Je hoeft niet te schreeuwen.... Kijk eens bij cameratools, kamera express, konijn, o.i.d.
Let bij swabs op de grootte van je sensor.

Qua butterfly, in ieder geval 1 met een lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
dragon2 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:12:
[...]

Je hoeft niet te schreeuwen.... Kijk eens bij cameratools, kamera express, konijn, o.i.d.
Let bij swabs op de grootte van je sensor.

Qua butterfly, in ieder geval 1 met een lampje.
Nou ik vraag iets voor ik weet niet voor de zoveelste keer. En niet alleen hier op dit forum.
Tot nu toe niemand die mijn vraag beantwoord, iedereen praat erover heen, terwijl ik daar toch de post in eerste instantie voor aanmaakte.
Vandaar. Schreeuwen valt wel mee toch?

Enfin, dank. Ik heb al gekeken wat er te koop is ik weet alleen niet daar welke ik moet aanschaffen voor mijn d7000 en of welke de beste zijn. Das dus ook eigenlijk mijn vraag.

Butterfly lijkt me handig maar ik vind het echt belachelijk duur. En aangezien sensor swabs beter schoonmaken, koop ik alleen die denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Harribo op 21-03-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Niet online
Een tijd terug heb ik heb ik een Dust-Wand Kit gekocht die 50% afgeprijsd was. Het zijn wat lapjes vezelvrij materiaal, een flesje met waarschijnlijk 99% isopropyl-alcohol wat ze zelf "Ultra Clean Liquid" noemen en drie verschillende maten plastic staafjes. Ik geloof niet dat het merk veel uitmaakt. Voorverpakte klaar voor gebruik swabs zijn handiger maar duurder.

Het grote voordeel van de Butterfly is wel dat je hem even pakt als er een stofje op je sensor zit, zelfs tijdens een shoot. Swabs zijn een stuk meer gedoe maar nog altijd veel minder dan je camera wegbrengen.

Het enige waar je bij het gebruik van swabs goed op moet letten is dat er geen krasmakende dingen op je sensor liggen voordat je gaat vegen. Een zandkorrel kan een flinke kras maken.

Bij Nikon Service Point heb ik eens gevraagd hoe vaak het voorkwam dat er een door het schoonmaken beschadigde sensor gerepareerd moest worden en ze zeiden dat het ongeveer drie keer per jaar gebeurt, eigenlijk altijd door een stomme gebruikersfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StatQ
Ik heb zelf mijn D7000 sensor schoongemaakt met deze swabs en ze deden hun ding heb alleen postieve ervaringen hiermee.
https://www.amazon.de/Rei...aubfrei-vakuumverpackt-Flüssigreiniger/dp/B00MMFXX96

Heb nu een D7200 maar de swabs nog niet nodig gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Dank Ator.
Als je een beetje rustig je verstand gebruikt, moet het volgens mij te doen zijn wat ik zo lees.
StatQ schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:16:
Ik heb zelf mijn D7000 sensor schoongemaakt met deze swabs en ze deden hun ding heb alleen postieve ervaringen hiermee.
https://www.amazon.de/Rei...aubfrei-vakuumverpackt-Flüssigreiniger/dp/B00MMFXX96

Dank! Zal us kijken.
Bestel nooit wat op Amazon... Ben benieuwd hoe dat gaat

[ Voor 67% gewijzigd door Harribo op 21-03-2017 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StatQ
Harribo schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:17:
Dank Ator.
Als je een beetje rustig je verstand gebruikt, moet het volgens mij te doen zijn wat ik zo lees.

[...]

Dank! Zal us kijken.
Bestel nooit wat op Amazon... Ben benieuwd hoe dat gaat
Vanaf 29.90€ is er gratis verzending. En naar Belgie is het 3 a 4 dagen. Hier komt het meestal via Bpost, uitzonderlijk DHL. Ik bestel er maandelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
StatQ schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 18:10:
[...]

Vanaf 29.90€ is er gratis verzending. En naar Belgie is het 3 a 4 dagen. Hier komt het meestal via Bpost, uitzonderlijk DHL. Ik bestel er maandelijks.
Ik kan dat wel bestellen maar zit er geen handleiding bij? Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Heb de verkoper gemaild maar geen reactie.
Dan moet ik de gok maar wagen. Kan toch niet zo moeilijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:46
Harribo schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:11:
Hallo,

Ik wil graag de sensor van mijn D7000 schoonmaken.
Ik heb al topics gelezen hierover op dit forum en op internet maar het is allemaal wat gedateerd inmiddels.
Ik heb het al met een blaasbalgje geprobeerd maar dat werkte niet afdoende.

Ik kom verschillende dingen tegen op het internet maar ik heb geen idee wat het beste is.
Ik neig naar sensor swabs. Er wordt veel gewaarschuwd voor het beschadigen van de sensor maar volgens mij als je het met beleid en rust doet, zal het wel te doen zijn denk ik.
Wat zijn jullie ervaringen?

Verder zie ik ook nog de Visible Dust Artic Butterfly (droog en mij eigenlijk te duur). Iemand daar ervaringen mee?

Wat betreft sensor swabs, welke maat moet ik dan hebben voor mijn dx sensor? En waar kan ik deze het beste kopen?
In de winkel kan je het ook voor zo'n 30 euro laten doen. Zelf heb ik bij Foto Konijnenberg tijdens een afspraak gemaakt tijdens een Nikon Check&Clean event voor mijn D7000 (nodig tijd om de sensor eens te reiningen |:( ), kost dan slechts 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:11

Karel V

Een simpele ziel

Ik heb alleen ervaring met de Butterfly 724 en die volstaat tot nog toe nog steeds. Als ik fotografeer wissel ik zo af en toe van lens en dan komen er wel eens stofjes op de sensor. Mijn mening over het belachelijk dure ding is nog steeds hetzelfde. Hij is lastig in gebruik, lees: wees heel voorzichtig! Maar na drie keer gebruiken heb ik de aankoopprijs er al uit. Laatste half jaar ook niet meer nodig gehad :)
De prijs van een schoonmaakbeurt bij een cropcamera is minder hoog dus dat maakt een butterfly ook weer kostbaarder in aanschaf. De vraag is dus, hoe vaak gebruik je jouw camera? Als je vaak lenzen wisselt dan zou ik de butterfly zeker overwegen. In Januari dit jaar is hij volgens de pricewatch een keer afgeprijsd naar 60 Euro. Je zou een prijsalert kunnen instellen als die 110,- Euro je teveel is en ondertussen tijdelijk swabs gebruiken.

Je gebruikt toch wel een blaasbalg met een filter mag ik hopen ;)

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik wil het niet laten doen.
Ik wil het juist zelf kunnen wanneer ik wil. Ook om kosten te besparen.

Ik fotografeer veel en in de natuur. Zand, wind etc. Ik wissel ook vaak van lens. Ik ontkom gewoon niet aan schoonmaak beurten.

Filters gebruik ik niet. Ten eerste de prijs voor één goed filter, ten tweede het licht wat het afstopt. Blaasbalg heb ik maar werkt niet afdoende.

Dus ik wil het zelf doen. Dus ik wil een setje kopen. Alleen zonder enige vorm van een handleiding zie ik het niet zitten.
Kan toch niet zo moeilijk zijn lijkt me? Gewoon met beleid en rustig ervoor zitten kan er volgens mij weinig mis gaan?

Ik vind die Butterfly 724 gewoon veel te prijzig trouwens. En het blijft een droge methode waar je volgens mij lang niet alles mee schoon krijgt?
Prijsalert is goede tip, thnx

[ Voor 14% gewijzigd door Harribo op 06-04-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:11

Karel V

Een simpele ziel

Harribo schreef op donderdag 6 april 2017 @ 12:03:
Ik wil het niet laten doen.
Ik wil het juist zelf kunnen wanneer ik wil. Ook om kosten te besparen.

Ik fotografeer veel en in de natuur. Zand, wind etc. Ik wissel ook vaak van lens. Ik ontkom gewoon niet aan schoonmaak beurten.

Filters gebruik ik niet. Ten eerste de prijs voor één goed filter, ten tweede het licht wat het afstopt. Blaasbalg heb ik maar werkt niet afdoende.

Dus ik wil het zelf doen. Dus ik wil een setje kopen. Alleen zonder enige vorm van een handleiding zie ik het niet zitten.
Kan toch niet zo moeilijk zijn lijkt me? Gewoon met beleid en rustig ervoor zitten kan er volgens mij weinig mis gaan?

Ik vind die Butterfly 724 gewoon veel te prijzig trouwens. En het blijft een droge methode waar je volgens mij lang niet alles mee schoon krijgt?
Prijsalert is goede tip, thnx
Ik ben het met je eens dat als je vaak wisselt je beter zelf schoon kan maken, ook al neem je dan het kleine risico dat je niet verzekert bent tegen eventuele schade. Financieel is het bij voorzichtig gebruik stukken voordeliger op langer termijn en je hebt altijd je camera tot je beschikking.
Ik bedoel het filter van je blaasbalg. Niet die op je lens. Er zijn ook zat blaasbalgen in omloop zonder filter. Daarmee blaas je het stof van buiten even hard in je behuizing dan dat je het eruit blaast. Risico is dat je kleine deeltjes en korrels op de sensor blaast, met butsen en krassen tot gevolg (okay, allemaal miniscuul, maar toch). Die met filters zijn stukken duurder dan die crap van onder de 10 Euro. Bijvoorbeeld deze blaasbalg met micron filter: Zeeion Blower.

Of je een droge of natte methode voor het schoonmaken nodig hebt kun je zien aan de vervuiling op je sensor. Maak een proeffoto met lange sluitertijd (30 sec.) op een egaal oppervlak (richt je camera op een vast plek en blijf daarop richten en maak dan rondjes). Zie je vegen en kringen, dan heb je de natte nodig. Zie je miniscule vlekjes en kleine onregelmatige streepjes van stofdeeltjes dan volstaat de droge methode.
Als je tijdens mist je lenzen wisselt zul je vlugger de natte methode nodig hebben dan tijdens droog weer.
Ik heb mijn camera nu vier jaar en nog steeds geen natte methode nodig gehad.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ok dus dan zou ik een blaasbalg met filter ook nog moeten hebben. Enfin die komt er dan nog wel.
Waarschijnlijk zou een Butterfly 724 ook voldoen voor veel gevallen maar die is zo duur dat ik meteen overschakel op nat schoonmaken. Was mijn idee.

Maar mijn vraag is eigenlijk, is nat te doen? Of moet je er uberhaupt niet aan beginnen?
En krijg ik een handleiding bij een setje swabs zodat ik het kan leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
StatQ schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:16:

Ik probeerde ze bestellen maar ze verzenden niet naar mijn adres in Nederland.
Hoe bestel jij ze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Harribo schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:49:
[...]

Ik probeerde ze bestellen maar ze verzenden niet naar mijn adres in Nederland.
Hoe bestel jij ze dan?
Haribo,
Cameranu heeft dit sensorschoonmaakmiddel ook,
https://www.cameranu.nl/n...KOvpM_kmdMCFRGeGwodKZ4LFw
Het volledige set is niet in voorraad, maar de losse dingen, swabs en vloeistof wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Dank je.
Ze zijn alleen flink duurder dan hetzelfde setje op banggood

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:47

Chiron

Moderator Discord
Harribo schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:27:
Ok dus dan zou ik een blaasbalg met filter ook nog moeten hebben. Enfin die komt er dan nog wel.
Waarschijnlijk zou een Butterfly 724 ook voldoen voor veel gevallen maar die is zo duur dat ik meteen overschakel op nat schoonmaken. Was mijn idee.

Maar mijn vraag is eigenlijk, is nat te doen? Of moet je er uberhaupt niet aan beginnen?
En krijg ik een handleiding bij een setje swabs zodat ik het kan leren?
Een (goede) blaasbalg is sowieso een vereiste, eerst de sensor helemaal schoon blazen. Als je direct met een swab aan de gang gaat heb je kans dat je alsnog krassen trekt als er bijvoorbeeld miniscule zanddeeltjes op zitten.

Voor de rest is het geen rocket science, swab bevochtigen met de vloeistof, en daarna in 1 beweging over de hele sensor heen halen.

Hou er ook rekening mee dat er verschillende schoonmaakvloeistoffen zijn, ik ben een keer naar een Nikon check&clean dag gegaan en heb daar mijn sensor laten doen, maar die kwam er met een waas weer vandaan.

Bleek dat ik vooral prut van rookvloeistof erop had zitten (ik fotografeer veel in poppodia), en dan heb je een andere soort vloeistof nodig. (rookvloeistof is vettig/olieachtig). Uiteindelijk zelf maar een setje swabs en vloeistof gehaald en ermee aan de slag gegaan, brandschoon daarna 8)

Oh en een goeie lamp is ook wel een must :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulmedusa
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
Harribo schreef op maandag 10 april 2017 @ 13:57:
Dank je.
Ze zijn alleen flink duurder dan hetzelfde setje op banggood
Ik zou als ik jou was niet besparen op het goed houden van je camera. En de Butterfly is meer dan 3x zo duur.
Maar dat moet je natuurlijk wel zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Heb 6 swabs en vloeistof van vgso gekocht bij cameranu.
Ben benieuwd.

Heb al een blaasbalg, dus kan ik ook voorblazen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Chiron schreef op maandag 10 april 2017 @ 14:03:
[...]

Een (goede) blaasbalg is sowieso een vereiste, eerst de sensor helemaal schoon blazen. Als je direct met een swab aan de gang gaat heb je kans dat je alsnog krassen trekt als er bijvoorbeeld miniscule zanddeeltjes op zitten.

Voor de rest is het geen rocket science, swab bevochtigen met de vloeistof, en daarna in 1 beweging over de hele sensor heen halen.

Hou er ook rekening mee dat er verschillende schoonmaakvloeistoffen zijn, ik ben een keer naar een Nikon check&clean dag gegaan en heb daar mijn sensor laten doen, maar die kwam er met een waas weer vandaan.

Bleek dat ik vooral prut van rookvloeistof erop had zitten (ik fotografeer veel in poppodia), en dan heb je een andere soort vloeistof nodig. (rookvloeistof is vettig/olieachtig). Uiteindelijk zelf maar een setje swabs en vloeistof gehaald en ermee aan de slag gegaan, brandschoon daarna 8)

Oh en een goeie lamp is ook wel een must :)
toon volledige bericht
Checken ze dat niet daarna dan? :X Juist daarom laat ik het altijd lekker doen (een/twee keer per jaar) zodat als er schade is dat ook geen probleem is en het altijd goed gereinigd wordt.

Apart die aanslag trouwens, ik fotografeer ook al jaren in poppodia maar heb die aanslag nog nooit gemerkt. Nou zijn er ook wel veel verschillende soorten vloeistof natuurlijk, maar wel iets om op te letten. Begon je die aanslag ook te zien vóór het schoonmaken?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:47

Chiron

Moderator Discord
Nope, het was een soort lichte waas/residue, alsof je een kalkaanslag had.
Nu moet ik wel bekennen dat ik die sensor een jaar of 5 compleet niet schoongemaakt heb (incl. 3 trips naar indonesie/thailand :+).

En je merkt het niet echt in het beeld, maar voor mn gevoel blijven stofdeeltjes wel makkelijker 'plakken'. Normaliter zou een paar keer goed blazen met een rocketblower genoeg moeten zijn om alles eraf te blazen.

Deze set heb ik daarna trouwens gekocht: http://www.kamera-express...R/ViewProductDetail-Start

De jongen van de nikon clean dag gebruikte de 'gewone' vloeistof. De 'plus' is ook voor olie/smeer vlekken. Na het zelf swabben met de 'plus' was de glasplaat van de sensor weer helemaal helder :)

[ Voor 13% gewijzigd door Chiron op 11-04-2017 14:24 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Heb de D7000 nu schoongemaakt. Mbv deze tutorial.
De eerste keer deed ik het te voorzichtig, was de stof ook nog niet weg, daarna ietsjes steviger en toen zag ik duidelijk het verschil. De eerste keer veegde ik ook niet goed over het oppervlak. Nerveus he? :)
Van te voren wel even de spiegel schoon geblazen met een blower. Camera toen op de kop gehouden.

Zie nu nog 1 stofje linksboven maar die laat ik wel zitten.
Heb nu maar geen vloeistof gebruikt, leek me niet nodig nog.
Vond het prima zelf te doen. Doe het alleen met beleid en gebruik zeker de swabs niet een tweede keer en zorg dat je accu vol is.

[ Voor 20% gewijzigd door Harribo op 18-04-2017 15:46 ]

Pagina: 1