Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[meta] app InfoTool EXIF-bestanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeweekend.

Aanleiding
Onlangs heb ik een bulk processing moeten doen in Lightroom met een stapel foto-RAW-bestanden.

Tijdens het bewerken van deze bestanden, kwam het in me op dat het een handige mogelijkheid zou zijn om een bepaald element van de metadata te zien in een simpele weergave.

Toepassing
Voor de bewerking van de foto's gebruik ik Adobe Creative Cloud software op Lightroom 2015.8 versie op Windows 10.0.14393. Mocht dit van toepassing zijn om dit er bij te vermelden natuurlijk.

Probleemstelling
In de software van Adobe is een InfoTool met Lightroom ingebouwd om alle individuele EXIF-info te kunnen bekijken per foto / raw file.

Het probleem hiermee is dat je eerst de foto moet inladen en uitplotten op het voorbeeldvenster. Daarna vereist het je om te navigeren naar de desbetreffende menu om alle metadata van EXIF-info te bekijken.

Ondersteunende info
Mij leek het een heel goed idee om te kijken of er een applicatie bestaat met deze mogelijkheid.

Het enige dat ik kon vinden dat hierop lijkt is 'MediaInfo'. Deze applicatie weergeeft de meest relevante technische data en metadata voor video en audio bestanden. Dus in feite een metadata-viewer.

Het fijne hiervan is dat het een simpele 'niet-consumerende' applicatie is, waar ik mee bedoel dat eigenlijk gewoon niet zo grote applicatie is. Het neemt het bestand in en laat je alleen zien wat je wilt zien.

Oplossingsvraag
Exact dit is wat ik zoek voor metadata van foto's op EXIF-niveau. Een simpele tool waarmee ik metadata informatie kan bekijken van foto's in een tree of text-style view.

Het zou heel fijn zijn als dit al bestaat natuurlijk, maar kon zelf geen applicatie vinden die dit mogelijk maakt. Hopelijk weten jullie van de fora hier meer vanaf, of er zou er zelfs een commissie project opgezet kunnen worden.

Hopelijk is dit voldoende info en weet iemand advies te geven over dit onderwerp.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Wat mis je in de windows verkenner (exif) info? Kun je in detailweergave per kolom aan- of uitschakelen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Oh natuurlijk!

Kan ik dit ook exporteren in een text-file? Of bijvoorbeeld een excel .csv?

Wat ik vooral erg fijn vind aan de interface van MediaInfo is dat je een drag & drop mogelijkheid hebt. Je kunt files dus slepen naar de applicatie.

Ideaal gezien zou ik zoals je het in verkenner kan zien en sorteren op basis van de criteria die je aangeeft in bulk als functie willen zien (met of zonder thumbnail sample) samen met een 'single-file' view.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een bulk-resizer voor downscaling van foto's zou ook ideaal zijn. Zonder re-import in lightroom van eerder gemaakte exports.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 15:49 ]