Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ISP probleem, of toch iets lokaal? Verbinding valt uit.

Pagina: 1
Acties:

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-11 01:56
Dag allen!

Ik twijfelde of ik dit topic in Netwerken, of in Internetproviders en Hosting moest plaatsen, omdat ik geen idee heb waar het probleem zich juist bevindt. En dat is net het probleem: Er heeft al een heel heen en weer gesprek met Telenet plaats gevonden, en ze stellen nu voor om een technicus laten langs te komen, omdat ze het probleem niet kunnen verhelpen vanop afstand. Ik ben geneigd om hier op in te gaan, maar dan moet ik wel zeker zijn dat het geen intern probleem hier op het netwerk is. Anders rekenen ze een overdreven meerkost aan, en kunnen ze het waarschijnlijk nog niet eens herstellen ook niet. Vandaar dit topic dus.

Eerst even de symptomen:
Regelmatig valt het internet uit. Voor een 10-tal seconden laadt er geen enkele pagina meer, verbindingen met IM verbreken (de facebook-chat wordt grijs, en FB-messenger toont een rode balk met "geen verbinding"). Ook berichten die verstuurd worden op telegram krijgen een grijs-klokje ipv. het gebruikelijke vinkje. Soms zelfs een rode melding "kon niet versturen".
Na 10 seconden is het weer allemaal oké, en is het internet hier weer supersnel. Echter, duurt het niet lang vooraleer het verhaal opnieuw begint. Soms zelfs al na een 30-tal seconden.
Het vreemde is: Terwijl er geen pagina's laden, en alle verbindingen wegvallen, blijft de ping wel gewoon doorlopen! Deze blijft stabiel rond de 20 ms zweven en komt nooit boven de 23ms. (getest op een computer die bedraad is. Op de apparaten die draadloos verbonden zijn zal het iets hoger liggen).
Het probleem doet zich voor op meerdere computers, alsook op smartphones, dus een browser die bokt lijkt me ook uitgesloten.

2 hypothesen die ik maakte:
*De throughput dipt volledig in op deze momenten, om één of andere onverklaarbare reden.
*De DNS server (in de router?) bokt

Dit heb ik snel even getest door een paar python scriptjes te schrijven die in infinite loop requests doen naar verschillende webpagina's (zowel http requests als DNS querries), maar helaas: https://files.catbox.moe/jur4x6.JPG Hier blijkt ook alles perfect te werken...

Toen ik met de kabel rechtstreeks op de modem inprikte, leek het probleem verholpen te zijn. Ik had geen problemen in dat half uurtje (Maar dat kan ook toeval zijn, want soms werkt het wel een tijdje goed.). Ik heb dan de router die er achter hangt vervangen met een andere, en dit leek op het eerste gezicht het probleem opgelost te hebben, maar vandaag is alles weer zoals voordien.
In de conversatie met Telenet zeiden ze dat ze een "grondige reset" van mijn verbinding gingen doen (wat dat ook mogen inhouden). Het probleem was toen ook een paar uurtjes opgelost, maar daarna was het er weer. Toeval? Geen idee...

Ook niet onbelangrijk om te vermelden: ongeveer anderhalve week geleden was er in de stad waar mijn ISP zijn hoofdzetel heeft een volledige blackout. Nergens was er nog elektriciteit. Gelukkig werden wij (die landelijk wonen) niet getroffen door deze stroompanne, maar gedurende heel de dag was er geen internet of televisie (vermoedelijk een node die ook zonder stroom lag). Het is ongeveer sindsdien dat de problemen zijn opgedoken, maar het kan ook gewoon toeval zijn.

Iemand enig idee wat ik nog zou kunnen controleren, voordat ik de technicus van Telenet laat langskomen? Om te voorkomen dat ik 85 euro+werkuren moet betalen, gewoon maar om te horen "Ja, het probleem ligt bij jou, los het maar op!".

Alvast bedankt!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:01
modem al een keer opnieuw uit en aan gezet ? of een reset gegeven ?

Cloud ☁️

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Tijdelijk een proxy draaien richting je pc/laptop en dan met wireshark het een en ander bekijken?

• Opifex
Downloader_NL schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:06:
modem al een keer opnieuw uit en aan gezet ? of een reset gegeven ?
Yep, dit is uiteraard het eerste wat we probeerden. Zowel modem als router zijn al meermaals gereset geweest/aan-uit gezet.
Op router 1 is zelfs volledig naar factory gerest geweest. Dit maakte het alleen maar erger op één van de apparaten.

• Opifex
RobinF schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:08:
Tijdelijk een proxy draaien richting je pc/laptop en dan met wireshark het een en ander bekijken?
In alle eerlijkheid: ik ben een leek als het aankomt op netwerken e.d.. Wat zou ik moeten zien/merken met die proxy server?

Met wireshark eens kijken of ik iets ongewoon zie passeren als het internet begint te bokken heb ik inderdaad nog niet gedaan en is geen slecht idee!

EDIT: 2 dingen vielen me op het eerste zicht op:
*de router is niet bereikbaar voor ICMP (138 Destination Unreachable (Port unreachable))
*Op sommige momenten komen er in een fractie van een seconden 100'en entries bij, waarvan 2/3 gaan over reassembled PDU (lichtblauw), en 1/3 gaat over TCP duplicate ACK, TCP previous segment not captured, TCP retransmision, TCP out of order, etc. (zwart met rode tekst).

Geen idee of dit normaal is (want zoals ik reeds zei: van netwerken heb ik niet veel kaas gegeten), maar het valt wel op.

[ Voor 35% gewijzigd door Opifex op 19-03-2017 12:23 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Oh sorry, ik dacht dat het vooral om je telefoon ging. Daar kan je geen wireshark op draaien en dan heb je een proxy nodig.

• Opifex
Het gaat inderdaad niet alleen over telefoon, maar over zo goed als elk apparaat.

Er is nu één computer rechtstreeks op de modem aangesloten, en het lijkt alsof daar geen problemen zijn. Toch een router probleem dan?

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
azziplekkus schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:56:
Het gaat inderdaad niet alleen over telefoon, maar over zo goed als elk apparaat.

Er is nu één computer rechtstreeks op de modem aangesloten, en het lijkt alsof daar geen problemen zijn. Toch een router probleem dan?
Bekabeling al eens vervangen?

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 14:57
Wat geeft het modem aan betreft uptime? Als de verbinding letterlijk verbreekt en het vervolgens binnen een minuut terug komt kan het best zijn dat hij opnieuw op de lijn intraint.

En als je iets test zul je dat langer dan een half uurtje moeten doen. En doe dan dezelfde test bedraad en draadloos. Want eigenlijk weet je nog niks.

• Opifex
xh3adshotx schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:05:
[...]

Bekabeling al eens vervangen?
Neen, nog niet. Dat is hier ook wel vrij veel werk, omdat alle kabels goed weggestopt zitten.
Maar ik zal zo m'n tester eens bovenhalen, en alle kabels eens overlopen om te kijken of er iets raars op komt.

Maar in alle eerlijkheid denk ik dat er toch een ander probleem is dan kabels. Het viel mij net op, dat als ik bladerde over wikipedia, ik bij ongeveer 1 op de 6 requests (pagina/foto) vrij lang moest wachten vooraleer het er door kwam.

Wireshark stond toen tegelijkertijd open, en toen zag ik dit:
https://files.catbox.moe/wwmbyf.JPG
Dit is maar een kleine snapshot er van, want in werkelijkheid zijn er 4 keer zoveel van deze entries te vinden hierrond (opeenvolgend), en erna, een gigantische lading aan "reassembled pdu" en dergelijke.

Trek ik de juiste conclusie als ik denk dat er ergens een apparaat de data te traag doorgeeft?

Tussen modem en deze pc staat (naast de router) enkel nog een Netgear switch. Zou deze de boosdoener kunnen zijn? Want bij rechtstreeks inpluggen op de modem lijkt alles te werken.
Fore! schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:12:
Wat geeft het modem aan betreft uptime? Als de verbinding letterlijk verbreekt en het vervolgens binnen een minuut terug komt kan het best zijn dat hij opnieuw op de lijn intraint.

En als je iets test zul je dat langer dan een half uurtje moeten doen. En doe dan dezelfde test bedraad en draadloos. Want eigenlijk weet je nog niks.
Maar dat is het'm net. De verbinding verbreekt niet. Pings blijven doorlopen, en in terminal blijven HTTP-requests en DNS querries binnenkomt. Het is alleen in de browser (of in IM-apps) dat er niets meer doorkomt, en dat de verbinding met die service onderbroken wordt.

Maar oké, ik zal even kijken of ik ergens kan vinden wat de uptime van de modem is.

[ Voor 25% gewijzigd door Opifex op 19-03-2017 13:14 ]

• Opifex
De switch veranderen heeft ook geen oplossing geboden, helaas. Voor de rest staat er geen andere netwerkapparatuur meer tussen.
Toch maar een technieker van Telenet laten komen dan?
Het vreemde is wel dat bij rechtstreeks inpluggen op de modem het wel lijkt te werken...

Iets wat ik net ook hoor (mijn vader constateerde het) is dat als het probleem zich voordoet, en een pagina laadt niet, en hij opent dan een andere browser, dan kan hij in die andere browser eender welke pagina laden BEHALVE de pagina die nog aan het laden is in de 1ste browser.
Ergens klinkt dat misschien nog niet zo onlogisch, als je bovenstaande wireshark log bekijkt. Er komt een zee van Keep-Alive-Requests, Retransmissions, en dup ACK's binnen. Dus mogelijk wordt die ene TCP verbinding met een webserver ergens opgehouden, waardoor er geen 2de (vanuit een andere browser) kan opgestart worden? (Dit zijn natuurlijk allemaal maar hersenspinsels, want zoals ik reeds zei: van netwerken heb ik niet veel kaas gegeten)

Iemand nog suggesties?
Pagina: 1