• ySoSrs
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-11 19:31
Mijn pc wou reeds lange tijd de niet updaten naar de laatste versie van W10. Ondertussen al heel veel geprobeerd, maar de enige oplossing bleek opnieuw installeren te zijn. Gisteren dan uiteindelijk een USB klaargemaakt hiervoor. Toen ik in de bios wou gaan om te booten via USB, bleek ik op geen manier er in te geraken (ook niet in het bootmenu, het scherm bleeft gewoon zwart). BIOS gereset via jumper op het mobo en toen kon ik er wel weer in. Blijkbaar kan ik niet booten via USB met dit mobo, geen probleem, dan maar DVD branden dacht ik. Echter kon ik niet meer booten. Er kwam steeds een (windows)melding dat er een fout was. Des te later het werd, des te erger het probleem werd tot de situatie die er nu is:

Als ik de pc start gaan de casefans en leds aan en gebeurt er 1 van volgende 3 dingen:
- cpu fan gaat niet aan, geen mobo biep, scherm gaat niet aan, automatische reboot na ~10 seconden.
- cpu fan gaat aan, geen mobo biep, scherm gaat niet aan, automatische reboot na ~10 seconden.
- cpu fan gaat aan, mobo biep, scherm gaat aan en opent UEFI, echter enkel een stuk. Er is geen input of dergelijke zichtbaar, ik heb een foto toegevoegd onder. Na ~10 seconden reboot hij weer automatisch.Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/t4z1c7.jpg

Dit alles gebeurt zonder enige randapparatuur (toetsenbord, muis, schijven, ...) behalve het scherm. De voeding heb ik eruit gehaald en los getest en gemeten. Werkt zoals het moet, alle lijnen zijn ok, ook het startsignaal naar de CPU. Het aansluiten van de CPU fan op een casefan connector doet telkens de CPU fan draaien, maar het wel of niet biepen en weergeven van de (incomplete) UEFI interface blijft willekeurig gebeuren. Meerdere geheugenlatjes in 1 lijn gehad, veranderde ook niks.

Ik denk dus dat ofwel het mobo ofwel de CPU stuk is. Hebben jullie enig idee welk van de twee het meeste kans maakt? Ik kan beide vervangen natuurlijk, maar slechts 1 moeten vervangen, bespaart wel wat kosten.

mobo: Gigabyte GA-H77-D3H
CPU: i5 3470

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:15
Klinkt als een mobo/bios corrupt probleem, Probeer eerst eens een andere voeding zou ik zeggen voordat je van alles doet, En probeer ook niet zomaar de bios te flashen als die zo raar doet.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als je nog in de BIOS kan komen probeer dan eerst eens de keuze terug naar fabrieksinstellingen. Als er een probleem is met de waardes heb je die in ieder geval overschreven.
Zowel een moederbord als een cpu gaan niet zo gemakkelijk stuk maar als een van beide stuk is, heb je goede kans dat de ander er een tik van mee krijgt. Ik zou zelf dan beide vervangen nadat ik inderdaad getest had met een andere voeding etc.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sommige moederborden hebben ook een kleine display erop gemonteerd, daar kan dan een foutcode op getoond worden. Die kan je dan weer opzoeken in je handleiding.

Je BIOS ziet er niet geweldig uit zo. Eventueel kan je de noodprocedure zoeken om de BIOS te herstellen, dit zal of in de handleiding staan of ergens bij Gigabyte te vinden moeten zijn.

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:45
Het lijkt erop dat de BIOS corrupt is geraakt, aangezien het een Dual BIOS is zou je de BIOS moeten kunnen herstellen met behulp van de back-up BIOS. Zie: http://www.overclockers.c...-on-Gigabyte-motherboards

• ySoSrs
popie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:56:
Klinkt als een mobo/bios corrupt probleem, Probeer eerst eens een andere voeding zou ik zeggen voordat je van alles doet, En probeer ook niet zomaar de bios te flashen als die zo raar doet.
De voeding lijkt me in orde, maar ik zal eens zien of ik een andere kan vinden om te testen. Bios flashen was ik inderdaad niet meteen van plan.
synoniem schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:02:
Als je nog in de BIOS kan komen probeer dan eerst eens de keuze terug naar fabrieksinstellingen. Als er een probleem is met de waardes heb je die in ieder geval overschreven.
Zowel een moederbord als een cpu gaan niet zo gemakkelijk stuk maar als een van beide stuk is, heb je goede kans dat de ander er een tik van mee krijgt. Ik zou zelf dan beide vervangen nadat ik inderdaad getest had met een andere voeding etc.
Verder dan dit scherm dat je hierboven ziet geraak ik niet, dus kan helemaal geen instellingen o.i.d. veranderen.
CMD-Snake schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:40:
Sommige moederborden hebben ook een kleine display erop gemonteerd, daar kan dan een foutcode op getoond worden. Die kan je dan weer opzoeken in je handleiding.

Je BIOS ziet er niet geweldig uit zo. Eventueel kan je de noodprocedure zoeken om de BIOS te herstellen, dit zal of in de handleiding staan of ergens bij Gigabyte te vinden moeten zijn.
Geen display op dit moederbord. Zal eens kijken naar die noodprocedure.
Koen179 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:15:
Het lijkt erop dat de BIOS corrupt is geraakt, aangezien het een Dual BIOS is zou je de BIOS moeten kunnen herstellen met behulp van de back-up BIOS. Zie: http://www.overclockers.c...-on-Gigabyte-motherboards
Je reactie komt terwijl ik het bovenstaande aan het typen ben. :p Interessant! Zal het eens bekijken. Update volgt nog... :)

• ySoSrs
Update:
Het herstellen van de BIOS via de back-up BIOS is gelukt met de tweede methode in die laatste link. :) Bedankt voor de hulp!

Ik kan dan nog altijd niet booten, dus moet Windows nog herinstalleren. Booten via USB lukt spijtig genoeg niet, ook niet als ik een bootable USB drive met GPT partition voor UEFI maak met Rufus. Eerstdaags maar eens een DVD halen dan.

• Donz2
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-10-2021
Dit namelijk snel op te lossen
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=163500.0

Zorg wel dat je een backup heb van je bestanden!!! dit formatteert je schijf

[ Voor 33% gewijzigd door Donz2 op 19-03-2017 16:41 ]

Verwijderd

ySoSrs schreef op zondag 19 maart 2017 @ 15:24:
Ik kan dan nog altijd niet booten, dus moet Windows nog herinstalleren. Booten via USB lukt spijtig genoeg niet, ook niet als ik een bootable USB drive met GPT partition voor UEFI maak met Rufus. Eerstdaags maar eens een DVD halen dan.
Heb je het ook met de media creation tool geprobeerd?
En geprobeerd te booten via de poorten aan de achterkant op het moederbord zelf?
Heb je usb legacy support op enabled staan?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2017 17:35 ]

• ySoSrs
Donz2 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:40:
Dit namelijk snel op te lossen
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=163500.0

Zorg wel dat je een backup heb van je bestanden!!! dit formatteert je schijf
Dit is om je OS als GPT partitie te installeren, dan heb je al geboot vanaf een UEFI compatibel apparaat, wat nu dus niet lukt. :p Wel interessant, moet ik onthouden!
Verwijderd schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:28:
[...]

Heb je het ook met de media creation tool geprobeerd?
En geprobeerd te booten via de poorten aan de achterkant op het moederbord zelf?
Heb je usb legacy support op enabled staan?
Ik had geprobeerd via de media creation tool rechtstreeks op de USB stick. Dit herkende hij niet. Dan geprobeerd via media creation tool een ISO te maken en deze op de USB stick gezet via Rufus als GPT partitie zodat deze herkend zou worden in de UEFI, werkte ook niet. Voorheen de USB stick "gecleaned" via DiskPart.
Ik had het wel nog niet geprobeerd op de USB poorten rechstreeks op het moederbord. USB legacy support weet ik niet van buiten, moet het even controleren. Ik zal deze dingen nog proberen, anders wordt het sowieso DVDtje. :)

EDIT: USB legacy support stond aan. USB-stick rechtstreeks op het moederbord herkent hij ook niet. Wordt dus DVD dan maar.

[ Voor 4% gewijzigd door ySoSrs op 19-03-2017 19:49 ]

• Donz2
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-10-2021
Dit is om je OS als GPT partitie te installeren, dan heb je al geboot vanaf een UEFI compatibel apparaat, wat nu dus niet lukt. :p Wel interessant, moet ik onthouden!

Mijn ervaring is als je hardeschijf cleant en dan formatteert dat hij dan wel compatibel is met de UEFI.
Pagina: 1