Het wel bekende probleem thuis, geen goede WiFi dekking. Ik heb internet via Ziggo en daar ook de router van gebruikt. WiFi werd op een gegeven moment steeds slechter en daarvoor een andere router aangeschaft. De Asus RT-Ac51U. Het is toen een een tijdje goed gegaan maar tegenwoordig is het echt bagger. De router staat in de woonkamer en heb al verschillende locaties geprobeerd maar steeds geen verbetering. Beneden in de woonkamer is het redelijk maar niet fantastisch maar boven is het echt slecht. Een vriend (die er meer verstand van heeft dan ik) heeft ernaar gekeken en alles stond goed ingesteld. Hij heeft gekeken naar het rustigste kanaal maar nog steeds is de WiFi boven slecht. Hij zag wel dat er veel access points in de buurt waren, 42 stuks. Iemand daar een mening over of dit veel is? We wonen in een rijtjes huis en geen grote flat in de buurt? Het is bij ons zoals, denk ik, 90 % van Nederland maar waarom is bij ons dan het WiFi zo slecht? Iemand een oplossing? Een kabel naar boven is geen optie en waarom zou multiroom WiFi wel of niet werken?
Vraag
Alle reacties
Op mijn Asus RT-68U had ik hetzelfde probleem. Beneden een goed bereik maar boven ging het meteen mis.
Dit heb ik opgelost met een repeater van Asus (RP-AC52), en deze werken perfect samen.
Dit heb ik opgelost met een repeater van Asus (RP-AC52), en deze werken perfect samen.
Repeaters vertragen de doorvoer. Dat is zeker niet aan te raden. Beste oplossing is meerdere accesspoints.
Maar om te beginnen moet je eerst kijken wat de oorzaak is.
Die Asus ondersteunt 5Ghz. Zit je ook verbonden op de 5Ghz? Met 42 netwerken (ik gok op de 2.4Ghz) kun je een stabiele verbinding op de 2.4Ghz vermoedelijk wel vergeten, dus blijft de 5Ghz over.
Vervolgens zul je naar het kanaalgebruik moeten kijken. Als dat allemaal goed is, dan kan het best zijn dat je op een andere verdieping ook een AP moet bijplaatsen. Beste is via een kabel. Kan dat niet, dan is Moca een optie.
Repeaters, mesh, powerline, het kan allemaal, maar heeft vaak extra instabiliteit en/of beperktere sneheid tot gevolg. In hoeverre dat merkbaar is... die Asus is natuurlijk ook een ouder ding wat niet echt een snelheidsmonster is.
Beste prijs/prestatieoplossing is een Unifi AC per verdieping, bekabeld aangesloten.
Maar om te beginnen moet je eerst kijken wat de oorzaak is.
Die Asus ondersteunt 5Ghz. Zit je ook verbonden op de 5Ghz? Met 42 netwerken (ik gok op de 2.4Ghz) kun je een stabiele verbinding op de 2.4Ghz vermoedelijk wel vergeten, dus blijft de 5Ghz over.
Vervolgens zul je naar het kanaalgebruik moeten kijken. Als dat allemaal goed is, dan kan het best zijn dat je op een andere verdieping ook een AP moet bijplaatsen. Beste is via een kabel. Kan dat niet, dan is Moca een optie.
Repeaters, mesh, powerline, het kan allemaal, maar heeft vaak extra instabiliteit en/of beperktere sneheid tot gevolg. In hoeverre dat merkbaar is... die Asus is natuurlijk ook een ouder ding wat niet echt een snelheidsmonster is.
Beste prijs/prestatieoplossing is een Unifi AC per verdieping, bekabeld aangesloten.
DJSmiley,
We hebben de 5Ghz zelfs speciaal uitgezet. Ja beneden geeft het een beter resultaat maar boven een nog slechter resultaat als het 2,4 Ghz. Toen we de 5 Ghz hadden uitgezet gaf dat boven een verbetering op de 2,4 Ghz. In dit geval kies ik dan voor een mindere 2,4 Ghz. Om heel de dag Netflix en Youtube van de kids aan te horen is ook niet alles.
Ik zie dat ze van UniFi ook een long range variant hebben. Zal dat een oplossing zijn om boven een beter bereik te hebben?
We hebben de 5Ghz zelfs speciaal uitgezet. Ja beneden geeft het een beter resultaat maar boven een nog slechter resultaat als het 2,4 Ghz. Toen we de 5 Ghz hadden uitgezet gaf dat boven een verbetering op de 2,4 Ghz. In dit geval kies ik dan voor een mindere 2,4 Ghz. Om heel de dag Netflix en Youtube van de kids aan te horen is ook niet alles.
Ik zie dat ze van UniFi ook een long range variant hebben. Zal dat een oplossing zijn om boven een beter bereik te hebben?
Staat de router in de meterkast ?
Probeer die eerst eens te verplaatsen.
Als ik hier mijn router 'verstop' in de meterkast, haal ik ook de eerste etage niet, zet ik hem buiten deze meterkast, haal ik de zolder met gemak
Probeer die eerst eens te verplaatsen.
Als ik hier mijn router 'verstop' in de meterkast, haal ik ook de eerste etage niet, zet ik hem buiten deze meterkast, haal ik de zolder met gemak
Meerdere access points is vaak de beste oplossing. Trek een kabel van je router naar boven en sluit daar een tweede access point op aan. Zodra je dat doet kun je op de twee access points ook 5GHz weer aanzetten. Door een vloer roepen is voor een mens moeilijk. Voor wifi is dat ook niet makkelijker.
Wifi is twee-richtingverkeer. Een router, die hard uitzend, lost problemen niet automatisch op, want de verbonden mobiel kan daardoor niet ineens harder uitzenden.
Is het mogelijk om een netwerkkabeltje vanaf je router naar boven te krijgen? Zo niet, waarom kan er geen netwerkkabel naar boven?
Wifi is twee-richtingverkeer. Een router, die hard uitzend, lost problemen niet automatisch op, want de verbonden mobiel kan daardoor niet ineens harder uitzenden.
Is het mogelijk om een netwerkkabeltje vanaf je router naar boven te krijgen? Zo niet, waarom kan er geen netwerkkabel naar boven?
Groentjuh,
alle verwarmingspijpen die naar boven lopen zijn netjes dichtgesmeerd. De enige optie zou een gat boren zijn, iets waar de vrouw niet blij mee is. Maar langzamerhand zie ik geen andere optie.
Bij een tweede access point moet je dan zelf iedere keer kiezen welke je gebruikt of kan je het zo inrichten dat automatisch de beste wordt gebruikt?
alle verwarmingspijpen die naar boven lopen zijn netjes dichtgesmeerd. De enige optie zou een gat boren zijn, iets waar de vrouw niet blij mee is. Maar langzamerhand zie ik geen andere optie.
Bij een tweede access point moet je dan zelf iedere keer kiezen welke je gebruikt of kan je het zo inrichten dat automatisch de beste wordt gebruikt?
Als je ze instelt met beiden dezelfde naam en wachtwoord, dan kan het apparaat zelf beslissen met welke AP het apparaat verbindt. Apparaten kiezen altijd de beste. Alleen het wisselen tussen de twee APs (als je bijvoorbeeld van beneden naar boven loopt) is bij sommige apparaten minder goed geregeld.
Pagina: 1