SSD aankopen voor een nieuwe build (kopieren van geg.)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-02 20:11
Geachte,

Ik ga binnen kort mijn PC een grondige update geven.
Het gaat ongeveer het volgende worden.

Asus maximus XI code
I7 7700K
16GB ram
Nieuwe SSD (960 EVO)

Op mijn huidige pc download ik regelmatig zaken van het internet en hierna zet ik dit op een USB stick.
Op mijn oude pc heb ik het probleem dat de SSD te klein is.
Ik ben er zeker van dat wanneer ik een grootte SSD koop en als ik dit hierna kopieer naar een snelle USB stick dat dit hartstikke snel zal gaan.
Nu vroeg ik me echter af wat er gebeurt wanneer ik de gegevens kopieer van de SSD naar de HDD.
Dan heb ik het probleem dat de HDD relatief traag is.

Zijn er trucjes waarmee ik dit kan oplossen ?
Helpt het bv. als ik 32GB koop voor de pc ipv. van 16gb ?

Alle reacties

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02 23:58
Je kan altijd een 2e harde schjif kopen (die +/- even groot is) en deze in raid 0 configureren met de andere.
Enig nadeel is dat als 1 schijf het begeeft, je alles kwijt bent.

Andere manieren om je harde schijf sneller te maken zijn er echter niet.

• michelk31
Zou een ramdisk een oplossing bieden wanneer men kopieert naar de HDD ?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
michelk31 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:58:
Zou een ramdisk een oplossing bieden wanneer men kopieert naar de HDD ?
Nee.

Bovendien heeft windows en de HDD al een read-write cache.

De formule voor snel is: geen HDD, enkel SSD.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Wat kan helpen is een SSHD (Solid-state hybrid drive) waarbij het SSD-deel cached voor de HDD. Het zal nooit zo snel zijn als een SSD maar voor dagelijks gebruik wel sneller dan een HDD.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
synoniem schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:08:
Wat kan helpen is een SSHD (Solid-state hybrid drive) waarbij het SSD-deel cached voor de HDD. Het zal nooit zo snel zijn als een SSD maar voor dagelijks gebruik wel sneller dan een HDD.
De SSHD cached op basis van veel gebruikte blokken die gelezen worden. Dit algoritme zal pas na een aantal malen lezen een blok van de HDD in het SSD cache deel plaatsen. Random data zal dus echt nooit sneller worden dan de maximale snelheid van het HDD deel. Voor de toepassing van de TS is het echt zinloos om een SSHD aan te schaffen hiervoor.

https://discord.com/invite/tweakers

• michelk31
Ok bedankt voor de tips

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Wat is nu precies het probleem? Je download dingen naar je SSD, hierna wil je ze kopieren naar je HDD en usb-drive? Ik zie hier heel veel bottlenecks, maar geen die een NVMe SSD als een 960 Evo gaat oplossen.

De grootste bottleneck lijkt me sowieso je internetaansluiting. Volgens mij is 10 MB/s (let op: megabyte, niet megabit) normaal tegenwoordig, wat toch nog een orde grootte kleiner is dan de schrijfsnelheden van HDD's. Zelfs als je supersnel internet hebt, kan een beetje HDD het met 100 MB/s nog prima bijbenen.

Een snelle usb stick zoals pricewatch: Patriot Memory Supersonic Magnum 2 256GB Zwart kan zo'n 300 MB/s schrijven. Je kunt dus ook prima direct naar een USB-stick downloaden. Alternatief kun je ook aan een externe SSD denken, dan kijk je naar zo'n 600 MB/s lezen en schrijven. Kun je je HDD gelijk bij het grofvuil zetten, of als lange termijn opslag gebruiken.

Eigenlijk snap ik uberhaupt al niet zo goed waarom je dergelijke ouderwetse oplossingen als usb sticks voor data overdracht wilt gebruiken. Misschien zijn er wel redenen dat het niet anders kan, maar waarom leg je geen 10 GBit/s ethernet aan? Je kunt dan nog veel sneller data naar je andere apparaat sturen (1200 MB/s) en hoeft niet meer met een usb stick rond te lopen, inclusief al het gezeur met veilig verwijderen. Zelfs via 802.11ac wifi kun je tegenwoordig snelheden van zo'n 200 MB/s halen, mocht een fysiek kabels niet mogelijk zijn. Ook kun je, mocht het films betreffen, een HDMI kabel van je PC naar je TV/projector trekken.

Eigenlijk is de clou van het verhaal dat je even terug moet naar welk doel je wilt bereiken, in plaats van het middel (een usb stick) zo snel mogelijk maken.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:13
Mee eens, het beste is direct downloaden naar de plaats waar het gebruikt wordt.
Pagina: 1