Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 684529

Topicstarter
Mijn vraag
Speelt het tegenwoordig nog een rol hoe je telefoonnrs. opslaat in het adresboek van je smartphone?
Ik bedoel, moet dit 0xxxxxxxxx of mag het 0xxx xx xx xx
Voeg ik best de landcode toe (+32 en 0 weglaten) of past je smartphone dit automatisch aan wanneer ik vanuit het buitenland naar één van mijn contacten in België bel.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik een OnePlus 3T

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De vraag gesteld aan Orange, die antwoordden dat normaal gezien je smartphone automatisch omschakelt als je vanuit het buitenland belt, maar dat ze niet wisten of elke smartphone dit doet en dat het dan eigenlijk beter is om al je nrs. handmatig van landcode van landcode te voorzien.
Vraag gegoogled - ik vind alleen "Correcte notatie en schrijfwijze telefoonnummersl" van de taaltelefoon Vlaamse Overheid. https://www.taaltelefoon.be/gsm-nummers-notatie-schrijfwijze

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanNL
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-06 00:47
De spaties maken helemaal niets uit, die kun je weglaten of toevoegen, maar zodra je telefoon het nummer belt worden ze er automatisch uit 'gefilterd'.

De landcode zou eigenlijk ook niet uit kunnen maken, behalve als je een buitenlands nummer belt. Zodra je naar een nummer belt dat zich niet in jouw huidige land bevindt, is een landcode wel verplicht. Dus ook als je een Belgisch nummer belt vanuit Duitsland. Als je daarentegen een Belgisch nummer belt vanuit België, is dit natuurlijk niet verplicht.

Als je vaak reist, kan ik het aanraden om telefoonnummers van familieleden en vrienden wel met landcode op te slaan, om fouten te voorkómen. Minder belangrijke mensen waarvan je vrijwel zeker weet dat je die niet gaat bellen van/naar het buitenland kun je dus gewoon zónder +32 noteren.

[ Voor 44% gewijzigd door StanNL op 19-03-2017 12:57 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
StanNL schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:37:
De spaties maken helemaal niets uit, die kun je weglaten of toevoegen, maar zodra je telefoon het nummer belt worden ze er automatisch uit 'gefilterd'. De landcode zou eigenlijk ook niet uit kunnen maken, behalve als je een buitenlands nummer belt. Zodra je een buitenlands nummer belt, is de landcode wel verplicht, maar als je vanuit het buitenland naar een Belgisch nummer belt, is de code niet nodig
eh...dat klopt volgens mij niet......als je in het buitenland zit en zonder landcode een nummer probeert te bellen, dan gaat je telefoon per definitie een lokaal nummer proberen te bellen ipv het Belgische nummer. Ik denk dat je je eigen zin even omgekeerd moet gaan neerzetten:

als je vanuit het buitenland naar een Belgisch nummer belt, is de landcode wel nodig

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick77
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 09:41

rick77

... get to the point!

Kortom: je kunt al je nummers het beste inclusief landcode opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanNL
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 05-06 00:47
Breezers schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:07:
[...]

eh...dat klopt volgens mij niet......als je in het buitenland zit en zonder landcode een nummer probeert te bellen, dan gaat je telefoon per definitie een lokaal nummer proberen te bellen ipv het Belgische nummer. Ik denk dat je je eigen zin even omgekeerd moet gaan neerzetten:

als je vanuit het buitenland naar een Belgisch nummer belt, is de landcode wel nodig
Bij nader inzien heb je inderdaad gelijk, ik weet eigenlijk ook niet precies waarom ik zei dat het niet hoefde, ik zal het aanpassen.
rick77 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:26:
Dat klopt, behalve de nummers waarvan je zeker weet dat je die niet gaat bellen van/naar het buitenland. Het zou zonde zijn om alle contacten aan te passen, terwijl dit bij slechts een aantal nodig is.

[ Voor 23% gewijzigd door StanNL op 19-03-2017 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
rick77 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:26:
Klopt, mijn ervaring is dat ik tijdens een weekendje weg naar Parijs een vriendin heb moeten bellen (elkaar kwijt geraakt), dacht eerst dat ze grappig deed, maar ik kreeg werkelijk een Franse persoon aan de lijn.
Pagina: 1