Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:22
Hallo mede tweakers,

Mijn telefoon van 400 euro is stuk. Heeft het amper twee jaar volgehouden en ik ben er nu klaar mee.

Ik heb mijn simkaart over kunnen plaatsen naar mijn hele oude HTC Desire S. Wat voelt het heerlijk om deze kleine compacte telefoon weer te gebruiken. Ik kan er in ieder geval mee bellen.
Wat ik me afvraag is of ik ook gewoon whatsapp en gmail kan gebruiken op deze antieke telefoon? Volgens mij krijgt deze telefoon geen android updates meer, wat misschien voor beveiligingsrisico's zou kunnen zorgen? Ik gebruik alleen WIFI als ik thuis ben, elders gebruik ik mobiele data via de telefoonprovider.

tl;dr: Kan ik veilig internetten/whatsappen/mailen met een oude telefoon waar oude androidversie op draait?

Beste antwoord (via Voggy op 19-03-2017 01:56)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Voggy schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:48:
Bedankt voor de reacties.

Er staat android versie 2.3.5 op de telefoon, als ik op updates controleer dan vind hij alleen maar een update voor de mail app...
Android 2.3.5 is wel heel antiek.
Zou het persoonlijk niet meer gebruiken voor privacy gevoelige zaken.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

In theorie kun je hier gewoon veilig gebruik van maken.
Uiteindelijk is voornamelijk de gebruiker de zwakste schakel bij security issues.
Zelfs de meest luxe virusscanner is niet bestand tegen ome Henk die lukraak op "gefeliciteer je bent de miljoenste bezoeker" pop-ups klikt.

Ja, in theorie loop je meer "risico" op een Android versie zonder de nieuwste patches maar zolang je geen louche sites bezoekt oid is het risico imho redelijk te verwaarlozen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik zou me niet echt druk maken over security-issues. De meeste malware verspreidt zich via onbekende apk-files op schimmige downloadsites, die je overigens standaard niet zomaar kan installeren tenzij je er toestemming voor geeft. Heel sporadisch zit er een malwareappje in de Google Play Store, maar die kans is al echt klein als je niet-bekende software uit de Play-store gaat halen.

Als je gewoon bij het downloaden van de app's kijkt naar hoeveel mensen ze hebben gedownload, dan zit je wel goed. Als je misschien ooit een 'WatsApp' tegenkomt met een gebruik van 100 mensen, dan weet je direct dat het niet een officiële app is en mogelijk malware.

Let er wel op met antieke telefoons dat ze een oud API-level gebruiken waarbij app's op den duur oude versies niet meer gaan ondersteunen. Twitter krijg ik al niet eens meer fatsoenlijk werkend op Android 4.0 (of 4.1 zelfs).

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Switchie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:06:
In theorie kun je hier gewoon veilig gebruik van maken.
Uiteindelijk is voornamelijk de gebruiker de zwakste schakel bij security issues.
Zelfs de meest luxe virusscanner is niet bestand tegen ome Henk die lukraak op "gefeliciteer je bent de miljoenste bezoeker" pop-ups klikt.

Ja, in theorie loop je meer "risico" op een Android versie zonder de nieuwste patches maar zolang je geen louche sites bezoekt oid is het risico imho redelijk te verwaarlozen.
Weleens gezien hoeveel poortscans er plaatsvinden op internet?

Een Windows XP die je aan een publiek IP adres hangt is binnen 10 minuten gehackt en volgepropt met malware. Aangezien een mobiele telefoon gewoon een publiek IP adres heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Trommelrem schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:14:
[...]
Weleens gezien hoeveel poortscans er plaatsvinden op internet?
Nope.... Maar zullen er ongetwijfeld miljarden zijn :)
Een Windows XP die je aan een publiek IP adres hangt is binnen 10 minuten gehackt en volgepropt met malware. Aangezien een mobiele telefoon gewoon een publiek IP adres heeft...
Eens, zal ook zeker niet toejuichen om te gaan internetbankieren op een XP pc'tje.
De Desire S kan naar mijn weten Lollipop draaien en kan mij niet heugen ooit iets gelezen/gehoord te hebben over dergelijke grootschallige issues voor Android 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy

Er staat android versie 2.3.5 op de telefoon, als ik op updates controleer dan vind hij alleen maar een update voor de mail app...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Voggy schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:48:

Android 2.3.5 is wel heel antiek.
Zou het persoonlijk niet meer gebruiken voor privacy gevoelige zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Dacht ik ook. Ik ga wel weer een paar honderd euro uitgeven aan een nieuwe telefoon, lieft zo eentje waar je de batterij niet uit kunt halen.

Bedankt voor jullie reacties, deze telefoon werkt voor geen meter en lijkt me niet verstandig deze te gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
JA, dat is een risico. Puur op een website terecht komen die direct of indirect malafide code bewat is genoeg voor een aanvaller om complete controle en permanente toegang te krijgen tot je toestel. Er zijn zo veel WebKit exploits die in Android (vooral oudere versies) werken om uit sandboxes, webviews, browsers enz. te breken en root access te krijgen dat zelfs een geinfecteerde reclame banner genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Voggy schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:57:
Dacht ik ook. Ik ga wel weer een paar honderd euro uitgeven aan een nieuwe telefoon, lieft zo eentje waar je de batterij niet uit kunt halen.

Bedankt voor jullie reacties, deze telefoon werkt voor geen meter en lijkt me niet verstandig deze te gaan gebruiken.
Hoeft zeker geen paar honderd euro te kosten. Als de Desire qua specificaties aan jouw wensen voldoet koop je hedendag zelfs een sneller toestel voor minder dan 100 euro.

Vanwaar trouwens je wens voor de niet verwisselbare accu? Het niet kunnen wisselen wordt hier over het algemeen juist als nadeel gezien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:14:
[...]

Aangezien een mobiele telefoon gewoon een publiek IP adres heeft...
Bij wélke telecom-provider zit je niet achter NAT? Ben ik héél erg benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Osiris schreef op zondag 19 maart 2017 @ 02:24:
[...]

Bij wélke telecom-provider zit je niet achter NAT? Ben ik héél erg benieuwd naar!
Allemaal? Dat je USB-stick er NAT van maakt, daar kan de telecomprovider niets aan doen. Als je zelf NCM/PPP activeert, dan heb je gewoon een publiek IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 19 maart 2017 @ 04:30:
[...]

Allemaal? Dat je USB-stick er NAT van maakt, daar kan de telecomprovider niets aan doen. Als je zelf NCM/PPP activeert, dan heb je gewoon een publiek IP adres.
Met Tele2 en Vodafone (en vziw de rest ook) krijg je bijv. een IP dat begint met 10. wat al gewoon een prive range is, dat is dus gewoon NAT, carrier grade nat oid maar alsnog NAT. Wat USB ermee te maken heeft ontgaat me ;) Tenzij je bedoelt dat je met een USB dongle je 3G/4G kan NATten naar de rest van je apparaten maar dan draai je dubbel NAT...
Alsof een provider even duizenden publieke IP's heeft die het aan telefoons gaat uitdelen, en begin niet over IPv6 want hoewel we daar naartoe willen zijn we er nog lang niet dat internet zonder IPv4 werkt...
Directe aanvallen op je telefoon zullen daarmee niet zo snel gebeuren, maar malware in een advertentie in een app of op een website (of malware op die website zelf) en ze zijn al binnen, zeker met een wel erg verouderde Android welke helaas geen updates krijgt zoals zo vaak...

[ Voor 5% gewijzigd door RGAT op 19-03-2017 05:57 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Switchie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:06:
Dat klopt niet. De oudere versies van Android zijn qua ontwerp en architectuur niet meer te vergelijken met een modern OS. Er zijn dan ook diverse serieuze lekken bekend die niet meer gedicht zijn op deze oudere versies van Android. Dat betekent dat iedereen, zonder veel moeite, met bekende exploits jouw telefoon kan binnenwandelen. Zeker dat het oude, bekende exploits zijn betekent dat ieder louche softwarepakket ze zal kennen en proberen te misbruiken.

Zelfs als je zelf alles goed doet is de kans groot dat je de klos bent. Vervolgens al je contacten dus ook. Ze zullen dat ongetwijfeld waarderen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
Switchie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 02:09:
[...]

Hoeft zeker geen paar honderd euro te kosten. Als de Desire qua specificaties aan jouw wensen voldoet koop je hedendag zelfs een sneller toestel voor minder dan 100 euro.

Vanwaar trouwens je wens voor de niet verwisselbare accu? Het niet kunnen wisselen wordt hier over het algemeen juist als nadeel gezien
Kan aan mij liggen, maar uit mijn monitor liep het sarcasme daar in straaltjes van af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 20:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je hebt een hoop lekken zoals StageFright waarmee men met een link oid je telefoon kan infecteren. Dus zou er niet op bankieren oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Mr_gadget schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:30:
Je hebt een hoop lekken zoals StageFright waarmee men met een link oid je telefoon kan infecteren. Dus zou er niet op bankieren oid
Niet eens een link. Je een filmpje toesturen is genoeg, ook als je daar zelf niets meer doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
RGAT schreef op zondag 19 maart 2017 @ 05:56:
[...]

Met Tele2 en Vodafone (en vziw de rest ook) krijg je bijv. een IP dat begint met 10. wat al gewoon een prive range is, dat is dus gewoon NAT, carrier grade nat oid maar alsnog NAT. Wat USB ermee te maken heeft ontgaat me ;) Tenzij je bedoelt dat je met een USB dongle je 3G/4G kan NATten naar de rest van je apparaten maar dan draai je dubbel NAT...
Alsof een provider even duizenden publieke IP's heeft die het aan telefoons gaat uitdelen, en begin niet over IPv6 want hoewel we daar naartoe willen zijn we er nog lang niet dat internet zonder IPv4 werkt...
Dan heeft Vodafone wellicht geen IPv4 adressen meer.

Bij KPN, XS4ALL en T-Mobile krijg je gewoon een IPv4. Bij sommige NVMO's kun je zelfs een /30, /29 of groter krijgen.

Met USB bedoel ik dat je USB dongle er nog eens NAT overheen gooit als je geen PPP/NCM doet.

[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 19-03-2017 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Trommelrem schreef op zondag 19 maart 2017 @ 04:30:
[...]

Nou, allemaal sowieso niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RQtvw4Z2M5MaPDZ47I7AfebZ/full.png

Vergeet tevens ook niet dat sinds RFC 6598 de IP-range 100.64.0.0/10 tegenwoordig ook als "private" gezien moet worden (Shared Address Space), gebruikt voor CG-NAT, maar een andere address space om te voorkomen dat 't "bijt" met RFC 1918-IP's in thuissituaties.

Kan dus maar zo zijn dat je de CG-NAT IP-adressen die gebruikt worden door overige telecomproviders simpelweg niet als dusdanig herkend hebt ;)

Wat ik na wat Googlen ook begrijp is dat het bij zowel Vodafone als KPN ligt aan de APN die je instelt (die ook gekoppeld moet zijn aan je abo uiteraard):

* https://www.vtmgroep.nl/i...over-het-gebruik-van-apns
* https://www.delmation.nl/...rijk-maar-ook-gevaarlijk/

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 19-03-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voggy schreef op zondag 19 maart 2017 @ 01:02:
Hallo mede tweakers,

Mijn telefoon van 400 euro is stuk. Heeft het amper twee jaar volgehouden en ik ben er nu klaar mee.

Ik heb mijn simkaart over kunnen plaatsen naar mijn hele oude HTC Desire S. Wat voelt het heerlijk om deze kleine compacte telefoon weer te gebruiken. Ik kan er in ieder geval mee bellen.
Wat ik me afvraag is of ik ook gewoon whatsapp en gmail kan gebruiken op deze antieke telefoon? Volgens mij krijgt deze telefoon geen android updates meer, wat misschien voor beveiligingsrisico's zou kunnen zorgen? Ik gebruik alleen WIFI als ik thuis ben, elders gebruik ik mobiele data via de telefoonprovider.

tl;dr: Kan ik veilig internetten/whatsappen/mailen met een oude telefoon waar oude androidversie op draait?
Maak je niet zo druk, als je geen betalingen doet en internetbankieren dan valt het wel mee.
App voor internetbankieren werkt ook niet eens denk ik.
Of WA nog ondersteund word weet ik zo niet, maar ik zou wel gaan kijken voor een nieuwer toestel omdat er
straks niet veel meer mee mogelijk is.
Wat is er met je nieuwe toestel dan ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
Hackus schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:26:
[...]

Maak je niet zo druk, als je geen betalingen doet en internetbankieren dan valt het wel mee.
App voor internetbankieren werkt ook niet eens denk ik.
Of WA nog ondersteund word weet ik zo niet, maar ik zou wel gaan kijken voor een nieuwer toestel omdat er
straks niet veel meer mee mogelijk is.
Wat is er met je nieuwe toestel dan ?
Whatsapp werkt gewoon op mijn Desire S, alles gaat wel enorm traag. Schijnbaar is het wel mogelijk om er een nieuwe android versie op te krijgen, maar dan moet ik allerlei shady dingen gaan downloaden waar ik eigenlijk niet echt zin in heb.

Mijn eigen telefoon heb ik zelf stukgemaakt. Sony Xperia z1 compact, de batterij van deze telefoon houdt het geen drie uur vol. Loop hier al een half jaar mee te klooien, schijnbaar is dit een bekend probleem. Een van de android upgrades maakt de batterij stuk waardoor deze niet meer volledig opgeladen kan worden. Hierom heb ik besloten een nieuwe te bestellen en zelf te vervangen i.p.v. naar een of andere repair shop te sturen.
Op youtube staan duidelijke guides hoe je de batterij kunt verwisselen. Bij het verwijderen van de oude batterij kwam het componentje van de printplaat mee, deze krijg ik er met geen mogelijkheid meer op. Wel raar, ik zette nauwelijks kracht en deed exact wat ze in het filmpje zeiden. Heb er nog over nagedacht om een kapotte telefoon te zoeken en die printplaat over te zetten maar ik ben er eigenlijk wel klaar mee.

Ik durf het eigenlijk niet aan om met zo'n 'antieke' telefoon over straat te gaan. Bankieren doe ik niet, maar mijn mail en alle andere persoonlijke data hoeven niet op straat te komen liggen. Suggesties voor een vervanger van rond de 100 euro zijn welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voggy schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:01:
[...]

Whatsapp werkt gewoon op mijn Desire S, alles gaat wel enorm traag. Schijnbaar is het wel mogelijk om er een nieuwe android versie op te krijgen, maar dan moet ik allerlei shady dingen gaan downloaden waar ik eigenlijk niet echt zin in heb.

Mijn eigen telefoon heb ik zelf stukgemaakt. Sony Xperia z1 compact, de batterij van deze telefoon houdt het geen drie uur vol. Loop hier al een half jaar mee te klooien, schijnbaar is dit een bekend probleem. Een van de android upgrades maakt de batterij stuk waardoor deze niet meer volledig opgeladen kan worden. Hierom heb ik besloten een nieuwe te bestellen en zelf te vervangen i.p.v. naar een of andere repair shop te sturen.
Op youtube staan duidelijke guides hoe je de batterij kunt verwisselen. Bij het verwijderen van de oude batterij kwam het componentje van de printplaat mee, deze krijg ik er met geen mogelijkheid meer op. Wel raar, ik zette nauwelijks kracht en deed exact wat ze in het filmpje zeiden. Heb er nog over nagedacht om een kapotte telefoon te zoeken en die printplaat over te zetten maar ik ben er eigenlijk wel klaar mee.

Ik durf het eigenlijk niet aan om met zo'n 'antieke' telefoon over straat te gaan. Bankieren doe ik niet, maar mijn mail en alle andere persoonlijke data hoeven niet op straat te komen liggen. Suggesties voor een vervanger van rond de 100 euro zijn welkom. ;)
Dan zou kijken voor een iPhone 5 in de vraag en aanbod sectie. die draait vol op de laatste iOS 10.2

Zag net ook een Sony Z1, voor €110,-. weet niet of ik hier de link mag posten van vraag en aanbod btw
(lees net dat die niet op Android 6 zit)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 19-03-2017 17:40 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
...en daarna ook niets nieuwers meer, want die 32bit SoCs worden vanaf de volgende release niet meer ondersteund. Gaat ook een goede hap nemen uit de beschikbaarheid van (allicht de meest recente versies van) apps zodra dat bijltje valt. 5S lijkt me het oudste type iPhone wat nog aan te raden valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

iceheart schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:31:
...en daarna ook niets nieuwers meer, want die 32bit SoCs worden vanaf de volgende release niet meer ondersteund. Gaat ook een goede hap nemen uit de beschikbaarheid van (allicht de meest recente versies van) apps zodra dat bijltje valt. 5S lijkt me het oudste type iPhone wat nog aan te raden valt...
Voor het budget wat TS offert kom je daar goed mee terecht de komende tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Ja, 30%-50% goedkoper maar vervolgens doe je er nog niet half zo lang mee voor je weer aan vervanging toe bent. Penny wise en zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

iceheart schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:29:
Ja, 30%-50% goedkoper maar vervolgens doe je er nog niet half zo lang mee voor je weer aan vervanging toe bent. Penny wise en zo ;)
t/m laatste iOS10 versie van(sept) sowieso, en dan ben je stuk beter af als nu op android 2. btw, dan ben je niet ineens onbeveiligd, alleen kun je niet op iOS11. Zelfs nu op een 4s met iOS9.3.5 kun je veilig je ding doen en de ING App gebruiken(volgens ING hoofdkantoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
*zucht*... Ja, beter af dan met gingerbread. Nee, nog steeds geen value for money als je zo lang mogelijk met een telefoon toe wil kunnen - een 5S zal langer meegaan en wat je ook wil pretenderen, jij kunt niet beloven dat niet nét die ene app die voor TS van belang zou kunnen blijken niet meer supported gaat zijn over 6-12 maanden. Die iPhone 5 is een *hele* domme koop nu.
Pagina: 1