Vandaag liep ik tegen het volgende aan: hoe krijg ik een bestand, dat op mijn PC (maar had ook telefoon of ander device kunnen zijn) staat, bij iemand anders? Daar zijn natuurlijk vele mogelijkheden voor, maar ik wil het graag zo veilig mogelijk doen. Dus even op een rijtje de opties:
Vraag aan jullie is: hoe doen jullie dit? Welke methode gebruiken jullie om bestanden veilig te verzenden?
- Via email valt af, want dat is natuurlijk niet beveiligd. Of je moet je bestanden eerst inpakken met bv 7-Zip met encryptie en het wachtwoord via een ander medium uitwisselen.
- Via chatprogramma's zou het kunnen; Whatsapp en SIgnal bieden bijvoorbeeld prima end-to-end encryptie. Echter, daarbij kan je geen bestanden versturen. Dit kan wel met Telegram, alleen hiervan is de encryptie niet gecontroleerd (niet open source, audit had kritiek) en er zijn verschillende bedenkingen bij de beveiliging. Daarnaast zijn chatprogramma's niet handig als je meerdere bestanden wilt uitwisselen of samen ergens aan wilt werken
- Cloud diensten als WeTranser, DropBox of Stack. Volgens mij bieden deze diensten allemaal geen end-to-end encryptie. Enige uitzondering hierop is, voor zober ik weet, Mega. Maar hoe goed werkt dat? De software is niet open source
- P2P-bestandsuitwisseling met diensten als SyncThing of Resilio SYnc (voorheen BitTorrent Sync). SyncThing is open source en lijkt vooralsnog veilig. Maar, je moet de software wel installeren voordat je bestanden van een ander kan ontvangen.
Vraag aan jullie is: hoe doen jullie dit? Welke methode gebruiken jullie om bestanden veilig te verzenden?