Intel DH67CF definitief gebricked? (denk het wel)

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een BIOS update uitgevoerd op mijn dh67cf bord. Mijn HTPC machine. De update heb ik via de bios (F7 gedaan).

Het begon allemaal goed, maar opeens ging het beeld op zwart. Ik heb hem een kwartier zo laten staan, maar er gebeurde niets. Ook de USB stick die in de pc zat waar de bios op staat gaf geen licht meer.

Na het kwartier heb ik hem toch maar uit en aangezet. Helaas blijkt hij helemaal dood te zijn nu. Ik heb de bios batterij al losgehad, de powertoets vastgehouden bij het aanzetten en de jumper voor het resetten en recoveren geprobeerd, maar er komt geen beeld. Zowel onboard als via HDMI en ook het OS wordt niet gestart.

Ik ben bang dat ik nu een heel nieuw bord moet aanschaffen, met als gevolg dat ik waarschijnlijk mijn i5-2500s en geheugen ook moet gaan vervangen. Dit had ik absoluut niet in de planning zitten.

Er is geen verwijderbare bios chip aanwezig, dus ik vraag me af, is er nog IETS wat ik kan doen?

Bedankt.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja je kan altijd zien voor een 2dehands bord.

Je bios is een SMT component en dus niet verwijderbaar zonder de-solderen

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

De PC werkt nog wel? Gaan de fans blazen en/of gaan er nog lampjes branden? In dat geval kun je op een andere PC opnieuw een werkende bios versie op een USB zetten. Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad op een laptop na het flashen. Deze ging nog wel aan, maar gaf geen beeld. Door opnieuw er een USB met een bios versie erin te steken ging deze uit zichzelf opnieuw flashen, waarna hij weer werkte.

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:01:
De PC werkt nog wel? Gaan de fans blazen en/of gaan er nog lampjes branden? In dat geval kun je op een andere PC opnieuw een werkende bios versie op een USB zetten. Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad op een laptop na het flashen. Deze ging nog wel aan, maar gaf geen beeld. Door opnieuw er een USB met een bios versie erin te steken ging deze uit zichzelf opnieuw flashen, waarna hij weer werkte.
Dit heb ik al geprobeerd, maar er gebeurd helemaal niets helaas. USB stick wordt op geen enkele manier aangesproken. bios jumper heb ik al in alle standen geprobeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 18-03-2017 20:43 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:26
Laatste BIOS versie, 160: >>link<<.

De DH67CF technical reference: >>link<<

Hoofdstuk 3.6 (bladzijde 65) heeft het over de BIOS recovery mogelijkheid, met een link naar de de Intel BIOS recovery handleiding.

Kan je zo te zien uitvoeren met een CD-ROM met de BIO-file er op, maar handiger is waarschijnlijk een USB-stick. Zou ik denk ik bij voorkeur de USB2.0 poorten proberen, weet niet of de 3.0 poorten vanuit de BIOS al werken.

Bladzijde 53/54 vertellen je waar de BIOS jumper te vinden is maar ook welke standen je kan gebruiken. Wellicht heb je enke de opties midden-links en midden-rechts geprobeerd, maar de BIOS recovery stand misschien nog niet: jumper helemaal verwijderen (spanning wel van het systeem af eerst!), USB stick met de BIO file in een USB poort en power aanzetten. Dan zou 'ie een recovery flash moeten doen... en als je dan geen beeld hebt, weet ik niet of 'ie dan beeldloos bezig is dan wel dat 'ie echt gebricked is. Geef 'm gewoon ruim de tijd, daarna spanning er af, BIOS jumper in normale mode (pin 1-2 verbonden) en spanning er weer op. Als je schietgebedje gewerkt heeft, heb je weer beeld...

Succes, ben benieuwd & hoop dat het werkt!

• Fairy
  • Niet online
Bedankt, maar dat heb ik allemaal geprobeerd.

De USB stick heb ik in alle poorten geprobeerd met de jumper er af, maar de stick krijgt niet eens een signaal, de led gaat niet aan.

Heb verschillende sticks geprobeerd, van 512 mb tot 8GB en niets werkt.

Het enige leven wat er in zit is als ik met het aanzetten de powertoets ingedrukt houd dan piept hij een paar keer. Dit was voorheen ook al, om de fast boot uit te zetten, maar alsnog heeft dat geen enkel effect.

Ik ben bang dat ik het hele bord moet gaan vervangen, maar ik was er al achter dat er geen waardig alternatief meer te koop is. Ook 2e hands gaat moeilijk worden.

Het enige wat ik nog kan proberen is een CD met de bios file er op. Maar als hij al geen USB leest lijkt dat me onwaarschijnlijk dat het gaat werken.

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 18-03-2017 21:36 ]

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:34
Heb wel een bios programmer liggen hier, moet ik wel de bios chip van de bord solderen, Als dat het enigste is tenminste, Heb ook wel gezien dat de hele chipset ook dood is gegaan na een bios flash, of een brakke bios chip.

Als je interesse hebt mag je bordje hier wel heen sturen, kan ik de bios chip voor je programmeren.

[ Voor 29% gewijzigd door popie op 18-03-2017 22:58 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

Fairy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 19:38:
Ik heb een BIOS update uitgevoerd op mijn dh67cf bord. Mijn HTPC machine. De update heb ik via de bios (F7 gedaan).
Wat was de reden om een update uit te voeren?

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 23:12:
[...]

Wat was de reden om een update uit te voeren?
Eigenlijk geen echte reden. Ik had niet de laatste en het bord werd al niet meer gesupport, dus ik wilde eigenlijk de final versie er op zetten.

Ik heb later gelezen dat ik niet de enige ben die dit is overkomen, er schijnen ook een aantal foute versies te zijn geweest.

Ik heb de CDrom methode ook geprobeerd maar die wordt ook niet aangesproken helaas.... :-( ;w intel bordje

• popie
Heb wel een bios programmer liggen hier, moet ik wel de bios chip van de bord solderen, Als dat het enigste is tenminste, Heb ook wel gezien dat de hele chipset ook dood is gegaan na een bios flash, of een brakke bios chip.

Als je interesse hebt mag je bordje hier wel heen sturen, kan ik de bios chip voor je programmeren.
Fairy schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:33:
[...]

Eigenlijk geen echte reden. Ik had niet de laatste en het bord werd al niet meer gesupport, dus ik wilde eigenlijk de final versie er op zetten.

Ik heb later gelezen dat ik niet de enige ben die dit is overkomen, er schijnen ook een aantal foute versies te zijn geweest.

Ik heb de CDrom methode ook geprobeerd maar die wordt ook niet aangesproken helaas.... :-( ;w intel bordje
Het hoeft geen einde bordje te zijn op zich.

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11 15:12

UltiemePCNerd

Banaan.

Nooit je bios updaten als er geen probleem is.

• Fairy
  • Niet online
UltiemePCNerd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:21:
Nooit je bios updaten als er geen probleem is.
Heb er in het verleden zelden problemen mee gehad. Ik wilde in dit geval de allerlaatste final versie er op zetten. Achteraf viel dat dus tegen.
popie schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:52:
[...]

[...]

Het hoeft geen einde bordje te zijn op zich.
Goed nieuws,

Popie heeft mijn bordje onder handen genomen, wat wel een hele happening, maar het is gelukt!

Ik ben naar hem toe gereden a 140 kilometer. De chip diverse malen met diverse versie beschreven, maar er kwam geen leven meer in. De inhoud van de bios was ook totaal anders dan wat er op de chip stond.

Na lang proberen is het niet gelukt, dus uiteindelijk ben ik weer naar huis gegaan.

Eenmaal thuis kreeg ik bericht dat hij zich er toch in heeft vastgebeten en heeft ontdekt dat je de bios van een Intel bord niet 1 op 1 kan programmeren, maar dat deze van een werkend bord moet worden gehaald. Hij heeft er diverse gedownload en de kans was aanwezig dat dit wel zou gaan werken.

Uiteindelijk zijn we weer in de auto gestapt en naar hem toe gereden. Na het programmeren en terug solderen van de chip werkte het wel, maar de versie was hopeloos verouderd. Toen hebben we 2 pogingen gedaan om op de normale manier te updaten, zelfs naar de versie die er al op stond. Dit leverde telkens dezelfde brick op.

Uiteindelijk een dump gevonden die wat recenter was. Deze heeft hij ge op gezet. Nu is het goed, maar het updaten mag niet meer met dit bord, want dat gaat om een of andere reden niet goed.

Popie heeft er alle tijd in gestoken om het voor elkaar te krijgen, daarvoor nogmaals mijn hartelijke dank!

Het was wel bijna 600 kilometer rijden, maar dan nog beter dan een heel nieuw bord, cpu en memory te kopen, of een andere kast en een ATX bord, want Sandy Bridge M-ITX is helaas vrij zeldzaam ben ik achter gekomen.

Helemaal top dus _/-\o_ _/-\o_ *O* *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 26-03-2017 14:53 ]

• popie
Was een leuk avontuur ja. Van een DH67CF moederbord naar een DH67BL moederbord upgrade hihi,

Ben blij dat het gelukt is toch nog. Heb er zelf ook weer wat van geleerd.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:26
Ah, leuk dat jullie het niet hebben opgegeven! Wel bizar dat je 'm nu niet meer mag upgraden, zou toch denken dat als de juiste BIOS er in staat (DH67CF en BL hebben volgens mij dezelfde BIOS), je weer terug bij af bent en op de normale manier kan upgraden.

Maakt ook niet uit. Als dit werkt, dan dit blijven gebruiken - niet upgraden als het niet hoeft.

• Fairy
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:32:
Ah, leuk dat jullie het niet hebben opgegeven! Wel bizar dat je 'm nu niet meer mag upgraden, zou toch denken dat als de juiste BIOS er in staat (DH67CF en BL hebben volgens mij dezelfde BIOS), je weer terug bij af bent en op de normale manier kan upgraden.

Maakt ook niet uit. Als dit werkt, dan dit blijven gebruiken - niet upgraden als het niet hoeft.
Hebben we geprobeerd. Elke bios update resulteert in een brick. Ook naar de versie die er voorheen op stond.
Na 10x de chip op en afsolderen hebben we genoegen genomen met deze versie :)

Gelukkig had Popie een heatgun en soldeerskills :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 26-03-2017 18:51 ]

Pagina: 1