"simpele" afstandbediening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuftuf
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 22:59
Voor mijn vader ben ik op zoek naar een simpele afstandbediening:
bv aanzetten van een zender van een internetradiostation met een knop.
Lijkt heel simpel en ik wil er best tijd en geld insteken om dit voor elkaar te krijgen.
Smartphones en laptops zijn te moeilijk om te bedienen :X

Ik zit te denken aan een logitech harmony die een Venz A1 aanstuurt.
Waarbij ik achter een knop een muziekzender van bv tunein programmeer.

Venz reageert alleen op zijn eigen app en logitech kan ik geen linkjes programmeren.

Blijft over om een pc met infrarood poort, (bv NUC) neer te zetten en deze te programmeren, beetje overkill :9~
Is er een simpelere manier om internetradio zenders via een (TV) afstandsbediening aan te sturen?

Oja, hufterproof en idiotproof is wenselijk ;)

Beste antwoord (via tuftuf op 30-03-2017 22:12)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Naja, het ding draait standaard Android, dus je kan er Kodi op zetten. Staat in de appstore als t goed is, en anders inladen als APK file.
Dan is het een kwestie van een plugin voor Kodi om dingen te koppelen aan bepaalde toetsen van de afstandsbediening. Hoe goed en/of simpel dat werkt onder Android, durf ik je eigenlijk niet direct te zeggen. Onder Linux is het in ieder geval prima te regelen.
Blijft wel dat je in princiepe gewoon beeld nodig hebt. Maar Kodi is wel fors te customisen met skins en plugins, waardoor het super simpel in elkaar kán zitten, maar ook kneiter uitgebreid kan zijn.

Bij wijze van test zou je wel een PC kunnen gebruiken om Android te draaien en te zien of je het voor elkaar zou kunnen krijgen.
Er is een project genaamd Android-x86, waarmee je Android op een PC kan draaien, als Live-CD, danwel geinstalleerd naar de harddisk.

Je kan ook andere linux smaakjes er in laden (in de Beelink). Sunxi schijnt dingen te doen met softwarevoorzieningen om dat werkend te maken.
Als ik het goed heb, werkt Armbian (semi-universele Rapsbian voor kloon RaspberryPi's) er ook prima op, dus je kan ook zelf aan de slag gaan met een eigen custom combinatie van mediaspelers en afstandsbedieningen, al-dan-niet met vereiste dat je de TV aan hebt.

In dat geval zou je gewoon een willekeurige commandline speler kunnen gebruiken, zoals mplayer.
In de configuratie van Lirc (Linux Infrared Remote Control) stel je dan gewoon een aantal commando's in onder de infrarood signalen van de afstandsbediening.
Je krijgt dan bijna letterlijk in de configuratie iets als dit:
Btn1: 'mplayer http:/ /nos.nl/radio/liveradio1.m3u'

Druk je dan op '1', krijg je de de stream van Radio1.

Maar je kan Lirc ook zo instellen dat er een toetsencombinatie wordt gedaan, en op die manier zou je b.v. Kodi kunnen besturen, mogelijk zelfs zonder beeld.

Edit:
Er zijn verder ook legio aan RaspberyPi muziekspeler pakketten, zoals RuneAudio, Volumio, PiMusicBox, etc. Nadeel is dat de meesten met een webinterface werken of via een app op een telefoon.
De gene die mij heel erg opviel is deze: https://www.mopidy.com/
Die kan je aansturen met een extension. Een voorbeeld die ze noemen is dat ze de knoppen van een casettespeler hebben gekoppeld aan de GPIO pinnen van een RaspberriPi.
De betreffende extention zou Mopidy-TtsGpio moeten zijn.
Is wat meer werk om aan de praat te krijgen, maar geeft je ook veel meer opties in de keuze van streamdiensten.

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 18-03-2017 22:49 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Uhm, een elcheapo Android Mediaplayer kastje? Beelink X2 ofzo?
Of een RaspberryPi (of een kloon zoals een OrangePi, BananaPi, etc) met Kodi (OpenElec, OSMC, of een andere distro) er op?
Of als het alleen om muziek gaat, zelfde dingetje maar dan met iets als Volumio ipv Kodi (Kodi doet ook video en heeft veel plugins maar vereist beeld weergave voor de navigatie)

De fuittaarten kan je stuk voor stuk voorzien van een IR reciever, da's echt retesimpel. Kwestie van daarna even Lirc configureren voor de afstandsbediening die je erbij gaat gebruiken. Dat kan een simpel universeel ding zijn van de lokale Action/Xenos/Blokker/etcetc

[ Voor 59% gewijzigd door McKaamos op 18-03-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuftuf
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 22:59
Inmiddels een beetje ingelezen, Beelink X2 word hem.
Hoe ga ik dan de internet-radio-zenders programmeren: Indrukken van toets 1, => zender "1" begint te spelen.
Of moet ik alsnog een menu door (zonder beeld)
bv volumio heeft een menu, dat is niet wat ik zoek (is te moeilijk)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Naja, het ding draait standaard Android, dus je kan er Kodi op zetten. Staat in de appstore als t goed is, en anders inladen als APK file.
Dan is het een kwestie van een plugin voor Kodi om dingen te koppelen aan bepaalde toetsen van de afstandsbediening. Hoe goed en/of simpel dat werkt onder Android, durf ik je eigenlijk niet direct te zeggen. Onder Linux is het in ieder geval prima te regelen.
Blijft wel dat je in princiepe gewoon beeld nodig hebt. Maar Kodi is wel fors te customisen met skins en plugins, waardoor het super simpel in elkaar kán zitten, maar ook kneiter uitgebreid kan zijn.

Bij wijze van test zou je wel een PC kunnen gebruiken om Android te draaien en te zien of je het voor elkaar zou kunnen krijgen.
Er is een project genaamd Android-x86, waarmee je Android op een PC kan draaien, als Live-CD, danwel geinstalleerd naar de harddisk.

Je kan ook andere linux smaakjes er in laden (in de Beelink). Sunxi schijnt dingen te doen met softwarevoorzieningen om dat werkend te maken.
Als ik het goed heb, werkt Armbian (semi-universele Rapsbian voor kloon RaspberryPi's) er ook prima op, dus je kan ook zelf aan de slag gaan met een eigen custom combinatie van mediaspelers en afstandsbedieningen, al-dan-niet met vereiste dat je de TV aan hebt.

In dat geval zou je gewoon een willekeurige commandline speler kunnen gebruiken, zoals mplayer.
In de configuratie van Lirc (Linux Infrared Remote Control) stel je dan gewoon een aantal commando's in onder de infrarood signalen van de afstandsbediening.
Je krijgt dan bijna letterlijk in de configuratie iets als dit:
Btn1: 'mplayer http:/ /nos.nl/radio/liveradio1.m3u'

Druk je dan op '1', krijg je de de stream van Radio1.

Maar je kan Lirc ook zo instellen dat er een toetsencombinatie wordt gedaan, en op die manier zou je b.v. Kodi kunnen besturen, mogelijk zelfs zonder beeld.

Edit:
Er zijn verder ook legio aan RaspberyPi muziekspeler pakketten, zoals RuneAudio, Volumio, PiMusicBox, etc. Nadeel is dat de meesten met een webinterface werken of via een app op een telefoon.
De gene die mij heel erg opviel is deze: https://www.mopidy.com/
Die kan je aansturen met een extension. Een voorbeeld die ze noemen is dat ze de knoppen van een casettespeler hebben gekoppeld aan de GPIO pinnen van een RaspberriPi.
De betreffende extention zou Mopidy-TtsGpio moeten zijn.
Is wat meer werk om aan de praat te krijgen, maar geeft je ook veel meer opties in de keuze van streamdiensten.

[ Voor 32% gewijzigd door McKaamos op 18-03-2017 22:49 ]