Ubuntu VM .vdi vergroten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-09 13:45

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik ben aan het proberen om de .vdi van mijn Plex VM te vergroten aangezien ik volgende error kreeg:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Zh3sxe3.png

Hiervoor heb ik via cmd volgende commando gebruikt:

vboxmanage.exe modifyhd "pad naar vm.vdi" --resize 30720

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/bSlB11H.png

Dan mount ik gparted zodat ik de unallocated ruimte kan toevoegen. Maar hier gaat het mis. Dit is het resultaat in gparted:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/J3WmeIu.png

Volgens gparted is ook gehele sda5 in gebruik, maar dit is incorrect.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/jgVX46g.png

Mijn google-fu is blijkbaar niet goed genoeg om te vinden waarom gparted zo raar doet hier. Iemand met meer kennis hieromtrent?

[ Voor 3% gewijzigd door Michidez op 18-03-2017 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Is het per toeval een VM met snapshots, of heeft de VDI zulke VM's gezien?

Die kan je niet zomaar resizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
GuntherDW schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:40:
Is het per toeval een VM met snapshots, of heeft de VDI zulke VM's gezien?

Die kan je niet zomaar resizen.
De VM heeft inderdaad snapshots. Als ik deze wegdoe, kan ik dan wel resizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kan, maar je gebruikt LVM. Parted kan daar waarschijnlijk niet helemaal lekker mee overweg. Het kan alleen overweg met een PV van LVM, je moet de rest immers met LVM zelf doen. En dat laatste is dus een punt, is LVM wel geladen mbt kernel modules? Ik denk dat het beter is om het vanuit je VM installatie zelf te doen dan buiten het OS om via gParted. Installeer parted als dat er niet is en je kan met de command line hetzelfde.

Eenmaal de partitie vergroot, moet je met vgextend (wellicht, moet je verifiëren met het commando 'vgs' want het hoeft niet nodig te zijn) en lvextend de ruimte ook echt toewijzen aan je volumes. Als je lvextend met de '-r' optie aanroept, hoef je niet zelf nog eens een resizefs uit te voeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 16:51:
Dat kan, maar je gebruikt LVM. Parted kan daar waarschijnlijk niet helemaal lekker mee overweg. Het kan alleen overweg met een PV van LVM, je moet de rest immers met LVM zelf doen. En dat laatste is dus een punt, is LVM wel geladen mbt kernel modules? Ik denk dat het beter is om het vanuit je VM installatie zelf te doen dan buiten het OS om via gParted. Installeer parted als dat er niet is en je kan met de command line hetzelfde.

Eenmaal de partitie vergroot, moet je met vgextend (wellicht, moet je verifiëren met het commando 'vgs' want het hoeft niet nodig te zijn) en lvextend de ruimte ook echt toewijzen aan je volumes. Als je lvextend met de '-r' optie aanroept, hoef je niet zelf nog eens een resizefs uit te voeren.
Ik ben momenteel in een clone aan het werken voor alle veiligheid.

Na parted heb ik dit

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vzZ6xH5.png

Ik kon parted niet toepassen op nummer 5, dus 2 leek me de enige andere optie.

Als ik dan in vgs ga kijken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yZqduh0.png

Ook volgens vgextend is de VG Size 7.52GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je goed kijkt, zie je dus een sda2, wat de extended partitie is. Die stopt bij 30.7 GB. De schijf zelf is 32,2 GB groot. Beetje afronding en het zou zo kunnen kloppen. Die sda5 is je logische partitie, wat dus binnen sda2 bestaat. Die begint immers op dezelfde plek: 513 MB van de schijf. Echter stopt deze bij 8 GB, niet 30 GB zoals sda2. Je zal dus sda5 moeten vergroten. Je doet dan resizepart 5 en als 'end' geef je op wat er staat of 30G. Je kan dan met pvs zien dat deze groter is, met vgs of de volumegroup ook mee is gegaan en dan met lvextend de boel vergroten.

Wil het nu echt, echt niet lukken, dan maak je gewoon een nieuwe partitie aan en doe je via pvcreate /dev/sda6 deze aan je LVM toevoegen. Je moet dan wel een vgextend doen, wat dan als volgt zou moeten werken:
vgextend Plex-vg /dev/sda6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:42:
Als je goed kijkt, zie je dus een sda2, wat de extended partitie is. Die stopt bij 30.7 GB. De schijf zelf is 32,2 GB groot. Beetje afronding en het zou zo kunnen kloppen. Die sda5 is je logische partitie, wat dus binnen sda2 bestaat. Die begint immers op dezelfde plek: 513 MB van de schijf. Echter stopt deze bij 8 GB, niet 30 GB zoals sda2. Je zal dus sda5 moeten vergroten. Je doet dan resizepart 5 en als 'end' geef je op wat er staat of 30G. Je kan dan met pvs zien dat deze groter is, met vgs of de volumegroup ook mee is gegaan en dan met lvextend de boel vergroten.

Wil het nu echt, echt niet lukken, dan maak je gewoon een nieuwe partitie aan en doe je via pvcreate /de/sda6 deze aan je LVM toevoegen. Je moet dan wel een vgextend doen, wat dan als volgt zou moeten werken:
vgextend Plex-vg /dev/sda6
Eerst de 2 vergroten en dan de 5 werkt inderdaad.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A6fFp3b.png

End staat op 30720MB.

Maar als ik pvs doe heb ik nog altijd maar 8GB.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZGgGwMr.png

Dus nu zit ik even ver als het alternatief denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, google eens verder hoe je nou met lvm werkt. Zo moeilijk is het niet, als je maar een beetje moeite neemt. Duizenden guides die je het uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Overigens, je maakt het jezelf wel erg moeilijk met zo'n partitielayout. Zal je wel niet expliciet zelf hebben gekozen, maar toch (ext2, aparte /boot, extended partitions, LVM, wtf?)

Één plat ext4 filesystem is veel praktischer in 99% van de gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 20:54:
Nee, google eens verder hoe je nou met lvm werkt. Zo moeilijk is het niet, als je maar een beetje moeite neemt. Duizenden guides die je het uitleggen.
Ik heb nu in totaal een 20ish guides gevolgd. De eerste hoop had van het begin al vrije ruimte. De volgende hoop gebruikte fdisk, en daarvan kreeg ik een volume dat 1KB groot was. In al hun screenshots was het ook blocks ipv sectors zoals bij mij.

http://www.geoffstratton.com/expand-hard-disk-ubuntu-lvm

Dit is de eerste guide die cfdisk gebruikt, en het wel correct deed.

Dus ja, ik heb er een guide voor gevonden. Maar het is niet huis, tuin en keuken zoals je het laat klinken.
Thralas schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 21:38:
Overigens, je maakt het jezelf wel erg moeilijk met zo'n partitielayout. Zal je wel niet expliciet zelf hebben gekozen, maar toch (ext2, aparte /boot, extended partitions, LVM, wtf?)

Één plat ext4 filesystem is veel praktischer in 99% van de gevallen.
Ubuntu heeft dat zelf gedaan. Ik heb gewoon gekozen wat Ubuntu als standaard gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij guides over LVM moet je nu alleen nog maar naar het LVM deel kijken, niet naar de fdisk en whatnot wat ze er nog meer bij doen, dat stadium ben je al voorbij. Commando's om op te letten: {p,v,l}vextend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Daar was nog ergens iets mis dus dat had ik opnieuw gedaan.

Nu via cfdisk heb ik je alternatieve route gebruikt :) .

[ Voor 34% gewijzigd door Michidez op 19-03-2017 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Michidez schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 22:33:
http://www.geoffstratton.com/expand-hard-disk-ubuntu-lvm

Dit is de eerste guide die cfdisk gebruikt, en het wel correct deed.
Tja, en daarom is het handiger om echt te snappen wat je aan het doen bent. LVM is geen rocket science, maar vereist wel dat je weet wat een PV, VG en LV is.

Weliswaar beoogt de guide hetzelfde te bewerkstelligen als jij beoogt (filesystemruimte vergroten), maar doet dat op een andere manier (door een PV toe te voegen).

Jij bent een andere weg ingeslagen (in principe netter) -- namelijk door de bestaande PV te vergroten. Dus dan zul je eerst de PV moeten oprekken en daarna pas de LV (met een VG heb je in principe weinig te maken).

Klaarblijkelijk gaat het bij de eerste stap mis, dat heb je correct vastgesteld door naar de output van pvs te kijken. Hint: bekijk eens de manpage van pvresize, en dan specifiek de eerste example.
Ubuntu heeft dat zelf gedaan. Ik heb gewoon gekozen wat Ubuntu als standaard gaf.
Maf. ext2 is wel erg conservatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michidez

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Thralas schreef op zondag 19 maart 2017 @ 00:41:
[...]

Tja, en daarom is het handiger om echt te snappen wat je aan het doen bent. LVM is geen rocket science, maar vereist wel dat je weet wat een PV, VG en LV is.

Weliswaar beoogt de guide hetzelfde te bewerkstelligen als jij beoogt (filesystemruimte vergroten), maar doet dat op een andere manier (door een PV toe te voegen).

Jij bent een andere weg ingeslagen (in principe netter) -- namelijk door de bestaande PV te vergroten. Dus dan zul je eerst de PV moeten oprekken en daarna pas de LV (met een VG heb je in principe weinig te maken).

Klaarblijkelijk gaat het bij de eerste stap mis, dat heb je correct vastgesteld door naar de output van pvs te kijken. Hint: bekijk eens de manpage van pvresize, en dan specifiek de eerste example.

[...]

Maf. ext2 is wel erg conservatief.
Ik dacht in originele instantie dat het net iets gemakkelijker hoorde te zijn. Bij Windows is dat een fluitje van een cent en gparted deed het niet.

Verder werkt het nu en ben ik tevreden :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pzGnM3k.png

Dat staat standaard geselecteerd in de installer.

[ Voor 4% gewijzigd door Michidez op 19-03-2017 01:08 ]

Pagina: 1