Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Van Glasvezel NTU -> pfsense -> managed switch nodig of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 06:31
Mijn vraag
Sinds korte tijd heb ik beschikking over glasvezel en waar ik daarvoor mijn pfsense watchguard direct aan mijn kabel modem had hangen wil ik nu deze direct aan mijn NTU koppelen.
Nu heb ik op de website van
Venxblog: KPN glasvezel via PFSense
gelezen over de setup en dat is geen probleem. Waar ik echter wel bleef steken was de opmerking betreffende IGMP snooping en de managed switch.

Als ik het goed begrijp dan komt de NTU binnen de op de L2 switch en daar wordt het TV & LAN signaal doorgestuurd naar de WAN van Pfsense en de tel apart naar een andere poort voor de experia.
Mijn watchguard en wellicht opvolger heeft 4 LAN poorten. Hiermee kan ik in mijn pfsense de poorten verdelen en ook de IGMP proxy zijn werk laten doen?

Ik denk dat ik daarom niet direct een L2 switch nodig heb die voor de watchguard de vlans splitst, correct?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Watchguard XTM525
Pfsense (laatste)
KPN 500/500

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Blog van Venxir en website van Netwerkje.

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Licht eraan of je ook telefonie en Tv van KPN hebt. Verder als jij je watch quard de verschillende VLANs naar de juiste poorten kan laten gaan zou het moeten kunnen. Zou zeggen probeer het.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 06:31
Vergeten te vermelden idd, ik heb TV, Internet en een gratis telefoon...
Dus indien mogelijk alles gebruiken.

Ik kwam nog deze site tegen:
http://www.tp-link.com/us/faq-1125.html
Als ik VLAN 7 tagged doorstuur en 4 en 6 untagged naar de L2Switch en daar VLAN 7 toeken aan 1 poort en de rest via snooping laat verloopen dan heb ik 2 ethernet poorten op de pfsense router nodig (handiger als ik wil upgraden).

Waarom split Venxir voordat hij de pfsense in gaat. Dat is wat ik niet snap, want dit kost een switch?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 21:30
Zo kan ie zijn eigen router gebruiken puur voor internet, iptv hoeft niet via een router maar kan wel (vlans instellen) zelfde voor telefonie

Bij kpn werd in het verleden ook alles in bridge aanboden waardoor je voor iptv een aparte switch naast je experiabox moest hebben als je meer dan 1 tv decoder had, Tegenwoordig bieden ze het "routed" aan waardoor die switch is weggevallen en alles via 1 gateway gaat (heb overigens geen kpn, maar er is genoeg leesvoer over dit onderwerp)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Je kan alles direct naar PFSense gooien als je op PFSense het telefonie VLAN doorzet naar een (geconfigureerde) Experiabox. Voor TV wil je een proxy draaien op PFSense.

Als je dit niet wil, heb je een managed switch nodig voor PFSense

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
RobinF schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 17:46:
Je kan alles direct naar PFSense gooien als je op PFSense het telefonie VLAN doorzet naar een (geconfigureerde) Experiabox. Voor TV wil je een proxy draaien op PFSense.

Als je dit niet wil, heb je een managed switch nodig voor PFSense
Dit begrijp ik niet helemaal. Als je in PFSense je telefoon VLAN door kan zetten naar de EB dan kun je toch ook gewoon het TV vlan doorzetten naar de EB?

Een managed switch VOOR je router zorgt er volgens mij voornamelijk bedoeld als goede oplossing voor apparaten die niet goed om kunnen gaan met VLAN's.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
luxan schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 18:51:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Als je in PFSense je telefoon VLAN door kan zetten naar de EB dan kun je toch ook gewoon het TV vlan doorzetten naar de EB?

Een managed switch VOOR je router zorgt er volgens mij voornamelijk bedoeld als goede oplossing voor apparaten die niet goed om kunnen gaan met VLAN's.
Als je Bridged TV wilt gebruiken kan je net zo goed VLANs voor PFSense splitten. De kunst is juist om Routed TV werkend te krijgen met o.a Netflix. Daarvoor wil je een IGMP Proxy draaien op het LAN zodat TV Ontvangers toegang hebben tot VLAN4 en 6.

Telefonie zet je alleen door naar de Experiabox omdat die de SIP gegevens heeft.
Pagina: 1