oude pc ombouwen tot game pc

Pagina: 1
Acties:
  • 2.415 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
is het waart en of mogelijk om mijn oude Dell dimensie 5000 om te bouwen tot game pc ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Processor Intel Pentium 4 630

Moederbord Dell 0W5363

Geheugenmodule Infineon 1GB DDR2
2x Samsung 256mb DDR2

Videokaart Visiontek Radeon X1300 256MB

Harddisk/SSD Hitachi Deskstar 7K1000.C 500GB SATA2 € 111,32
Seagate Barracuda 7200.12 1TB

Optische drive NEC DVD-RW 3530A

Geluidskaart Uigeschakelde geluidskaart

Behuizing Dell Dimension 5000

Voeding 350Watt Dual Fan Voeding

CPU-koeler Standaard Dell koelblok

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ik heb al rond gekeken en ik vrees dat hij te oud is maar ik weet het niet zeker en alvast bedankt als je hier een reactie op geeft
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Ligt eraan wat je budget is, met een hoog budget kun je net zo goed opnieuw beginnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Als ombouwen alles vervangen betekent, ja. Iets anders nee, tenzij je mijnenveger bedoelt.

Verder schopje naar CAA, want dit is natuurlijk gewoon aankoopadvies.

[ Voor 28% gewijzigd door br00ky op 18-03-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Of gewoon kort door de bocht: nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-09 17:32
Niet echt aan te raden. Je kan er misschien nog een 7800gs of een 1900 pro in gooien maar dan
Is de rek er echt uit en het is bij lange na niet genoeg om hedendaagse games te draaien. Dan moet je meer denken aan games van 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Bartosy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:27:
. Dan moet je meer denken aan games van 10 jaar geleden.
Echt niet.
Die cpu is al 12 jaar oud. En een upgrade is er niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
Reepje schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:30:
[...]

Echt niet.
Grote kans dat er een agp slot inzit dan kan je er nog maximaal een 1900pro of een 7800gs inzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Defineer 'Game PC'?
Elke PC is een game pc, zolang je de spellen uitkiest die er ook daadwerkelijk op kunnen draaien.
Zo'n Pentium4 is bijvoorbeeld een prima platform om oude consoles te emuleren (jaren 90 spul of ouder, denk aan de originele Playstation en ouder).
Uiteraard zijn periode correcte games ook geen verkeerd plan.
Reepje schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:30:
[...]

Echt niet.
Dat zeg je nu wel, maar je weet niet wat voor chipset er in zit.
Gezien het systeem gebruik maakt van DDR2 moet het bijna gegarandeerd een Socket 775 systeem zijn.
Mits de chipset recent genoeg is (c.q. geen Intel i9xx chipset maar b.v. een Intel G35) kan je daar vaak nog prima een Core2 Duo processor in parkeren.
Bartosy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:32:
[...]

Grote kans dat er een agp slot inzit dan kan je er nog maximaal een 1900pro of een 7800gs inzetten
Dat betwijfel ik, eigenlijk.
Gezien de X1xxx en X2xxx kaarten primaire gemaakt waren voor PCIe, is de kans dat er al PCIe x16 in zit vrij groot.
Dat past ook bij het vermoeden dat het hier gaat om een S775 systeem. Die zijn in de meeste gevallen uitgerust met PCIe en niet met AGP.

Edit:
Even een plaatje van het mobo opgezocht (kon m vinden op het nummer in de openinspost)
Afbeeldingslocatie: https://microdream.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/img_8206_3.jpg

Socket 775? Check!
PCI Express? Check!

Edit2:
Dell's laatste BIOS versie voor die machine is A07, en in de releasenotes staat dat ze CPU support hebben uitgebreid.
http://www.dell.com/suppo...uageCode=du&categoryId=BI

Welke CPU's dat moeten zijn, staat er niet bij.
Maargoed, toch even verder gezocht. Wikipedia heeft een mooi artikel over de Dimension PC's.
Blijkbaar heeft dit model een Intel i915 chipset en ondersteunt daarmee helaas uitsluitend Pentium4 met Hyperthreading of lager.
Bron: Wikipedia: Dell Dimension

[ Voor 49% gewijzigd door McKaamos op 18-03-2017 15:41 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
Edit:
Even een plaatje van het mobo opgezocht (kon m vinden op het nummer in de openinspost)
[afbeelding]

Socket 775? Check!
PCI Express? Check!
Idd was er net ook aan het kijken is idd een pci express slot met een p4 loop je natuurlijk wel snel tegen een bottleneck aan denk ik maar Mame psx en keus moet makkelijk gaan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Bartosy schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:39:
[...]

Idd was er net ook aan het kijken is idd een pci express slot met een p4 loop je natuurlijk wel snel tegen een bottleneck aan denk ik maar Mame psx en keus moet makkelijk gaan idd.
Nou, dat valt vaak nog best mee. Op youtube is een kanaal genaamd RandomGaminginHD. Die benched dus ook vrij veel ouder materiaal, waar onder pasgeleden ook een Pentium4 met een iets minder periode correcte videokaart.
Hij kreeg nog best een hoop voor elkaar op zo'n bak.

Maar idd, voor emulatoren is het sowieso perfect :)

Anyway, Intel i915 CPU support:
http://www.cpu-upgrade.co...ipsets)/915G_Express.html

Alles wat daar vermeld staat, zou moeten werken in die Dimension.
Per toeval heb ik nog wel ergens wat Pentium4 6xx chips liggen. Moet ik wel even graven. Meen dat er nog een 661 bij zit (3.6Ghz met HT)
Gooi maar even een prive bericht bij interesse. Recentere GPU's heb ik vast ook nog wel ergens liggen, evenals extra sticks DDR2.

Ik zal nog eens wat grappigers zeggen: Die oude P4-6xx chips zijn al 64bit, dus je kan er indien gewenst zelfs nog Windows 10 op draaien.
RAM is meestal beperkt tot 4GB met die chips, ondanks de 64bit CPU.
Dus 2 sticks 1GB RAM erbij prikken, een Radeon HD3xxx of 4xxx kaartje erbij, en dan kan je best nog leuke dingen doen met zo'n ding.

Zie ook:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=XrF78ofBV2M]

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 18-03-2017 15:54 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 13:53

Eren

Boss of this gym

Mijn vraag zou zijn eerst welke games ga je op spelen of ga ja oude spellen op spelen of PS2 game emulaten zonder antwoord kunnen wij geen goede advies geven.

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-08-2020
Hallo,

Mijn zoon heeft een pc en nu wil hij die graag ombouwen tot game pc. Hij heeft alle onderdelen in huis maar durft het niet aan om het zelf te installeren. Is hier iemand uit Groningen die dit voor hem zou kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Yucon

*broem*

Cella78 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:00:
Hallo,

Mijn zoon heeft een pc en nu wil hij die graag ombouwen tot game pc. Hij heeft alle onderdelen in huis maar durft het niet aan om het zelf te installeren. Is hier iemand uit Groningen die dit voor hem zou kunnen doen?
even los van dingen als kicken en dergelijke.. wil hij dit wel? Waarom vraagt hij het zelf niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella78
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-08-2020
Hij wil dit zeker, en omdat hij 16 jaar is vraag ik dit voor hem maar als dat hier niet mag of kan dan zoek ik wel ergens anders

[ Voor 33% gewijzigd door Cella78 op 17-03-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Een topic hiervoor kicken is in ieder geval niet de bedoeling.

Oproepjes als deze horen in https://tweakers.net/aanbod/ thuis.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.