Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ATX 5v standby 24/7 gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-11 23:16

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben bezig met een klein arduino projectje en heb hiervoor een power source in de PC nodig die 24/7 aanstaat. Een ATX voeding de standby lijn die mooi 5V levert maar nu vroeg ik mij af: Kan het kwaad om deze lijn continu te gebruiken om mijn adruino boardje te poweren?

Ik kan mij namelijk voorstellen dat je voeding het niet heel leuk vind om dat 230V naar 5V om te zetten zonder fan die draait.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen of misschien een goede tip geven over hoe ik het boardje beter kan poweren? Het liefst wil ik alles binnen de PC houden :)

Alvast bedankt!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-11 15:16
Die 5V-standby is in een normale PC toch ook altijd 24/7 actief, zonder draaiende ventilator? Ventilator is op zich ook niet nodig om de voeding te laten werken: de ventilator is nodig om de voeding koel te houden als 'ie het warm krijgt. Meestal zodra er hogere vermogens geleverd moeten worden (500W leveren met 80% rendement = 100W verlies in de voeding, in de vorm van warmte, die dan weggeblazen moet worden).

Het is denk ik meer een kwestie van kijken wat de 5V_SB lijn maximaal kan leveren. Kan mij voorstellen dat dat in een standaard, dan wel specificatie van de voeding, vastgelegd is. M'n eerste google-hit beweerde dat het vaak een afzonderlijke kleine regulator is, voor max 2A stroom (10W vermogen). Dus ik *denk* dat dat prima moet kunnen (maar, d'r zitten hier vast mensen die een stuk deskundiger zijn dan ik, mij vast gaan vertellen dat ik er compleet naast zit)