Gerucht: of 'Gerucht'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Lieve Tweakers,

Zouden jullie wat meer in een lijn willen gaan zitten hoe jullie in de titel van een artikel verwerken dat het bericht een gerucht is?

Ene keer begint de titel met Gerucht: en de andere keer is het: 'Gerucht' waarbij de titel tussen ' ' staat.

Zie bijvoorbeeld: nieuws: 'Nieuwe Android-versie heeft picture-in-picture en verbeterde notific...
Dit is een gerucht; blijkt wel uit het tweede woord in het artikel. Echter staat dit niet in de titel verwerkt.
Terwijl bij een ander artikel zoals: nieuws: Gerucht: iOS 11 zal niet compatibel zijn met honderdduizenden apps in... het direct in de titel staat.

Ik vind dit nogal vervelend lezen. Want is alles tussen ' ' nu een gerucht of alleen alles waar het woordje Gerucht in de titel staat?

Ik meen dat hier eerder een discussie over is geweest.. Kan de link 1..2..3.. niet terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb bij het Android-bericht 'Gerucht' in de titel gezet, lijkt me juist om het daar te hanteren. We gebruiken echter nog regelmatig aanhalingstekens bij bijvoorbeeld meningen, onderzoeken, geruchten met een kleine impact of geruchten die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid waar zijn. En ja, dat is arbitrair en soms zul je aanhalingstekens zien waar jij of anderen wellicht heel duidelijk 'Gerucht' verwachten. We zijn in 2012 begonnen met die term expliciet in de kop te zetten bij items waar onduidelijkheid over kon bestaan en we wilden voorkomen dat lezers iets voor 100 procent waar aannamen als dat niet het geval was. We zijn het steeds vaker gaan gebruiken maar het is nooit bedoeld om uitputtend te gebruiken voor alle onderwerpen die als gerucht te bestempelen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bovendien is er nog een verschil tussen 'Gerucht' en Gerucht.

Bij de versie met enkele aanhalingsteken krijg je het idee dat Tweakers het standpunt van iemand anders weergeeft en dat die persoon het nieuwtje kwalificeert als gerucht.

Bij de versie zónder enkele aanhalingstekens zou ik verwachten dat Tweakers zelf het aanmerkt als gerucht.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Tijd om dit topic terug de bekendheid in te schoppen:
/me Mrjraider schopt

Weer een perfect voorbeeld: nieuws: 'Apple koopt zelf machines voor productie iPhone 8 na afhaken leveran...

Antwoord van Olaf destijds gaat hier niet op omdat het, volgens de tekst zelf gewoon "Geruchten" zijn. Helaas komt deze verwarring nog steeds voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:01

arnoudwokke

Redacteur
Yup, hierbij past het woord Gerucht: hier niet voor, omdat de kop al de maximale lengte heeft. Zoals Olaf al zei: uiteindelijk is het arbitrair en die arbiter was in dit geval de auteur :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Kan dan de titel niet gewoon weg korter? Er is in de reacties notabene een hele discussie gefixeerd omdat het verwarring schept. Vervolgens verwijzen jullie naar "Geachte Redactie" maar wordt er simpel weg niets mee gedaan.... want..... blablabla.

Het komt vaker voor en het is rete irritant om te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb weer een leuke:

nieuws: 'Specificaties van nieuwe versie Motorola Moto X komen uit'
vs
nieuws: Gerucht: Android O komt op 21 augustus uit

Een eenduidige manier hebben voor geruchten lijkt mij best handig. Het komt in elk geval professioneler over dan dit en kan mij niet voorstellen dat een titel als "Gerucht: specificaties nieuwe versie Motorola Moto X uitgebracht" echt te lang is, aangezien nieuws: 'Staatshackers richten zich op hotelgasten in Europa en Midden-Oosten' veel langer is.
Mrjraider schreef op maandag 17 juli 2017 @ 13:05:
Kan dan de titel niet gewoon weg korter? Er is in de reacties notabene een hele discussie gefixeerd omdat het verwarring schept. Vervolgens verwijzen jullie naar "Geachte Redactie" maar wordt er simpel weg niets mee gedaan.... want..... blablabla.

Het komt vaker voor en het is rete irritant om te lezen.
Valt mij ook op, dat er altijd wel (en niet alleen binnen de redactie overigens!) excuses zijn om dingen eerder juist niet te doen dan wel. ;) Je bent dus niet de enige die het idee heeft dat tweakers zegt open te staan voor feedback, maar het vervolgens praktisch altijd naast zich neerlegt.

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 12-08-2017 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-05 16:50

Vickiieee

Kritische lezer.

CH40S schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:37:
[...]
Valt mij ook op, dat er altijd wel (en niet alleen binnen de redactie overigens!) excuses zijn om dingen eerder juist niet te doen dan wel. ;) Je bent dus niet de enige die het idee heeft dat tweakers zegt open te staan voor feedback, maar het vervolgens praktisch altijd naast zich neerlegt.
Wellicht tegen beter weten in, want ben het volledig met je eens dat aandragen van ideeën soms gewoon nutteloos is. Here goes nothing:

Is het anders een idee om voor alle geruchten, ongeacht de lengte van de titel, een vast format aan te houden, zoals bijvoorbeeld bij een .plan of een advertorial of iets dergelijks? En dan niet per se met een '.gerucht', maar misschien met een vraagteken (?) voor het artikel waar anders een bolletje of een uitroepteken staat? Om zo maar eenduidigheid te hebben in deze warboel die nu ontstaat bij het plaatsen van allerlei geruchten?

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vickiieee schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:22:
Wellicht tegen beter weten in, want ben het volledig met je eens dat aandragen van ideeën soms gewoon nutteloos is. Here goes nothing:

Is het anders een idee om voor alle geruchten, ongeacht de lengte van de titel, een vast format aan te houden, zoals bijvoorbeeld bij een .plan of een advertorial of iets dergelijks? En dan niet per se met een '.gerucht', maar misschien met een vraagteken (?) voor het artikel waar anders een bolletje of een uitroepteken staat? Om zo maar eenduidigheid te hebben in deze warboel die nu ontstaat bij het plaatsen van allerlei geruchten?
Ik vrees dat het tegen beter weten in is geweest inderdaad, aangezien sinds mijn posting er geen reactie is geweest vanuit de redactie, jammer, doch tekenend voor een beeld wat door menig tweaker intussen steeds vaker gedeeld wordt op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Om wederom een poging te wagen;

nieuws: Afbeelding toont accuhoesje van Apple met minder opvallende bobbel

De eerste alinea spreekt duidelijk over een gerucht (want 'naar verluid'), maar de titel lijkt wat anders te suggereren.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Een aantal jaar verder en er is er weer een (zullen er ongetwijfeld in al die jaren er meer zijn geweest maar goed)
Zie de discussie in de comments. Lieve mensen dit zegt al genoeg; gaarne het verzoek er eens wat mee te doen
nieuws: 'Nvidia koopt ARM voor meer dan 40 miljard dollar'

Edit; onder het gelinkte titel staat nota bene een titel waar er wel duidelijk het woordje gerucht in staat
Verschil; in het artikel gaan geruchten en word er geen uitspraak verwerkt tot gerucht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqiSzT5f_vtPkjQEwobO84etip4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hqrgVz45UXOZf0aIp2mnzsgK.png?f=fotoalbum_large
Dit is verwarrend.

[ Voor 42% gewijzigd door Mrjraider op 13-09-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-05 12:00
Mrjraider schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:17:

Edit; onder het gelinkte titel staat nota bene een titel waar er wel duidelijk het woordje gerucht in staat
Verschil; in het artikel gaan geruchten en word er geen uitspraak verwerkt tot gerucht.
[ image ]
Dit is verwarrend.
Beide artikelen zijn ook nog eens door dezelfde nieuwsposter geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Robbierut4 schreef op zondag 13 september 2020 @ 10:25:
[...]

Beide artikelen zijn ook nog eens door dezelfde nieuwsposter geplaatst.
Reacties worden gefixeerd en krijgen een modbreak.. toch wel bijzondere werkwijze }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mrjraider schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:30:
[...]

Reacties worden gefixeerd en krijgen een modbreak.. toch wel bijzondere werkwijze }:O
Nee hoor, een volledig terechte werkwijze.

Immers die discussie hoort hier (in dit topic of dit forum) thuis, niet op de FP. Daar is het offtopic en dus 0.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:33:
[...]

Nee hoor, een volledig terechte werkwijze.

Immers die discussie hoort hier (in dit topic of dit forum) thuis, niet op de FP. Daar is het offtopic en dus 0.
De discussie ben ik drie jaar terug zelf gestart zonder echt effect. Ik zie de modjes alweer komen met een “geen oud topic kicken” en de fixaties op de frontpagina.
Maar goed. Het is zondag, dus men heeft een vrije dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:57
Mrjraider schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:51:
[...]

De discussie ben ik drie jaar terug zelf gestart zonder echt effect. Ik zie de modjes alweer komen met een “geen oud topic kicken” en de fixaties op de frontpagina.
Dit is een prima legitieme reden om een (oud) topic te kicken, dus ik verwacht niet dat modjes dat zullen zeggen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 13-09-2020 16:53 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mrjraider schreef op zondag 13 september 2020 @ 16:51:
[...]

Je mag een oud topic best kicken. Zolang daar een goede reden voor is, is dat voor geen enkele moderator een probleem.

Dat deed @CH4OS in dit topic immers ook al eens.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-05 12:00
Aangezien hier nog steeds geen duidelijk antwoord op is gekomen even een schopje.

Misschien dat jij het antwoord hebt @WoutF ?

Sowieso voor het Gerucht: of 'Gerucht" maar misschien ook breder op het gebied van clickbait titels, zoals vandaag over het ISS (wat overigens uiteindelijk ook is aangepast onder druk van gebruikers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Om te verwijzen naar mijn bericht uit 2017:
We gebruiken echter nog regelmatig aanhalingstekens bij bijvoorbeeld meningen, onderzoeken, geruchten met een kleine impact of geruchten die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid waar zijn.
Bij Nvidia's ovename van Arm heeft de nieuwsposter de afweging gemaakt dat het bijna zeker is dat dit gerucht klopt. En inderdaad, de volgende dag volgde de aankondiging.

Clickbaittitels doen we niet aan. Als je van mening bent dat er een fout in de kop staat of deze een verkeerde voorstelling van zaken geeft: meldt het in GR met een mention van de auteur, dan kijkt die ernaar en past indien nodig aan. Blijft een reactie om wat voor reden uit dan kunnen jullie mij ook altijd een heads-up geven.
Pagina: 1