Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor produceren muziek, rond 1000€

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarielleKuijt
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-12-2023
Hoi allemaal, ik ben een newby hier maar na veel te lang speuren en spitten leek het me beter hier een post te doen..

Mijn vraag:
Ik ben op zoek naar een laptop van rond de 1000€ die ik kan gebruiken voor het produceren van muziek. Het zou leuk zijn als de laptop toetsenbordverlichting heeft, minstens 16gb & ssd en wat meer opslagruimte is ook fijn. Gewicht is niet zo belangrijk, accuduur wel. Grootte maakt niet uit, ik wil gaan werken met een extern beeldscherm. Graag wel een mat beeldscherm maar het hoeft niet zo'n zwaar beeldscherm te zijn, liever niet zelfs (ivm koeling enzo).

Ik gebruik FL studio met diverse zware plug ins...

Hebben jullie zo genoeg info? Alvast superbedankt! :)

Beste antwoord (via MarielleKuijt op 24-03-2017 12:37)

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 15:25
MarielleKuijt schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 07:42:
De ssd wil ik toch wel groter ja... Misschien moet ik mijn budget iets opschroeven, met alle items die ik los moet kopen is een andere msi laptop misschien beter?

Ram laat ik even en probeer 16 uit, als ik ga mopperen kan ik het altijd nog uitbreiden..

https://tweakers.net/pric...are/723609;709189;746369/

Zijn deze beter? Ik denk dat de 17inch mijn voorkeur heeft... Ik moet wel gaan opletten, de laptop wordt steeds duurder ;) Maar goed, hoop er (erg) lang mee te doen..
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:48:
[...]
Hallo Marrielle,

doe het dan goed goed en ga voor de GT serie: pricewatch: MSI GT62VR 6RD-019NL Dominator

Dat is namelijk de top serie van MSI. Zelf heb ik deze: pricewatch: MSI GT73VR 7RE-412NL (Titan)

Ja, okey...de MSI GT62VR 6RD-019NL Dominator kost €100,00 meer dan jouw keuzes, maar dan heb je dus wel een MSI uit de top serie zoals ik al zei. Tevens zou je nog jaren vooruit kunnen met deze laptop en hij is voor elke consument super eenvoudig te upgraden. :)
Probleem met al die laptops is dat je op een gegeven moment ook meer gaat betalen voor de GPU en als je niet van plan bent te gamen is dat een beetje zonde, bijv:
pricewatch: MSI GP72 7RD-055NL (Leopard)
Heeft wel standaard een M.2 SSD van 250 Gb, maar is weer 200 euro duurder tov wat je eerder vond en belangrijkste verschillen is de GPU en een 7th gen i7 ipv 6th gen (maar erg veel snelheidsverschil zit daar ook niet tussen)
Maar ook hier zou je idealiter nog een aparte SSD in moeten zetten voor je sample-libraries

Als je niet van plan bent te gamen dan kan je denk ik beter een model nemen met goedkopere GPU die je nog verder uitbreid, dan dat je een duurdere laptop neemt die je ook nog moet uitbreiden (Want laptops met standaard 2 SSD's + 1 HDD vind je eigenlijk niet, of je moet naar barebones gaan kijken, maar dan zit je ook met een model met een echte gaming GPU)

Ook bij 2 van die modellen in Marielle's lijstje zit een 5400rpm HDD, deze is eigenlijk net te traag voor het tegelijkertijd afspelen en opnemen van je audio-tracks. Een 7200rpm HDD is daarvoor het meest ideaal

Wat dat betreft denk ik dat de pricewatch: MSI GP72 6QF-690NL Leopard Pro nog het beste is.
koop daarbij een grote SSD voor ca € 150,-, zoals: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
en via ebay een HDD caddy dat in de laptop past
Dan kan je op de (ietwat kleine) 128GB M.2 SSD je OS neerzetten + in ieder geval je DAW (FL Studio) en dan kan je die extra SSD gebruiken voor je samples en andere software die je hoogstwaarschijnlijk niet tegelijkertijd gebruikt

[ Voor 14% gewijzigd door Metaalhoofd op 24-03-2017 09:39 ]

Star Citizen Referral Code

Alle reacties

• tweakersron
  • Laatst online: 08-06 11:40
bij deze een laptop die aan jou wensen voldoet.
pricewatch: Asus ROG Strix GL553VW-FY089T

Dit is eigenlijk ook meteen de enigste voor deze prijs die zowel een SSD als een HDD heeft. Als je nu graag een andere zou willen adviseer ik BTO, daar kun je namelijk zelf je laptop samen stellen. Kan ik je eventueel ook nog mee helpen.

Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met: Graag wel een mat beeldscherm maar het hoeft niet zo'n zwaar beeldscherm te zijn, liever niet zelfs (ivm koeling enzo).

• MarielleKuijt
Ik dacht een mat beeldscherm zodat ik ook naar buiten kan met de laptop, en de laptop hoeft niet zo'n supergoed beeldscherm te hebben, ik game er niet mee..

Ik ga je link even bekijken, heel erg bedankt! :D

• DamirB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-11 23:11
tweakersron schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:22:
bij deze een laptop die aan jou wensen voldoet.
pricewatch: Asus ROG Strix GL553VW-FY089T

Dit is eigenlijk ook meteen de enigste voor deze prijs die zowel een SSD als een HDD heeft. Als je nu graag een andere zou willen adviseer ik BTO, daar kun je namelijk zelf je laptop samen stellen. Kan ik je eventueel ook nog mee helpen.

Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met: Graag wel een mat beeldscherm maar het hoeft niet zo'n zwaar beeldscherm te zijn, liever niet zelfs (ivm koeling enzo).
Je raad serieus een laptop met een beoordeling van anderhalve ster?
Verder ook een slechte laptop als je later wilt upgraden naar bijvoorbeeld 32GB aan RAM, kan namelijk niet.
Voor muziek zou ik een MSI laptop nemen, zit een goede DAC in, en heeft ook prima interne speakers.
Deze bijvoorbeeld pricewatch: MSI Gaming Series GE72 6QD-016NL

Edit: Deze kan ook, iets boven budget maar iets betere CPU en handzamer formaat pricewatch: MSI GE62 7RD-097NL (Apache)

[ Voor 13% gewijzigd door DamirB op 22-03-2017 13:40 ]

• tweakersron
  • Laatst online: 08-06 11:40
DamirB schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:35:
[...]

Je raad serieus een laptop met een beoordeling van anderhalve ster?
Verder ook een slechte laptop als je later wilt upgraden naar bijvoorbeeld 32GB aan RAM, kan namelijk niet.
Voor muziek zou ik een MSI laptop nemen, zit een goede DAC in, en heeft ook prima interne speakers.
Deze bijvoorbeeld pricewatch: MSI Gaming Series GE72 6QD-016NL

Edit: Deze kan ook, iets boven budget maar iets betere CPU en handzamer formaat pricewatch: MSI GE62 7RD-097NL (Apache)
Thx voor je antwoord, zo leren we in ieder geval van elkaar ;). Echter geeft meneer niet aan dat er eventueel uitgebreid moet gaan worden. Ik weet niet of je ooit met FL gewerkt hebt, maar deze trek niet gek veel RAM, lijkt me dus erg overbodig om een systeem te kiezen waar je RAM kunt uitbreiden.(16GB is immers meer dan genoeg.) Verder vind ik persoonlijk dat asus ook geluid technisch redelijk sterk is. Aangezien MSI nogal over priced is voor de laptop die je krijgt en je ook veel betaald voor het plaatje MSI vind ik dit geen juiste keus. Dat de Revieuws van 2 mensen minder is, is persoonlijk hoe je zelf je laptop ervaart, sterker nog jou keuze van MSI heeft 0 reviews.... Geen eerlijke vergelijking lijkt mij. Als ik verder ook kijk naar de reviews, zie ik dat ze de mousepad en de 1e en 2e lijns support echt erg vinden. Lijkt me nou niet echt een volledige review. Succes verder met mensen adviseren, maar let in het vervolg wel beter op hoe je mensen probeert af te kachelen op hun advies. ;) We blijven maar mensen :)

• Metaalhoofd
FL Studio zelf (net als andere DAW's zoals Cubase, Digital Performer, Protools etc) zal zelf niet heel veel RAM nodig hebben, de plugins echter wel.

Vooral als TS met samples gaat werken dan kan 16GB al krap worden. ter vergelijk:
- mijn 'budget' orkest library (Miroslav Philharmonik 2) trekt al zo'n 11-13 Gb als ik van een volledig orkest de key-switch instrumenten kies + piano + solo instrumenten en dan heb ik nog niet eens alle articulaties die ik nodig zou kunnen hebben en kwalitatief vind ik dit ook niet goed genoeg om serieus iets mee uit te brengen (maar is wel handig om bij een strak budget alvast te werken aan composities)
- Een duurdere orkest library, bijv CineSamples, VSL, vreet een stuk meer
- Een hoge kwaliteit drum/piano sample library zal ook meerdere Gb's per stuk opsnoepen.
- een hoge kwaliteit sample library (zoals Komplete) gedijt ook beter bij meer RAM, zodat je meer verschillende samples kan inladen en paraat hebt, zodat je niet telkens hoeft te switchen op zoek naar het juiste geluid

Ik zou TS adviseren te kijken naar een laptop met i7, SSD van 250 of meer (extra HDD is mooi meegenomen, maar kan je doorgaans ook zelf bijplaatsen) en waar minimaal max 32Gb RAM in zou kunnen (en probeer dan in eerste instantie te zoeken naar een model waar een enkele 16Gb module in zit, zodat je makkelijker een 2e kan bij plaatsen ipv 2x8 die je tzt beide zou moeten vervangen. Of zoek naar een laptop waar 1x8Gb in zit en vervang die zelf door 2x 16Gb

Ik weet niet of TS veel werkt met samples of zelf audio opneemt, want veel samples heb je liefst op een aparte SSD & audio heb je liefst op een HDD.

Dus idealiter:
processor: i7
max Ram 32Gb+
SSD: een M.2 SSD van ca 250 GB met daarop OS
+ vrije 2,5" bay (of M.2 slot, maar die zijn er niet binnen budget)
+ optische speler die je kan vervangen door HDD caddy voor een extra schijf.

categorie: Laptops

In dat geval heb je volgens mij nog aardig wat upgrade mogelijkheden voor de komende jaren:
Omdat er wat geklaagd werd over ASUS, wat MSI opties:
pricewatch: MSI GL72 6QD-213NL
pricewatch: MSI Gaming Series GE72 6QD-016NL
pricewatch: MSI Gaming Series GL62 6QF-1629NL

Bij de meeste van deze opties moet je nog zelf wat uitbreidingen doen (RAM/SSD/HDD), maar je hebt al een basis waar je mee overweg kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Metaalhoofd op 22-03-2017 15:55 ]

• MarielleKuijt
Zo, nu ben ik echt een stuk wijzer! Heel erg bedankt allemaal! Ja ik maak idd zelf samples, neem ook zang op maar gebruik ook zware samples. Ik had niet gedacht aan de evt. noodzaak tot uitbreiding naar 32gb maar ben nu wel overtuigd!

Ik ga de msi's bekijken & hopelijk een keuze maken!

Nogmaals bedankt!

• MarielleKuijt
Wat vinden jullie van deze?

pricewatch: MSI GP72 6QF-690NL Leopard Pro

Doe ik er goed aan deze te bestellen? :D

Verwijderd

MarielleKuijt schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:33:

Prima keuze :)

• Metaalhoofd
MarielleKuijt schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 09:33:

Ik vermoed dat daar 2x8Gb in zit (althans dat zie ik meestal bij 16Gb laptops), dus al zou je naar 32Gb willen zou je 2x16Gb moeten kopen en die 2x8Gb moet zien te verkopen.

Vergeleken met mijn eerdere suggestie van pricewatch: MSI GL72 6QD-213NL
+ € 200,-
- 128Gb SSD
+ 1TB 7200rpm HDD
+ 960m GPU ipv 950GPU (maar beide zijn volgens mij niet erg relevant voor je als je niet gamed)
+/- 16Gb Ram (waarschijnlijk 2x8Gb) vs 8Gb (mogelijk 1x8Gb, maar mogelijk 2x4Gb)
+ iets meer usb poorten
+ iets kleiner qua afmetingen & gewicht
+ toetsenbord verlichting

De aanwezige M.2 SSD vind ik niet erg groot, maar het is te doen, mits je daar enkel je OS, audio software & wat office programma's opzet, maar koop een aparte SSD voor je sample-libraries.

ter vergelijk: ik heb nu een 250Gb SSD met OS, audio/video editing software, 60Gb aan sample libraries + 70Gb aan spellen en die zit nu voor zo'n 85% vol (ik moet er wat spellen afgooien of verhuizen naar m'n HDD, mijn laptop ondersteunt helaas geen M.2)

Als je in eerste instantie het wil proberen met 16Gb dan lijkt het me een goede keuze. Koop dan nog een HDD caddy via ebay en een losse 2,5" SSD van 250-500 Gb voor je sample libraries (ik weet niet hoeveel je nu hebt). Zet die losse SSD (of de HDD) in de caddy en monteer de caddy ipv optische speler en dan kan je een poosje vooruit. Tzt kan je dan alsnog kijken of je het RAM geheugen uitbreidt.

Voor de andere genoemde optie, zou je eigenlijk het beste gelijk 1x16Gb of 2x16Gb RAM moeten aanschaffen (en de aanwezige 1x8Gb of 2x4Gb zien te verkopen) + een 7200rpm HDD + een losse 2,5" SSD van 250-500Gb + caddy.

• MarielleKuijt
De ssd wil ik toch wel groter ja... Misschien moet ik mijn budget iets opschroeven, met alle items die ik los moet kopen is een andere msi laptop misschien beter?

Ram laat ik even en probeer 16 uit, als ik ga mopperen kan ik het altijd nog uitbreiden..

Zijn deze beter? Ik denk dat de 17inch mijn voorkeur heeft... Ik moet wel gaan opletten, de laptop wordt steeds duurder ;) Maar goed, hoop er (erg) lang mee te doen..

Verwijderd

Hallo Marrielle,

doe het dan goed goed en ga voor de GT serie: pricewatch: MSI GT62VR 6RD-019NL Dominator

Dat is namelijk de top serie van MSI. Zelf heb ik deze: pricewatch: MSI GT73VR 7RE-412NL (Titan)

Ja, okey...de MSI GT62VR 6RD-019NL Dominator kost €100,00 meer dan jouw keuzes, maar dan heb je dus wel een MSI uit de top serie zoals ik al zei. Tevens zou je nog jaren vooruit kunnen met deze laptop en hij is voor elke consument super eenvoudig te upgraden. :)

Acties:
  • Beste antwoord

• Metaalhoofd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:48:
[...]
Hallo Marrielle,

Probleem met al die laptops is dat je op een gegeven moment ook meer gaat betalen voor de GPU en als je niet van plan bent te gamen is dat een beetje zonde, bijv:
pricewatch: MSI GP72 7RD-055NL (Leopard)
Heeft wel standaard een M.2 SSD van 250 Gb, maar is weer 200 euro duurder tov wat je eerder vond en belangrijkste verschillen is de GPU en een 7th gen i7 ipv 6th gen (maar erg veel snelheidsverschil zit daar ook niet tussen)
Maar ook hier zou je idealiter nog een aparte SSD in moeten zetten voor je sample-libraries

Als je niet van plan bent te gamen dan kan je denk ik beter een model nemen met goedkopere GPU die je nog verder uitbreid, dan dat je een duurdere laptop neemt die je ook nog moet uitbreiden (Want laptops met standaard 2 SSD's + 1 HDD vind je eigenlijk niet, of je moet naar barebones gaan kijken, maar dan zit je ook met een model met een echte gaming GPU)

Ook bij 2 van die modellen in Marielle's lijstje zit een 5400rpm HDD, deze is eigenlijk net te traag voor het tegelijkertijd afspelen en opnemen van je audio-tracks. Een 7200rpm HDD is daarvoor het meest ideaal

Wat dat betreft denk ik dat de pricewatch: MSI GP72 6QF-690NL Leopard Pro nog het beste is.
koop daarbij een grote SSD voor ca € 150,-, zoals: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
en via ebay een HDD caddy dat in de laptop past
Dan kan je op de (ietwat kleine) 128GB M.2 SSD je OS neerzetten + in ieder geval je DAW (FL Studio) en dan kan je die extra SSD gebruiken voor je samples en andere software die je hoogstwaarschijnlijk niet tegelijkertijd gebruikt

[ Voor 14% gewijzigd door Metaalhoofd op 24-03-2017 09:39 ]

• MarielleKuijt
Nu zie ik deze op ibood staan:
MSI GL62 6QF-635NL

http://www.ibood.com/nl/n...1_dashboard_bq_template_0

Is dat slim? En dat ik hem later uitbreid? Nou ja, uit laat breiden... Zit t mezelf niet doen... ;) lichte paniek nu maar wil geen overhaaste beslissing nemen. Het is wel een goedkoper model...

Edit: laat maar, heb hem net even goed bekeken maar ik ben niet overtuigd. Bijna in de nu of nooit truc getrapt :D ik ga toch voor een duurder model.

[ Voor 15% gewijzigd door MarielleKuijt op 24-03-2017 12:18 ]

Verwijderd

MarielleKuijt schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:12:
Nu zie ik deze op ibood staan:
MSI GL62 6QF-635NL

http://www.ibood.com/nl/n...1_dashboard_bq_template_0

Is dat slim? En dat ik hem later uitbreid? Nou ja, uit laat breiden... Zit t mezelf niet doen... ;) lichte paniek nu maar wil geen overhaaste beslissing nemen. Het is wel een goedkoper model...

Edit: laat maar, heb hem net even goed bekeken maar ik ben niet overtuigd. Bijna in de nu of nooit truc getrapt :D ik ga toch voor een duurder model.
Verstandig meid. ;)

Heb je voor jezelf al een duidelijk idee voor welk model je gaat?

• MarielleKuijt
Ik ga Metaalhoofd volgen: pricewatch: MSI GP72 6QF-690NL Leopard Pro

Dan de extra ssd erbij etc. Wat een speurwerk, superblij met al jullie hulp, echt!!

Verwijderd

MarielleKuijt schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:26:
Ik ga Metaalhoofd volgen: pricewatch: MSI GP72 6QF-690NL Leopard Pro

Dan de extra ssd erbij etc. Wat een speurwerk, superblij met al jullie hulp, echt!!
Ook een uitstekende keuze voor hetgeen jij ermee wilt doen. :)

Externe SSD's zijn ook niet eens zo heel duur (meer) en zijn tevens eenvoudig mee te nemen en aan te sluiten op andere hardware.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 12:30 ]

• Metaalhoofd
Veel plezier en succes met je muzikale activiteiten! :)

• MarielleKuijt
Dank je wel! :)
Pagina: 1