Behuizing en voeding voor ingebruikname van hobby projecten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 09:41
De laatste tijd ben ik meer en meer aan het spelen met elektronica projectjes. Ik maak veel gebruik van de ESP8266 om dingen te besturen via HTTP requests. De meeste projectjes hangen echter nog in breadboards of zijn rommelig gesoldeerd op een prototype PCB. De projecten variëren van een simpele schakeling van een stekkerdoos tot het meten van de luchtvochtigheid en temperatuur.

Bijvoorbeeld de temperatuur en luchtvochtigheidsmeter zou ik het liefst in iedere kamer plaatsen, maar dan moet het wel netjes weggewerkt zijn en het liefst een normale 230v stekker hebben.

Ik ben benieuwd hoe jullie de behuizing en de voeding regelen wanneer een hobby projectje een wat meer permanente plek in het huis krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door boyd91 op 17-03-2017 15:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je in het ESP-topic gekeken en dan specifiek naar posts met deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

boyd91 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:52:
De laatste tijd ben ik meer en meer aan het spelen met elektronica projectjes. Ik maak veel gebruik van de ESP8266 om dingen te besturen via HTTP requests. De meeste projectjes hangen echter nog in breadboards of zijn rommelig gesoldeerd op een prototype PCB. De projecten variëren van een simpele schakeling van een stekkerdoos tot het meten van de luchtvochtigheid en temperatuur.

Bijvoorbeeld de temperatuur en luchtvochtigheidsmeter zou ik het liefst in iedere kamer plaatsen, maar dan moet het wel netjes weggewerkt zijn en het liefst een normale 230v stekker hebben.

Ik ben benieuwd hoe jullie de behuizing en de voeding regelen wanneer een hobby projectje een wat meer permanente plek in het huis krijgt.
Ik pak meestal een industriele voeding als het projectje in de muur komt te zitten. Voor overig klein spul heb ik USB achtige adapters. Die van de Ikea is behoorlijk goed en nog betaalbaar :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:55:
Heb je in het ESP-topic gekeken en dan specifiek naar posts met deze oplossing?
Ik ben inderdaad bekend met die schakelaar. Hoewel het een hele mooie oplossing is, is het niet wat ik zoek. Ik vind het juist leuk om zelf te solderen en te knutselen. Ik wil bijvoorbeeld een staande lamp slim maken. De knop die al op de lamp zit wordt een input van de ESP en die stuurt weer een relais aan die de lamp schakelt.

De draadjes, plaatjes en componentjes moeten dan natuurlijk wel netjes weggewerkt worden. Voor de RPi heb je zat behuizingen, maar die zijn heel erg specifiek voor de RPi. Ik ben op zoek naar modulaire en generieke oplossingen voor de behuizing van elektronica projectjes.
M2M schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:57:
[...]

Ik pak meestal een industriele voeding als het projectje in de muur komt te zitten. Voor overig klein spul heb ik USB achtige adapters. Die van de Ikea is behoorlijk goed en nog betaalbaar :)
Bedankt voor de tip! Wel jammer dat ze, zo lijkt het, alleen varianten hebben met 3 USB uitgangen.

[ Voor 19% gewijzigd door boyd91 op 17-03-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boyd91 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:20:
De draadjes, plaatjes en componentjes moeten dan natuurlijk wel netjes weggewerkt worden. Voor de RPi heb je zat behuizingen, maar die zijn heel erg specifiek voor de RPi. Ik ben op zoek naar modulaire en generieke oplossingen voor de behuizing van elektronica projectjes.
Volgens mij omschrijf je nog steeds de behuizing die ik net postte, maar ik zal je wel niet helemaal begrijpen :P
boyd91 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:20:
Bedankt voor de tip! Wel jammer dat ze, zo lijkt het, alleen varianten hebben met 3 USB uitgangen.
Je ging het spul toch wegwerken?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd91
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:30:
[...]

Volgens mij omschrijf je nog steeds de behuizing die ik net postte, maar ik zal je wel niet helemaal begrijpen :P

[...]

Je ging het spul toch wegwerken?
Je hebt gelijk, met die behuizing moet het ook lukken. Ook voor de temp en luchtvochtigheids sensoren kan ik die behuizing gebruiken als ik wat gaatjes boor. Je krijgt een adapter, ESP en behuizing in een met als bijkomend voordeel dus ook nog een geschakelde stekker outlet en een knop.

Het is alleen niet helemaal wat ik zoek omdat het je ook wel beperkt. Door de ronde vormen kan je er niets praktisch aan vastmaken en stapelbaar is hij ook niet. Ik ben meer op zoek naar een behuizing als deze: klik

En dan ben ik voornamelijk benieuwd waar ik ze zo voordelig mogelijk kan krijgen en of er dergelijke behuizingen zijn die modulair zijn opgezet.

Misschien moet ik maar gewoon een doos LEGO kopen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bij iedere elektronica winkel kan je universele behuizingen vinden. Als voeding gebruik ik ook veelal een USB ladertje, komt een mooie 5v van af en 2A is niet uizonderlijk voor een aantrekkelijke prijs.

En de bakjes van de chinees en de mooie rechthoekige salade/file bakjes zijn soms ook leuke dingen om effe iets snels in weg te stoppen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:13
Zelf bakje tekenen en 3D-printen uiteraard :Y

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet handig dit topic te mergen met het ESP-topic? Daar zitten meer mensen en heeft iemand anders er wellicht ook wat aan :)
Pagina: 1