Printerprofiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Bij ons op kantoor hebben wij een kleuren(laser) printer staan. (Toshiba e-Studio4555c)
Door collega's wordt vaak onnodig pagina's in kleur geprint. Ondanks dat wij voor alle gebruikersprofielen de standaard instelling op "zwart-wit" hebben staan.

We hebben hierover al diverse mensen op aangesproken dat het niet de bedoeling is om voor onnodige prints de kleur optie te selecteren. Het kleurenprint gedrag wordt met de dag groter en dat wij mensen hierop aanspreken lijkt dus averechts te werken.

Tijd dus om dit meer dwingender aan te pakken. Wij willen de rechten gaan beperken van bepaalde gebruikers en dat alleen de personen in hogere functie nog gebruik kunnen maken van deze functie. Als iemand van een andere functie dan in kleur wil afdrukken kan hij zich melden bij deze personen.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het eenvoudigst aanpakken? In de handleiding van de printer wordt hier nergens over gesproken. Ik weet echter wel vanuit ervaring uit het verleden dat dit mogelijk is, maar de methode kan ik helaas nergens terugvinden, heeft iemand suggesties?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Direct koppelen verbieden.

op een centrale plek printer delen (netwerk share, server, vaste werkplek), 1 queue met alleen zwart/wit en 1 queue waar je kleur mag printen, hier verander je dan permissies op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 12:18
Ja precies, print role op je server installeren, vanuit daar printer toevoegen. Daarna kun je ze "listen in de AD" en kun je ze bij gebruikers toevoegen. Eventueel via een GPO is ook mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 20:48
De printer 2x installeren.
De enne met een kleur optie en de andere alleen zwart.
De printer delen en hier alleen rechten op geven op kleur bij de juiste gebruiker.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 12:49

Dograver

>> Insert Title Here <<

Wij hebben diverse printers in het veld staan die zowel kleur als zwart wit kunnen printen. Of A4/A6.
We splitten die printer in 1 keer kleur en en keer zwart-wit door ze 2 maal te installeren en in de drivers af te vangen welk gedrag deze printer moet hanteren.
Deze worden uitgedeeld op basis van policy's of printerscripts.

Bijvoorbeeld

\\printservernaam\Toshiba-Zwart-Wit
\\printservernaam\Toshiba-Kleur

Met ditzelfde trucje kun je dus ook extra printers aanmaken voor bijvoorbeeld blanco of Briefpapier etc.

\\printservernaam\Toshiba-A4
\\printservernaam\Toshiba-Briefpapier

In de de driver kan dan aangegeven worden of er zwart wit of kleur afgedrukt moet worden.
Of afdwingen op welke lade er afgedrukt moet worden.
De kleurenprinter deel je dan alleen uit aan de mensen die dit nodig hebben.

Let wel dat je de instellingen van de driver goed instelt via Printer Properties > Printing Defaults
Niet via tabblad General > Preferences

[ Voor 24% gewijzigd door Dograver op 17-03-2017 14:49 ]

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Dograver schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:43:
Wij hebben diverse printers in het veld staan die zowel kleur als zwart wit kunnen printen. Of A4/A6.
We splitten die printer in 1 keer kleur en en keer zwart-wit door ze 2 maal te installeren en in de drivers af te vangen welk gedrag deze printer moet hanteren.
Deze worden uitgedeeld op basis van policy's of printerscripts.

Bijvoorbeeld

\\printservernaam\Toshiba-Zwart-Wit
\\printservernaam\Toshiba-Kleur

Met ditzelfde trucje kun je dus ook extra printers aanmaken voor bijvoorbeeld blanco of Briefpapier etc.

\\printservernaam\Toshiba-A4
\\printservernaam\Toshiba-Briefpapier

In de de driver kan dan aangegeven worden of er zwart wit of kleur afgedrukt moet worden.
Of afdwingen op welke lade er afgedrukt moet worden.
De kleurenprinter deel je dan alleen uit aan de mensen die dit nodig hebben.

Let wel dat je de instellingen van de driver goed instelt via Printer Properties > Printing Defaults
Niet via tabblad General > Preferences
Dit is denk ik de meest effectieve manier! Top thanks, _/-\o_ dat ik daar niet eerder op ben gekomen

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Pagina: 1