Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille budget all-round PC (+-500 euro)

Pagina: 1
Acties:

• cdustmk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-11 16:20
Beste Tweakers

Ik ben op zoek naar een stille budget all-round PC, hopelijk kunnen jullie mij helpen in mijn zoektocht...

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen, Office, film's en serie's kijken (evt. later in 4K (geen vereiste) als ik later eens een nieuw scherm zou kopen), occasioneel wat prullen in photoshop, geen games of videobewerking

Wat mag het systeem gaan kosten?
+- 500 euro, assemblage ga ik 'proberen' zelf te doen :-)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, toetsenbord, muis en luidsprekers heb ik al

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk niet dat ik een losse videokaart nodig heb omdat ik niet wil gamen...
Ik zou wel graag een PC hebben die heel vlot werkt in de alledaagse dingen...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor merk, ik zou wel graag een systeem hebben dat heel stil is omdat deze in de woonkamer staat... Ook zou de geluidskaart die op het moederbord zit, 2 line-out's moeten hebben

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte: maakt niet veel uit, geluidsniveau: heel stil, energieverbruik: zuinig mag altijd

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Vooral omdat dit de eerste keer is dat ik zelf een PC samenstel, weet ik niet of bv. de processor op het moederbord past, ofdat het moederbord in de case past, of bv. de bios van het moederbord een update moet krijgen, of andere dingen waar ik op moet letten ... (mijn wenslijst heb ik samengesteld uit andere adviesen op dit forum...)

Mijn voorlopige lijst uit de pricewatch:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 189,-€ 189,-
1MSI B250M PRO-VD€ 71,41€ 71,41
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,37€ 49,37
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 24,99€ 24,99
1Crucial CT8G4DFS824A€ 56,85€ 56,85
1Corsair CX450M€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,02

Alvast bedankt voor de moeite!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Allereerst - je hebt je onderzoek goed gedaan. Je build zal werken als je 'm zo besteld. Dat mag gezegd worden.

Ik zou, als je voor een vlot werkend systeem wil gaan, een SSD erin gooien. Aangezien je dan over budget gaat is het (tijdelijk) laten vallen van de WD Blue een optie - die kan je altijd later nog bijplaatsen. pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Je Windows licentie kan een paar euro goedkoper als je voor de Pro versie gaat. pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Ik zit nog een beetje met je geheugen/processor/cpu combinatie. Voor normaal huis, tuin en keuken gebruik is je processor zware overkill. Voor photoshop - geen idee. Ik weet te weinig van photoshop om te zeggen of bijvoorbeeld dual channel ram beter is (wat dan wel weer betekent dat direct alle RAM slots vol zitten op dit moederbord) en of je qua processor misschien net zo goed af bent met een i3-7320 of i3-7100. Dat mogen andere mensen vertellen ;)

Heel stil is lastig met dit budget. Je eventueel een CPU koeler moeten aanschaffen, aangezien de boxed koelers niet superstil zijn. Je praat trouwens over een geluidskaart, maar die zie ik nergens anders terug?

[ Voor 8% gewijzigd door Nat-Water op 17-03-2017 12:03 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• cdustmk
Beste

Allereerst bedankt voor het snelle antwoord!

Bedankt voor de tip van de SSD, deze heb ik toegevoegd.
Ivm de i3 processor, dit is maar +-13 euro verschil, hier kan ik mss beter een i5 laten staan?
De windows 10 pro is idd wat goedkoper, maar is dit wel te betrouwen, een windows pro licentie voor maar 19 euro?
Ivm de geluidskaart bedoel ik de geluidskaart die aanwezig is op het moederbord, deze zou liefst 2 uitgangen moeten hebben (een voor mijn luidsprekers, de andere voor mij stereo).
Als ik op de website van de fabrikant kijk, zou dit moeten gaan:

https://www.msi.com/Mothe...ductSpecification-section

Op het forum had ik gelezen dat de voedingen van !be Quiet goed zijn van kwaliteit en ook stil zijn, maar ik weet niet welke kan gecombineerd worden met het moederbord...

Hieronder al de aangepaste lijst: (nu zit ik wel wat boven mijn budget, maar cava nog...)

Merci!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 186,15€ 186,15
1MSI B250M PRO-VD€ 71,41€ 71,41
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 49,37€ 49,37
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1Crucial CT8G4DFS824A€ 56,85€ 56,85
1Corsair CX450M€ 54,90€ 54,90
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,17

Verwijderd

Voor de genoemde taken en af en toe photshop voldoet een Pentium G4560 meer dan uitstekend. Scheelt een hoop geld wat je in een moederbord met 4 ram sloten en dp uitgang, ssd, dual channel ram, betere behuizing en betere voeding kwijt kunt en dan nog houd je over.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1Gigabyte GA-B250M-D3H€ 86,31€ 86,31
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 51,90€ 51,90
1Fractal Design Core 1500€ 53,71€ 53,71
1Crucial CT2K4G4DFS824A€ 70,22€ 70,22
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,08

• cdustmk
Beste

Nogmaals bedankt voor al de feedback.

Toekomstgericht zou ik toch willen gaan voor een i5. (budget heb ik wel wat omhoog getrokken naar +-650 euro).
De tip van het betere moederbord heb ik zeker meegenomen en aangepast in de lijst.
Zo heb ik zeker genoeg audio uitgangen en USB poorten.
De vraag die ik me wel stel is of dat dit moederbord een bios update nodig heeft voor de nieuwste i5 processor.

Ook heb ik een andere behuizing genomen. Hopelijk gaat dit een stil systeem zijn, in deze case zitten 2 fan's, is dit voldoende?

Hieronder mijn aangepaste lijst:

Alvast bedankt voor de moeite!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7400 Boxed€ 184,10€ 184,10
1Gigabyte GA-B250M-D3H€ 90,50€ 90,50
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 69,95€ 69,95
1Fractal Design Core 1500€ 53,71€ 53,71
1Crucial CT8G4DFS824A€ 53,40€ 53,40
1LG GH24NSD1 Zwart€ 14,46€ 14,46
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,95€ 62,95
1Sharkoon Media Reader III€ 9,-€ 9,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 656,06

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
Je moederbord is uit de doos direct compatibel met je processor. De twee fans in je behuizing zijn ook meer dan voldoende.

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:21
Je kan ook voor deze kast gaan, ziet er beetje zelfde uit als die Fractal, maar heeft dempende materialen in de kast en je kan fan speed aanpassen
pricewatch: Corsair Carbide 100R Silent Edition (scheelt 3euro)

Windows 10 Pro hebt je zelfs nog goedkoper, € 6,16
https://twed.com/product/windows-10-pro-global-cd-key/ ;)

Voor voeding, kan je voor Corsair CX450m gaan, is zelfs iets goedkoper en word hier op tweakers regelmatig aanbevolen, is 54euro.. scheelt 9euro
pricewatch: Corsair CX450M

[ Voor 37% gewijzigd door SuperVeloce op 07-04-2017 21:44 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• cdustmk
Aloha

De bouw van de PC was zeer goed meegevallen, mede dankzij de info van dit forum ;-)

https://afbeelding.im/jH5k4Dr7
https://afbeelding.im/qIsvIF6H
https://afbeelding.im/daWUxYFl

Ik had wel nog een paar vraagjes.

- Ik had voor dit moederbord gekozen omwille van de extra audio uitgang voor mijn stereo en gewone
luidsprekers, bij mijn vorige PC kon ik kiezen in de audio manager tussen 2CH stereo, 4Ch stereo,
6CH stereo, 5.1 of 7.1.
Bij deze audio manager kan ik alleen maar kiezen tussen stereo, quadrophonic, 5.1 of 7.1...
Dus ik krijg niet 2x stereo uit mijn geluidskaart van het moederbord...
Op het internet en forum's vond ik hier niet echt meer info over...

- Ook maakt de intel koeler naar mijn mening teveel lawaai.
Deze wil ik dus vervangen door een after market, liefst een vrij stille...
Mijn oog is eventueel gevallen op de be quiet! Pure Rock Slim omdat deze makkelijk te bevestigen is en
er al koelpasta aangebracht is, wat vinden jullie hiervan?
Of mss de Cooler Master?
De CPU dacht ik terug proper te maken met isopropyl alcohol...

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,51€ 22,51
1Cooler Master TX3 i€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 42,46

Maar hoe zouden jullie de fan plaatsen? In de handleiding van deze koeler vind ik alleen maar de opstelling zoals ik hieronder getekend heb, is dit OK zo?

https://afbeeldinguploaden.nl/image/1MTRS9GS

Thx!

Grtzz

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:52

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

cdustmk schreef op donderdag 20 april 2017 @ 16:13:
Aloha

De bouw van de PC was zeer goed meegevallen, mede dankzij de info van dit forum ;-)

https://afbeelding.im/jH5k4Dr7
https://afbeelding.im/qIsvIF6H
https://afbeelding.im/daWUxYFl

Ik had wel nog een paar vraagjes.

- Ik had voor dit moederbord gekozen omwille van de extra audio uitgang voor mijn stereo en gewone
luidsprekers, bij mijn vorige PC kon ik kiezen in de audio manager tussen 2CH stereo, 4Ch stereo,
6CH stereo, 5.1 of 7.1.
Bij deze audio manager kan ik alleen maar kiezen tussen stereo, quadrophonic, 5.1 of 7.1...
Dus ik krijg niet 2x stereo uit mijn geluidskaart van het moederbord...
Op het internet en forum's vond ik hier niet echt meer info over...

- Ook maakt de intel koeler naar mijn mening teveel lawaai.
Deze wil ik dus vervangen door een after market, liefst een vrij stille...
Mijn oog is eventueel gevallen op de be quiet! Pure Rock Slim omdat deze makkelijk te bevestigen is en
er al koelpasta aangebracht is, wat vinden jullie hiervan?
Of mss de Cooler Master?
De CPU dacht ik terug proper te maken met isopropyl alcohol...

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Rock Slim€ 22,51€ 22,51
1Cooler Master TX3 i€ 19,95€ 19,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 42,46

Maar hoe zouden jullie de fan plaatsen? In de handleiding van deze koeler vind ik alleen maar de opstelling zoals ik hieronder getekend heb, is dit OK zo?

https://afbeeldinguploaden.nl/image/1MTRS9GS

Thx!

Grtzz
Mooi om te zien dat het allemaal gelukt is!

Beide koelers zullen die i5 koel houden met een stuk minder herrie. Ik zou persoonlijk voor de BeQuiet! gaan. De fan van de koeler moet aan de andere kant komen. Op de manier waarop jij het getekend hebt blaast de cpu fan van achter naar voren terwijl de casefan aan de achterkant lucht uit te kast trekt. Ze ontnemen zeg maar elkaars koele lucht. In principe kan je de het koelblok gewoon 180 graden draaien.

Wat betreft de 4Ch stereo, is dat niet juist de Quadraphonic optie?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ook zou ik kijken of je een koeler kunt vinden met een 120mm fan. Hoe groter de fan, hoe langzamer deze kan draaien voor dezelfde luchtverplaatsing.

• Giedo18
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-11 12:14
Voor de perfecte lucht stroom de fans zo laten staan en de be quiet aanschaven (hele fijne cooler op een i5 7400 ik spreek uit ervaring :) ). Deze moet je dan zo plaatsen dat hij de lucht naar de achterkant van de case blaast. Dan zorgt de case fan van de foto er wel voor dat deze warme lucht naar buiten toe wordt geblazen. (want zoals hij nu staat blaast hij ook lucht van binnen de case naar buiten de case). De voorste fan staat ook goed want die trekt lucht naar binnen toe. Ik zou hem alleen een beetje naar beneden zetten want nu blaast hij lucht tegen de intern bays aan.

Ik hoop dat dit heeft geholpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Giedo18 op 20-04-2017 17:25 ]

• cdustmk
Bedankt al voor de antwoorden, het was leuk om zo een PC te bouwen...

Ivm de stereo uitgangen: als ik de quadrophonic opzet, hoor ik wel geluid uit mijn stereo als ik
op test duw, maar niet als ik muziek speel. Dit moet ik nog eens verder bekijken...

Ivm de airflow, ik heb juist eens gekeken naar de airflow, deze gaat idd van voor naar achter,
dus moet idd de fan op de koelblok aan de andere kant zoals op de foto hieronder? (en de zoals op het foto van het voorbeeld moederbord?)

https://afbeelding.im/lIVs1ipy

Grtzz

• Menno02
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-08 10:29
cdustmk schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:32:
Bedankt al voor de antwoorden, het was leuk om zo een PC te bouwen...

Ivm de stereo uitgangen: als ik de quadrophonic opzet, hoor ik wel geluid uit mijn stereo als ik
op test duw, maar niet als ik muziek speel. Dit moet ik nog eens verder bekijken...

Ivm de airflow, ik heb juist eens gekeken naar de airflow, deze gaat idd van voor naar achter,
dus moet idd de fan op de koelblok aan de andere kant zoals op de foto hieronder? (en de zoals op het foto van het voorbeeld moederbord?)

https://afbeelding.im/lIVs1ipy

Grtzz
Ja dat is prima van de afbeelding. Ik zou zoals gezegd wel de voorste fan naar onderen zetten of die lege interne bays eruithalen als dat mogelijk is.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 16:52
ik zou een pricewatch: Arctic Freezer i32 nemen, die is semi-passief en draait dus niet als dat niet nodig is (>> minder geluid).

Dat zou ik ook met je casefans doen: uit. Jouw gebruik is dusdanig licht dat je systeem ook zonder casefans wel koel zou moeten blijven.

En dat geluid: wil je het zelfde geluid afspelen op boxjes en stereo (zou moeten lukken in windows) of wil je verschillende geluiden afspelen? Dat laatste is in windows volgens mij niet mogelijk. Een paar jaar geleden is het mij in elk geval niet gelukt, ik kon alleen betaalde software vinden waarmee dat kon (http://www.indievolume.com/ $25)

[ Voor 33% gewijzigd door Rrob op 24-04-2017 14:41 ]

• cdustmk
Kleine update:

Het is de Pure Rock Slim geworden, hij draait als een zonnetje, een hele groot verschil tov de stock koeler.

Ivm de 4ch stereo uitgang op het moederbord, het keuzemenu van stereo, quadrophonic, ...
moest ik niet gebruiken.
Toen ik als test de jack plug in de blauwe uitgang stak, kon ik wel kiezen om deze poort te gebruiken als stereo uitgang.
Zo simpel kan het zijn precies :-)

edit: juist met coretemp gekeken, ik ben vandaag nog niet boven de 38 graden gekomen, dit is wel goed denk ik...

[ Voor 12% gewijzigd door cdustmk op 25-04-2017 07:02 ]

Pagina: 1