Pc voorbereiden op verhuur/uitleen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 07:07
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het opzetten van een service waarbij ik een photobooth, met daarin een Win7 pc verhuur.

Onlangs, tijdens een test hiervan is er iets misgegaan en heeft de pc zichzelf tijdens het opstarten via systeemherstel (ongewenst) teruggezet naar een datum in 2016, hierdoor alle geinstalleerde software alsook automatische opstarttaken etc. etc. verloren, wat er voor gezorgd heeft dat de boothverhuur niet ideaal verlopen is.

Wat ik dus graag zou willen bereiken voor wanneer de pc de verhuur in gaat, is dat deze zo rock-solid als mogelijk is, hiervoor zijn vast allerlei slimme trucks en/of software welke ik nog niet ken.

Om even het idee uit te leggen:

De photobooth is een kast waarin (in een notendop) een pc, scherm, camera, en andere randzaken in zitten.

De kast heeft alle benodigde aansluitingen aan de buitenkant en het (touch)scherm kan ook van de buitenkant bediend worden, de photobooth hoeft dus niet open bij verhuur (zit dan ook op slot.)

Gebruik ziet er als volgt uit:
- De huurder steekt de stekker in het stopcontact
De pc start op zodra deze spanning detecteert (=BIOS setting) > via taakplanning start een batch scriptje op welke een aantal programmas opstart.

- De photobooth wordt gebruikt, fotos worden opgeslagen op de harde schijf etc.

- De photobooth wordt afgesloten door middel van een druk op een knop aan de buitenkant. Deze knop is een verlenging van de aan/uit switch in de pc-behuizing.

Nu zou ik graag er voor zorgen dat de pc zoals bovenstaand vermeld, rock-solid wordt zodat deze geen problemen meer kan veroorzaken zodra de photobooth verhuurd is.

De pc is (nu nog) een Dell Optiplex GX620 met hierop Windows 7.

Graag hoor ik of jullie enige ideeen hebben om deze pc/setup solider, minder probleemgevoelig en/of 'geautomatiseerder' te maken.

Groet,
A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:06
Kijk hier eens naar: http://horizondatasys.com/reboot-restore-rx-pro/

Voor jouw use-case lijkt het me ruim voldoende en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:48

P_Tingen

omdat het KAN

Vanaf een read-only USB stick opstarten is geen optie of niet robuust genoeg?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
P_Tingen schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 15:38:
Vanaf een read-only USB stick opstarten is geen optie of niet robuust genoeg?
Windows 7 kan dat niet. Met Linux zou dat wel kunnen om op te starten vanaf een image op een USB stick of SD kaart. Een klein licht OS zal ook zorgen dat het fotohokje zo snel mogelijk opstart.

Misschien is een kleine Linux installatie beter voor deze doeleinden. Tenzij de gebruikte software enkel voor Windows beschikbaar is, zou je de opzet die TS noemt ook prima kunnen bouwen. Je wil eigenlijk het OS zo eenvoudig mogelijk hebben zodat er zo min mogelijk mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Bios battery vaker wisselen.
Zorg dat de moederbord/windows via internet de tijd ophaalt, misschien via een telefoon abonnement.

Zorg dat je systeem herstel, natuurlijk alle software heeft die nodig is om je foto's te maken,
en natuurlijk niet naar een lege windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het toverwoord is een Reborn kaart :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:58
Linux lijkt me, zeker op korte termijn en als je er geen verstand van hebt een slecht idee. Je kan verder zelf handmatig een herstelpunt maken op het juiste moment, zodat de PC altijd herstelt naar het goede moment.

Verder kan je qua hardware bijvoorbeeld kiezen voor een SSD, die zijn wat meer bestand tegen schokken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Eigenlijk moet je een soort 'embedded' oplossing kiezen. Het moet voorbereid zijn op lomp gebruik. Dwz. iemand trekt gewoon de stekker uit het stopcontact en plugt het ding daarna weer in. Windows gaat over de zeik op dat moment, geen nette shutdown. Je wil simpel en robuust hebben. Inpluggen en weer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:08
Allicht ook een idee.

Als je pc staat zoals het moet, trek hier een image van. En zorg voor een 2e pc welke je direct kan inzetten. Mocht het stuk gaan tijdens verhuur kan je direct erop reageren. Wel zo fijn op bijvoorbeeld een bruiloft.
Klant goed instrueren, uitleggen dat als hij er lomp mee omgaat hij hooguit zichzelf er mee heeft (verlies van de gemaakte foto's).

Edit:
Wat je zoekt is een soort Write Filter. De HP Thin clients beschikken over een write filter wat alles herstelt naar de default waardes. Als beheerder kan je deze uitschakelen, je wijzigingen doorvoeren en weer inschakelen.

Als je de foto's naar een aparte schijf weg schrijft zit je goed. B.v. een USB stick. Deze wordt dan niet gereset door de write filter.

[ Voor 33% gewijzigd door ro3lie op 19-03-2017 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 07:07
Dank voor alle reacties, ik ga zeker eens naar Deepfreeze etc. kijken!

Aanvullend aan de vorige vraag is er bij mij nog een andere vraag opgedoken.
Namelijk:
Is er bij jullie een manier bekend om windows zoveel mogelijk af te sluiten, bijvoorbeeld dat direct na opstarten van windows, het desbetreffende benodigde programma gaat draaien, en deze ook niet meer afgesloten kan worden (Alleen door bijv. een bepaalde toetsencombinatie of nog beter: wachtwoord)

Verder, een manier om alle mogelijk pop-ups etc. te vermijden en/of te onderdrukken? De pc draait straks onbemand, en het zou vervelend zijn als er plots een pop-upje in het scherm komt.

Ik heb hiervoor heel wat gegoogled, maar nog niet tot een passende oplossing gekomen..

Graag hoor ik of jullie wellicht ideeen hebben..

Heel veel dank voor alle reacties tot nog toe.

Gr. A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je hebt een UPS nodig in de kast, stroom eruit is een shutdown en bij de stroom er weer op gaat hij weer aan. Verder is Windows robuust genoeg voor deze toepassing maar is het bijvoorbeeld handig een account met weinig rechten te maken, de C schijft dichtzetten, error checking van windows onderdrukken, automatische updates uitzetten.
Pagina: 1