Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cliënt verbinden met nieuwe router.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:17
Een vraagje. Als ik een netwerkapparaat aansluit op een router die via dhcp gegevens in de cliënt zet en ik vervang de router door een ander, dan krijgt dit apparaat niet zomaar meer nieuwe gegevens, althans is in de nieuwe router niet meer zichtbaar. Ook niet als ik de cliënt opnieuw opstart. Bijvoorbeeld, in de NAS synology moest ik resetten om deze alsnog te laten verbinden. Mij pi wil ook niet meer verbinden. Hoe werkt dit en wat is nu de beste manier om hier mee om te gaan zodat het apparaat wel gewoon de “nieuwe” gegevens laadt van de router?

Beste antwoord (via DanielAlm op 18-03-2017 16:42)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Download eens Zenmap en doe een quick scan van je lokale netwerk (192.168.1.0/24 als ik het zo hoor).

Goede kans dat die apparaten er gewoon zijn en IP-adressen hebben, maar dat ze nog geen interactie gehad hebben met je router en daarom niet in het overzicht van je router verschijnen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:56
Welke adressen gaat het om? Zitten ze in hetzelfde subnet?

Wat soms werkt is alles uitzetten en dan eerst de router aanzetten en daarna de clients.

En de apparaten staan niet toevallig statisch ingesteld?

[ Voor 16% gewijzigd door .Maarten op 17-03-2017 11:05 ]

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-11 13:36
DHCP maakt gebruik van lease times. Zolang de lease time op de client nog niet verlopen is, zal de client geen nieuw adres aanvragen. De lease time word meegegeven in het antwoord van de DHCP server.

Een client waarvan de netwerk configuratie op DHCP staat zal bij opstarten een nieuw adres aanvragen. Bij veel clients is het ook zo dat het helpt om de netwerkverbinding te verbreken (door bijvoorbeeld de netwerkstekker eruit te halen.)

• DanielAlm
De eerste alinea begrijp ik en lijkt mij het meest logische te zijn. Cliënt denkt dat het om dezelfde router gaat, zelfde gegevens e.d., en laat het daarbij. De synology en PI hebben vanuit de (oude) router een statisch IP meegekregen ( in de range 192.168.1.) maar niet vanuit de cliënt zelf. Het hielp niet om de netwerkstekker eruit te halen, eerst router dan cliënt e.d. Blijkbaar was het voor de NAS voldoende om te (soft) resetten en wellicht werd daarmee (?) opnieuw om gegevens van DHCP (nieuwe IP in de range 192.168.178.) gevraagd...De PI, met kleine debian distributie daarop, wil niet en kan ik dus niet bereiken...

[ Voor 5% gewijzigd door DanielAlm op 17-03-2017 12:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Download eens Zenmap en doe een quick scan van je lokale netwerk (192.168.1.0/24 als ik het zo hoor).

Goede kans dat die apparaten er gewoon zijn en IP-adressen hebben, maar dat ze nog geen interactie gehad hebben met je router en daarom niet in het overzicht van je router verschijnen.

Oslik blyat! Oslik!

• DanielAlm
Ga ik doen als ik thuis ben en ben benieuwd naar het resultaat...

• DanielAlm
Inderdaad via een scanner het ip adres gevonden dat statisch bleek te zijn en op een ander subnet zich bevond. Dank voor de hulp en de suggesties
Pagina: 1