Twijfel over nieuwe build.

Pagina: 1
Acties:

• nickxofficial
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-02 19:12

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
He Tweakers,

Ik heb laatst mijn nieuwe skylakebuild gebouwd. Mijn oude build bestond uit een I5-4460 met 8GB ddr3, een 512GB server ssd, een Gigabyte G1.Sniper.B5 mobo en een simpel 500watt voedinkje.

Nu bestaat mijn nieuwe build uit een I5-6400 met 8GB ddr4(geen dualchannel), een 512GB samsung 750 ssd, een Gigabyte ga-b150-hd3p mobo en nog steeds dezelfde 500watt voeding. (Allemaal tweedehands)

Mijn doel met het nieuwe systeem was een vlotter systeem te krijgen, wat eigenlijk helemaal niet zoveel heeft uitgemaakt met het nieuwe systeem.

Een kennis heeft laatst een nieuwe laptop aangeschaft, simpel skylake systeempje. Maar hij boot wel binnen 8 seconden.. en is zo vlot als wat.

Ik ben af en toe 1080P aan het videobewerken en eigenlijk niet aan het gamen.

Zal ik nu dit systeem verkopen en een ouder cpu platform(oc'able) kiezen met snellere hardware?
Of zal ik moeten investeren in nieuwere snellere hardware?

Graag jullie mening, wat jullie het beste lijkt :)

Alvast bedankt,

Groeten Nick

Nick

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
De bootsnelheid heeft eigenlijk niks te maken met de processor en het ram.
Die 512gb samsung ssd moet prima zijn.
Je pc moet opzich dus vlot genoeg zijn.
De i5 verkopen voor een vlotter systeem zou naar mijn mening sonde zijn.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:41
Tja, overstappen van SSD naar SSD maakt inderdaad niet heel veel uit. Waar loop jij tegenaan dat het 'niet vlot' is?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

De upgrade van 4460 naar 6400 is imho waardeloos.
De prestaties gaan niet echt merkbaar omhoog. Misschien een beetje in benchmarks maar dat zullen slechts enkele percentjes zijn.(5-6-7 ofso).

4460 is zeker geen bottleneck voor iets :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:20
Welke simpele 500 watt voeding heb je? Als er iets niet simpel moet zijn is het een voeding.

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:01:
Tja, overstappen van SSD naar SSD maakt inderdaad niet heel veel uit. Waar loop jij tegenaan dat het 'niet vlot' is?
Nou in vergelijking is die laptop een stuk vlotter met alles. Hij voelt een stuk sneller aan, qua boottime en het laden van applicaties. Terwijl dat een heel simpel systeempje is :P

Nick

• nickxofficial

nickxofficial

I'm a techie!

Topicstarter
azz_kikr schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:02:
De upgrade van 4460 naar 6400 is imho waardeloos.
De prestaties gaan niet echt merkbaar omhoog. Misschien een beetje in benchmarks maar dat zullen slechts enkele percentjes zijn.(5-6-7 ofso).

4460 is zeker geen bottleneck voor iets :)
Nee daar ben ik helaas achtergekomen, alleen is het editten iets vlotter i.v.m het ddr4 :)
Alleen had ik alleen daarom de upgrade niet willen maken ..

Nick

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:16

br00ky

Moderator Harde Waren
Je verhaal is zo algemeen, dat hier weinig over te zeggen valt. Wat bedoel je met een vlot systeem? Bootsnelheid heeft met zoveel factoren te maken dat die best sneller kan zijn. Ik zie dat zelf ook met een laptop die ik hier heb liggen met een dualcore +SSD uit 2004. Die boot een Linux distro sneller dan W10 op mijn desktop met i7 uit 2013, terwijl daar ook een SSD in zit. Nou zal die laptop van je kennis wel gewoon Windows hebben, maar het geeft wel aan dat een simpele hardwarevergelijking helaas niet opgaat.

Er zijn een heel aantal tips en tricks te vinden om alleen booten al sneller te laten verlopen. Wat zijn je exacte "klachten"? Heb je ook geprobeerd dat objectief vast te stellen?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Met de boottijd zal je eens moeten kijken naar de UEFI instellingen.
UEFI kent namelijk legio instellingen om het booten razendsnel te maken, zeker in combinatie met een SSD.
Allereerst moet je zorgen dat hij niet in Legacy Mode staat (da's oude BIOS emulatie) en nog even kijken welke opties er nogmeer zijn om booten te versnellen.
Een nieuwe laptop wordt normaliter afgeleverd met dergelijke instellingen uit de fabriek al ingeschakeld. Een zelfbouw machine meestal niet.

Verder, defineer vlot eens. Zoals de rest ook al vraagt. Waar loop je daadwerkelijk tegenaan en wat zou die laptop sneller kunnen dan jouw machine?
Wat zijn de specs van de laptop waar je mee vergelijkt?
En als je de optie hebt, zet ze eens naast elkaar en ga op beide dezelfde taken doen, en hou er een stopwatch bij.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:04
@nickxofficial heb je wel Windows opnieuw geïnstalleerd? Ik merk dat mijn desktop (met een samsung ssd) na een periode ook iets langzamer opstart), aangezien het nog altijd snel is in mijn ogen ga ik hem niet hierom opnieuw installeren..
Maar goed, stel je draait je huidige windows al een periode dan kan dat er ook iets mee te maken hebben. Aangezien je aangeeft dat zowel het opstarten als het gebruik in windows langzamer lijkt dan de laptop, zou het wellicht met je windows te maken kunnen hebben?
Beiden Windows 10? Je hebt gewoon een originele ISO vanaf de MS site gedownload (en dus niet een iso van een torrent site die standaard vol met troep gepompt zijn, in combinatie met een legale serial?)?

Zoals de tweaker boven mij al aangeeft kan het ook iets met de bios te maken hebben, maar dat zou normaliter niet kunnen betekenen dat het in windows zelf trager loopt?

[ Voor 7% gewijzigd door LopendeVogel op 18-03-2017 10:32 ]

Pagina: 1