Toon posts:

Hoge serverresponse wordpress

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een website van een klant naar 1 van mijn servers verhuisd, voorzien van https, de juiste 301 redirects ingesteld, en we gaan een week 2 weken later van 550 clicks per dag in Webmaster tools terug naar 25 :'(

Het gaat om een wordpress site, bezaaid met plugins, en een onverklaarbare reden waarom de site zo'n enorme daling laat zien.

De 301's zijn juist. Google laat de verhuizing op de juiste wijze zien. Ik zie 2 vage meldingen in Sitemaps daar waar een pagina hier en daar een hoge responstijd laat zien maar gewoon een moment opname is geweest.

Ik trek de site door insights, daar komt een 50 mobiel en 55 desktop voor uit. Na optimalisatie komt hier 71/100 en 81/100 voor uit. Het enige waar insights op hamert is de hogere respons time van 0.73 seconden.

Vaag, website verhuizen naar een andere server die wel specifiek voor wordpress is ingericht, na 24 uur identiek hetzelfde.

Ik ben op onderzoek uitgeweest en heb een resource debugger geinstalleerd, voor:

code:
1
2
3
Queries:129
Time: 1.086, 1.34
Memory: 85.97 MB

Na het uitschakelen van de grootste veroorzaker (plugin, ultimate addons for visual composer):

code:
1
2
3
Queries:123
Time: 0.496, 0.706
Memory:21.66 MB

Daling van wel 60MB in geheugengebruik. :F Die plugin had gewoon even 60MB nodig voor het openen van de homepagina alleen. Die maakte blijkbaar een callback naar huis toe om te checken of de plugin wel geregistreerd was.

Gespeeld met W3C cache, minify op CSS, beperkte minify op JS (aangezien niet iedere JS het leuk vind in elkaar gedrukt te worden), geen verschil.

Meer van de plugins wil / kan ik niet uitschakelen omdat deze de basis functionaliteit van de site weergeven. Ik heb sites op dezelfde server, groter, maar die geen 0.73 load tijd laten zien. Het rare was is dat het ook op een ander en vrij lege server liet zien.

Hoe kan ik de TTFB in een wordpress omgeving nog verder verbeteren? De specs van de server ligt het niet aan, Raid 10 SSD's, 64GB ram, opcache, load van minder dan 1% gemiddeld enz.

Dit mag normaal niet gebeuren, ook niet voor een wordpress site. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het is vast iets in WordPress zelf.
Ik host websites in verschillende CMS'en en het resultaat is (gemiddeld):

HTML: 68ms
Poodle: 112ms
Joomla: 351ms
Magento: 483ms
WordPress: 992ms

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 17-03-2017 12:57 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 22:48

André

Analytics dude

In principe heeft het allemaal met caching te maken. Als alles al is geprerenderd op de server kan die in enkele ms de pagina serveren.

Zie je de teruggang in clicks alleen in de Search Console of ook in je analytics tools? Ik zie wel vaker dat se Search Console data totaal niet overeen komt met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja search console. Zo ineens van 550 terug naar 25. De enige melding is dat er 2 pagina's vanuit de sitemap met een hoge responstijd kwamen.

Voor de rest was alles neutraal, de server, de neigherhood, de HTTPS 301 doorstuur enz.

Wordpress is loch, ik weet het, maar klant koopt graag bestaande wordpress sites over en stalt deze graag bij mij neer. Het werd op ten duur zo erg qua load meldingen (zeker gezien de aanvallen erop) dat ik een aparte wordpress bak in elkaar heb laten configureren. Opcache, veel geheugen, veel IO beschikbaar en serverside checks op aanvallen enz om overlast tegen te gaan. Maar zulke loadtijden heb ik bij andere wordpress sites namelijk niet.

Het kan het thema zijn, dat enorm veel resources vreet, om te starten, maar dan nog. Caching (alle fronten) ingesteld, Gzip, Minify van CSS, JS & html, de time to first byte ligt blijkbaar erg hoog wat niet hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 13:21:
Ja search console. Zo ineens van 550 terug naar 25. De enige melding is dat er 2 pagina's vanuit de sitemap met een hoge responstijd kwamen.
Heb je wel de HTTPS versie aangemeld daar? Je moet zowel de www. als de www-loze en de http en https versie als aparte sites aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De HTTPS rankte voor twee weken, de HTTPS switch was dan ook prima gelukt, erna kelderde die om onverklaarbare redenen omlaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FgtJyIbA8sspCDhZQl1u2xgM/full.jpg

Ik weet eerlijk gezegd niet waar ik het zoeken moet. Mischien dat de verkopende partij een sloot links onttrokken heeft, dat weten we niet. Ik denk niet dat een server verhuizing tenzij de server erom bekend staat een echt slechte neighbourhood te hebben wat niet het geval is. De sites ranken allemaal netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Dit soort drops lijken eerder op een verkeerde robots.txt of een penalty, er van uitgaande dat je naar de juiste site zit te kijken (www, https verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Robots.txt, in orde, verwijst naar sitemap, sitemap in orde, verwijst naar posts, pages & images, correspondeert ook met webmaster tools, dat zit verder allemaal snor.

Omdat het om wordpress gaat, kan googlebot zelf prima een wordpress site ook uitvogelen, al heb je geen sitemap staan. Zo'n ramp is het niet. Het internet is vroeger ook gebouwd op basis van sites zonder een sitemap. De crawler volgt gewoon de interne url's en verzameld zo zelf de pagina's bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André

André

Analytics dude

Een sitemap is nooit nodig, een gewone linkstructuur is genoeg. Het kan alleen handig zijn om te zien hoeveel url's Google uit de sitemap gevonden heeft. Toch lijkt er iets aan de hand, een fetch-as-google laat ook geen rare zaken zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij fetched alle 'gesubmitte' pagina's ook... ik heb te maken met een plotsklap daling in impressions (5k per dag) naar 380. Nogmaals er is echt iets aan de hand en we kunnen niet toetsen wat het is. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
En uit welke landen kwamen de clicks?
Je weet toch dat Google Analytics tegenwoordig echt hopeloos is als je het niet goed beheerd ivm nep clicks?
Nog maar te zwijgen over het aantal mensen dat tegenwoordig tracking uit zet, en de QUIC bug in Chrome.

#1 en #3 zijn nep bezoeken/sessies
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/29fcajm.png

[ Voor 17% gewijzigd door DJMaze op 17-03-2017 17:25 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgelost. Posities zijn weer ten volle hersteld, en het aantal clicks per dag rijst naar 500+ weer! :)

- Site verhuisd naar een andere server, eigen IPV4 & IPV6 adres toegewezen
- Fouten in Webmaster tools snel gecorrigeerd

paar dagen later alles weer in orde.
Pagina: 1