• Imerijn_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-01-2021
Hallo allen,

Ik ga binnenkort een Canon 550D kopen, maar ik heb nog geen geschikte lens gevonden. Ik heb nog niet erg veel verstand van camera's dus graag zou ik wat hulp en tips willen verkrijgen.
Het doel voor de camera is voornamelijk foto's van auto's en de vakantie te maken. Ook wil ik auto's gaan filmen. De lens moet uiteraard ook wel prima moeten kunnen inzoomen. Ik ben niet van plan om foto's te gaan maken van landschappen.
Zelf heb ik een beetje gezocht naar lezen en ik ben op 3 lenzen uit gekomen.
Graag zou ik van jullie willen weten of een van deze lenzen geschikt is voor mijn doeleinden. Het budget voor de lens is maximaal €250

Over de camera: Ik koop de camera 2e hands bij FotoKonijnenberg. De camera heeft ongeveer 20.000 clicks op dit moment.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Merijn Happel

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
En op welke lenzen ben je uitgekomen dan? Waarom ben je niet voor die andere gegaan met maar 6k clicks een grip en in betere staat voor maar €30 extra? Hij is nog beschikbaar, dus je kunt hem nog gewoon reserveren.

[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 16-03-2017 22:54 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• ChibiM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-07 09:32
Misschien wel handig om te weten welke lenzen je hebt gezien. In principe kun je voldoen met de 18-55is stm, en de 55-250is stm. En dan nog 1 lichtsterke lens er bij zoals de 50mm 1.8 stm. Dan veel fotograferen en zien of je in de toekomst wat geld richting een betere lens kan doen. Dan zit je denk ik boven de 250 maar heb je wel om oets mee te beginnen. Anders kom je op een 18-200mm lens met is...

Mijn website: eneloop101

Verwijderd

ChibiM schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 23:41:
Misschien wel handig om te weten welke lenzen je hebt gezien. In principe kun je voldoen met de 18-55is stm, en de 55-250is stm. En dan nog 1 lichtsterke lens er bij zoals de 50mm 1.8 stm. Dan veel fotograferen en zien of je in de toekomst wat geld richting een betere lens kan doen. Dan zit je denk ik boven de 250 maar heb je wel om oets mee te beginnen. Anders kom je op een 18-200mm lens met is...
Dit setje (excl de 50mm 1.8) kun je tweedehands bij Konijnenberg halen voor nog geen 200 euro
http://www.fotokonijnenbe...ii-occasion-125#group1061
http://www.fotokonijnenbe...-ii-occasion-52#group1061

Kun je het in een keer bestellen :)
Die paar tientjes die je dan over hebt kun je besteden aan de andere body die @Universal Creations al voorstelde.
http://www.fotokonijnenbe...grip-occasion-1#group1033

De 50mm 1.8 waar @ChibiM het over had kun je altijd nog een keer van Marktplaats halen, die zijn daar in overvloed te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2017 09:27 ]

• Imerijn_
Oja sorry was de linkjes vergeten er onder te zetten.

pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II

https://tweakers.net/pricewatch/349082/canon-ef-s-55-250mm-f-40-56-is-stm.html

https://tweakers.net/pricewatch/459673/tamron-18-200mm-f-35-63-di-ii-vc-(canon-ef-s).html

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt allemaal superzooms uitgezocht, dit zijn lenzen met een groot compromis. Voor auto's zal de vertekening een issue zijn evenals dat door weinig lichtsterkte je geen tot weinig controle over de scherptediepte hebt. Gevolg je foto's zullen niet veel beter zijn dan die van een moderne smart phone. Voor het fotograveren van auto's wil je eigenlijk een lichtsterke groothoek lens met weinig vertekening dus tussen de 28 en 50 mm eventueel 24 mm.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ChibiM
Ik zou het leuk vinden als iemand mwt primes begint, maar denk dat het voor de gebruiker leuker is met zooms te beginnen. Later met meer ervaring kijken naar wat je het meeste schiet en dan misschien naar primes kijken.
Ik zou iedereen wel graag zien starten met primes natuurlijk ;)

Verwijderd

Frogmen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:08:
Je hebt allemaal superzooms uitgezocht, dit zijn lenzen met een groot compromis. Voor auto's zal de vertekening een issue zijn evenals dat door weinig lichtsterkte je geen tot weinig controle over de scherptediepte hebt. Gevolg je foto's zullen niet veel beter zijn dan die van een moderne smart phone. Voor het fotograveren van auto's wil je eigenlijk een lichtsterke groothoek lens met weinig vertekening dus tussen de 28 en 50 mm eventueel 24 mm.
Vertekening is niet zo boeiend, dat corrigeer je in post. Wel met verlies van resolutie, maar dat heb je tegenwoordig meer dan zat.

Verwijderd

Frogmen schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:08:
Het is niet alleen voor auto's bedoeld he, hij wilt er ook nog vakantiekiekjes mee maken.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:52:
[...]

Vertekening is niet zo boeiend, dat corrigeer je in post. Wel met verlies van resolutie, maar dat heb je tegenwoordig meer dan zat.
Voor iemand die amper verstand heeft van fotografie en gewoon wat auto's op de foto wilt zetten lijkt me dat geen heel passend advies.
ChibiM schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:12:
Ik zou het leuk vinden als iemand mwt primes begint, maar denk dat het voor de gebruiker leuker is met zooms te beginnen. Later met meer ervaring kijken naar wat je het meeste schiet en dan misschien naar primes kijken.
Ik zou iedereen wel graag zien starten met primes natuurlijk ;)
Voor het geld van die twee zoomobjectieven haal je amper een fatsoenlijke prime, (enkel met een 50mm 1.8 kan hij niet uit de voeten) voor een beginner met een budget van 250 euro zou ik gewoon die twee eerdergenoemde zooms aanraden. (maar het klopt wat je zegt, prime master race FTW! :9 )

Iets heel anders, voor 519 euro heb je bij kamera-express dit:
https://www.kamera-expres...-di-ld-macro-cf-eu11-tas/

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2017 13:24 ]

Verwijderd

Hoezo geen goed advies? Als hij een objectief wilt zonder vervorming moet hij naar een Otus gaan kijken. Dat lijkt mij juist geen goed advies. Vervorming is van alle kwalen die een objectief kan hebben de makkelijkste om te corrigeren (op snorvormige na).

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Of mss wel eerder een premium compact aanraden? Hebben tegenwoordig ook raw en lenzen gelijkaardig aan dslr-instapkits.

[ Voor 23% gewijzigd door moozzuzz op 17-03-2017 15:01 ]

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:59

Hoicks

Techno!

De Sigma 17-50 2.8 is een erg fijne lichtsterke standaard lens. Wel € 75,- boven jouw budget, maar de kwaliteit van dit objectief is echt heel erg goed.Misschien tweedehands ook nog wel voor € 250 te krijgen.

pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon)

Redenen:
Betere beeldkwaliteit (dat zie je direct als je de afbeelding van een kitlens en een wat meer semipro lens gaat vergelijken)
Lichtsterker (fijn voor scherptediepte zowel in video als in fotografie)
Stabilisatie
Goede bouw (en vaak beter in balans met body door het iets zwaardere gewicht)
Vast frontelement waardoor je goed met filters kunt werken.

[ Voor 41% gewijzigd door Hoicks op 17-03-2017 15:18 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoicks schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 15:06:
De Sigma 17-50 2.8 is een erg fijne lichtsterke standaard lens. Wel € 75,- boven jouw budget, maar de kwaliteit van dit objectief is echt heel erg goed.Misschien tweedehands ook nog wel voor € 250 te krijgen.

pricewatch: Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM (Canon)
Met een BE-profiel op t.net kost die 260 bij eglobalcentral. Moet je alleen daar willen bestellen :+

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-10 22:54
Die tip van Nathuran is wel een goede. De d3300 is een veel nieuwere en beter presterende camera. En met een 18-55 en 70-300 heb je gelijk een mooi bereik te pakken. Mocht je fotograferen echt leuk vinden dan kun je later langzamerhand die lenzen gaan vervangen door iets beter en duurder spul.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:39:
Hoezo geen goed advies? Als hij een objectief wilt zonder vervorming moet hij naar een Otus gaan kijken. Dat lijkt mij juist geen goed advies. Vervorming is van alle kwalen die een objectief kan hebben de makkelijkste om te corrigeren (op snorvormige na).
kom op zeg, TS heeft nog nooit een DSLR vastgehouden en jij begint over vervormingen corrigeren in post processing.

Laat TS nou maar eerst voor een paar knaken uitvinden of fotografie überhaupt iets voor hem is, kan hij daarna altijd nog stappen zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2017 16:12 ]

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
Leuk en aardig, maar die tamron 70-300 is totaal geen aanrader. Optisch zeer matig en geen stabilisatie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:11:
[...]

kom op zeg, TS heeft nog nooit een DSLR vastgehouden en jij begint over vervormingen corrigeren in post processing.

Laat TS nou maar eerst voor een paar knaken uitvinden of fotografie überhaupt iets voor hem is, kan hij daarna altijd nog stappen zetten.
Post gebeurd ook al in de camera als je het er als jpg uitpoept ;). Zéker als je dus echt een complete leek bent en in jpg gaat schieten maakt vervorming dus helemaal niets uit.

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-11 18:52
Volgens mij heeft de TS nog niet echt een idee waar hij naar moet zoeken en dan is een fotokonijnenberg een makkelijk startpunt.

Maar als we het over dit soort bedragen gaan hebben en de persoon an sich heeft nog amper fotografie-ervaring dan zou ik een wat modernere camera aanraden (die vind ik wat toeganglijker dan de oudere varianten) en een leuke all-round lens. En dan niet gaan kijken bij occasions van winkel X, maar lekker de V&A en MP doorzoeken. Zo heb ik als onervaren dodo niet heel geleden bewust gekozen voor een (redelijk) moderne DSLR met een mooie walk-around lens (te weten een 650D + 18-135 IS STM). Die heb ik toen voor €300,- van MP afgeplukt en ben me de afgelopen maanden lekker in de fotografie aan het verdiepen, zodat ik nu veel beter weet wat ik eventueel extra wil aanschaffen.

Als ik de TS was zou ik mezelf eerst uitgebreid inlezen in wat er zoal nieuw en tweedehands te verkrijgen is en vooral wat wat is. Als je niet goed voor ogen hebtwat je wel wil en dat kan onderbouwen, is opties aandragen vrij lastig.

• Imerijn_
Ik wil u allemaal bedanken voor alle hulp, ik heb een beetje ervaring met fotografie. Mijn moeder heeft een Canon 60D en daar maak ik regelmatig foto's mee. Aangezien mijn moeder haar camera vaker nodig heeft dacht ik dat het wel handig zou zijn om er zelf een te kopen. Mijn voorkeur voor camera gaat dus ook uit naar Canon omdat de lenzen die mijn moeder heeft dan ook op die camera passen

Verwijderd

Universal Creations schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:54:
[...]
Leuk en aardig, maar die tamron 70-300 is totaal geen aanrader. Optisch zeer matig en geen stabilisatie.
Zou best kunnen, ik ben er niet mee bekend. Setje ziet er leuk uit voor een low-budget starter.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:12:
[...]

Post gebeurd ook al in de camera als je het er als jpg uitpoept ;). Zéker als je dus echt een complete leek bent en in jpg gaat schieten maakt vervorming dus helemaal niets uit.
Reden te meer om TS er dan niet mee lastig te vallen :P
Imerijn_ schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:19:
Ik wil u allemaal bedanken voor alle hulp, ik heb een beetje ervaring met fotografie. Mijn moeder heeft een Canon 60D en daar maak ik regelmatig foto's mee. Aangezien mijn moeder haar camera vaker nodig heeft dacht ik dat het wel handig zou zijn om er zelf een te kopen. Mijn voorkeur voor camera gaat dus ook uit naar Canon omdat de lenzen die mijn moeder heeft dan ook op die camera passen
Welke lenzen heeft je moeder nu al?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:26:

[...]

Reden te meer om TS er dan niet mee lastig te vallen :P
Hij kreeg van een andere poster het advies om een lens te kopen met weinig vervorming. Ik zeg dat het onzin is om daar op te letten omdat dat in post/in-camera wordt opgelost. Lijkt mij zeer relevant advies.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 15:44:
[...]

Hij kreeg van een andere poster het advies om een lens te kopen met weinig vervorming. Ik zeg dat het onzin is om daar op te letten omdat dat in post/in-camera wordt opgelost. Lijkt mij zeer relevant advies.
Dan had ik beter op die post kunnen reageren inderdaad :>

• Imerijn_
Welke lenzen heeft je moeder nu al?
[/quote]

55-135mm
18-55mm
en een andere waar alleen 105mm op stond, van het merk Sigma.

• ChibiM
De laatste is een macro lens. Die is meestal goed scherp. Gewoon even met die lenzen beginnen. Ziet er prima uit voor je.

Pagina: 1