Vraagjes defecte potmeter/dimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:46
De potmeter (dimmer + aan-/uitschakelaar) van een led lichtbak is kapot/doorgebrand (doet niks meer en niet door te meten). Nu staat er een waarde op van 3K en ik zou deze graag willen vervangen, maar ik kan deze zelfde echt nergens vinden (alleen 5K). Gaat dit werken?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZCxaj0Z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zpBXMe3.jpg

Trouwens nog een vraagje:
Is de 4.5VDC zoals vermeld hetgene wat nodig is? Er zat namelijk een 12V adapter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Zou eerder een 2k7 potmeter nemen 😉
neem aan dat de originele adapter die er bij is geleverd er voor zorgt dat het systeem correct werkt, hier zou ik dus niet gelijk iets aan veranderen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zeker weten dat dat de waarde is? B3K is een model aanduiding

http://www.ebay.com/itm/5...ume-Control-/131246560998

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Oh, ik was in de veronderstelling dat dat de waarde was. B3K is het enige wat er op is vermeld. Dan wordt het een aardige puzzle. Er zitten bij de mijne ook nog 2 pinnetjes op de achterkant (rode draad op foto).

Een 2K7 potmeter zegt mij trouwens niks, mijn kennis is vrij beknopt... helaas! Solderen kan ik wel. :p

[ Voor 5% gewijzigd door W84 op 16-03-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een potmeter die doorbrandt heeft hittesporen en die zie ik in dit geval niet. Een potmeter doorbranden kan alleen door een te hoge stroom er door te jagen en dat gebeurt niet vaak in een bestaand product, en als dat wel gebeurt dan ligt de oorzaak extern. Een potmeter vervangen lost dan niks op. Maar nogmaals, als er geen sporen van hitte zichtbaar zijn, dan maakt hij waarschijnlijk geen contact meer. Spuit er eens wat contactspray in, mogelijk doet hij het dan weer. Tussen mijn blogs staat er eentje van een NES reparatie waar ik ook met contactspray werk, misschien heb je er wat aan.

/edit: Toevoeging, bij een slecht contact meet je overload tussen pin 2 en 1 of 3, maar tussen 1 en 3 moet je altijd weerstand meten. Meet je die niet, dan is hij inderdaad doorgebrand. Je zou je af kunnen vragen of een nieuwe potmeter dan zin heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Flake op 16-03-2017 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Ik zal het even proberen, maar er kwam een lucht af als een zwaar gerookte rookworst. De ledjes begonnen ook eerst te knipperen en daarna compleet dood. De potmeter was ook vrij warm bij het draaien. Ik heb ook nog een 5V adapter aangeloten, maar ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Dan lijkt hij toch doorgebrand. Dat moet een reden hebben. Als je die niet vindt dan is vervanging zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Kan het niet gewoon stof o.i.d. zijn? Was al een tijdje niet gebruikt namelijk. Als ik de boel ga doorverbinden werken de ledjes gewoon op zowel de 12V als 5V adapter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Dat ding is volledig omsloten, er zou via de schacht misschien een stofje naar binnen kunnen komen. Doorverbinden had ik nog niet eens aan gedacht, wat voor stroom meet je dan? En nogmaals, meet je weerstand tussen de twee buitenste pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Ah, tussen pootje 1 en 3 meet ik 5.54K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Hoppa, een 5k6 potmeter. Als je tussen pin 1 en 2 (of 3 en 2) overload meet, dan heb je een slecht contact. Contactspray erin spuiten kan helpen, of vervangen. Da's aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Of als er een brandplek in de koolstofbaan zit kan het best een 5k potmeter zijn. Neemt niet weg dat de potmeter geen oorzak van zijn schade is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die bestaan niet. de reeks gaat van 1 naar 2,2/2,5 naar 5, en dan heb je het gehad.
Als de potmeter een afwijkende waarde vertoont heb je een kapotte pot. Het loont namelijk niet de moeite om custom potmeters te laten maken (zeker niet in een stuk brol als dit Chinese lampje) en met de reeks zoals hierboven vermeld kom je over het algemeen prima weg.
Als je tussen pin 1 en 2 (of 3 en 2) overload meet, dan heb je een slecht contact.
Overload? Je bedoelt dat je niks meet? Dan heb je geen contact. Bij slecht contact meet je altijd wel iets, zeker in de hogere bereiken.
Contactspray erin spuiten kan helpen, of vervangen. Da's aan jou.
Beter vervangen. Contactspray is de moord voor je koolbaan en kun je beter alleen gebruiken als je de pot uit elkaar haalt om de boel daarna weer schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Potmeters hebben dikwijls een 20% marge. Dus het kan prima een 5k potmeter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Kaj. schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 07:37:
[...]
Die bestaan niet. de reeks gaat van 1 naar 2,2/2,5 naar 5, en dan heb je het gehad.
Tuurlijk wel, potmeters kun je in iedere gewenste waarde bestellen af fabriek (met forse MOQ). Voor een catalogushuis als Farnell/RS/Digikey zijn ze waarschijnlijk niet lucratief genoeg om te stocken, da's een ander verhaal. Maar via Google vind je al wat far east eBay handelaren die ze gewoon verkopen. Of een 5k ook gaat werken kan ik niet concluderen zonder te meten. Mogelijk gaat hij niet meer volledig aan of volledig uit. Een zwaardere 10k werkt wel, maar dat heeft wel als gevolg dat je een grote hoek van ongeveer 1/3e bereik hebt waar je potmeter niks doet. Niet het einde van de wereld.
Beter vervangen. Contactspray is de moord voor je koolbaan en kun je beter alleen gebruiken als je de pot uit elkaar haalt om de boel daarna weer schoon te maken.
Ik heb zoveel faders en potmeters weer aan de praat gekregen met contactspray dat ik dit ook moet ontkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Ik gok het er gewoon op en ik ga een 5K proberen. Alleen lijkt precies hetzelfde model vinden een lastige taak. Ik heb er dus eentje nodig inclusief on/off switch (klik) en sommige hebben zo'n zwart blok erachter zitten, maar dat past weer niet omdat het board ernaast zit. Lastig! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Nogmaals, met een scheut contactspray doet hij het waarschijnlijk weer. Dus ik snap niet waarom je de moeilijke weg neemt voor een cheap ass apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Heb ik allang geprobeerd, maar werkt niet. Maar eh... cheap ass apparaatje? Het is een collector's Red Bull reclamebord hoor. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 10:33
Flake schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:59:
Nogmaals, met een scheut contactspray doet hij het waarschijnlijk weer. Dus ik snap niet waarom je de moeilijke weg neemt voor een cheap ass apparaatje.
Dat werkt vrijwel nooit langer als een paar dagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Fair enough, dat is wel het repareren waard. Maar je had dat spul al in huis dan? Wat heb je gebruikt? Ik heb zoveel potmeters met dat spul aan de praat weten te krijgen, dus om de proef op de som te nemen bied ik je aan om 'm bij me langs te brengen in Eindhoven, als je dat er voor over hebt. Dan zullen we eens zien of het mij lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 10:33
offtopic:
@Flake: Wat voor contactspray werkt bij jou wel dan? Ik ga het risico niet eens nemen bij mengpanelen dat het ding opnieuw uit elkaar moet. Die falende potmeters, schakelaars en mechanische encoders zijn allang naar de stort hier in ehv :/ En nee als ik letterlijk door de weerstandsbanen heenkijk dan ga jij die niet repareren met wat contactspray, geen van de 5 soorten die ik hier heb staan. Zorg ook dat je een smerende variant gebruikt als het voor potmeters is anders gaan ze alleen maar harder slijten.
Contactspray helpt eigenlijk alleen tegen stof en roest, zolang het niet te ver is:
pcb abuse
(daar was een kwast en wat tin effectiever ;) )

Als die potmeter begon te stinken dan is er meer kapot als alleen de potmeter: dit hoort hij immers niet te doen. Ik vermoed dus dat er nog iets stuk is. Die varianten met schakelaar vind je eigenlijk bijna alleen in china, met een beetje geluk past die schakelaar ook hierop: http://nl.farnell.com/bou...ter-5kohm-17mm/dp/1822832, helaas geen 3k. Staat er geen merk op? 5k werkt wel, regeling is dan vaak net iets minder lineair (die B staat voor lineair bij potmeters (ipv logaritmisch))

[ Voor 27% gewijzigd door base_ op 18-03-2017 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ja hallo, potmeters in dat soort omgevingen of die intensief zijn gebruikt zijn op een gegeven moment op. Dat plaatje zal wel industrieel zijn. Maar dit is een lampje dat geen tientallen jaren oud is, deze is volgens mij gewoon vuil. Zoals je zelf zegt, dan werkt contactspray wel.

/edit: Ik gebruik Kontakt 60, WL, en 61.

[ Voor 7% gewijzigd door Flake op 18-03-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Nou, ik weet het goed gemaakt... langsbrengen gaat het 'm niet worden. Maar ik stuur het wel naar je op. Laat je magische kracht maar 's zien! :p

@base_ Nee, helaas geen merk o.i.d. vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Niks meer gehoord... je durfde het toch niet aan? :p

Anyway, even een update:
Nieuwe pot uit Thailand binnengekregen en het werkt. :D Het betreft een Alpha 5K switch pot. Er is alleen één dingetje; ik heb alleen licht als de pot helemaal naar rechts is en dimmen is er niet echt bij. Wil dit zeggen dat de 5K te hoog of te laag is o.i.d. en ik het nog met een andere waarde kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Is het een lineaire potmeter of een logaritmische?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Linear. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het kan dat het toch de verkeerde waarde is maar hou ook in het achterhoofd dat er een reden moet zijn waarom die geploft is.

In de openingspost zie ik een laagspannige LED strip, misschien een idee om even verder in de dimmerschakeling te duiken wat er achter de potmeter zit. Is dat heel toevallig een LM317 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W84
Ehm... niet dat ik zie. Rechts is de oude.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/itCmQ4w.jpg
Pagina: 1