Multi monitor setup, met verschillende connector types

Pagina: 1
Acties:

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-01 15:41
Wat is nu eigenlijk de optimale multi-monitor setup, specifiek de verbinding van PC naar de monitoren?

Huidige moederborden hebben vaak 1xDVI-I, 1xHDMI, 1xDP. Het lukt dan altijd wel om twee monitoren aan te sluiten. Toch kon ik geen 1151 moederborden vinden met bv 2xDP. Wel zijn deze te vinden die DP multistream supporten, maar dat kunnen lang niet alle monitoren. Toen viel het me pas op dat het een consumenten electronica ding lijkt te zijn. Mijn zakelijke model HP laptop met docking heeft gewoon 2xDP. De HP en Dell workstations hier 3xDP, of 2xDVI of multi DVI via een DMS-59 plug.

Om één DP connector met multi stream ondersteuning the splitsen zijn er kastjes te koop voor ~100€. Dat is dan weer niet zo ver van een discrete videokaart, die hebben vaak wel meerdere maar toch weer verschillende connectoren.

Waarom is het volkomen oké en geaccepteerd om meerdere monitoren aan te sluiten via verschillende digitale connectors en protocollen die op die connectors beschikbaar zijn?

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-01 09:08
Als zowel de monitoren als de werkstations overeenkomende connectoren hebben zou het mij niet zo storen hoe ik ze aan zou moeten sluiten.
Het ligt er natuurlijk puur aan waarvoor je ze gaat gebruiken, maar zoals aangegeven, geen dedicated gpu, lijkt me niet dat je er intensief op loopt te gamen.
Als ik het op die manier bekijk zou het geen verschil maken welke je gebruikt, je zou er zelfs v.b. een HDMI-DP kabel tussen kunnen zetten om toch 2 DP-schermen aan te sluiten

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-01 15:41
Genesis1650, Bedankt voor je antwoord.
Inderdaad heb ik geen interesse in games.
Belangrijk voor mij zijn bv een correcte kleur weergave eenvoudige en eenduidige betrouwbare bekabeling. Ook wil ik geen royalties betalen voor proprietery connectors die ik niet gebruik. Vooral kleur weergave kan verschillen omdat de ondersteunde kleur schalen verschillen per connector. Als er een mobo in de markt zou zijn met enkel twee DP's (of twee DVI of twee HDMI) dan is het de mijne. Gigabyte maakt borden zonder DVI en zonder VGA, enkel één DP en één HDMI, maar dat zal meer een besparing op de bill of material zijn en footprint optimalisatie.

Na wat meer onderzoek lijken royalties de reden te zijn waarom mijn HP laptop en dockingstation rijk uitgerust is met DP ports en geen enkele HDMI, de fabrikant HP wilt dus ook geen HDMI royalties af dragen. De zakelijke lijn van Dell laptops heeft alleen HDMI, als je dan toch al de royalties af hebt gedragen dan kun je net zo goed op al je producten een HDMI connector plaatsen.

• genesis1650
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-01 09:08
wat je qua kleurweergave kan overwegen is een calibration tool, maar zit je ook rond de 100€ voor een redelijke

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
MicroVAX3400 schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 10:53:
Na wat meer onderzoek lijken royalties de reden te zijn waarom mijn HP laptop en dockingstation rijk uitgerust is met DP ports en geen enkele HDMI, de fabrikant HP wilt dus ook geen HDMI royalties af dragen. De zakelijke lijn van Dell laptops heeft alleen HDMI, als je dan toch al de royalties af hebt gedragen dan kun je net zo goed op al je producten een HDMI connector plaatsen.
DP is veel veelzijdiger en kan al sinds versie 1.2 4K-monitoren aansturen@ 60 Hz. Je kunt ze bovendien daisychainen, om meer dan 1 monitor aan te sluiten.

HDMI kan dat allemaal niet en kan pas vanaf versie 2.0 4K@60hz.

Van je DP-aansluiting kun je single link dvi/HDMI (lage versie, tot 1080p geloof ik) maken met een passieve adapter en HDMI 2.0 en dual-link dvi met een actieve adapter. Bovendien kun je over Thunderbold ook DP uitsturen.

Intel ondersteunt gewoon geen 2x DP of 2x HDMI, dat betekent dus dat als je 2 HDMI wilt, je de DP moet omzetten naar HDMI. En dan nog zit je er mee dat Intel de standaard HDMI alleen op versie 1.4 heeft en niet op 2.0. Meerdere DP is dus sowieso een extra onboard gpu.

Ik denk dat je nu jouw HP met extra gpu aan het vergelijken bent met een lager/anders gepositioneerd model Dell.
Besides, iedere fabrikant heeft weer een eigen visie op het gebied van aansluitingen.