Vraag

• Luniz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-08-2025
Een vriend van mij heeft mij een MSI 7970 gegeven omdat hij een nieuwe nVidia kaart heeft.
Kaart in m'n pc gedaan, wil hem opstarten, krijg ik al tijdens het opstarten strepen op m'n scherm. Zodra hij voorbij het laad scherm van Windows 10 is, wordt m'n scherm of zwart, of wit.

Nou vraag ik mij dus af of die kaart kapot is, als het een driver probleem was, zou ik pas problemen in Windows hebben gehad, toch?

Deze kaart zou m'n gigabyte 6870oc moeten vervangen. Heb alle drivers eraf gegooid voordat ik die 7970 erin deed.

Beste antwoord (via Luniz op 17-03-2017 17:39)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Als die tijdens de POST (ook wel het 'bios' of 'opstart scherm', dus nog vóórdat het OS geladen word) al strepen geeft kun je er haast wel vanuit gaan dat er een hardwarematig defect is aan de kaart zelf.

Drivers hebben geen enkele invloed op wat je kaart doet tijdens de POST, omdat die nog niet eens geladen zijn (dat gebeurt pas bij het opstarten van het OS).

Kan domme pech zijn, of een gevalletje ESD (statische ontlading....dodelijk voor computer hardware), of de kaart was al defect.

Alle reacties

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:48
Je moet de drivers echt goed verwijderen.

Als je nog oude HDD heb liggen, kan je ook even snel testen met een schone installatie.

Heb je groene strepen en/of artifacts, dan is het vaak kapot video geheugen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07:18
Jumpman schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:45:

Als je nog oude HDD heb liggen, kan je ook even snel testen met een schone installatie.

Dit zou niet uit mogen maken omdat drivers niet voor Windows laden.. Maar dit is altijd een aanrader!

Daarnaast welk moederbord heb je? Wellicht moet je een bios update doen.

• Luniz
Jumpman schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:45:

Ben nu ff een filmpje aant uploaden, zal ik zo ff hierbij zetten, dan kan je zien wat ik bedoel met strepen enz. Heb helaas geen oude hdd die ik e.v.t. zou kunnen gebruiken voor clean install. Ben er zeker van dat alle drivers er vanaf waren.
Dit zou niet uit mogen maken omdat drivers niet voor Windows laden.. Maar dit is altijd een aanrader!

Daarnaast welk moederbord heb je? Wellicht moet je een bios update doen.
Ik heb een ASRock Z77 Extreme6/TB4, ik heb de laatste bios versie die op hun website staat.

Edit: Hier is het filmpje

[ Voor 16% gewijzigd door Luniz op 16-03-2017 16:02 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:48
Luniz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:59:
[...]

Ben nu ff een filmpje aant uploaden, zal ik zo ff hierbij zetten, dan kan je zien wat ik bedoel met strepen enz. Heb helaas geen oude hdd die ik e.v.t. zou kunnen gebruiken voor clean install. Ben er zeker van dat alle drivers er vanaf waren.

[...]

Ik heb een ASRock Z77 Extreme6/TB4, ik heb de laatste bios versie die op hun website staat.

Edit: Hier is het filmpje
[video]
Ik zet in op een kapotte videokaart, waarschijnlijk het videogeheugen.

Drivers zijn inderdaad in dit stadium nog niet geladen.

Je zou inderdaad nog even het moederbord en de laatste BIOS versie kunnen checken op de website van de fabrikant.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Luniz
Ugh, das balen, daar is zeker niets meer aan te doen of wel? Ik heb de laatste bios versie

[ Voor 20% gewijzigd door Luniz op 16-03-2017 16:07 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luniz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:36:
Een vriend van mij heeft mij een MSI 7970 gegeven omdat hij een nieuwe nVidia kaart heeft.
Kaart in m'n pc gedaan, wil hem opstarten, krijg ik al tijdens het opstarten strepen op m'n scherm. Zodra hij voorbij het laad scherm van Windows 10 is, wordt m'n scherm of zwart, of wit.

Nou vraag ik mij dus af of die kaart kapot is, als het een driver probleem was, zou ik pas problemen in Windows hebben gehad, toch?

Deze kaart zou m'n gigabyte 6870oc moeten vervangen. Heb alle drivers eraf gegooid voordat ik die 7970 erin deed.
Beide zijn AMD toch, waarom verwijder je dan de driver ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Luniz
Hackus schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:09:
[...]

Beide zijn AMD toch, waarom verwijder je dat de driver ?
Omdat alleen de 7600 en lager dezelfde driver gebruikt als de 6000 serie, aangezien dit een 7970 heeft die een andere driver (volgens de AMD website)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luniz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:10:
[...]

Omdat alleen de 7600 en lager dezelfde driver gebruikt als de 6000 serie, aangezien dit een 7970 heeft die een andere driver (volgens de AMD website)
Daarom moet ie het wel doen, en dan updaten. Was de kaart al niet defect voor dat je hem kreeg ?
sowieso moet ie het doen, alleen is je resolutie erg laag. lijkt me defecte kaart

[ Voor 10% gewijzigd door Hackus op 16-03-2017 16:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Luniz
Hackus schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:12:
[...]

Daarom moet ie het wel doen, en dan updaten. Was de kaart al niet defect voor dat je hem kreeg ?
Zou kunnen, daarom dit topic hier 8)7

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je onboard video (zonder videokaart) ?

• Luniz
Hackus schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:22:
Heb je onboard video (zonder videokaart) ?
Ja die heb ik

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-01 06:44
Ja als dat al in het bios gebeurt wn tijdens het booten van windows is er hoogstwaarschijnlijk wel een probleem met de videokaart. Misschien kan je nog proberen een andere videokaart bios er in te laden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sluit daar aan en ga rustig kijken welke driver(pack) je nu hebt. Of heb je een AMD processor en alles verwijdert ?

Acties:
  • Beste antwoord

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Als die tijdens de POST (ook wel het 'bios' of 'opstart scherm', dus nog vóórdat het OS geladen word) al strepen geeft kun je er haast wel vanuit gaan dat er een hardwarematig defect is aan de kaart zelf.

Drivers hebben geen enkele invloed op wat je kaart doet tijdens de POST, omdat die nog niet eens geladen zijn (dat gebeurt pas bij het opstarten van het OS).

Kan domme pech zijn, of een gevalletje ESD (statische ontlading....dodelijk voor computer hardware), of de kaart was al defect.
Pagina: 1